164 käsijarru jäätyi perkele!

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

164 käsijarru jäätyi perkele!

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Ei siinä että avautumattomissa ovissa, nousemattomissa ovien lukkotapeissa, paskaksi rusahtaneissa ovenkahvoissa, parin langan takalasin lämppärissä, nippusiteillä kiinni roikkuvissa taustapeileissä ja ulisevassa ohajusteharissa olis pakkasaamuksi tarpeeksi laulun aihetta - niin nyt tuo herttainen vanha lehmä jumitti käsijarrun niin että savu vaan nousee jarrulevyistä kun pysähtyy liikennevaloihin. Mutkat mennään vähintään toinen takarengas lukossa ja 80 km/h alueella ajetaankin jo sitten henkensä kaupalla.

Eilen aamulla tuo oire oli lievempi ja palautui itsestään siihen mennessä kun sain sen etupenkkien välissä olevan konsolin irti (tyypillistä perkele). Tänä aamuna olikin sitten käsijarru sitten niin tiukalla että ei meinannut päästä liukkaalla eteenpäin. Hampaat irvessä ajoin hakemaan bossia töihin (tämäkin juuri nyt) parin kilometrin päästä ja siinä kiroten lämmiteltiin käsiä kuumuudesta höyryävissä takajarruissa & -vanteissa ja ihailtiin alfan kauniita muotoja teräskärkityökengällä.

Näyttäisi että tämän syskyn trendi on jäätynyt käsijarruvaijeri... joka ikininen vitun pakkasaamu tästä toukokuuhun asti (ellei auton omistaisi joku muu kuin minä).

Onko ideoita - mitä tuolle osaa (ilman monttua tai nosturia) pelkän tunkin avulla tehdä vai pitääkö joka aamu kontata auton alle kuumailmapuhaltimen ja 25 metrin roikan kanssa. Mistä perkeleestä minä tiedän millä kohtaa siellä sitä vettä on jumittamassa sitä vaijeria ja että en sulattaisi samalla muovista pensatankkia ja kuolisi räjähdykseen!?! Muistaako joku ulko onko sinne vaijerin sisään mahiksia lirittää jotain lukkosulaa tms. sörsseliä jostain sisäkautta ilman että vaijeria tarttee irrottaa?

Whattuduu?
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Kaksi vaihtoehtoa. Joko vaihdat uuden vaijerin, tai sitten et käytä käkkäriä laisinkaan. :lol: A112:a kohdalla olen jopa irroittanut koko vaijerin, etten sitä vahingossa käytä, ja ex 166:sen kohdalla sen vaihdoin. Sitä sontaa on takuulla ainakin takapäässä, enkä usko poppakonstien juuri auttavan asiaa.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pulukka »

perhana kun tuohon on vaihdettu juuri se pidempi (juuri se ulkopuolella oleva jäätynyt) vaijeri vasta toissa vuonna... ei voi olla vielä päreinä...
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
Nelli
Viestit: 906
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Mulla on paha tapa olla talvisin käyttämättä 164:ssa kässäriä, koska se jäätyy kuitenkin.
Ei oo käsijarrua jumittanut 8)
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Sulatat sen kertaalleen auki jonka jälkeen et käytä sitä enää...

Näin toimin edellisen 156 kanssa jossa oli samoja oireita
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Siihen vaijeriin voi tietysti uittaa jotain öljyä sisäkautta.
Siitä mistä kuori alkaa kabiinin puolelta.
Olikohan sen niin.. että takapenkin istuin osa pois ja lattiamattoa raotta, niin löytyy se vaijerin läpivienti.
Ja siitä sitten jollain ruutalla kuoreen sisään hienoa öljyä, niin kauan että valuu satulan päästä ulos.
Satuloista tietysti olet jo voidellut käsijarrumekanismit ulkopuolelta.

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1821
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Olikohan sen niin.. että takapenkin istuin osa pois ja lattiamattoa raotta, niin löytyy se vaijerin läpivienti
se vaijeri alkaa kylläkin siitä kuskin penkin käsinojan kohdalta, eli konsolin alta

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Juuri kävin firman varastohallilla tunkkailemassa & ruikkimassa crc:tä sinne takasatuloiden käsijarruvietereihin.... eipä sinne vaijerin sisään oikeastaan voi kosteutta mennä muualta kuin sieltä satuloiden päästä... ellei joku ole kussut käsijarrukahvaan ja kusi valunut sinne sisäkautta jäätymään :drinking:

Pitänee kokeilla ujuttaa jotain lirua sieltä kabiinin puolelta niin ei tartte tulla huomenna töihin kahva edellä vanteet tulessa...

Itellä on kaikissa autoissa ollut tapana käyttää käkkäriä joka pirun parkkiksella eikä ole vielä kertaakaan jumiin jäänyt reilun kymmenen vuoden aikana (edes ladassa) -voip olla että en pääse tavasta enää eroon ku niin paljon on tullut noita keppejä nyittyä. On kyllä ihmeen hyvin sitten pelanneetkin... Tällä kertaa tuo talvi vaan sattui tulemaan perkeleellisen vesisateen ja pitkä ajoreissun päätteeksi (kuinka ollakkaan)...

sweet, tulisi jos kesä niin pääsisi ajamaan mopolla :cry:
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
mutt
Viestit: 5592
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Viesti Kirjoittaja mutt »

Aikoinaan kun Themaan uusin tuon vaijerin, niin ennen asennusta valuttelin sen täyteen vaihteistoöljyä (niin pitkään, että alkoi valumaan toisesta päästä ulos - meni jonkun verran aikaa.) Eipä ole vaijerin jäätyminen päässyt yllättämään.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Voipi satulan vivustokin jumitella vaijerin lisäksi...testaa että vipu palauttaa kunnolla kun vedät kääkkärin päälle ja sit pois...joskus palautusjousi ei jaksa vetää tarpeeksi yleensä kylmällä ilmalla ja puoliksi jumissa olevaa varsinkaan.

Vastaa Viestiin