156 JTD 2.4
Valvoja: Moderators
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
156 JTD 2.4
Hei!
Onko kukaan käynyt katsomassa moista sportcar centerin autoa?
http://cromet.autotalli.fi/itemimages/c ... g38133.jpg
Onko kukaan käynyt katsomassa moista sportcar centerin autoa?
http://cromet.autotalli.fi/itemimages/c ... g38133.jpg
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
- Keltsi
- Viestit: 1871
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Jeps, Italiastahan tuo on tuotu ja yleisilmeen perusteella kilometrit voivat hyvinkin pitää paikkaansa.
Nyt tuo auto oleilee meikäläisen pihassa, eli Seatti lähti kiertoon
Muutamia pikkujuttuja tuossa kyllä on, mutta alun perusteella olen tyytyväinen hankintaan.
Eberi pitäisi asentaa ja ehkäpä lisäksi vielä lohkolämmitin, kun työmaalla firma maksaa lämmityspaikan
Nyt tuo auto oleilee meikäläisen pihassa, eli Seatti lähti kiertoon
Muutamia pikkujuttuja tuossa kyllä on, mutta alun perusteella olen tyytyväinen hankintaan.
Eberi pitäisi asentaa ja ehkäpä lisäksi vielä lohkolämmitin, kun työmaalla firma maksaa lämmityspaikan
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11381
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
- gtvaj
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
jos eberin saa asennettuna 1250 päiväkellolla niin kannattaa ottaa. Jos toi on 4kw lämmitin jää asennukeselle 400 joka on myös kohtuullinen.
viikkokello +120eskoo
"easy start+" kaukokäynnistin +300
4kw lämmitin n.800
5kw lämmitin n:950
jos noilla hinnoilla saatte kannattaa jo ostella.
viikkokello +120eskoo
"easy start+" kaukokäynnistin +300
4kw lämmitin n.800
5kw lämmitin n:950
jos noilla hinnoilla saatte kannattaa jo ostella.
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
- Keltsi
- Viestit: 1871
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
No niin, nyt on sitten jakohihna, sen ohjuri sekä kiristin, apulaitteiden moniurahihna, PA-suodatin, ILMI ja vielä ilmansuodatin vaihdettu, eli pientä perushuoltoa suoritettu Onpas muuten ikävä vaihtaa ilmansuodatin, vaikka se on ihan näkösällä...
Auton ostamisen jälkeen kotona huomasin ILMIn liittimen olevan irti ja kun laitoin sen kiinni autosta häipyi alavääntö sekä tehot kokonaan. Catamount maksoi uuden ILMIn ja eilen tuli sekin asennettua paikoilleen. Nyt kone vetää nätisti eikä kuole 4000rpm kohdalla
Kävin sitten eilen illalla mittailemassa kännykän kellolla käsivaralla 60-120km/h aikoja nelosella. Otin useampia vetoja, osassa ILMIn johto irti ja osassa johto kiinni. Voisin kirjoitella niitä tuloksia tänne alkuviikosta.
Jos muutkin JTD-alfojen omistajat kävisivät kokeilemassa ja laittaisivat omat tulokset myös näytille. Mielellään tasainen suora ja useampi veto, vaikka vielä molempiin suuntiin niin ei mahdollinen ylä/alamäki sotke tuloksia.
Näiden perusteella olisi hyvä tutkailla onko tuossa omassa vielä jotain mahdollista vikaa. Samalla tietenkin olisi hyvä ilmoittaa auton koneen koko ja alkuperäinen teho sekä onko autolle tehty jotain viritystoimenpiteitä...
Auton ostamisen jälkeen kotona huomasin ILMIn liittimen olevan irti ja kun laitoin sen kiinni autosta häipyi alavääntö sekä tehot kokonaan. Catamount maksoi uuden ILMIn ja eilen tuli sekin asennettua paikoilleen. Nyt kone vetää nätisti eikä kuole 4000rpm kohdalla
Kävin sitten eilen illalla mittailemassa kännykän kellolla käsivaralla 60-120km/h aikoja nelosella. Otin useampia vetoja, osassa ILMIn johto irti ja osassa johto kiinni. Voisin kirjoitella niitä tuloksia tänne alkuviikosta.
Jos muutkin JTD-alfojen omistajat kävisivät kokeilemassa ja laittaisivat omat tulokset myös näytille. Mielellään tasainen suora ja useampi veto, vaikka vielä molempiin suuntiin niin ei mahdollinen ylä/alamäki sotke tuloksia.
Näiden perusteella olisi hyvä tutkailla onko tuossa omassa vielä jotain mahdollista vikaa. Samalla tietenkin olisi hyvä ilmoittaa auton koneen koko ja alkuperäinen teho sekä onko autolle tehty jotain viritystoimenpiteitä...
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11298
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Ja onko siinä hihnanvaihdossa jotain erikoista mikä pitäisi tietää? Onko kampuralla ja nokka-akselilla ajoitusmerkit näkyvissä ilman että tarvitsee autoa enempää purkailla (kuten esim. venakopat pois V6 12v:ssä)? Common railin ruiskupumppua ei varmaan tarvitse sen kummemmin ajoittaa?
- Epäkelpokeräilijä -
- Zulak
- Viestit: 465
- Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
- Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt
ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS - Paikkakunta: Savonlinna
Voisitko ottaa kopion/skannata? Ens viikolla oisin Lahden suunnalla niin vois poimia.JTD kirjoitti:Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Onko jollakulla esmes Autodatan hihnanvaihto-ohjetta JTD:hen? Onnistuin rähmäämään oman Autodatan solmuun
Paperilla on suomenkielinen ohje hihnanvaihtokirjasta poimittuna.
Onnistuu.Zulak kirjoitti:Voisitko ottaa kopion/skannata? Ens viikolla oisin Lahden suunnalla niin vois poimia.JTD kirjoitti:Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Onko jollakulla esmes Autodatan hihnanvaihto-ohjetta JTD:hen? Onnistuin rähmäämään oman Autodatan solmuun
Paperilla on suomenkielinen ohje hihnanvaihtokirjasta poimittuna.
Stelvio JTD, 159 2.0 JTDm x 2, GT JTD, 156 2.5 V6
- Keltsi
- Viestit: 1871
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Hihnat oli kyllä tarkoitus vaihtaa itse, mutta tuttu paja teki tarjouksen josta ei voinut kieltäytyä ja toisaalta pihalla on ikävä tehdä näillä keleillä... Kehui, että oli helppo juttu vaikka ekaa kertaa JTD:hen tekikin.
Itsekkin katselin niitä Autodatan ohjeita ja ainankin niiden perusteella homma vaikuttaisi helpolta tehdä itsekkin. No, onpahan nyt sitten jonkinlainen "vakuutus" jos vaikka hihna menisi poikki...
Itsekkin katselin niitä Autodatan ohjeita ja ainankin niiden perusteella homma vaikuttaisi helpolta tehdä itsekkin. No, onpahan nyt sitten jonkinlainen "vakuutus" jos vaikka hihna menisi poikki...
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11298
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Yritinpä itsekin tehdä jakohihnan- ym. huoltoa. Vaikeuksia alkoi tulla heti sen moniurahihnan kiristimen kanssa, milläs sitä oikein on tarkoitis löysätä niin että hihnan saa pois tai paikalleen? Lenkillä kun kääntää kiristimen rullan pultista niin saa kyllä annettua löysiä mutta pultti piru tuppaa myös aukeamaan, eikä siellä tuntunut olevan tilaa kääntää avainta 180 astetta. Eihän siellä ole tilaa mihinkään muuhunkaan.
No, vanhan moniurahihnan sai kyllä pois irrottamalla yhden välipyörän, joten seuraavaksi jakohihnan kimppuun. Hihnan vaihtoa varten pitää irrottaa yksi moottorin alumiinikorvake (hihna menee sen läpi) ja siinä on yksi iso torxin tapainen ihmepultti joka ainakin mulla on pirusti kiinni. Lisäksi sitä ei mahdu kääntämään oikein millään. Tämä homma jäi toistaiseksi ratkaisematta, eli mun työkaluillani remmiä ei saanut pois. Ihanaa. Uudessa tukilaakerissakin näyttää olevan sen verran erilainen rakenne että vanha kiinnityspultti ei siihen käy, ja uudessa pultissa on vääränkokoinen jenga. Tosin sen vanhakin metallilaakeri tuntui olevan ihan kunnossa, eli ei sitä varmaan pakko ole vaihtaa.
Vesipumppuhan pyörii jakohihnan voimalla, joten katsoin parhaaksi pistää muovisiipisen (!) pumpun vaihtoon. Pumpun reuna menee kätevästi nokka-akselin hihnapyörän alle, joten pyörä piti saada pois. Siinä olikin ilman pulttitykkiä temppu tehtäväksi; Milläs avaat hihnapyörän mutterin kun akseli pyörii mukana? Kaikenlaisia kiilausyrityksiä kokeillessa tuli tuhottua nokka-akselin asentotunnistin, eli homma jäi telakalle myös sen vuoksi. Lopulta hihnapyörä kyllä irtosi kun pistin hihnapyörän takana olevan tunnistimen kiinnityspultin jatkoksi pitkän hylsyn ja sain pidettyä sitä pyörän puolien välissä samalla kun väänsin mutteria. Pumppu sentään meni paikoilleen ilman mutinoita.
Ilmanputsarin vaihto oli uskomattoman työläs homma; Ei se pirulainen mahdu pois paikoiltaan ennen kuin irrottelee releitä ja vesiletkua, ja mulla oli myös se letku ihan riittävästi kiinni & lemmarit hankalissa asennoissa. Asiaankuuluvasti suodatinpömpelin kannen kolmesta kiinnityspultista yksi katkesi ja yhden pesä lähti mukaan pyörimään.
Ajattelin samalla vaihtaa öljyt vaihteistoon ja ohjaustehostimeen ja uudet jarrunesteet sekä naftaputsarin. Tallista ei löytynyt putsariavainta joten se jäi vaiheeseen. Vaihteiston öljyt täytin mittatikun reiästä, joka taas on ihan käsittämättömän hankalassa paikassa niin kuin tuntuu kaikki muukin olevan. Muita litkuja en enää jaksanut tähän saumaan yrittääkään vaihtaa.
Kivestä saanut sumuvalo sentään vaihtui suosiolla. Jotain hyvääkin.
Miten voi tavallisen perheauton huolto olla taas näin hankalaa?
No, vanhan moniurahihnan sai kyllä pois irrottamalla yhden välipyörän, joten seuraavaksi jakohihnan kimppuun. Hihnan vaihtoa varten pitää irrottaa yksi moottorin alumiinikorvake (hihna menee sen läpi) ja siinä on yksi iso torxin tapainen ihmepultti joka ainakin mulla on pirusti kiinni. Lisäksi sitä ei mahdu kääntämään oikein millään. Tämä homma jäi toistaiseksi ratkaisematta, eli mun työkaluillani remmiä ei saanut pois. Ihanaa. Uudessa tukilaakerissakin näyttää olevan sen verran erilainen rakenne että vanha kiinnityspultti ei siihen käy, ja uudessa pultissa on vääränkokoinen jenga. Tosin sen vanhakin metallilaakeri tuntui olevan ihan kunnossa, eli ei sitä varmaan pakko ole vaihtaa.
Vesipumppuhan pyörii jakohihnan voimalla, joten katsoin parhaaksi pistää muovisiipisen (!) pumpun vaihtoon. Pumpun reuna menee kätevästi nokka-akselin hihnapyörän alle, joten pyörä piti saada pois. Siinä olikin ilman pulttitykkiä temppu tehtäväksi; Milläs avaat hihnapyörän mutterin kun akseli pyörii mukana? Kaikenlaisia kiilausyrityksiä kokeillessa tuli tuhottua nokka-akselin asentotunnistin, eli homma jäi telakalle myös sen vuoksi. Lopulta hihnapyörä kyllä irtosi kun pistin hihnapyörän takana olevan tunnistimen kiinnityspultin jatkoksi pitkän hylsyn ja sain pidettyä sitä pyörän puolien välissä samalla kun väänsin mutteria. Pumppu sentään meni paikoilleen ilman mutinoita.
Ilmanputsarin vaihto oli uskomattoman työläs homma; Ei se pirulainen mahdu pois paikoiltaan ennen kuin irrottelee releitä ja vesiletkua, ja mulla oli myös se letku ihan riittävästi kiinni & lemmarit hankalissa asennoissa. Asiaankuuluvasti suodatinpömpelin kannen kolmesta kiinnityspultista yksi katkesi ja yhden pesä lähti mukaan pyörimään.
Ajattelin samalla vaihtaa öljyt vaihteistoon ja ohjaustehostimeen ja uudet jarrunesteet sekä naftaputsarin. Tallista ei löytynyt putsariavainta joten se jäi vaiheeseen. Vaihteiston öljyt täytin mittatikun reiästä, joka taas on ihan käsittämättömän hankalassa paikassa niin kuin tuntuu kaikki muukin olevan. Muita litkuja en enää jaksanut tähän saumaan yrittääkään vaihtaa.
Kivestä saanut sumuvalo sentään vaihtui suosiolla. Jotain hyvääkin.
Miten voi tavallisen perheauton huolto olla taas näin hankalaa?
- Epäkelpokeräilijä -
-
- Viestit: 1761
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11298
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Joo. Onko 166 JTD:ssä yhtä hankalat paikat?
Miten se moniurahihna pitäisi saada paikalleen? Välipyörät on varmaan laitettava ensin takaisin, tuskin niitä sitten enää saa kun hihna on paikallaan, mutta miten kiristimestä voi antaa löysiä kun se kiristimen pultti tykkää aueta käännettäessä?
Miten se moniurahihna pitäisi saada paikalleen? Välipyörät on varmaan laitettava ensin takaisin, tuskin niitä sitten enää saa kun hihna on paikallaan, mutta miten kiristimestä voi antaa löysiä kun se kiristimen pultti tykkää aueta käännettäessä?
- Epäkelpokeräilijä -
- Ricambi
- Viestit: 1435
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
166:ssa on samanlainen ratkaisu kuin 164:ssa, eli moottori lepää erillisen rungon päällä, pidän tuota ratkaisua erittäin huoltoystävällisenä. V6:en bensakoneen hammashihnanvaihto ja muiden vermeiden irroittaminen on työlästä mutta ei vaikeaa kun irroittaa vaihteistopuolen moottorituen ja laskee vaihteiston rungon päälle, tällöin tilaa tulee "riitävästi". Hammashihnan apupyörien kanssa tuli ongelmia kun ne oli vedetty apinan raivolla kiinni tai muuten vain jämähtänyt aikojen saatossa. Sain ne lopulta auki ja jouduin tilaamaan Italiasta asti nuo pultit kun vastaavia ei löydy tietenkään "standardipulteista" .
Olen aika varma että 166 JTD:n osalta on myös hyvät tilat työskennellä.
Moniurahihnan osalta kaikki apurullat paikoilleen, kiristinrulla lukittuu tapin avulla "ääriasentoon", hihna paikoilleen kiintolenkkiavaimella kiristimen pultista vääntäen irroitat tapin ja päästät varovasti kiristimen hihnaa vasten, helppoa ja huoletonta .
Bensakoneessa kiristin kyllä löystyy kun "pulttia kiristää" onko sitten nokivasarassa se "käänteinen" sovellus??
Olen aika varma että 166 JTD:n osalta on myös hyvät tilat työskennellä.
Moniurahihnan osalta kaikki apurullat paikoilleen, kiristinrulla lukittuu tapin avulla "ääriasentoon", hihna paikoilleen kiintolenkkiavaimella kiristimen pultista vääntäen irroitat tapin ja päästät varovasti kiristimen hihnaa vasten, helppoa ja huoletonta .
Bensakoneessa kiristin kyllä löystyy kun "pulttia kiristää" onko sitten nokivasarassa se "käänteinen" sovellus??
Virität kiristimen kääntämällä siitä isosta avainvälistä (kiinnityspultin ympärillä) jousta vasten ja asennat tapin kiristimen yläreunassa olevaan reikään, jolloin kiristin jää löysälle. Tapin poisto sitten, kun on epäkeskorulla esikiristetty.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Joo. Onko 166 JTD:ssä yhtä hankalat paikat?
Miten se moniurahihna pitäisi saada paikalleen? Välipyörät on varmaan laitettava ensin takaisin, tuskin niitä sitten enää saa kun hihna on paikallaan, mutta miten kiristimestä voi antaa löysiä kun se kiristimen pultti tykkää aueta käännettäessä?
Laitoin just uuden hihnan (1760mm) ja tämä oli hiven pidempi kuin edellinen. Kiristysvarat kuitenkin riitti.
Tsekkaa, ettei kiristimessä ole välyksiä ja pääsee liikkumaan helposti kiinnityspultin ympärillä, koska koneen pyöriessä vatkaa hullun lailla. Kulumisia on ollut pääholkissa, jousen puslissa ja rullan laakerissa. Lisäksi tosiaan toi pääholkki on ollut jumissa, joten laitoimme rasvanipan kunnostettuihin malleihin.
Ja 166 konehuoneessa voi vaikka pyöritellä 32-lenkkiä sormella!
Asentamisen iloa!
Stelvio JTD, 159 2.0 JTDm x 2, GT JTD, 156 2.5 V6
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11298
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Eli tuo onkin sitten hienompi keksintö kuin 16v Sparkin moniurahihnan kiristin? Sehän tarvitsee vaan vääntää pois tieltä siksi aikaa kun livauttaa hihnan paikalleen, jousi vetää himmeliin oikeaan kireyteen ilman mitään esikiristyksiä.JTD kirjoitti:Virität kiristimen kääntämällä siitä isosta avainvälistä (kiinnityspultin ympärillä) jousta vasten ja asennat tapin kiristimen yläreunassa olevaan reikään, jolloin kiristin jää löysälle. Tapin poisto sitten, kun on epäkeskorulla esikiristetty.
Onko se kiristimen viritykseen käytettävä avainväli siis kuvassa tuon pultin 14 ympärillä? Missä se epäkeskorulla on? Nyt kun ei ole auto tässä lähettyvillä niin ei pääse mulkoilemaan, ja kyllähän se kikkula onkin kurkkimisen kannalta vähän hankalassa paikassa.
Uusi kiristinhässäkkä on kyllä tilattu ja maksettu mutta eipä ole vermestä näkynyt Pitää nyt tehdä jakopää- ynnä muut remontit ilman sitä ja vaihtaa raksutin sitten jälkikäteen.
- Epäkelpokeräilijä -
- Ricambi
- Viestit: 1435
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Luulen kyllä että kaikissa "automaattikirisitimissä" on tuo lukitusreikä . Pitänee tsekata E-per:stäScuderia Rasvanäppi kirjoitti: Eli tuo onkin sitten hienompi keksintö kuin 16v Sparkin moniurahihnan kiristin? Sehän tarvitsee vaan vääntää pois tieltä siksi aikaa kun livauttaa hihnan paikalleen, jousi vetää himmeliin oikeaan kireyteen ilman mitään esikiristyksiä..
Nyt kun tarkemmin miettii, niin 156 taitaa olla liian ahdas tuon tapin käyttämiselle, heh heh. Sitten on toisen käännettävä kiristintä ja toisen laitettava hihna. Kuvaa en saa tällä vehkeellä näkyviin.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Eli tuo onkin sitten hienompi keksintö kuin 16v Sparkin moniurahihnan kiristin? Sehän tarvitsee vaan vääntää pois tieltä siksi aikaa kun livauttaa hihnan paikalleen, jousi vetää himmeliin oikeaan kireyteen ilman mitään esikiristyksiä.JTD kirjoitti:Virität kiristimen kääntämällä siitä isosta avainvälistä (kiinnityspultin ympärillä) jousta vasten ja asennat tapin kiristimen yläreunassa olevaan reikään, jolloin kiristin jää löysälle. Tapin poisto sitten, kun on epäkeskorulla esikiristetty.
Onko se kiristimen viritykseen käytettävä avainväli siis kuvassa tuon pultin 14 ympärillä? Missä se epäkeskorulla on? Nyt kun ei ole auto tässä lähettyvillä niin ei pääse mulkoilemaan, ja kyllähän se kikkula onkin kurkkimisen kannalta vähän hankalassa paikassa.
Uusi kiristinhässäkkä on kyllä tilattu ja maksettu mutta eipä ole vermestä näkynyt Pitää nyt tehdä jakopää- ynnä muut remontit ilman sitä ja vaihtaa raksutin sitten jälkikäteen.
Epäkeskorulla on kampiakselin hihnapyörän etupuolella ekana.
Stelvio JTD, 159 2.0 JTDm x 2, GT JTD, 156 2.5 V6
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11298
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Joo ihan mahdollista, en ehkä vaan ole osannut sitä käyttääRicambi kirjoitti:Luulen kyllä että kaikissa "automaattikirisitimissä" on tuo lukitusreikä
Ai yksi niistä välipyöristä on epäkesko? Hyvä tietää, saattaapi vielä käydä niin että tuon moniurahihnan kanssa menee homma tappeluksi, uuten tuossa ei ole enää näköpiirissä mitään erityisen murheellista. Siis jos sen nokka-akselin tunnistimen saa muualtakin kuin Deltasta tonnilla kuukauden toimitusajalla...
Mutta moniurahihnan kiristintä on kuitenkin tarkoitus kääntää kiristimen rungosta eikä siitä kiristinrullan pultin päästä? Kiintoavaimella?
- Epäkelpokeräilijä -
- Keltsi
- Viestit: 1871
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Taisi olla hyvä etten ruvennut itse noita hihnoja vaihtamaan, varsinkaan kun olisin joutunut askartelemaan ulkosalla... Hihnat vaihtanut asentaja kertoili joutuneensa hieman painimaan tuon moniurahihnan kiristämisen kanssa
No, palaanpa hetkeksi tuohon tämän topicin yksilöön jonka kanssa tuli jälleen painiskeltua.
Torstai iltana jatkoin tuon automaatti-ilmastoinnin kanssa askartelua (Eberin puhallustoiminnon takia) ja samalla vaihtelin muutaman polttimon keskikonsooliin.
Perjantaina työmatkalla ihmettelin puhaltimen kovaa ääntä, lasien pientä huurtumista sekä kabiinin viileyttä. Totesin puhalluksen suuntauskytkimen olevan pimeänä ja puhalluksen olevan keskiasennossa. Takaraivoon hiipi pelko, olinko onnistunut polttamaan ilmastoinnin ohjauselektroniikan vai asentoläppiä liikuttavan servon...
Illalla jälleen keskikonsooli ja hanskalokero auki ja ihmettelemään. Lämmönsäädön servolla totesin ohjus elektroniikan olevan ehjänä. Irroittelin sitten asennonsäädön servon, myös se oli ehjä, mutta itse läpät olivat jumissa. Jumituksen syyksi paljastui liian pitkälle tuupatun radion kasaan painama puhallinkanavisto
Lauantaina sain läpät liikkumaan, niputin auton tyytyväisenä ja jätin sen pihaan seisomaan.
Tänä aamuna sitten jälleen ihmettelyä puhalluksen suuntauksen kanssa ja PRKLE! Ainoastaan muutama asento toimii kuten pitääkin, vaikka servo hakee kaikki asennot ihan oikein...
No, tietääpähän mitä tekee ensi viikonloppuna
No, palaanpa hetkeksi tuohon tämän topicin yksilöön jonka kanssa tuli jälleen painiskeltua.
Torstai iltana jatkoin tuon automaatti-ilmastoinnin kanssa askartelua (Eberin puhallustoiminnon takia) ja samalla vaihtelin muutaman polttimon keskikonsooliin.
Perjantaina työmatkalla ihmettelin puhaltimen kovaa ääntä, lasien pientä huurtumista sekä kabiinin viileyttä. Totesin puhalluksen suuntauskytkimen olevan pimeänä ja puhalluksen olevan keskiasennossa. Takaraivoon hiipi pelko, olinko onnistunut polttamaan ilmastoinnin ohjauselektroniikan vai asentoläppiä liikuttavan servon...
Illalla jälleen keskikonsooli ja hanskalokero auki ja ihmettelemään. Lämmönsäädön servolla totesin ohjus elektroniikan olevan ehjänä. Irroittelin sitten asennonsäädön servon, myös se oli ehjä, mutta itse läpät olivat jumissa. Jumituksen syyksi paljastui liian pitkälle tuupatun radion kasaan painama puhallinkanavisto
Lauantaina sain läpät liikkumaan, niputin auton tyytyväisenä ja jätin sen pihaan seisomaan.
Tänä aamuna sitten jälleen ihmettelyä puhalluksen suuntauksen kanssa ja PRKLE! Ainoastaan muutama asento toimii kuten pitääkin, vaikka servo hakee kaikki asennot ihan oikein...
No, tietääpähän mitä tekee ensi viikonloppuna
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11298
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Sain uuden nokka-akselin tunnistimen eilen ja pistin häkkyrän nippuun. Uusi jakohihnan tukilaakeri oli leveydeltään ja halkaisijaltaan samanlainen kuin vanha, mutta sen kiinnityspultti oli erilainen. Huomasin tämän tietysti vasta siinä vaiheessa kun jakopää koppineen oli kasattu ja oli tarkoitus ruuvata moniurahihnan hihnapyörä kopan päälle; Ei sille ollutkaan enää kiinnityspistettä, siinä tukilaakerin pultissa olisi pitänyt olla jenga moniurahihnan hihnapyörälle! Vaan eipä ollut, eikä vanhan rullan pultti käynyt uuteen rullaan, joten jakopäähän oli pistettävä vanha rulla. Tosin se oli teräksinen ja laakeri tuntui juuri niin nihkeältä kuin ehjän laakerin pitääkin, eli eipä edes sydäntä kylmännyt.
Moniurahihnaa en onnistunut saamaan paikalleen kuin löysäämällä sen epäkeskopyörän ja irrottamalla kampuran pyörän kokonaan, sen jälkeen hihna paikalleen ja kampiakselin pyörä sopivasti ruuvimeisselillä kampeamalla takaisin. Epäkeskopyörässä on näköjään jotain hienonhienoa tekniikkaa, siitähän se pulttia kääntämällä kiristi hihnan ja tuntui siltä kuin siellä olisi ollut joku momenttivermeskin oikean momentin säätämiseksi? Sitä varsinaista kiristintä ei mahtunut kääntämään vastaan yhtään millään tallista löytyvällä työkalulla, mutta hihna tuntui menevän hyvään kireyteen ihan sen epäkeskorullankin avulla.
Käyttääköhän merkkihuolto hihnanvaihtoon kiinalaisia lapsipianisteja vai kenen kädet tuonne hihnakopan ja runkoaisan väliin muka mahtuvat? Vaatimuksena työpaikan saannille mahtaa olla yliliikkuvat nivelet tai sitten pari ylimääräistä niveltä sormissa? Onhan tuo hihnaremppa tehtävissä mutta ei varsinaisesti ihan helppoa ja kivaa pikku puuhastelua sunnuntai-iltapäivän ratoksi, varsinkaan jos asentajaa on siunattu perinteisillä suomalaisilla lapiokourilla ja nakkisormilla.
Moniurahihnaa en onnistunut saamaan paikalleen kuin löysäämällä sen epäkeskopyörän ja irrottamalla kampuran pyörän kokonaan, sen jälkeen hihna paikalleen ja kampiakselin pyörä sopivasti ruuvimeisselillä kampeamalla takaisin. Epäkeskopyörässä on näköjään jotain hienonhienoa tekniikkaa, siitähän se pulttia kääntämällä kiristi hihnan ja tuntui siltä kuin siellä olisi ollut joku momenttivermeskin oikean momentin säätämiseksi? Sitä varsinaista kiristintä ei mahtunut kääntämään vastaan yhtään millään tallista löytyvällä työkalulla, mutta hihna tuntui menevän hyvään kireyteen ihan sen epäkeskorullankin avulla.
Käyttääköhän merkkihuolto hihnanvaihtoon kiinalaisia lapsipianisteja vai kenen kädet tuonne hihnakopan ja runkoaisan väliin muka mahtuvat? Vaatimuksena työpaikan saannille mahtaa olla yliliikkuvat nivelet tai sitten pari ylimääräistä niveltä sormissa? Onhan tuo hihnaremppa tehtävissä mutta ei varsinaisesti ihan helppoa ja kivaa pikku puuhastelua sunnuntai-iltapäivän ratoksi, varsinkaan jos asentajaa on siunattu perinteisillä suomalaisilla lapiokourilla ja nakkisormilla.
- Epäkelpokeräilijä -
- Keltsi
- Viestit: 1871
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
No niin, jälleen on vietetty "laatuaikaa" Alfan parissa... Nyt on todella hyvä mieli, kaikki puhallus-asennot toimii, kaikki konsoolin valot palaa, rokkikone toimii jne. Erityisen tyytyväinen olen siitä, että keksin kuinka saan Eberin ohjaamaan sisätilan puhallinta
Ensi viikonloppuna onkin sitten ohjelmassa termostaatin vaihto ja ehkäpä samalla tulee vesipumppukin vielä uusittua.
Ensi viikonloppuna onkin sitten ohjelmassa termostaatin vaihto ja ehkäpä samalla tulee vesipumppukin vielä uusittua.
- Keltsi
- Viestit: 1871
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Jahas, jälleen on Alfa saanut hellää huolenpitoa osakseen. Lauantaina purin pakosarjan, ahtimen sekä downpipen pois autosta.
Ahtimesta purin päädyt irti ja puhdistin pakopesän "juuttuvat" siivet. Vähän nokisethan nuo olivat, mutta herkästi siivet liikkuivat.
Samalla vauhdilla irroittelin myös coolerin ja loput ahtoputket. Ne saivat osakseen vain puhdistuksen, melkoisesti oli öljyä coolerin sisällä. Coolerin irroittaminen olikin kohtuullisen mielenkiintoinen homma...
Ahtimelta coolerille menevä silikoniletku oli hangannut ilmastoinnin letkuja vasten, muttei ollut vielä onneksi puhki.
Näiden "huolto" toimenpiteiden jälkeen tulppasin alkuperäisen huohotinletkun paikan ahtimen intakessa ja siirsin huohottimen puhaltamaan suoraan ulkoilmaan auton alle. Tämähän on sitten laitonta, hyi hyi!
Myöskin vaihdelaatikon pään suoja sai uusia "kevennys"reikiä
Ahtimesta purin päädyt irti ja puhdistin pakopesän "juuttuvat" siivet. Vähän nokisethan nuo olivat, mutta herkästi siivet liikkuivat.
Samalla vauhdilla irroittelin myös coolerin ja loput ahtoputket. Ne saivat osakseen vain puhdistuksen, melkoisesti oli öljyä coolerin sisällä. Coolerin irroittaminen olikin kohtuullisen mielenkiintoinen homma...
Ahtimelta coolerille menevä silikoniletku oli hangannut ilmastoinnin letkuja vasten, muttei ollut vielä onneksi puhki.
Näiden "huolto" toimenpiteiden jälkeen tulppasin alkuperäisen huohotinletkun paikan ahtimen intakessa ja siirsin huohottimen puhaltamaan suoraan ulkoilmaan auton alle. Tämähän on sitten laitonta, hyi hyi!
Myöskin vaihdelaatikon pään suoja sai uusia "kevennys"reikiä
- Keltsi
- Viestit: 1871
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Viikonloppuna tuli sitten tarkastettua 80tkm huollon mukaisesti venttiileiden välykset ja ne oli ihan ok.
Mutta mutta, kuukausi sitten katsastusmiehen kanssa ihmeteltiin Alfan erittäin pieniä nokipäästöjä 0.15 (olisi saanut olla 3.0)
Nykyisin kiihdyttäminen on sellaista aaltoliikettä (mennään, ei mennä, mennään...) ja asentamani ahtopainemittarin mukaan ahdot seilaa 0.8-1.3bar välissä. Eilen sitten rupesi kulku oikein huolella takkuamaan ja kävin sitten kellottamassa tutun 60-120km/h testin. Aikaisemmin tuohon on kulunut n. 13sek, mutta nyt siihen ei kulunut kuin 29.8sek
Huomenna saan auton Examineriin kiinni, jos vaikka rupeaisi vika löytymään
Mutta mutta, kuukausi sitten katsastusmiehen kanssa ihmeteltiin Alfan erittäin pieniä nokipäästöjä 0.15 (olisi saanut olla 3.0)
Nykyisin kiihdyttäminen on sellaista aaltoliikettä (mennään, ei mennä, mennään...) ja asentamani ahtopainemittarin mukaan ahdot seilaa 0.8-1.3bar välissä. Eilen sitten rupesi kulku oikein huolella takkuamaan ja kävin sitten kellottamassa tutun 60-120km/h testin. Aikaisemmin tuohon on kulunut n. 13sek, mutta nyt siihen ei kulunut kuin 29.8sek
Huomenna saan auton Examineriin kiinni, jos vaikka rupeaisi vika löytymään
- Zulak
- Viestit: 465
- Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
- Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt
ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS - Paikkakunta: Savonlinna
Kuulostaa järkyttävän hitaalta, jopa tuo 13sek..Keltsi kirjoitti: Eilen sitten rupesi kulku oikein huolella takkuamaan ja kävin sitten kellottamassa tutun 60-120km/h testin. Aikaisemmin tuohon on kulunut n. 13sek, mutta nyt siihen ei kulunut kuin 29.8sek
Turbo menossa sultakin.. Tai sit vuotaa painekellolle menevä letku.
- Keltsi
- Viestit: 1871
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
No, ahdin käväisi jo pöydällä ja letkujen liitokset ehjiä
Tuli tuossa just paikallistettua vika Examinerilla (olisi kyllä mukava olla itselläkin tuollainen). Viallinen ILMI olisi näillä näkymin syypää tuohon outoon käytökseen. Onneksi ei ollut kyseessä mikään kalliimpi vika, muuten tämä kesä ajettaisiin peltivanteilla
Itsekkin olen hieman epäillyt tuon 13 sek olevan liian hidas, mutta ilman vertailupohjaa on vaikeaa tehdä johtopäätöksiä. Pitää käydä uudelleen kellottamassa, kunhan saan uuden ILMIn.
Tuli tuossa just paikallistettua vika Examinerilla (olisi kyllä mukava olla itselläkin tuollainen). Viallinen ILMI olisi näillä näkymin syypää tuohon outoon käytökseen. Onneksi ei ollut kyseessä mikään kalliimpi vika, muuten tämä kesä ajettaisiin peltivanteilla
Itsekkin olen hieman epäillyt tuon 13 sek olevan liian hidas, mutta ilman vertailupohjaa on vaikeaa tehdä johtopäätöksiä. Pitää käydä uudelleen kellottamassa, kunhan saan uuden ILMIn.