Ruostuminen?
Valvoja: Moderators
- HR
- Viestit: 783
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
- Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi - Paikkakunta: Kempele
Ruostuminen?
Vanha ja kliseinen aihe josta voisi vetää herneenkin nenään, mutta senkin uhalla.
Mitenkä on näillä nyky Alfoilla (147, 156, 166). Oletteko havainnut ruotumissa joissain kohdin, itse en ja kokemuksia on 155, 147 ja 156:sta. Tietääkö joku käytetäänkö Alfoissa galvanoituja peltejä.
Joskus oli puhetta 156:n taipumuksesta kerätä vettä ohjaamon maton alle mikä ruostuttaa auton pohjan. Onko tästä jollakin omakohtaista kokemusta. Poikkeaako suomeen tuotujen Alfojen ruoste suojaus jotenkin keski-Euroopassa myydyistä autoista.
Kyselen näitä asioita siksi että mielessä pyörii taas Alfan vaihto ja yksi vaihtoehto olisi tuottaa mieleinen auto muualta EU:sta, mutta pitäisikö tälläinen tuontiauto heti ruostesuojata vahinkojen välttämiseksi.
Mitenkä on näillä nyky Alfoilla (147, 156, 166). Oletteko havainnut ruotumissa joissain kohdin, itse en ja kokemuksia on 155, 147 ja 156:sta. Tietääkö joku käytetäänkö Alfoissa galvanoituja peltejä.
Joskus oli puhetta 156:n taipumuksesta kerätä vettä ohjaamon maton alle mikä ruostuttaa auton pohjan. Onko tästä jollakin omakohtaista kokemusta. Poikkeaako suomeen tuotujen Alfojen ruoste suojaus jotenkin keski-Euroopassa myydyistä autoista.
Kyselen näitä asioita siksi että mielessä pyörii taas Alfan vaihto ja yksi vaihtoehto olisi tuottaa mieleinen auto muualta EU:sta, mutta pitäisikö tälläinen tuontiauto heti ruostesuojata vahinkojen välttämiseksi.
"Timing cingulum off et valuulas node"
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Re: Ruostuminen?
156:ssahan on kaksi tuttua ruosteelle altista paikkaa: helmapeltien saumat ja katon etureuna. Ensimmäinen lähtee ruostumaan kiveniskuista ja jälkimmäinen ilmeisesti mm. silloin, kun tuulilasin tiiviste hankaa katon etureunan maalipinnan rikki.HR kirjoitti:Mitenkä on näillä nyky Alfoilla (147, 156, 166). Oletteko havainnut ruotumissa joissain kohdin, itse en ja kokemuksia on 155, 147 ja 156:sta.
Kyllähän auto kuin auto kannattaa ruostesuojata. Tietysti alustan pitää olla sen verran hyvässä kunnossa, ettei jo kenties alkaneiden ruosteiden korjauskustannukset nouse aivan pilviin (jos ne ylipäänsä ovat korjattavissa). Ehkäpä kunnon ruostesuojaus helpottaa myös auton jälleenmyyntiä, jos nyt ei aivan jälleenmyyntiarvoa nosta. Ainakin minä annan arvoa käytettyä autoa ostaessani kunnolla tehdylle ruostesuojaukselle.HR kirjoitti:Kyselen näitä asioita siksi että mielessä pyörii taas Alfan vaihto ja yksi vaihtoehto olisi tuottaa mieleinen auto muualta EU:sta, mutta pitäisikö tälläinen tuontiauto heti ruostesuojata vahinkojen välttämiseksi.
Oman autoni alustassa oli jo alkavaa ruostetta, jonka oli päästänyt alkuun mm. tunkilla kohellettu vaurio pohjaan. Nyt kun ne on putsattu ja auto suojattu, tuntuu siltä, että se olisi suojassa kaikelta pahalta. Kieltämättä hieman helpotti myös pelko noista vesivahingoista, joista alfa156.netissäkin on juttua, kun kaikki alustan reiät on tukittu ja kotelot täynnä ruostesuoja-ainetta...
Tämä nyt on vähäpätöisempi paikka, mutta kerrotaan kuitenkin...
SW:n johtojen läpiviennit kontin saranoiden vieressä. Kumisen läpiviennin kauluslevy oli ruostunut täysin (irtosi ruosteisia lastuja) ennen kuin kaksi vuotta tuli autolla täyteen. Vaihtoivat takuuseen ja uusista maali kuori pois kuukaudessa ja reilut puoli vuotta myöhemmin levyjen pinta on kokonaan ruosteessa. Pankaahan SW:n omistajat kurkaten ja kertokaa miten on teillä! Ruostuu niin ripesäti, että epäilen kyseessä olevan jostain maadoituksesta tms. johtuva ongelma.
SW:n johtojen läpiviennit kontin saranoiden vieressä. Kumisen läpiviennin kauluslevy oli ruostunut täysin (irtosi ruosteisia lastuja) ennen kuin kaksi vuotta tuli autolla täyteen. Vaihtoivat takuuseen ja uusista maali kuori pois kuukaudessa ja reilut puoli vuotta myöhemmin levyjen pinta on kokonaan ruosteessa. Pankaahan SW:n omistajat kurkaten ja kertokaa miten on teillä! Ruostuu niin ripesäti, että epäilen kyseessä olevan jostain maadoituksesta tms. johtuva ongelma.
-Antti
- HR
- Viestit: 783
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
- Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi - Paikkakunta: Kempele
Tuulilasin kuukauden käytetty vai mikä tämä artikkelisarja nyt onkaan kertoi että ainakin 156:ssa olisi galvanoidut pellit ja ei nuo ruostumiset niin kovin huolestuttavilta kuullosta. Kuitenkin kuinkahan paljon tullaisesta ruosteen esto käsittelystä pitäisi olla valmis maksamaan.
Oikeastaan nyt kokemukset nimenomaan 166 mallista kiinnostaisi erityisen paljon.
Oikeastaan nyt kokemukset nimenomaan 166 mallista kiinnostaisi erityisen paljon.
"Timing cingulum off et valuulas node"
- hagger16
- Viestit: 3081
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Galvanointi auttaa tasan niin pitkään kun pysyy pellin pinnassa. 156:ssakin on paljon paikkoja, jotka ovat alttiita kivisuihkuille ja näin ollen ruostumiselle. Toivottavasti uuden auton ostajat ymmärtäisivät ottaa roiskeläpät autoon, että meille käytetyn ostajille jäisi enemmän autoa jäljelle.HR kirjoitti:Tuulilasin kuukauden käytetty vai mikä tämä artikkelisarja nyt onkaan kertoi että ainakin 156:ssa olisi galvanoidut pellit ja ei nuo ruostumiset niin kovin huolestuttavilta kuullosta.
Ruostesuojautin omani heti oston jälkeen ja se tuli seitsemän vuoden ajon jälkeen tarpeeseen. Plussaa on, että joka paikka on nyt täynnä ruosteenesto ainetta ja miinus on sama juttu. Kädet on hillittömässä tervassa esim. lamppujen vaihdon jälkeen..
Mitähän tuo lysti maksoi.. Kyllä se nyt pitää 400 € saada.
Senza cuore saremmo solo macchine
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Olikohan sen ruostesuojaamon kaveri ihan selvillä, että mihin sitä suoja-ainetta pitää laittaa? Ei vaan, kyllähän varsinkin heti suojauksen jälkeen sai vähän varoa housunlahkeitaan, mutta eipä minua sen jälkeen ole suoja-aineet yhtään häirinneet.hagger16 kirjoitti:Ruostesuojautin omani heti oston jälkeen ja se tuli seitsemän vuoden ajon jälkeen tarpeeseen. Plussaa on, että joka paikka on nyt täynnä ruosteenesto ainetta ja miinus on sama juttu. Kädet on hillittömässä tervassa esim. lamppujen vaihdon jälkeen..
Mitähän tuo lysti maksoi.. Kyllä se nyt pitää 400 € saada.
Tampereella täyssuojauksen hintataso on kyllä lähempänä 600 euroa. Pelkän alustan sai suojattua n. 500 eurolla.
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
- Ottimo
- Viestit: 901
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
- Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
- Paikkakunta: Uppsala
No oma 166 on ollut liikenteessä 6,5 v, ajettu 93tkm eikä pienintäkään merkkiä ruosteesta missään. Suurimman osan "elämästään" auto on seissyt ulkona. Takaoven kohdalla olevasta helman saumasta maalia on hieman lähtenyt mutta nämäkään kohdat eivät ruostu kuten eivät mitkään muutkan kivien jättämät maalivammat. Autoa ei ole ruostesuojattu tehtaan jälkeen. Kun auto oli vajaa neljä vuotta vanha käytin sen tarkastuksessa missä katsottiin ovien sisälle jne eikä mitään erikoista huomattu. Maalipinnan eteen olen sen verran uhrannut että olen teettänyt vuosittain sellaisen paremman luokan käsittelyn (onko Suomessa MrCap-ketjua?) jonka ansioista ei koskaan ole tarvinnut autoa vahata ja siinä on hyvä kiilto maalipinnassa edelleen. Toisaalta olen aika laiska pesemään, voi mennä toistakin kuukautta joskus. Käsittelyn ansiosta lika irtoaa kuitenkin hyvin ja auto näyttää aina vastavahatulta pesun jälkeen. En ole koskaan nähnyt ruostetta toisissakaan 166:ssa enkä usko että siitä tarvii olla huolissaan.HR kirjoitti: Oikeastaan nyt kokemukset nimenomaan 166 mallista kiinnostaisi erityisen paljon.
Paikaksi laitettu tarkoituksella noin epämääräinen, koska kyseinen kaveri tekee tätä hommaa oman työnsä ohella ja viimeksi kun kävin,niin pihalla seisoi kymmenkunta autoa odottamassa sisään menoa.Rolle kirjoitti:Näitä vinkkejä kaivataan lisää, todellista lisäarvoa tietää että olet saanut jonkun kaverin tekemään sulle halvalla vai tekeekö kelle vaan, eli puhelinnumeroa kehiin?
Puhelinnumeroa en saa kaverin pyynnöstä levitellä, joten jutun lisäarvo lienee nolla. Mutta tiedän, että tuolla tehdään autojen korjausta/suojausta moniin eri merkkeihin ja jonojen vähennyttyä myös lisää autoja otetaan jonoon.
Eli paskaa taas jauhettu oikein urakalla ja pyydetään anteeksi. Halvalla tuskin saa hyvää, joten nukkukaa yönne hyvin.
Brändillä ei olekaan merkitystä, kunhan tuli ilmoitettua mitä merkkiä kyseinen paja käyttää. Jos ihan tarkkoja ollaan, niin kaverilla on omat sekoitukset, joita en edes tiedä. Paljon sitä tavaraa ainakin laitettiin, kun vielä viime keväänä sitä lämpimällä kelillä luukkujen koloista valui, joten jotain vastinetta rahoille on saatu.Viikari kirjoitti:Tuolla aineen "brändillä" ei juurikaan ole merkitystä. Pääasia on että on mahdollisimman inertti kuivuttuaan niin liuottimille, vedelle kuin metalleille.
Ps. Vaikka kyseistä "massaajaa" nimittelen kaveriksi, niin enpä naamatuttua paremmin tunne.
7v ja reikä pohjassa
Jatketaan vanhaa...
Huomasin alustassani massan olevan hieman kupruilevan näköinen. No painaessa sormella, kuprun alla kuului rutinaa. Massa lähtikin kätevästi sormin pois ja pelti oli vahvasti ruosteessa. Kun tuosta vielä poisti ruosteen (sienimäisellä ruosteen poistoon tarkoitetulla laikalla) paikka paikoin pelti menikin läpi.
Kysymys kuuluukin: puhkiruostumattomuustakuu on päättynyt helmikuussa 05, onko mahdollisuuksia saada maahantuojaa vastuuseen? Auto on käytetty vuosittain merkkihuollossa, jossa myös ruostetilanne tulisi tarkistaa. Ruosteet olisi tuntenut helposti sormella kupruilevasta kohdasta... mutta mutta, asentajaa on tuskin voinut vähempää kiinnostaa...
Huomasin alustassani massan olevan hieman kupruilevan näköinen. No painaessa sormella, kuprun alla kuului rutinaa. Massa lähtikin kätevästi sormin pois ja pelti oli vahvasti ruosteessa. Kun tuosta vielä poisti ruosteen (sienimäisellä ruosteen poistoon tarkoitetulla laikalla) paikka paikoin pelti menikin läpi.
Kysymys kuuluukin: puhkiruostumattomuustakuu on päättynyt helmikuussa 05, onko mahdollisuuksia saada maahantuojaa vastuuseen? Auto on käytetty vuosittain merkkihuollossa, jossa myös ruostetilanne tulisi tarkistaa. Ruosteet olisi tuntenut helposti sormella kupruilevasta kohdasta... mutta mutta, asentajaa on tuskin voinut vähempää kiinnostaa...
Fiat GrandePunto 1.4-16V sporty
Saab 96 V4 -77
Saab 96 V4 -77
Reikä
Takalattian etuosasta taaksepäin, heti kynnyskotelon sauman sisäpuolella olevassa tasaisessa kaistaleessa. 40X10cm:n pituisen osan putsasin peltiin asti ja sieltä oli metalli häipynyt, niin että pieniä reikiä oli useampia. Toisella puolella on varmasti sama tilanne. Tammikuussa 06 AutoMilanossa mainittiin, että auto tarvitsisi ruostesuojausta, mutta enpä arvannut, että peltiäkin tarvittaisiin! Tarkkaan on takuu laskettu...
Fiat GrandePunto 1.4-16V sporty
Saab 96 V4 -77
Saab 96 V4 -77
Erikoiselta kyllä kuulostaa, mutta uskottava on.
Kun suojautin auton viime syksynä sanoivat että ruostetta ei ollut, mutta massaus oli paikoin puhki kivilinjoilta joten oli hyvä aika suojata. Auto on viettänyt vuotensa Seinäjoella, Kokkolassa ja nyt Oulussa joten kaipa se on normaalin määrän suolaakin nähnyt.
Olisiko massauksessa mennyt tehtaalla jotain pieleen?
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4910
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Onko tästä kellään kokemusta/kuulumisia: ERPS
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Mitä **ttua!?!?!?Alfistipohjoosesta kirjoitti:Onko tästä kellään kokemusta/kuulumisia: ERPS
Ja sitten vielä tosta massauksesta, älkää hyvät ihmiset käyttäkö niitä muovi yms. kova massoja. Niinkun tossa aiemmin joku mainitsi, niin ellei sitä autoa pestä ja kuivata TODELLA hyvin, niin helposti jää massan alle vettä/suolaa ja
jokainen voi arvata miten siinä käy tollasten hengittämättömien massojen kanssa.
Eli öljy tsysteemejä vaan!
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4910
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Kiinnosti sen verran että valmistajakin löytyi.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Niko Tuomola
- Viestit: 561
- Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
- Car(s): 166 ts , 75 ts
- Paikkakunta: Orivesi
- Alfetta&156
- Viestit: 205
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
- Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4910
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- jansku
- Viestit: 517
- Liittynyt: 02 Huhti 2007, 16:10
- Car(s): VW Polo GT + VW Tiguan (ex; 156 1.8ts, 206CC, Mini One, C4 VTS, A2, A3 2.0tdi, Mini one, Mini Cooper S clubman, VW Polo, VW Polo, A4)
- Paikkakunta: Helsinki
katossa,tuulilasin kohdassa pikku ruoste kohta joskus reilu vuos sitte (130tkm kohdal) peitettiin,eli ei hiottu tms.ja ei ole ruoste levinnyt...MUTTA...konehuoneessa kannattaa "sivuilta" katsoa vähän tarkemmin...sieltä löytyy näitä ruoste "pilkkuja" hieman enemmän...tiedä sit mistä se vesi,suola ym p a s k a sinne noin hyvin pääsee kertymään...?!? sit toki helmat...mut se menee maalauksen piikkiin...tuonki helmat maalattu nyt vissiin kolmatta vai neljättä kertaa ja silti lähtee maali irti ja ruostuvat...(tyyppivika)
156sta hieman maalaileena ja massanneena tiedän osan jo paikoista mutta uusiakin tuli. Toi katon etu reuna on paha ei saa ilma tiivisteen irroitusta korjattua.. ainakin yks mikä täällä on jäänyt sanomatta niin taka jalkatilan pelti on kuuluisaa tuplasaumaa sieltä jalkatilan takaosasta ja se tupla sauma rupeaa kukkimaan ainakin minulla vaikka massa päällä onkin. etulokarin se sisä osa (konetilan ja renkaan välissä) on monesti paskassa eikä siitä huomaa että se on hapertunut mutta kun sille näyttää rälläkkää niin totuus paljastuu... Syy tähän on tuon murheellisen "vaihdelaatikon suojan" (asia johon alkaa leipoo kiinni pikkuhiljaa) kiinnitys ruuvit jotka ovat porattu ko pellistä läpitse..
- juhala
- Viestit: 688
- Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
- Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010 - Paikkakunta: Espoo
Onko huuhaata?Alfistipohjoosesta kirjoitti:Onko tästä kellään kokemusta/kuulumisia: ERPS
Veneissähän käytetään jotain "uhrimetallia" (voisi olla myös musagenre ) joka suojaa varsinaisia rakenteita ja vetolaitetta.
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1821
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Pirkkala
Ruostesuojautin tuon vähän aikaa sitten hankkimani 75:sen Työhön kuului alusta, kotelot, ovet, konepelti ja takaluukku.
Ensiksi auto riisuttiin helmoista, levikkeista, ovipahveista jne ja kuivattiin koneellisesti vuorokauden ajan. Käsittely tehtiin kahteen kertaan eri aineilla joista ensimmäinen oli kotelosuoja (levitettiin siis alustaankin) ja jälkimmäinen varsinainen alustasuoja. Taas kuivattiin vuorokausi ja sitten takaisin osat kasaan. kolmantena päivänä pesun jälkeen kassalle... 610€ Kiitos... Tervetuloa uudestaan...
Ensiksi auto riisuttiin helmoista, levikkeista, ovipahveista jne ja kuivattiin koneellisesti vuorokauden ajan. Käsittely tehtiin kahteen kertaan eri aineilla joista ensimmäinen oli kotelosuoja (levitettiin siis alustaankin) ja jälkimmäinen varsinainen alustasuoja. Taas kuivattiin vuorokausi ja sitten takaisin osat kasaan. kolmantena päivänä pesun jälkeen kassalle... 610€ Kiitos... Tervetuloa uudestaan...
- JTE
- Viestit: 122
- Liittynyt: 22 Maalis 2006, 19:54
- Car(s): 2x33 16v,155 1.9td,75 2.0ts,coupe 20vt,164 2.0ts,Lybra 1.9jtd
- Viesti:
kerkesin jo avautuakki asiasta,elikkästä löytyi 156:sen takajalkatiloista 3 nyrkinmentävää reikää ja samalla paljon märkää hiekkaa.alapuolelta katsottaessa massaus oli täysin ehjä mutta kun menin sitä käsin kopeloimaan niin totuus paljastui.raiskaaja oli iskenyt. oisko kellään tietoa mistä hiekka ja vesi on päässyt jalkatiloihin? alustassa näytti olevan kaikki kumitulpakki paikallaan.kannattee käydä kattomas tämä paikka enne kuin ruoste syö isomman alan. auto on 156 -99 2.5
- Liitteet
-
- Kuva004.jpg (11.11 KiB) Katsottu 4943 kertaa
-
- Kuva003.jpg (15.06 KiB) Katsottu 4943 kertaa
-
- Kuva002.jpg (10.49 KiB) Katsottu 4943 kertaa