Pysäköintipoliittiset toimet ja niiden
vaikutukset pääkaupunkiseudulla
http://www.ytv.fi/liikenne/julk/cost342.pdf
Pari lainausta kertoo touhun hengestä:
"Helsingin ehkä tärkein liikennepoliittinen tavoite on pitää
joukkoliikenteen osuus keskustaan suuntautuvista matkoista niin suurena
kuin mahdollista." TV kommentoi: Tämä on fiksua tietysti virka-aikaan. Mutta ilmeisesti illallakin keskustan palveluiden äärelle saapuva esikaupunkilainen on liikennesuunnittelijalle pahan inkarnaatio.
"Mallit osoittavat, että nykyisiä henkilöauton käyttäjiä on vaikea saada
siirtymään joukkoliikenteen käyttäjiksi pelkästään porkkanaa käyttämällä
eli joukkoliikenteen palvelutasoa parantamalla tai tarjoamalla vielä
nykyistäkin edullisempia lippuja. Sen sijaan esimerkiksi
pysäköintialueiden ja pysäköintilaitoksien sijoittumiseen vaikuttamalla
voidaan ohjata tehokkaasti valintoja, sillä kävelymatkan pituus
pysäköintipaikalta matkan kohteeseen on tärkeä pysäköintipaikan
valintaperuste ja sillä on ilmeisesti myös keskeinen merkitys kulkutavan
valinnassa." TV kommentoi: Eli uudet pysäköintilaitokset pitää rakentaa mahdollisimman kauas palveluista jotta niiden (ja siten myös oman auton) käyttö ei olisi houkuttelevaa.
"Suhteellisen pienillä hinnoittelun muutoksilla ei siis ehkä voida
vaikuttaa merkittävästi kulkutapaosuuksiin." TV kommentoi: Eli pysäköinnin hintaa tulee nostaa rutkasti että saadat halutut vaikutukset. Miltä kuullostaisi lentoaseman lyhytaikaparkin tyylinen 1 euro / 10 minuuttia hinnoittelu koko Stadiin?
![#2gunfire :2gunfire:](./images/smilies/new_2gunsfiring_v1.gif)