Jakohinan vaihto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Diego
Viestit: 7
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:31

Jakohinan vaihto

Viesti Kirjoittaja Diego »

Nyt olis alfassa jakohihnan vaihto edessä. Mitä osia siinä pitää vaihtaa? Mistä osat kannattaa tilata? Auttakaa vielä kokematonta tumpeloa näiden asioiden kanssa...

Avatar
italia
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06

Exät: 13 Alfaa...
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja italia »

esim. tämän ketjun loppupäästä selviää mitä hiluja sinne menee...
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... =jakohihna


Linkit-osiosta löytyy www-osoitteet esim.
Abt muukkonen
Ricambi heikka
QUORTHON 1966-2004

Diego
Viestit: 7
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:31

Viesti Kirjoittaja Diego »

Tässäkö kaikki osat mitkä tarvitsen?

Jakohihna
hihnan kiristin
pari ohjainrullaa
ja ainakin 2.0TS-koneessa menee myös tasapainoakselin hihna ja sen kiristinrulla

Montako noita ohjainrullia kannattaa tilata? Ne maksaa kumminkin yli kolmekymppiä paketti? Vai sisältääkö tuo paketti useamman rullan?

[/url] http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... ucts_id=99

Avatar
italia
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06

Exät: 13 Alfaa...
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja italia »

Samalla kannattaa vaihdattaa vesipumppu sekä jos ajoituksenmuunnin antaa "diesel"-soundia niin sekin vaihtoon samalla.
QUORTHON 1966-2004

Avatar
SP
Viestit: 958
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D
Paikkakunta: Tampere

rulla

Viesti Kirjoittaja SP »

italia kirjoitti:Samalla kannattaa vaihdattaa vesipumppu sekä jos ajoituksenmuunnin antaa "diesel"-soundia niin sekin vaihtoon samalla.
ts 1 kpl rulla.

Juuhis
Viestit: 79
Liittynyt: 29 Syys 2006, 16:30
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Juuhis »

No niin arvoisa raati, tossa jarrupaloja vaihtaessa tuli kurkistettua jakopäätä ja ei mielestäni näyttäny parhaalta mahdolliselta.

Eli tasapainoakselin kiristin oli ilmeisesti tapissaan,kilahteli kun painoi hihnaa ja vapautti.Ite hihna näytti ehjältä ei näkyny hammas murtumia eikä nirhaumia...vielä :lol:

Jakohihna näytti myös asialliselta,mutta se pakonokan alapuolella oleva ohjainrulla ei ollu edes hihnassa kiinni vaan hihna oli siltä kohdin aivan löysänä. Onko normaalia?
Hihna kyllä kiristyi rullaan kiinni,kun sitä painoi riittävän lujaa nokka-akseleiden välistä.Hihna painui ehkä 2cm,onko liikaa?

Lisäksi se jakohihnan ohjainrulla klappasi kun sitä heilutti ja jakohihnan kiristin oli mallia muovia/nailonia ei siis metallinen.

Autolla on ajettu n.40tkm/n.2v edellisestä hihnan vaihdosta ja kuitin mukaan sinne on silloin vaihdettu kaikki myös vesipumppu.Itse en autoa silloin omistanut.

Ei pitänyt ruveta siihen vielä hihnaa vaihtaan,mutta kai se on pakko vai onko edellä mainitsemat asiat normaaleja? Kertokoon ken tietää,ite en oo mikään jakopää spesialisti.Ajattelin kyllä käydä taistoon omin käsin onko ne kaikki erikoistyökalut pakollisia mitä mainitaan siinä jakohihnan vaihto ohjeessa? Niitä ei meinaan ole.Eniten asiassa askarruttaa kiristimien oikea kireys sekä tasapainoakselien oikea asento :crazyeyes:

Jos jollain olisi kikkoja/neuvoja niin ottaisin kyllä kiitollisena vastaan.

Avatar
Jochanan
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Jochanan »

Aika hurjalta kyllä kuullostaa. :shock:

Avatar
Mokoma
Viestit: 559
Liittynyt: 01 Elo 2006, 21:42
Car(s): Punto GT 1.4T -94, Accord -04, Rolla -88, ex 164 V6, ex 164 TS
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Mokoma »

Pistä Juuhis kaikki rullat hihnat uusiks, Jochanaa kompaten kuulostaa todella hurjalta!

Avatar
J Grönlund
Viestit: 112
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 06:50
Paikkakunta: Norrtälje Ruotsi

Viesti Kirjoittaja J Grönlund »

Joo vaihda kaikki rullat ja remmit sekä vesipumppu niin ei mene yöunet kun tulee venttiilisalaattia...
Tärkeintä on että sulla on nokkien lukituskilkkeet kun vaihdat muuten menee ajoitus päin pers... tosi helposti !

/Juha
AR GTV V6 TB,AR166 V6,AR 156 V6 SW,AR 155 V6 ,DUCATI 900 SSie ,Ferrari Testarossa

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4910
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Surullisia tarinoita ihan tarpeeksi. Tuon hihnan tarkistaminen on varsin helppoa. Mutta jotenkin sitä on helppo siirtää. Itsellä tulee n.10tkm vuodessa niin tuo 3 vuotta rajaa kokonaiskilsat 30tkm.
Vaihto on x-kertaa halvempaa kuin koneen korjaus. Jos hihnaremppa kirpaisee niin koneremppa vie konkkaan. :(
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

blacase
Viestit: 29
Liittynyt: 18 Touko 2007, 11:16

Viesti Kirjoittaja blacase »

mmm
Viimeksi muokannut blacase, 30 Heinä 2007, 13:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Viesti Kirjoittaja PK »

Aiheesta tuli mieleen, että eräs autonasentaja kertoi äskettäin, että remmin valmistaja antaa takuun tai on vastuussa sen 3 vuotta/60 000 kilometriä, JOS remmi, ohjain ja kiristin on vaihdettu samalla ja ihan sama kuka on vaihtanut . Onko kukaan kuullut vastaavaa, vai jauhoko jätkä paskaa ?

Juuhis
Viestit: 79
Liittynyt: 29 Syys 2006, 16:30
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Juuhis »

Joo kyllähän ne vaihtoon menee että saa mielenrauhan.Vesipumpun aattelin jättää vanhana pyöriin kun kerta on viimeksi vaihdettu ja eiköhän se nyt yli 40tkm kestä.

Ei kellään olis lainata/vuokrata niitä lukkopaloja,kohtuu korvausta vastaan(ei siis deltan hinnoittelu) :lol:
En viittis maksaa niistä melki satkua ja jos jostain ulkomailta sais halvemmalla niin kestää kuitenkin tuleminen,olis tarkotus tehä homma nyt kun on vielä tota lomaa jäljellä.

Juuhis
Viestit: 79
Liittynyt: 29 Syys 2006, 16:30
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Juuhis »

Nyt on jakohihna sun muut vaihdettu. voi taas huoletta ajella hetken aikaa....
Tehtävään en si ite alkanu vaan vein erääseen puljuun motonet osien kanssa(189,5e) ei sisällä vesipumppua. työstä velottivat 170e,mikä ei nyt kauheen pahalta tuntunu.
Asentaja ei ollu käyttäny nokkien lukituspaloja kun ei sellasia ollu mutta ainakin auto käy kuten ennenkin

Avatar
Jochanan
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Jochanan »

Juuhis kirjoitti:Nyt on jakohihna sun muut vaihdettu. voi taas huoletta ajella hetken aikaa....
Tehtävään en si ite alkanu vaan vein erääseen puljuun motonet osien kanssa(189,5e) ei sisällä vesipumppua. työstä velottivat 170e,mikä ei nyt kauheen pahalta tuntunu.
Asentaja ei ollu käyttäny nokkien lukituspaloja kun ei sellasia ollu mutta ainakin auto käy kuten ennenkin
Ei niitä lukituspaloja välttämättä tarvi jos ei oo venttiilit sekasin. Pistää nokat vaikka vinkalla kiinni.

cougar
Viestit: 28
Liittynyt: 25 Loka 2006, 22:43
Paikkakunta: Harjavalta

vaihtoa...

Viesti Kirjoittaja cougar »

Itsellänikin ajankohtaista vaihtaa jakohihna '99 156 TS:ään... Ja on ihan pakko kysyä, oisko täällä porukkaa joka osaisi tehdä tuon vaihdon edukkaasti ja ammattitaidolla, ettei tarttisi viedä ökykalliiseen merkkiliikkeeseen huollettavaksi?

4LF4
Viestit: 48
Liittynyt: 24 Touko 2005, 15:36
Car(s): ex 156 2.5 V6 -99
Giulietta Multiair 170 TCT -12

Viesti Kirjoittaja 4LF4 »

Jochanan kirjoitti:
Juuhis kirjoitti:Nyt on jakohihna sun muut vaihdettu. voi taas huoletta ajella hetken aikaa....
Tehtävään en si ite alkanu vaan vein erääseen puljuun motonet osien kanssa(189,5e) ei sisällä vesipumppua. työstä velottivat 170e,mikä ei nyt kauheen pahalta tuntunu.
Asentaja ei ollu käyttäny nokkien lukituspaloja kun ei sellasia ollu mutta ainakin auto käy kuten ennenkin
Ei niitä lukituspaloja välttämättä tarvi jos ei oo venttiilit sekasin. Pistää nokat vaikka vinkalla kiinni.
No eikös niitä voi ihan merkkauskynällä merkata ?
La Meccanica delle emozioni

Avatar
Mokoma
Viestit: 559
Liittynyt: 01 Elo 2006, 21:42
Car(s): Punto GT 1.4T -94, Accord -04, Rolla -88, ex 164 V6, ex 164 TS
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Mokoma »

Onko joltain mahdollisesti ikinä porsinut 164 V6 jakoremeli?
Kohta olis itellä vaihto edessä, toisaalta jos se nyt hajoaa niin saanpahan tekosyyn vähän virittää tuota :twisted:

Vastaa Viestiin