Motor control failure
Valvoja: Moderators
Motor control failure
valo singahti + vingunta aamulla kilometrin ajon jälkeen.
Sammui kyllä noin 5 sekunnin kuluttua, ei erikoisia ääniä, kone toimi moitteettomasti. Jatkoin matkaa ja kaikki ok.
Soittelin kuitenkin paikalliseen da:n ja sain ihan ok palvelua, olisivat ottaneet hetikin testeriin, mutten itse ehtinyt. Sovittiin , että seuraan tilannetta ja kun seuraavan kerran "välähtää" käyn tarkistuttamassa.
Niin, kulkine on 156 super -03, ajettu n 60 tkm.
Että onko muilla kyseinen merkkivalo välähdellyt ja uskaltaako lähteä pisempään reissuun ?
ps. satanut on kyllä melkoisesti, voisiko kosteus
Sammui kyllä noin 5 sekunnin kuluttua, ei erikoisia ääniä, kone toimi moitteettomasti. Jatkoin matkaa ja kaikki ok.
Soittelin kuitenkin paikalliseen da:n ja sain ihan ok palvelua, olisivat ottaneet hetikin testeriin, mutten itse ehtinyt. Sovittiin , että seuraan tilannetta ja kun seuraavan kerran "välähtää" käyn tarkistuttamassa.
Niin, kulkine on 156 super -03, ajettu n 60 tkm.
Että onko muilla kyseinen merkkivalo välähdellyt ja uskaltaako lähteä pisempään reissuun ?
ps. satanut on kyllä melkoisesti, voisiko kosteus
"pappa-alfisti"
- Pasi
- Viestit: 6786
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): --- [ EX ] ---
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
jep jep...
Mullakin riitti murheita tuon valon kanssa... auto ei kyllä koskaan sammunut mutta meni tehottomaksi ... kuin 1.0 Fiestalla olisi kurvaillut.
Vaihdettiin takuuseen kaasuläpän runkoa, ilmamassamittaria ja ties mitä muuta... silloin ongelma poistui noin 3kk ... sitten palasi taas ja konalan pikahuollosa putsasivat yhden liittimen ja nyt ei ole ollut ~6kk mitään ongelmaa... paitsi kerran kun oli satanut vettä jo monta päivää!
... Eli kosteusongelma!
Mielestäni jos auto käy normaalisti niin vika on sähköinen = ei yleensä mitään hätää.
Mullakin riitti murheita tuon valon kanssa... auto ei kyllä koskaan sammunut mutta meni tehottomaksi ... kuin 1.0 Fiestalla olisi kurvaillut.
Vaihdettiin takuuseen kaasuläpän runkoa, ilmamassamittaria ja ties mitä muuta... silloin ongelma poistui noin 3kk ... sitten palasi taas ja konalan pikahuollosa putsasivat yhden liittimen ja nyt ei ole ollut ~6kk mitään ongelmaa... paitsi kerran kun oli satanut vettä jo monta päivää!
... Eli kosteusongelma!
Mielestäni jos auto käy normaalisti niin vika on sähköinen = ei yleensä mitään hätää.
Ei alfat enää maistu
-
- Viestit: 107
- Liittynyt: 27 Loka 2005, 18:17
- Car(s): exä 156 V6, nyksät 147 1.9JTD, RR Vogue 3.0 TD6
- Paikkakunta: Tampere
Pasi kirjoitti:jep jep...
Mullakin riitti murheita tuon valon kanssa... auto ei kyllä koskaan sammunut mutta meni tehottomaksi ... kuin 1.0 Fiestalla olisi kurvaillut.
Vaihdettiin takuuseen kaasuläpän runkoa, ilmamassamittaria ja ties mitä muuta... silloin ongelma poistui noin 3kk ... sitten palasi taas ja konalan pikahuollosa putsasivat yhden liittimen ja nyt ei ole ollut ~6kk mitään ongelmaa... paitsi kerran kun oli satanut vettä jo monta päivää!
... Eli kosteusongelma!
Mielestäni jos auto käy normaalisti niin vika on sähköinen = ei yleensä mitään hätää.
Mikähän liitin mahtoi olla kyseessä?
ja taas tänäaamuna valo räpsähti tauluun, paloi noin 5 sekkaa.
käytin jo kerran DA:ssa, testeri näytti vikakoodia puolassa.....
auto käy kuin kolmella alakierroksissa, "nylkyttää" ja "vapisee".
soitin aamulla DA:n ja kysyin uskaltaako ajaa, vastaus KYLLÄ.
aika varattu DA.n ensiviikolle, saas nähdä miten käy, pitää perjantaina lähteä pisempään reissuun (yli tuhat), siksipä toverit: uskaltaako lähteä ??
käytin jo kerran DA:ssa, testeri näytti vikakoodia puolassa.....
auto käy kuin kolmella alakierroksissa, "nylkyttää" ja "vapisee".
soitin aamulla DA:n ja kysyin uskaltaako ajaa, vastaus KYLLÄ.
aika varattu DA.n ensiviikolle, saas nähdä miten käy, pitää perjantaina lähteä pisempään reissuun (yli tuhat), siksipä toverit: uskaltaako lähteä ??
"pappa-alfisti"
Itseäni tuo valo ilahduttaa aina silloin tällöin. Oireet ovat samat eli "ajossa ei mitään" - muuta kuin ajotietokoneen ja mittariston valot palaa ja ajotietokone piippailee.
Ensimmäisen kerran oireili syksyn kosteassa, jonka jälkeen yöllä pakastui. Talvella uudestaan toistuvasti pakkasessa, jolloin tehtiin sitä sun - tätä vaihdettiin tulppia puolia moottorinohjainyksikköä, suuttimia jne.
Nyt sama valo palaa jälleen ja nyt ilmeisesti ilmoittelee lambdaa. Ajossa ei tunnu edelleenkään mitään (omassa päässä sen sijaan saattaa satunnaiseti hieman kiehua).
Kotiajot uskaltaisin itse ajaa, kun on kerran luvattu - pidemmälle tuskin lähtisin ennenkuin vika on hoidettu pois päiväjärjestyksestä. Voisin nimittäin uskaltaa väittää etä vapaaehtoista mksajaa mahdollisille lisävahingoille tuskn löydät, vaikka ajolupa onkin annettu
Luulisi paikallisen Delta priorisoivan asiakkaita jossain kiireellisyysjärjestyksessä (viat - asiakkuus - asiakkaan tarpeet jne)
Ensimmäisen kerran oireili syksyn kosteassa, jonka jälkeen yöllä pakastui. Talvella uudestaan toistuvasti pakkasessa, jolloin tehtiin sitä sun - tätä vaihdettiin tulppia puolia moottorinohjainyksikköä, suuttimia jne.
Nyt sama valo palaa jälleen ja nyt ilmeisesti ilmoittelee lambdaa. Ajossa ei tunnu edelleenkään mitään (omassa päässä sen sijaan saattaa satunnaiseti hieman kiehua).
Kotiajot uskaltaisin itse ajaa, kun on kerran luvattu - pidemmälle tuskin lähtisin ennenkuin vika on hoidettu pois päiväjärjestyksestä. Voisin nimittäin uskaltaa väittää etä vapaaehtoista mksajaa mahdollisille lisävahingoille tuskn löydät, vaikka ajolupa onkin annettu
Luulisi paikallisen Delta priorisoivan asiakkaita jossain kiireellisyysjärjestyksessä (viat - asiakkuus - asiakkaan tarpeet jne)
Al Pappa kirjoitti:ja taas tänäaamuna valo räpsähti tauluun, paloi noin 5 sekkaa.
käytin jo kerran DA:ssa, testeri näytti vikakoodia puolassa.....
auto käy kuin kolmella alakierroksissa, "nylkyttää" ja "vapisee".
soitin aamulla DA:n ja kysyin uskaltaako ajaa, vastaus KYLLÄ.
aika varattu DA.n ensiviikolle, saas nähdä miten käy, pitää perjantaina lähteä pisempään reissuun (yli tuhat), siksipä toverit: uskaltaako lähteä ??
- juhala
- Viestit: 688
- Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
- Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010 - Paikkakunta: Espoo
siis muistan jostain lukeneeni , että viallinen AKKU tai sen koskeutushäiriö voi aiheuttaa kummallisia "haamu" virheilmoituksia jotka on mahdotonta paikallistaa. Akun vaihto on joissain tapauksissa poistanut häiriöt joita ei muuten ole saatu paikallistettua.
Kandeisko kokeilla?
EDIT: linkki:
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... ttery.html
Kandeisko kokeilla?
EDIT: linkki:
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... ttery.html
- juhala
- Viestit: 688
- Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
- Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010 - Paikkakunta: Espoo
juu sorry, olinkin jo postaamassa täsmennystä, että tuo kommenttini olikin ennemmän nimimerkki JST:lle ja noin yleisesti.Al Pappa kirjoitti:oikeastaan minua ei merkkivalo vaivaa, vaan tyhjäkäynnin epätasaisuus ts. jollakin kierrosalueella (1000-1200) vaikuttaa, että mylly käy kolmella mukilla.....
edittiä:
Kyllähän tuo oire JA vikakoodi aika selkeästi viittaa siinne puolien ja sytytysjohtimien suuntaan. Itse en ajaisi pitempää matkaa (oikeastaan yhtään) mahd. vajaakipinäisellä autolla.
Kiitollinen vastauksesta ja linkityksestä.
Omassani oireilee testereiden mukaan tällä hetkellä lambda 1. Päätinkin heti töiden jälkeen kiikuttaa italialaiseni akkutestiin.
Toivon että sieltä löytyy jotain. Vm on 2003 ja akku alkuperäinen eli tiedä häntä voisiko jopa tuollaisen vehkeen vaihto oikeasti auttaa, kun noiden lambojen, massamittareiden, testien ja muiden vaihtamisten ja tutkimisten osalta alkaa olla niin sanotusti tappi otsassa.
Itse ajaisin tulospalkkausta niin merkkikorjaamoille kuin nyrkkipajoille. Tosin jonkun perusliksan nekin pojat on ansainneet. Merkkiliikkeen kalleus on omasta mielestäni perusteltua silloin jos sieltä oikeasti löytyy tuntemusta ja tietämystä ja tavaraa silloin kun sitä tarvitaan. Tähän sisältyy myös näppituntuma eli pelkkä tietokoneen kiinnittäminen piuhaan ei sitä osaamista ole josta minä kovin mielellään maksan jos vikaa ei ikinä löydy.
Omassani oireilee testereiden mukaan tällä hetkellä lambda 1. Päätinkin heti töiden jälkeen kiikuttaa italialaiseni akkutestiin.
Toivon että sieltä löytyy jotain. Vm on 2003 ja akku alkuperäinen eli tiedä häntä voisiko jopa tuollaisen vehkeen vaihto oikeasti auttaa, kun noiden lambojen, massamittareiden, testien ja muiden vaihtamisten ja tutkimisten osalta alkaa olla niin sanotusti tappi otsassa.
Itse ajaisin tulospalkkausta niin merkkikorjaamoille kuin nyrkkipajoille. Tosin jonkun perusliksan nekin pojat on ansainneet. Merkkiliikkeen kalleus on omasta mielestäni perusteltua silloin jos sieltä oikeasti löytyy tuntemusta ja tietämystä ja tavaraa silloin kun sitä tarvitaan. Tähän sisältyy myös näppituntuma eli pelkkä tietokoneen kiinnittäminen piuhaan ei sitä osaamista ole josta minä kovin mielellään maksan jos vikaa ei ikinä löydy.
juhala kirjoitti:juu sorry, olinkin jo postaamassa täsmennystä, että tuo kommenttini olikin ennemmän nimimerkki JST:lle ja noin yleisesti.Al Pappa kirjoitti:oikeastaan minua ei merkkivalo vaivaa, vaan tyhjäkäynnin epätasaisuus ts. jollakin kierrosalueella (1000-1200) vaikuttaa, että mylly käy kolmella mukilla.....
edittiä:
Kyllähän tuo oire JA vikakoodi aika selkeästi viittaa siinne puolien ja sytytysjohtimien suuntaan. Itse en ajaisi pitempää matkaa (oikeastaan yhtään) mahd. vajaakipinäisellä autolla.
Mulla kyseinen valo vilkkui n. vuosi sitten neljästi ja joka kerta kyse oli lambda-antureista.JST kirjoitti:ikuinen pelko 'motor control system failure' valosta
mistäs moinen pelko ?
Ensin DA vain putsaili niitä, mut vikalla kerralla mulla "vähän" napsahti ja raivosin niille että laittaa ne p*rkele kuntoon.
Ja heti kun Lambdat vaihdettiin niin myös MCSF-valo hävis häiritsemästä.
Sun tarinalla oli siis onellinen loppu. Tuollaista ratkaisua hieman omallekin toivon. Tuskin niitä kannattaa alkaa rapsuttelemaan. Eipä se rapsuttelukaan ilmaista ole ja jos osa on rikki niin rapsuttelu ei sitä paljon paranna. Tietty uituttaa maksaa vaihdosta, jos ongelma ei stten katoakaanja olikin jossain muualla... Tosin sehän ei selviä kuin vaihtamalla
Välillä on muuten pakko Deltaakin puolustaa. Niiden varaosien hinnoissa ei itse asiassa monenkaan tuotteen kohdalla ole sellaista hintaeroa kuin monesti pääsee kuulemaan. Näiden lambdojen perässä juostessani olen havainnut että esim. tuo lambda 1 maksaa deltalla 197 €- boschin tarvikehärpätin boschin liikkeessä 185 €. Itse maksan mielellään originaaliosasta tuon määräisen xtran. Muukkoselta sen ois saanut jonkun kympin halvemmalla...
Välillä on muuten pakko Deltaakin puolustaa. Niiden varaosien hinnoissa ei itse asiassa monenkaan tuotteen kohdalla ole sellaista hintaeroa kuin monesti pääsee kuulemaan. Näiden lambdojen perässä juostessani olen havainnut että esim. tuo lambda 1 maksaa deltalla 197 €- boschin tarvikehärpätin boschin liikkeessä 185 €. Itse maksan mielellään originaaliosasta tuon määräisen xtran. Muukkoselta sen ois saanut jonkun kympin halvemmalla...
- Anthon
- Viestit: 538
- Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
- Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998 - Paikkakunta: Jyväskylä
Mulla lambdoja on vaihdettu kolmen vuoden aikana ainakin neljät, sen jälkeen on siirrytty kiristelemään niiden liittimiä, nyt vihdoin vaihdettiin uusi liitinsarja... Saas nähdä kuinka käy.
Vaimon mukaan seuraava auto ei ole Alfa, itse mietin 159 diisseliä, siinä ei ole "kuulemma" ollut näitä ongelmia, 159 bensa-jts-koneissa kylläkin, Jkl Deltan huollon mukaan. Grööni tietää
Vaimon mukaan seuraava auto ei ole Alfa, itse mietin 159 diisseliä, siinä ei ole "kuulemma" ollut näitä ongelmia, 159 bensa-jts-koneissa kylläkin, Jkl Deltan huollon mukaan. Grööni tietää
Taitaa olla vaimolla järkipäässä - tosin nämä alfa-asiat eivät välttämättä kuulu niihin asioihin joita ajatellaan järjellä
Anthon kirjoitti:Mulla lambdoja on vaihdettu kolmen vuoden aikana ainakin neljät, sen jälkeen on siirrytty kiristelemään niiden liittimiä, nyt vihdoin vaihdettiin uusi liitinsarja... Saas nähdä kuinka käy.
Vaimon mukaan seuraava auto ei ole Alfa, itse mietin 159 diisseliä, siinä ei ole "kuulemma" ollut näitä ongelmia, 159 bensa-jts-koneissa kylläkin, Jkl Deltan huollon mukaan. Grööni tietää
- Campari
- Viestit: 611
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
- Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
- Paikkakunta: Tampere
Eiköhän niitä neljä ole, joten vikakohteita riittää. Kerran on JTS:ssä tuo ilmoitus tullut ja lähti kun puhdistin parin lambdan liittimet, ei tosin heti. Nyt on vuoden ollut pois. Mitään vaikutusta ei ajoon ollut, joten ei oikeasti ollut mikään hajalla. Vikakoodit nollattiin myöhemmin.Hepa kirjoitti:Näin mistään mitääntietämättömänä: eikös JTS:ssä ole usampi lambda ja TS:ssä vain yksi?
-cr
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka
- juhala
- Viestit: 688
- Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
- Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010 - Paikkakunta: Espoo
Jos kipinä on "vajaa" niin osa bensasta menee läpi palamatta. Tämä voinee vaurioittaa ainakin katalysattoria. Lisäksi tuo saattaa sotkea seoksen mittausta ja ohjata moottoria toimimaan muutenkin väärin. (tämä on enemmän mutua). Palamaton bensa voinee päätyä myös ohentamaan öljyä, mutta sen haittavaikutukset tulevat kyllä vasta pitemmällä aikajänteellä.Al Pappa kirjoitti:.....että mitä saattaa pahimmillaan tapahtua, jos nyt ajelen "oletetulla vajaakipinäisellä" ??
Mitäänhän en siis näistä *oikeasti* ymmärrä.
mites tällainen liittimien putsailu tapahtuu ja mistä liittimistä tässä oikein puhutaan ?
Campari kirjoitti:Eiköhän niitä neljä ole, joten vikakohteita riittää. Kerran on JTS:ssä tuo ilmoitus tullut ja lähti kun puhdistin parin lambdan liittimet, ei tosin heti. Nyt on vuoden ollut pois. Mitään vaikutusta ei ajoon ollut, joten ei oikeasti ollut mikään hajalla. Vikakoodit nollattiin myöhemmin.Hepa kirjoitti:Näin mistään mitääntietämättömänä: eikös JTS:ssä ole usampi lambda ja TS:ssä vain yksi?
-cr
luepa tuosta alkuun, toisesta threadista löytyy myös jotain kuvia liittimen ohituksestaJST kirjoitti:mites tällainen liittimien putsailu tapahtuu ja mistä liittimistä tässä oikein puhutaan ?
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=3 ... lambda+jts
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=6 ... lambda+jts
Kiitokset. Tekstin ymmärsin hyvin. Jostain syystä nuo kuvat eivät "jutelleet" minulle kovinkaan paljoa. Se tuosta nyt sitten selvisi, että vika voi olla autossa, lambdassa, liittimessä tai liittimen vastakappaleessa tai jossain muualla
Tosin jotain helpotusta - en ole yksin ongelmineni. Tällöinpä jotkut muutkin ovat ravanneet asian tiimoilta Gonalassa. Toivoa siis on, että tuo "ominaisuus" saadaan ojennukseen - jos saadaan...
Sain kesälomalla auton mittariin muutamia tuhansia kilometrejä lisää ja pakko sanoa: on sillä mukava matkustaa. Nuo valot vaan joskus vievät uskon elämään
Tosin jotain helpotusta - en ole yksin ongelmineni. Tällöinpä jotkut muutkin ovat ravanneet asian tiimoilta Gonalassa. Toivoa siis on, että tuo "ominaisuus" saadaan ojennukseen - jos saadaan...
Sain kesälomalla auton mittariin muutamia tuhansia kilometrejä lisää ja pakko sanoa: on sillä mukava matkustaa. Nuo valot vaan joskus vievät uskon elämään
MOTOR CONTROL FAILURE
aihe vähän karkasi, kyse nimenomaan tyhjäkäynnin epätasaisuudesta.
No nyt on kaksi kertaa DA:lla ollut Alfa testerissä, puolan paikkaa vaihdettu ykkösmukista kakkoseen ja neuvo "....ajele ja kuulostele.....",
ts. mitään oleellista ei asian hyväksi. Nyt riitti, vein auton testattavaksi tuttuun, luotettavaan ei merkkikorjaamoon ja siellä alkoi tapahtumaan.
Testattiin, ei virhekoodeja, epäilys viallinen puola, no puolia ei saatavilla Suomessa, tilattava Saksasta. DA:lla saattaisi olla, mutta sinne ei pääse puhelimitse, korjaamosta olivat yrittäneet soittaa paikalliseen DA:n pari tuntia, tuloksetta : LOISTAVAA ASIKASPALVELUA
Nyt tilataan puola Saksasta ja katsotaan oliko vika siinä, muuten ollaan taas lähtökuopissa. Niin tulpankuopissa ei ole vettä tms.
No nyt on kaksi kertaa DA:lla ollut Alfa testerissä, puolan paikkaa vaihdettu ykkösmukista kakkoseen ja neuvo "....ajele ja kuulostele.....",
ts. mitään oleellista ei asian hyväksi. Nyt riitti, vein auton testattavaksi tuttuun, luotettavaan ei merkkikorjaamoon ja siellä alkoi tapahtumaan.
Testattiin, ei virhekoodeja, epäilys viallinen puola, no puolia ei saatavilla Suomessa, tilattava Saksasta. DA:lla saattaisi olla, mutta sinne ei pääse puhelimitse, korjaamosta olivat yrittäneet soittaa paikalliseen DA:n pari tuntia, tuloksetta : LOISTAVAA ASIKASPALVELUA
Nyt tilataan puola Saksasta ja katsotaan oliko vika siinä, muuten ollaan taas lähtökuopissa. Niin tulpankuopissa ei ole vettä tms.
"pappa-alfisti"
motor control failure
nelisen kuukautta Alfa "vapisi" !
yhteydenotto Deltamotoriin auttoi, alkoivat paikallisessa DA:ssa tutkimaan vikaa.
ja löytyihän se: ajoituksenmuuntimen venttiili takerteli, venttiiliä hieman hiottiin ja nyt Alfa toimii kuin junan vessa (siis ei Pendolinon )
koville otti, mutta onnistuihan se !
yhteydenotto Deltamotoriin auttoi, alkoivat paikallisessa DA:ssa tutkimaan vikaa.
ja löytyihän se: ajoituksenmuuntimen venttiili takerteli, venttiiliä hieman hiottiin ja nyt Alfa toimii kuin junan vessa (siis ei Pendolinon )
koville otti, mutta onnistuihan se !
"pappa-alfisti"
Nyt sitten iski meikäläisenkin näyttöön ehdan täyslaidallisen vitutuksen aiheuttava "Motor Control System Failure - Go to Dealer".
Olin ajamassa perjantaina Porvoon motarilla ja keli oli kosteahko ja motarilla melkoinen suhina roiskivien autojen suhteen. Kun iski ilmoituksen, vetäsin viideksi minuutiksi parkkiin ja auto pois päältä. Käynnistys ja valo paloi vielä. Taas auto pois päältä ja uusi käynnistys ja valo hävisi. Sen jälkeen ajoin Lappeenrantaan itsenäisyyttä juhlimaan ja vielä sunnuntaina takaisin Helsinkiin. Ei mitään ilmoituksia ole tuon yhden jälkeen tullut.
Eli veikkaisin kosteutta syyksi, sillä ajossa ei todellakaan tuntunut mitään. Tosin on aiemmin ajettu kosteammissakin oloissa. Mutta en kauheasti nyt ole mieltä rassannut tuolla koodilla kun kerta hävisi. Ilmeisesti kuitenkin järjestelmään jää vikakoodi, eli pittee käydä huollon yhteydessä nollaamassa.
Olin ajamassa perjantaina Porvoon motarilla ja keli oli kosteahko ja motarilla melkoinen suhina roiskivien autojen suhteen. Kun iski ilmoituksen, vetäsin viideksi minuutiksi parkkiin ja auto pois päältä. Käynnistys ja valo paloi vielä. Taas auto pois päältä ja uusi käynnistys ja valo hävisi. Sen jälkeen ajoin Lappeenrantaan itsenäisyyttä juhlimaan ja vielä sunnuntaina takaisin Helsinkiin. Ei mitään ilmoituksia ole tuon yhden jälkeen tullut.
Eli veikkaisin kosteutta syyksi, sillä ajossa ei todellakaan tuntunut mitään. Tosin on aiemmin ajettu kosteammissakin oloissa. Mutta en kauheasti nyt ole mieltä rassannut tuolla koodilla kun kerta hävisi. Ilmeisesti kuitenkin järjestelmään jää vikakoodi, eli pittee käydä huollon yhteydessä nollaamassa.
- lagamaggan
- Viestit: 41
- Liittynyt: 28 Heinä 2008, 13:35
- Paikkakunta: ESPOO
Itse jo aikaisemmin syksyllä samojen vikojen kanssa painiskelin. Syynä tutun korjaajan mukaan: "kaksi lambdaa sisälsi vikakoodin" ruiskuteltiin CRC:tä liitoksiin ja tarkistettiin että piuhat muutenkin ok. TÄNÄÄN aamulla kehä I tapiolan kohdalla sitten tuli taas tuo legendaksi muodostunut virheilmoitus. Noh. Tähän ominaisuuteen jo tottuuneena (ikävä kyllä) ajelin duuniin ja jännitetään sitten kotiin lähtiessä onko tuo itsestään kadonnut vai ei. Korjaajakaveri kertoi että jos tulee uudestaan tuo vika esille niin vaihdetaan lambdat 2kpl. Johan tuolla ehti 2kuukautta ajaa ilman mitään vikoja.. aijai alfistin arkeako?PRO kirjoitti:Nyt sitten iski meikäläisenkin näyttöön ehdan täyslaidallisen vitutuksen aiheuttava "Motor Control System Failure - Go to Dealer".
Olin ajamassa perjantaina Porvoon motarilla ja keli oli kosteahko ja motarilla melkoinen suhina roiskivien autojen suhteen. Kun iski ilmoituksen, vetäsin viideksi minuutiksi parkkiin ja auto pois päältä. Käynnistys ja valo paloi vielä. Taas auto pois päältä ja uusi käynnistys ja valo hävisi. Sen jälkeen ajoin Lappeenrantaan itsenäisyyttä juhlimaan ja vielä sunnuntaina takaisin Helsinkiin. Ei mitään ilmoituksia ole tuon yhden jälkeen tullut.
Eli veikkaisin kosteutta syyksi, sillä ajossa ei todellakaan tuntunut mitään. Tosin on aiemmin ajettu kosteammissakin oloissa. Mutta en kauheasti nyt ole mieltä rassannut tuolla koodilla kun kerta hävisi. Ilmeisesti kuitenkin järjestelmään jää vikakoodi, eli pittee käydä huollon yhteydessä nollaamassa.
Aargh, kuten tuli tuolla mainittua niin itselle ilmestyi kanssa tuovikakoodi eilen kiihdytyksen jälkeen. Noh, oletin että se hävinnee siitä yön aikana kuten edellisella kerralla... Ja vielä mitä, siinä se varoitus komeesti loisti kun muutenkin aamuvitutuksessa 6:45 aikoihin autoa käynnistelin.
Pakkanen, akku vai liittimet?
Pakkanen, akku vai liittimet?
Hei nyt oikeesti, kai joku edes osaa mulle vastata?Keppis- kirjoitti:Plääääh, taas se ihana keltainen valo palaa siellä mittaristossa, huollosta 500km...
Voisiko vikana oikeesti olla akku, koska kun ikkunoita laskee tai nostaa niin etuvalot himmenee hetkellisesti? Sama juttu kun painaa kaasua.
Eli virtamäärä vaihtelee siis aika reilusti.
- KJS
- Viestit: 4705
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
- Paikkakunta: Nokia
En tiedä onko asioilla jotain tekemistä keskenään, vai sattumaa, mutta vaimo oli tänään lähdössä töistä 147lla niin alkoi moottorivikavalo palaa. Kävin hakemassa auton itselleni ja ajoin sillä takaisin työpaikalle. Auto kulki ihan normaalin tuntuisesti. Ajotietokone herjasi myös että range limited, eli tankki oli aika kuiva. Ajoin töihin ja laitoin auton lämmitykseen. Töistä lähtiessä ajoin huoltoasemalle ja tankkasin. Tankkauksen jälkeen vikavalo hävisi. Voiko asioilla olla jotakin tekemistä keskenään, vai oliko pelkkää sattumaa. En ole vielä saanut aikaiseksi hommata alfadiaggia, joten en pääse tähän hätään koodeja lukemaan. Onhan ulkona toki pari kymppää pakkasta ja autossa kohta 6-vuotias orkkisakku.
-
- Viestit: 925
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21 - Paikkakunta: Tuusula
Jos laskin oikein niin vikavalo sammui kolmannen startin jälkeen, eli lienee ollut kertaluonteinen vikatilanne joka ei ole toistunut ja siten varoitusvalo käyttäytyy näin. Näin toimii ainakin samanikäinen 156. Eli enpä usko että tankkauksella oli mitään tekoa asiassa. Testerillä (eli vaikkapa tuolla Alfadiagilla) pitäisi kuitenkin näkyä mikä vikakoodi oli päällä. Sitä en tiedä häviääkö se muistista tietyn ajan kuluessa vaiko ei.
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Moottorinvalo syttyi ennen monesti, Ei kertaakaan sammunut starttauksilla tai ajolla, mutta aina kun mittarilla sammutti, ei tullut takas. vikakoodi minulla oli 1177 (seoskorjaus lohko1).
Laitoin ruiskunpuhdistusainetta tankkiin, sinne katos merkkivalo:)
En tiedä, mutta vois olla hyvä käyttää tollasta ainetta joskus, tai putsailla.
Akun jännitteellä on ainakin muissa merkeissä ollut merkitystä.
Eli kannattaa koittaa ladata akku ja pökätä puhdistusainetta tankkiin ennen kuin korjaamolle vie.
Näillä pakkasillahan akku on kovilla, varsinkin jos ajelee tollasia 10-20min ajoja.
Laitoin ruiskunpuhdistusainetta tankkiin, sinne katos merkkivalo:)
En tiedä, mutta vois olla hyvä käyttää tollasta ainetta joskus, tai putsailla.
Akun jännitteellä on ainakin muissa merkeissä ollut merkitystä.
Eli kannattaa koittaa ladata akku ja pökätä puhdistusainetta tankkiin ennen kuin korjaamolle vie.
Näillä pakkasillahan akku on kovilla, varsinkin jos ajelee tollasia 10-20min ajoja.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Näin se homma monesti etenee.Epezi kirjoitti:^eli ensin kokeillaan kaikenlaista ja sitten selvitetään mistä oikeasti johtui?
Akun lataus/vaihto, eikö se ole kokeilua jos ei tiedä mistä vika johtuu?
Minun tapauksessani, koodi siis 1177 olisiko pitänyt vaihtaa/puhdistaa anturi?
Vai mitä olisi pitänyt tehdä?
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
Kiitos pätkivän lambadan vikavalo mulla on syttyillyt silloin tällöin jos ei ole piuhan päässä paria tuntia. Koodi katoaa muistista alle puolessa vuodessa, koska leiman sain elokuussa vikamuistia nollaamatta vaikka valo vielä kevättalvella kävi muistuttamassa olemassaolollaan. Ehkä katoaa nopeamminkin. Näin ainakin lambdan kohdalla.Pepperoni kirjoitti:Sitä en tiedä häviääkö se muistista tietyn ajan kuluessa vaiko ei.
- Epezi
- Viestit: 7527
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Riippuu tilanteesta, testeri myöskin kertoo millaisessa tilanteessa vika on tullut, ja onko se ollut hetkellinen vai toistunut useasti. Joissain tapauksissa myöskin kertoo mitenkä vika on "ohitettu".beetta julia kirjoitti: Minun tapauksessani, koodi siis 1177 olisiko pitänyt vaihtaa/puhdistaa anturi?
Vai mitä olisi pitänyt tehdä?
Itseäni ainakin kiinnostaa mikä on se häiriö, enemmän kuin kuinka sen valon saa pois.
KJS:n tapauksessa kannaattaa tietenkin akku vaihtaa, jos sen on huonoksi todennut. Paloi sitten häiriövalot tai ei.