Novitecilta uusi Maxxair-kartioilmansuodatin

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
tv
Viestit: 619
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:43
Paikkakunta: Espoo

Novitecilta uusi Maxxair-kartioilmansuodatin

Viesti Kirjoittaja tv »

Tuolta: http://www.maxxair.de/main.htm
Hintaa 169 euroa, tehoa lupaavat 8 hevosvoimaa lisää.

Tuote tullut myyntiin helmikuun lopussa, laittakaapa kokemuksia jos joku tuollaisen hankkii.

Tuolla varmaan saisi paremmat soundit kuin Kindragonin läppäsuodattimella?
-TV, BMW:t : E30 316 -86, E46 330dA touring -00, sisäinen alfisti odottaa comebackia

Skyhorse
Viestit: 213
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Skyhorse »

Kallis, huono sijoitus (kuuma), liikaa putkea ja putkessakin jopa mutka.

8 heppaa unissaan lisää. Oikeesti max. 1-5 jos vakiosta puhutaan. Mutta ei tosiaankaan maxx air sydeemillä. Se aiheuttaa sulle 10% tehohäviön kuuman ilman takia!

Soundit on mahtavat! Mul on sydeemit paikoillaan.

Ilmanotto kannattaa modata itse esimerkiksi tekemällä reikä jonnekkin alas keulaan ja napata putkea pitkin huomaamattomasti raitis viileä ilma suodattimelle.

Hmm... ehkä ei kannata laittaa sitä putkea kiinni siihen kartioon, mutta siten että kylmä ilma puhaltaa päin twin air systeemi kartion (110€ BMC Twin Air System) päätyreikään.

Putken alapäähän musta, korinvärinen tai kromattu hela/viritelmä. Putki kiinni helaan ja mahdollisimman lyhellä pätkällä kartiolle. Kartion puoleiseen päähän jokin ohjari, vaikka itse modaamalla 1.5 l kirkasta muovipulloa saat lämmittelyllä varsin maukkaasti sopivan ilmanohjarin. Jätä pikku välys ohjarin ja kartion pään väliin... josko sitten kaikki irtokama tai vesi ei niin helposti laukkos suoraan mottiin.

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

kylmäilmaputki

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Mistähän löytyisi sellaista siistiä "slinky" tyyppistä putkea/letkua, mitä aina lehdissä yms. käytetään. Siis sellaista, jossa on joku muovi tai muu materiaali pintana ja sisällä vahvistus rautalankakiertää.

Nyt olen käyttänyt alumiinista ilmastointi putkea (sitä venytettävää). Se kolisee vaikka kuinka hyvin yrittäisi kiinnittää.

Tuo välin jättäminen tai isohko reikäisen ritilän laittaminen ilmanottoon auttaa edes jonkun verran jos lentää kiviä sisään. Voi tehdä suodattimelle kipeää jos kivi tulee 100 km/h.

Onko kenelläkään kokemusta noista koteloiduista kartiosuodattimista kuten maxogen itg:ltä, twister greeniltä tai viper pipercrossilta?

Skyhorse
Viestit: 213
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: kylmäilmaputki

Viesti Kirjoittaja Skyhorse »

Itse käytin imurinputkea. Eihän se nättiä ole, mutta eipä sitä juurikaan näy siel konehuoneessa. Putki on taipuisaa ja varmasti pysäyttää ylös kolisevan kiven kuten tunnetusti olette kuulleet kolikon romisevan pitkän aikaa imurinputkessa.

Anyway... onhan se tympeetä maksaa 50-100 egeä slinky-kinkystä hiilari-kevlar putkesta joka ei sitten välttämättä oikeen taivu taikka sovi niin hyvin kuin joku putki jota pystyy itse teesimään ja modaamaan ihan niinku tykkää.

Oishan sellanen putki tietty siistiä katseltavaa DA:n huoltamon pojille. :wink:

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

joustavaa slinkyä

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Ajattelin sellaista joustavaa, joka kyllä taipuu niin paljon kuin nyt ilmaputkea viitsisi edes taivuttaa. Siis rautalankaa tms. kierteellä joka on peitetty kalvolla. Sisähalkaisija saisi olla 8-10 cm.

Skyhorse
Viestit: 213
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: joustavaa slinkyä

Viesti Kirjoittaja Skyhorse »

Aika rankka halkaisija! Mulla ei sellanen 80-100 millinen menis pellin allekkaan, puhumattakaan kartion eteen kylmää syöttään. 30-40 millinen on nytten ja voispa tuos keväällällä upgreidate "slinkyt" ja suurentaa putkea max halkaisijakokoon -> 50 - 55 mm.

Hmm... mitä arvelet, että vaikuttaakohan noi kylmänilman syötöt?

Miten se kartionpuoleinen kiinnitys/ohjaus tulisi tehdä. Oliskos jotain tapaa saada ilma syötettyä kartioon mahdollisimman tehokkaasti. Turbulenssit tulee ainakin eliminoitua jos käyttää sileäpintaista putkea?

Olispa nyt jostain joku kuva, niin niistä pääsis poriseen oikeen kunnolla kaikesta tyyliin... sivuttaissyöttö, turbulenssit, ajonopeus, mutkat, materiaalit.

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

slinkyä

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Kyllä laittaisin isompaa kuin sinulla nyt on. Riippuu tietenkin millainen suuaukko siinä letkun päässä on (kerääkö patopainetta), mutta voisi kuvitella että suurin osa suodattimelle tulevasta ilmasta tulee ihan muualta kuin tuosta letkusta. Vertaa, että jos tuo letku olisi suoraan kiinni suljetussa laatikossa jossa suodatin, niin kyllä rajoittaisi tehoja!

Surffailin vähän ja mm. areksen tuotevalikoimasta katselin sopivia letkuja, 74mm halkaisijaltaan löytyi hyvää paloaedistämätöntä ilmastointiletkua. Materiaali PCV tai silikoni. Edellinen tietenkin huomattavasti edullisempaa. Metrihinta oli alle 10 euroa, lämmön kesto 120 celciusta. Käytetään mm. hitsauskaasujen poistossa. Osa kalleimmista (hinta 50 EUR/m) oli todella upeaa letkua, jossa vahvistus kulkee ulkopuolella ja sisäpuolella on sileä pinta.

Samaa letkua voi käyttää myös jarrujen jäähdytykseen (ainakin kalliimpaa ja paremmin lämpöä kestävää - jopa 450 celsiusta). Tai sitten jättää jäähdytysletkun kauemmas jarrulevystä, ettei vaan sula.

Skyhorse
Viestit: 213
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: slinkyä

Viesti Kirjoittaja Skyhorse »

Ei Ares kauppaa Oulussa, mutta Pohjolan kumi kylläkin tekee asiakkaan pyynnöstä vaikka ihmeitä. Sinne siis kun tässä kerkeepi.

Eilen tarkistelin, että kuinkahan paljon se nykyinen putki hönkii. Ekaks ajelin kaupungilla tunteroisen ja sitten kotimatkalla puhalsin hiileen 300 metriä ennen pihaa. Konepelti saman tien auki ja sormet kartion päähän. Yllätykseni koko kartio oli varsin viileä ja itse kartion päätyosa oli näppituntumalla pakkasen puolella!

Aikaisemmin kartio oli kohtuullisen kuumaa tavaraa pidemmän lenkin jälkeen.

Hmm... miksiköhän nyt kartion punaiset öljyt valuu pois pinnasta tyyliin, että ihan tippasee suodatinöljyä pitkin konehuonetta? Vaikuttaako se ilman ohjaus asiaan vaikko kylmän ja kuuman ilman seos? Tuntuu erittäin oudolta ja näyttää vakavalta, koska kuumana kartion pinta oli kostea tasaisesti.

Itse epäilen, että siittä 30-40 mm putkesta tulee sitä ilmaa sellaisella paineella, että öljyt irtoaa suodattimesta.

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: Novitecilta uusi Maxxair-kartioilmansuodatin

Viesti Kirjoittaja roude »

http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :1245.html" onclick="window.open(this.href);return false;

mulla on autossa just tämä hässäkkä, asennettu joskus aikonaan entisen omistajan toimesta. pellin alla näyttää juurikin samalta kuin tuossa alfisti shopin kuvassa. Noh, mitä nyt olen tässä lukenu juttuja alfa ownerista ja täältä niin ilmeisesti koko maxxair system on ihan turha paska..

pitäs siis vaihtaa kokonaan uus systeemi tilalle. Mieluiten rakentaisin itse niinkuin täällä on näköjään monet muutkin tehneet mutta ei ole moisesta kokemusta. en edes tiennyt että kuuma ilma mitä tämä maxxair intake system huonon sijoittelun ansiosta vetää sisuksiinsa aiheuttaa tehohäviön.

on niin monen näköistä viritelmää nähny ettei oikeen tiedä mistä aloittaa. joissain koneissa suodatin on isketty kiinni suoraan ilmamassamittarin perään ja välillä viritelmät on niin isoja ette ihme jos pelti menee kiinni... pff

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: Novitecilta uusi Maxxair-kartioilmansuodatin

Viesti Kirjoittaja roude »

tai sit vedän sen tonne kuskinpuolen etukulmaan.. akun edestä. siellä on tyhjää tilaa ja varmaan sais viileämpää ilmaa..

http://www.youtube.com/watch?v=_8gQqbAz ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; :wink:

tietääkö joku mikä on se optimaalinen lämpö imuilmalle? pystyisin varmaan tutkimaan fiatecuscanilla et kuinka kuumaa se saapuva ilma on tämän nykyisen kanssa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15177
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Legacy 2.5 STW Boxer '12
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Novitecilta uusi Maxxair-kartioilmansuodatin

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Täällä varttikutonen söi 24asteista imuilmaa alkuperäisellä paketilla, kun ulkolämpötila +10 ja moottorin lämpötila 97,5 (tyhjäkäynti parkkiksella). Huomioitavaa, että veden lämpömittari oli samaan aikaan peräti 92 kohti about. Sehän kiertää sieltä jostain lokarin välistä ihan vasemmalta alhaalta? Ainakin sinne suodatinkotelosta menee putki :D

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: Novitecilta uusi Maxxair-kartioilmansuodatin

Viesti Kirjoittaja roude »

thanks, pitääpä alkaa vähä vertaileen :D

Avatar
jkk
Viestit: 6037
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Novitecilta uusi Maxxair-kartioilmansuodatin

Viesti Kirjoittaja jkk »

mä duunasin tänään mielestäni aika hyvin ton vaparin sijoituksen, oli ennen syylärin ja pakosarjan välissä kun en ennen keksinyt muualta tilaa. seurauksena oli sitten todella paska käynti, päästöarvot koholla, seos seilas rikkaalta laihalle, tyhjäkäynti aaltoili ja lämmetessään tuntu että puolet tehpista hävis. enivei, laitoin vakiosuodattimen kannesta putken koteloon ja siihen vapari kotelon sisälle, oli vapari(kartio) millilleen sen kokoinen että mahtui koteloon. kotelon kannesta sitten vakioputkella massamittariin. auto heräs henkiin, edellytti myös lambdan ja massamittarin vaihtoa kun nekin oli jo ihan skrubut. nyt kone saa varmasti sen lämpöstä ilmaa kun on suunniteltu!

Avatar
Pasi
Viestit: 6787
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): --- [ EX ] ---
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Novitecilta uusi Maxxair-kartioilmansuodatin

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Njoo kai ne perkeleen ilmat on lämpöset!

Tota varten kuuluu tehdä konepeltiin reikä ja toi mutka asetetaan siis ylöspäin!!! JÄRKI KÄTEEEN!!! :evil:

:drinking: :drinking: :silly:
Ei alfat enää maistu :(

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Novitecilta uusi Maxxair-kartioilmansuodatin

Viesti Kirjoittaja willez »

155:sessa tuli testattua noita vapareita. Motonetin halvin amissuodatin oli n. 5tkm kiinni kunnes kuori repesi irti kokonaan ja suodatin aivan musta/hiekkanen/öljynen jne. Sitten oli Simotan iso sininen jytky n.10tkm kiinni.

Imuäänet nousivat erittäin koviksi,alaväännöt hävis jne. Ehkä 5800rpm ja ylöspäin veti paremmin,muuten huonommin.

Kaikkein paras oli vakioputsari motonetin uudella 7€ vakiosuodattimella :D

Ja 156:sessahan vakiojärjestelmä on "koteloitu" ja ilmanotto viety puskurin taakse kuskin puolelle,ei sitä oikeen paremmin voi tehdä..

Avatar
palkus
Viestit: 5568
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Novitecilta uusi Maxxair-kartioilmansuodatin

Viesti Kirjoittaja palkus »

^jep, hyvin toteutettu alunperin. Raitis ilma pääsee sumarin vierestä puskurin taa (sitä läpeä ei kannata tukkia) ja ilmanotto on suojassa. Fiatecuscanni näytti mukavan vilpoisia imuilman lämpöjä.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4146
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Novitecilta uusi Maxxair-kartioilmansuodatin

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Mulla on myös ollut kokeilussa jos jonkinlaista versiota. Ilman resonaattoria ja resonaattorin kanssa. JR:n suodinta orkkis kotelossa ja ilman. BMC heti ennen ilmiä jne. Nykyinen on paras kokeiluista, hyvät soundit ilman alavääntöjen katoamista (kuuluisa tarkka pers-dyno :) ). BMC suodin on poikittain heti sumarin takana ja alumiininen ohjain takana vielä patoamassa virtausta. Putkena mustaa "imuriletkua" etrasta. Yllättävän puhtaana pysyny putsausten välillä. Kaikkihan alkoi ihan vain siitä että orkkiskotelo oli kannesta pahki...
Ayrton Senna da Silva forever

Vastaa Viestiin