"dieselmäinen" ääni moottorista...
Valvoja: Moderators
"dieselmäinen" ääni moottorista...
Mulla 156 1.8 ja joskus käynistäessä kuuluu "dieselmäinen" ääni. Olen tutkinut ja ihmetellyt ja tutkinut. Olen tullut siihen loppu tulokseen että ääni on resonointi ääni. Siitä on juteltu täälläkin ja joku on ollut sitä mieltä että tulee.... ( en muista mistä) . Jännää oli se että aina öljyn vaihdon jälkeen ääntä ei tule vähään aikaan
156 Super 1.8 vm.2000
Kona 2005
Kona 2005
Onhan tuosta juttua... yksi "tyyppivioista"
Täällä Englanniksi
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=3895
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=753
...
Täällä Englanniksi
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=3895
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=753
...
- Ricambi
- Viestit: 1435
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Luultavimmin hydraulisista venttiilinostimista on valunut öljyt pois, välys on juuri startatessa iso mutta poistuu nopeasti. Sama asia oli omassa 155 2.0 16V TS:ssä. Toinen äänilähde voi olla imunokan ajoitusmuuntimesta.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- Alfissimo
- Viestit: 8717
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Toisessa ketjussa kirjoitin:
Jos kyseessä sama yksilö, niin se kurnutti jo elokuussa. Oliskohan korjanneet ja nyt hajonnut uudestaan .Alfissimo kirjoitti:Kesälomalla kävin kokeilemassa ja ainakin silloin se kurnutti ku diisseli (ajoituksenmuunnin ), sanoin myyjälle miltä kuulostaa ja kerroin todennäköisen syyn. Liekö sitten jopa korjanneet.niko76 kirjoitti:rintajoupilta lahdesta.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- -tommi-
- Viestit: 510
- Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
- Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
- Paikkakunta: Vantaa
Johtuuko dieselääni tästä "väsähtäneestä imunokan ajoittimesta"?
Vai mistä? Se h****tin ääni on ruvennut todella kiusaamaan. Minkä hintasesta palikasta on kysymys ja millä nimellä sitä vois tiedustella/mistä. Voisko joku jeesata tietämätöntä...
Katsastus setä puhui jostain parinkympin osasta, mutta en kuollaksenikaan pysty muistamaan nimeä jolla hän sitä kutsui...
Olen haeskellut vanhoja tekstejä haulla mutta tuloksetta ....
Kiitos ja anteeksi taas tästä samasta aiheesta...
Vai mistä? Se h****tin ääni on ruvennut todella kiusaamaan. Minkä hintasesta palikasta on kysymys ja millä nimellä sitä vois tiedustella/mistä. Voisko joku jeesata tietämätöntä...
Katsastus setä puhui jostain parinkympin osasta, mutta en kuollaksenikaan pysty muistamaan nimeä jolla hän sitä kutsui...
Olen haeskellut vanhoja tekstejä haulla mutta tuloksetta ....
Kiitos ja anteeksi taas tästä samasta aiheesta...
- 155156
- Viestit: 2156
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
YEZ, SIR. Ajoittimen sisässä oleva jousi "väsähtää", jonka jälkeen ajoittimeen tulee pieni välys pituussuunnassa (siis nokka-akselin suuntaisesti). Metalli pääsee naputtamaan toista metallia vasten ajoittimen sisällä, seurauksena TS 16V moottorin "diesel-ääni". Sama ongelma koskee myös Fiat/Lancia-moottoreita, joissa imunokan ajoitus.-tommi- kirjoitti:Johtuuko dieselääni tästä "väsähtäneestä imunokan ajoittimesta"?
Minun edellinen auto 155 2.0 TS 16V oli yksi "pilotti-tapauksista" Suomessa. Siihen vaihdettiin ensin venttiilinpainimet, kun ääni oli lähtevinään niistä. Ajoittimen irroittaminen nokka-akselista viimein paljasti totuuden.
Eikös tätä ole FAQ osiossa?
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: 23 Tammi 2005, 16:04
- Paikkakunta: -Porvoo-
- -tommi-
- Viestit: 510
- Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
- Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
- Paikkakunta: Vantaa
Eli kävin delta-autosta kysäsemässä. Kokonaan uusi ajoitin maksaa 304€ mutta "korjaussarjan" saa 10 egellä... Eli ei tarvi ostaa koko ajotinta...
Töistä delta ottaa 400-460€
Kyseinen korjaussarja sisältää ainakin sen jousen ja jonkin toisen palikan.
Joten kysymys kuuluu, onko joku vaihtanu itse ja millainen homma on edessä? Tarkoitan siis pelkkää korjaussarjaa...
Töistä delta ottaa 400-460€
Kyseinen korjaussarja sisältää ainakin sen jousen ja jonkin toisen palikan.
Joten kysymys kuuluu, onko joku vaihtanu itse ja millainen homma on edessä? Tarkoitan siis pelkkää korjaussarjaa...
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11298
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Tietääkseni niitä muuntimia on kahta versiota, toiseen käy korjaussarja ja toiseen ei.
Homma pähkinänkuoressa:
- oikea etupyörä ja sisälokasuoja pois
- apulaitteiden moniurahihna pois
- jakohihnan suojakoppa pois
- tasapainoakseleiden hihna ja jakohihna pois
- koneen päällä oleva muovikansi pois
- puola-asetelma pois
- venakoppa pois
- imunokka-akselin irrotus
- nenäkeppi ruuvipenkkiin ja variaattori irti akselista putkitongeilla tms. hienosäätötyökalulla
- kasaus päinvastaisessa järjestyksessä, katso että jakopään ja tasapainoakseleiden ajoitukset menevät kohdalleen ja että hihnat tulevat sopivaan tiukkuuteen
Summa summarum, jakohihnan vaihdon yhteydessä lisätöitä ei tulisi kuin nokka-akselin irrotuksen verran. Jollei hihnaa ole juuri vaihdettu niin kannattanee sinnitellä seuraavaan hihnanvaihtoon asti, ei se variaattori mitään riko vaikka rumaa ääntä pitääkin.
Homma pähkinänkuoressa:
- oikea etupyörä ja sisälokasuoja pois
- apulaitteiden moniurahihna pois
- jakohihnan suojakoppa pois
- tasapainoakseleiden hihna ja jakohihna pois
- koneen päällä oleva muovikansi pois
- puola-asetelma pois
- venakoppa pois
- imunokka-akselin irrotus
- nenäkeppi ruuvipenkkiin ja variaattori irti akselista putkitongeilla tms. hienosäätötyökalulla
- kasaus päinvastaisessa järjestyksessä, katso että jakopään ja tasapainoakseleiden ajoitukset menevät kohdalleen ja että hihnat tulevat sopivaan tiukkuuteen
Summa summarum, jakohihnan vaihdon yhteydessä lisätöitä ei tulisi kuin nokka-akselin irrotuksen verran. Jollei hihnaa ole juuri vaihdettu niin kannattanee sinnitellä seuraavaan hihnanvaihtoon asti, ei se variaattori mitään riko vaikka rumaa ääntä pitääkin.
- Epäkelpokeräilijä -
- -tommi-
- Viestit: 510
- Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
- Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
- Paikkakunta: Vantaa
VOI #%#&¤*##!
Ei voi olla taas....
Ahveniston reissun jälkeen auto tuntui koko illan hyvältä. Kaasu reakoi nopeasti eikä "nykimistä" tapahtunut ylös-alas kaasuttelussa (tästä puhetta jossain muussa topicissa), ja muutenkin auto lähes leijui eteenpäin. Kunnes, Auto oli sammuksissa n. 1 1/2 tuntia kunnes starttasin ikkuna auki... Naku, naku, naku, naku....
Taasko se saakelin variaattori on menossa???
Eli ääni kuului vain hetken starttauksen jälkeen ja sen koomin en ole ääntä vielä kuullut (tosin en aina muistanut startata ovi/ikkuna auki).
Pitää seurata tilannetta...
Eikös tuon karstan irrottelu/moottorin käyttämisen pitäisi ehkäistä ajoituksenmuuntimen väsähtämistä? Vai mitenkä se menee...
Ei voi olla taas....
Ahveniston reissun jälkeen auto tuntui koko illan hyvältä. Kaasu reakoi nopeasti eikä "nykimistä" tapahtunut ylös-alas kaasuttelussa (tästä puhetta jossain muussa topicissa), ja muutenkin auto lähes leijui eteenpäin. Kunnes, Auto oli sammuksissa n. 1 1/2 tuntia kunnes starttasin ikkuna auki... Naku, naku, naku, naku....
Taasko se saakelin variaattori on menossa???
Eli ääni kuului vain hetken starttauksen jälkeen ja sen koomin en ole ääntä vielä kuullut (tosin en aina muistanut startata ovi/ikkuna auki).
Pitää seurata tilannetta...
Eikös tuon karstan irrottelu/moottorin käyttämisen pitäisi ehkäistä ajoituksenmuuntimen väsähtämistä? Vai mitenkä se menee...
- jiibee
- Viestit: 117
- Liittynyt: 09 Loka 2003, 02:40
- Car(s): 156 JTS 2.0 -03, Sprint QV 1.5 -87, Fiat Croma ie 20 -90
- Paikkakunta: Loimaa
[quote="Kaalipata"]Samoja huomioita tehty myös täällä. Jos öljy on tikussa ylärajalla, nakutusta ei välttämättä esiinny ollenkaan. Pienikin lasku öljyssä taas palauttaa traktorin Alfan tilalle.[/quote]
Yhtäläinen huomio, n. sentin vajaa niin nakutus alkaa kuulua. Tietää koska lisää öljyä, toisaalta on tullut sitten pistettyä hiukan ylärajan yli.
Yhtäläinen huomio, n. sentin vajaa niin nakutus alkaa kuulua. Tietää koska lisää öljyä, toisaalta on tullut sitten pistettyä hiukan ylärajan yli.
Radalla saattoi kulua öljyä yllättävän paljon. Eli niin kuin tuossa yllä kirjoitetaan, oljyn määrä/laatu vaikuttaa nakutukseen.-tommi- kirjoitti:VOI #%#&¤*##!
Ei voi olla taas....
Ahveniston reissun jälkeen auto tuntui koko illan hyvältä. Kaasu reakoi nopeasti eikä "nykimistä" tapahtunut ylös-alas kaasuttelussa (tästä puhetta jossain muussa topicissa), ja muutenkin auto lähes leijui eteenpäin. Kunnes, Auto oli sammuksissa n. 1 1/2 tuntia kunnes starttasin ikkuna auki... Naku, naku, naku, naku....
Taasko se saakelin variaattori on menossa???
Eli ääni kuului vain hetken starttauksen jälkeen ja sen koomin en ole ääntä vielä kuullut (tosin en aina muistanut startata ovi/ikkuna auki).
Pitää seurata tilannetta...
Eikös tuon karstan irrottelu/moottorin käyttämisen pitäisi ehkäistä ajoituksenmuuntimen väsähtämistä? Vai mitenkä se menee...
Mahtaneeko olla edes kovin vakavaa tuo käynnistyksen jälkeinen nakutus, jossei se kuitenkaan kestä kuin joitakin sekunteja? Itse olen kuullut sen tasan kerran, ja silloin myös olivat öljyt alaviivalla plus auto mäkeen parkkeerattuna.
Kaverin ex mazda piti öljynvaihtovälin loppupäässä aina korvia huumaavaa kalkatusta. Kummasti se kuitenkin kesti kalkattaenkin yli 300 tuhatta ja tiedä vaikka kukkuisi vieläkin jossain päin mannerta..
Kaverin ex mazda piti öljynvaihtovälin loppupäässä aina korvia huumaavaa kalkatusta. Kummasti se kuitenkin kesti kalkattaenkin yli 300 tuhatta ja tiedä vaikka kukkuisi vieläkin jossain päin mannerta..
- -tommi-
- Viestit: 510
- Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
- Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
- Paikkakunta: Vantaa
Nyt on öljyä lisäilty testimäisesti pikkuhiljaa.
Tällähetkellä melkein ylärajassa ja tuntuu että nakutuksen kesto vain pitenee .
Pitänee tosiaan kokeilla vielä hieman lisää, kunhan ei liikaa laita...
Edit:
Mahtaakohan tuommosesta osasta löytyä minkäänlaista takuuta? Vähän hankalahan sitä on todistaa että juuri se tietty variaattori on vaihdettu tähän tiettyyn autoon. Meinaan siis sitä että jos vaihtaa vaikka omaan autoon sen mokkulan ja vie kuukauden päästä kaverin auton ja sanoo että haluaa uuden ilmaiseksi koska se ei kestänyt...
Tällähetkellä melkein ylärajassa ja tuntuu että nakutuksen kesto vain pitenee .
Pitänee tosiaan kokeilla vielä hieman lisää, kunhan ei liikaa laita...
Edit:
Mahtaakohan tuommosesta osasta löytyä minkäänlaista takuuta? Vähän hankalahan sitä on todistaa että juuri se tietty variaattori on vaihdettu tähän tiettyyn autoon. Meinaan siis sitä että jos vaihtaa vaikka omaan autoon sen mokkulan ja vie kuukauden päästä kaverin auton ja sanoo että haluaa uuden ilmaiseksi koska se ei kestänyt...
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4910
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Itse välillä huomannut tuon öljyn määrän vaikutuksen ääneen. En tiedä onko vaan kyse sattumasta. Itse en kyllä ymmärrä miten voisi öljypohjassa olevalla öljyllä olevan mitään merkitystä komponenttiin joka toimii pelkästään painevoitelun takana. Voisiko öljyssä olla jotain lisäainetta mikä toimii/kestää vain jonkun aikaa (voi kuulostaa hullulta mutta esim.valmistajasta voi olla ihan järkevää lisätä ainetta joka vähentää ääntä vaikka ei kestäisi käytössäkään koska silloin omistaja hymyilee öljynvaihdon jälkeen )
Itsellä tuo mokkula vielä purkamatta/vaihtamatta joten oikeastaan sen sielunelämä on tuntematon.
Itsellä tuo mokkula vielä purkamatta/vaihtamatta joten oikeastaan sen sielunelämä on tuntematon.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- JiiPee
- Viestit: 2494
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Helsinki
Vaihdettiin rasvanäpin kanssa jousi ja sen mukana tuleva muovinen (teflon?) aluslevy ajoituksen muuntimeen. Tämäkään toimenpide ei näemmä takaa - lopulta ei ainakaan minun autossa - ,että pääset eroon dieselmäisestä äänestä. Hetken jo luulin, mutta ... raksuttelee aina silloin tällöin. Vaikuttaisikohan siihen joku muukin asia esim: öljyn viskositeetti ? Öljynpaine ? Itse variaattorin kuluneisuus ? Solenoidin kunto ? Olisi ihan oikeasti hyödyllistä tietää, missä mättää.
t. nimim: "turhan työn mestari?"
t. nimim: "turhan työn mestari?"
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4910
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- JiiPee
- Viestit: 2494
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Helsinki
Mene ja tiedä ? Tein testin kuulohavaintoon perustuen näin: painan korvan lähes kiinni moottorin suojakanteen sen mokkulan kohdalle ja sitten samalla tavalla kuulostelen venttiilikoneiston, niin ero on todella selvä venttiilien hyväksi. Stetoskooppi vast. olisi oiva väline tässäkin, ettei kraka mene väärään väliin Toki seuraavan "ruumiin" avauksen yhteydessä tarkistan kaikki nostinkupit ihan muista syistä.Alfistipohjoosesta kirjoitti:Tuleekohan ääni aina varmasti tuosta säätimestä? Venttiilikoneisto, sieltä vaikka joku takerteleva nostaja?
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
itse en kyllä pidä ääntä minään... se 1 sekunti käynnistyksen jälkeen minkä ääni kuuluu ei häiritse mua... mutta parempihan se olsii ettei mitään ylimääräisiä kuuluisi... tuo ei mielestäni 1.8TS koneeessa ole kovinkaan vaarallista,ja muisteltuani hetken muistelisin että ainahan nuo hydrauliset nostimet ovat antaneet ääntä jo ensimmäisistä lähtien!!!
Life is too short to drive boring cars.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4910
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Työkaverin Mazdan 24 valven kaikki nostajat pestiin ultraäänellä. Muutama nosti saatiin lisäksi osiin, kaikki eivät suostuneet purkautumaan. Nostajissa oli "tervaa" ja olivat täysin jäykkiä. Nyt lähes kaikki alkoivat tuntumaa ihan normaaleilta ja kaikki paranivat jonkun verran.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Itselläni riivasi traktorisoundi Audin 2.8 V6:ssa. Laitoin 5W-40 Shellin Helix Ultrat, johan loppui mutta alkoi viemään öljyä 2 litraa 1 tkm:llä!
Vaihdoin takaisin Valvolinen Maxlifeen, 10W-40 ja öljynkulutus loppui kokonaan mutta nostajien kalkatus alkoi. Välillä rupesi tekemään sitä tyhjäkäynnilläkin lämpöisellä koneella.
Kun ostin 166:sen se naputteli vähän, öljyillä olikin ajettu jo melkein 10 tkm ja aika alarajassa öljyt oli. Lisäsin 1,5 litraa ja johan loppui traktorisoundi. Voi olla Alfakin herkkä öljylaaduille?!
Vaihdoin takaisin Valvolinen Maxlifeen, 10W-40 ja öljynkulutus loppui kokonaan mutta nostajien kalkatus alkoi. Välillä rupesi tekemään sitä tyhjäkäynnilläkin lämpöisellä koneella.
Kun ostin 166:sen se naputteli vähän, öljyillä olikin ajettu jo melkein 10 tkm ja aika alarajassa öljyt oli. Lisäsin 1,5 litraa ja johan loppui traktorisoundi. Voi olla Alfakin herkkä öljylaaduille?!
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4910
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Tämä vkl varattu remonttiin. Eli hankittuna jakopäät osat+vesipumppu. Uusi nokka-akselin muunnin. Lukituspalat. Otin kyllä sen parin euron korjaussarjankin, ihan mielenkiinnosta. Koska nuo nostajat on siinä käsillä niin menevät ultrapesuun.
Mutta kaipasin sitä alfa155.com ohjetta mutta se sivusto on tainnut luisua kaupallisiin käsiin.
Viimoset tunnit antaa hyviä vinkkejä ja varoitella sudenkuopista.
Mutta kaipasin sitä alfa155.com ohjetta mutta se sivusto on tainnut luisua kaupallisiin käsiin.
Viimoset tunnit antaa hyviä vinkkejä ja varoitella sudenkuopista.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4910
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Kiitos.
Lisäksi on tullut uudet stefat alas ja yläpäähän. Jos tuo alapää on helppo vaihtaa niin vaihdan, tietty jos vuotaa niin sitten jokatapauksessa vaihtoon.
Tein ostoslistaa tällepäivälle. Huominen itsenäisyyspäivä "kiusaa" eli kaiken pitäisi olla hommattuna jo etukäteen. Tasotiivisteliima, lukitusneste (on mutta todella vanhaa), heittokello (onko tarpeen?, vaatinee jatkokappaleita siihen tappiin?) pieni momenttiavain (aika ostaa oma, isältä ollut aina lainassa)
Pitänee tehdä nyt omaan ja sitten markkinoida muille niin saa hankinnat kuoletettua. Ei vaan tuo on aina remontti missä on kylmärinki persuuksissa, ei tee mielellää itselle eikä ottaisi kyllä mitään vastuuta toiselle tekemisestäänkään.
Lisäksi on tullut uudet stefat alas ja yläpäähän. Jos tuo alapää on helppo vaihtaa niin vaihdan, tietty jos vuotaa niin sitten jokatapauksessa vaihtoon.
Tein ostoslistaa tällepäivälle. Huominen itsenäisyyspäivä "kiusaa" eli kaiken pitäisi olla hommattuna jo etukäteen. Tasotiivisteliima, lukitusneste (on mutta todella vanhaa), heittokello (onko tarpeen?, vaatinee jatkokappaleita siihen tappiin?) pieni momenttiavain (aika ostaa oma, isältä ollut aina lainassa)
Pitänee tehdä nyt omaan ja sitten markkinoida muille niin saa hankinnat kuoletettua. Ei vaan tuo on aina remontti missä on kylmärinki persuuksissa, ei tee mielellää itselle eikä ottaisi kyllä mitään vastuuta toiselle tekemisestäänkään.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4910
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Itse tein silloin keväällä 05 jakopään pelkän hihnojen ja apupyörien vaihdolla, kilometrejä n.40tkm mutta vuodet tuli täyteen. Tein vanhan jaon avulla merkit yläpäähän ja alapää oli merkissään. Tuli toimiva mutta en tiedä onko juuri kohdallaan. Nyt on nuo lukituspalat ja tietty yläpyörä ei mene juuri entisille kohdilleen kun tuon muuntimen vaihdan. Eli vanhat merkit menee minne sattuu.
Tuo heittokellohan näyttäisi alamerkin ts.mäntä ylhäällä. Toimii varmaan tuolla meisselilläkin. Toki heittokellossa se hyvä puoli että sen voi nollata niin näkee kokoajan jos mäntä liikkuu alaspäin...ylöspäinhän sen ei enempää pitäisi päästäkkään. Alapyörässä on kyllä tehtaan merkkikin ja tuskin heittää.
Tuo heittokellohan näyttäisi alamerkin ts.mäntä ylhäällä. Toimii varmaan tuolla meisselilläkin. Toki heittokellossa se hyvä puoli että sen voi nollata niin näkee kokoajan jos mäntä liikkuu alaspäin...ylöspäinhän sen ei enempää pitäisi päästäkkään. Alapyörässä on kyllä tehtaan merkkikin ja tuskin heittää.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4910
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Nyt tökkii tai ainakin ihmettelen.
Noissa lukituspaloissa on A=imu ja S=pako, eivät käy kuin toiskätisesti. Ne meistöt tulee vauhtipyörään päin, ainakaan en saanut sopimaan toisinpäin. Mutta silloin ei mene lähellekkään se pakomerkki joka on mm.autodatan kuvissa. Ymmärtäisin kuvasta että kuuluisi olla kannen ylätasolla. Lisäksi ne hihnassa olevat apumerkit ei mene merkkeihinsä. 1.sylinterin nokat osoittavat kuitenkin ulospäin. Eli ihan pielessä ei ole.
Onko kellään muistikuvaa. Sarja on Heikalta.
Lisä harmitus tuli kun olin kyllä tarkistanut kiristimen että on metallinen niin nyt se välipyörä olikin muovinen. Tosin se vanha teräksinen oli jo ihan loppusuoralla. Mutta GM:llä ei tullut ihan täyttä uskoa niihin muovisiin välipyöriin, tosin ei koko jakopäähänkään.
Noissa lukituspaloissa on A=imu ja S=pako, eivät käy kuin toiskätisesti. Ne meistöt tulee vauhtipyörään päin, ainakaan en saanut sopimaan toisinpäin. Mutta silloin ei mene lähellekkään se pakomerkki joka on mm.autodatan kuvissa. Ymmärtäisin kuvasta että kuuluisi olla kannen ylätasolla. Lisäksi ne hihnassa olevat apumerkit ei mene merkkeihinsä. 1.sylinterin nokat osoittavat kuitenkin ulospäin. Eli ihan pielessä ei ole.
Onko kellään muistikuvaa. Sarja on Heikalta.
Lisä harmitus tuli kun olin kyllä tarkistanut kiristimen että on metallinen niin nyt se välipyörä olikin muovinen. Tosin se vanha teräksinen oli jo ihan loppusuoralla. Mutta GM:llä ei tullut ihan täyttä uskoa niihin muovisiin välipyöriin, tosin ei koko jakopäähänkään.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Epezi
- Viestit: 7527
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Kyse on kait tuosta 166 TS:stä?
Lukkopalat (joista olen löytänyt merkinnät I ja E) tulevat kolmansiin laakeripukkeihin jakopäästäpäin laskien. Niitä ei saa kuin yhteen asentoon.
Kun 1. sylinteri on yläkuolokohdassaan pitäisi nokkien osoittaan siinä kolmansissa pukeissa lähes pystysuoraan ylös, molemmat hieman toistensa suuntaan.
vaikea selittää
Oletko varma että 1:nen on yläkuolossa?
Lukkopalat (joista olen löytänyt merkinnät I ja E) tulevat kolmansiin laakeripukkeihin jakopäästäpäin laskien. Niitä ei saa kuin yhteen asentoon.
Kun 1. sylinteri on yläkuolokohdassaan pitäisi nokkien osoittaan siinä kolmansissa pukeissa lähes pystysuoraan ylös, molemmat hieman toistensa suuntaan.
vaikea selittää
Oletko varma että 1:nen on yläkuolossa?
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4910
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11298
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Tsekkaa vielä kampiakselin YKK-merkki, se löytyy siitä apulaitteiden hihnapyörältä.
Mahdollinen virhevaara tulee tosiaan siitä lukkopalojen asennuspaikasta, muistelisin että ne saa ruuvattua myös väärään laakeripukkiin ja väärin päin jolloin jako on sinnepäin mutta ei kohdallaan.
Mahdollinen virhevaara tulee tosiaan siitä lukkopalojen asennuspaikasta, muistelisin että ne saa ruuvattua myös väärään laakeripukkiin ja väärin päin jolloin jako on sinnepäin mutta ei kohdallaan.
- Epäkelpokeräilijä -
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4910
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Kiitos vinkeistä ja tuesta. Kävin kiekkoa pelaamassa ja tuulettumassa. Eli nuo nokat menee juuri kuten Epezi muisteli.
Eli hihnasta löytyi 3 merkkiä ja sain nyt hihnan merkkeihin (onko moottoria jossa on "kiinteä imunokka" jollloin voisi olla merkki myös imurattaassa?). Pakomerkki ei ole noin kuten tuossa FAQ ohjekuvassa on mutta se ei nähtävästi kuvaakkaan asentoa tai kansitasoa vaan näyttää vain sen että laittaa hihnamerkki siihen pakomerkkiin. Eli nyt lukot paikallaan. 1:nen YKK ja hihnan merkit passaa alamerkkiin ja pakomerkkiin. Imussa ei olekkaan lovea.
Ollut aikas tuskasta mutta palaan asiaan. Nyt iltaa viettämään, kunnon unet ja jatkan remonttia huomenna.
Eli hihnasta löytyi 3 merkkiä ja sain nyt hihnan merkkeihin (onko moottoria jossa on "kiinteä imunokka" jollloin voisi olla merkki myös imurattaassa?). Pakomerkki ei ole noin kuten tuossa FAQ ohjekuvassa on mutta se ei nähtävästi kuvaakkaan asentoa tai kansitasoa vaan näyttää vain sen että laittaa hihnamerkki siihen pakomerkkiin. Eli nyt lukot paikallaan. 1:nen YKK ja hihnan merkit passaa alamerkkiin ja pakomerkkiin. Imussa ei olekkaan lovea.
Ollut aikas tuskasta mutta palaan asiaan. Nyt iltaa viettämään, kunnon unet ja jatkan remonttia huomenna.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4910
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Auto pihalla ja ajettu muutama kilometri. Tuskaa ja viihdettä..
Kun osat oli kasassa ja sopiva vkl edessä oli aika vielä kerrata netistä löytyviä ohjeita.
Lähtökohdat oli kodin autotalli johon 166:nen juuri sopii pituuden puolesta. Peräkoukku ovessa kiinni niin keulaan jää 30cm tilaa. (Saispa tuon talliremontin päätökseen, tai edes jatkettua.) Pieni lämpö ja ihan hyvä valaistus.
Purkaminen sujui hyvin. Nokkakeppien päätykappale oli eka ongelma, olin ymmärtänyt että se nousee siitä nätisti ylös. Mutta ei millään, imupuolen pää nousi jo reilusti ja alkoi näyttämään että pakopää onkin yhtenäinen rengas. Tappelin sen kanssa pitkään ja päättelin että pakopuolen ratas pitäisi saada irti, ei lähde, ei ole pi-pyssyä. Lopulta laakerisilta nousi (on siis vain kansi, nousee suoraan ylös). Nyt oli sitten nokkakepit kädessä. Painimet irti ja ultraäänipesuun.
Yritin pakokepin hihnapyörän mutteria irti, sain sen tukevasti ruuvipenkkiin mutta ei millää irti. Sama homma imumuuntimen kanssa. Kamat kassiin, polkupyörän selkään ja työmaalle. Pulttipyssyllä pakopultti irti ja tein lähes sellaisen ohjeissa olleen työkalun jolla tuo muunnin irtosi ihan nätisti.
Kotiin, painimet kuiviksi, yritin öljyllä täyttää, paikoilleen ja nokat perään. Pähkäilin ja ohjeista katsoen lukkopalat paikoilleen. Sitten oli jo kiire tarkistella pakohihnapyörän asentoa. Näytti että ei lainkaan oikein. Yritin hätäpäissäni sitä hihnaa ja niiden merkkejä, kun oli jo varma käsitys että keppi väärässä asennossa niin en yllättynyt että hihnamerkit eivät passanneet lainkaan (jäi siis huomaamatta että hihnassa 3 merkkiä). Foorumille viestiä, IRC kanavalle ja soitto Heikalle (erinomaista palvelua jälleen, soitti perään kun jäi yhteys saamatta). Nyt oli aikalisän paikka....
Nollauksen jälkeen, ja foorumin vinkkien avulla alkoin uskomaan että nokat oikeassa linjassa, hihnastakin löytyi oikeat merkit. Onni ja into oli ylimmillään ja heitinkin nokkien hihnan ja kireyden kohdilleen. Sitten nukkumaan. Onneksi....
Siinähän sängyllä muistin että nokkien päätykansi ja stefat puuttuvat kokonaan kun alkujaan vain tein silmämääräisen tarkistuksen....
Hihna pois ja nokkien puolesta homma kuntoon. Uudestaan jakapää kasaan. Homma eteni ihan suunnitellusti.
Mitäs..mitäs...hihnakotelosta puuttuu pultti, kovaa etsintää. Onko tippunut pohjapanssarin päälle, sen irroitus...olin varma kuitenkin että ei ole jakopäähän mahtunut....sitten tajusin että apulaitehihnan suoja ja jakohihnan kotelolla on yhteinen pultti, juuri se puuttuva.
Auto kasaan ja vielä lasinpesutäytön peittävä kansi paikoilleen...Ahaa..täällä on pultti...lukkoliimatippa.
Epätoivoista miettimistä mistä on voinut unohtua... Jostain sain idean että nokkakannen irroitus vaatii nokka-akseli ykk-kohta tunnistimen toisen pultin irroituksen. Eli siitä pultista kyse.
Apulaitehihna, jakapääkotelo auki... pulttipaikoilleen. Auto kasaan. Siivous ja järjestely että ei mitään enää löytyisi.
Auto käyntiin...ei käy kaikilla..täristää pahasti...laitoinko sytkäpuolalevyn ja sytkäjohdot kunnolla.. Tarkistus..kaikki ok. Auto uudestaan käyntiin. Mitään sivuääniä ei kuulu mutta ei vaan käy kunnolla. Annoin käydä..lisäilin jäähd.nesteet ja käynti parani kokoajan. Nyt toimii ihan normaalisti.Olisiko painimet vaatineet aikaa että hakevat oikean välyksen??
Vanhalla hihnalla 3,5 vuotta. 46tkm. Mitään muuta poikkeavaa ei huomannut mutta teräksisessä välipyörässä oli sivuääni kun sitä pyöräytti sormin (ps. Opel ohjeistus oli aikanaan että tuollainen välipyörä kuuluu vaihtaa, ei muuten. Todellisuudessa ei edes tutkittu vaan vaihdettiin kaikki osat) Vanha kiristin oli muovinen.
Nokkakepit ja painimet olivat ok. Kuulostaisi että moottori on huomattavasti bensamaisempi kuin vanha nokivasara.
Kun osat oli kasassa ja sopiva vkl edessä oli aika vielä kerrata netistä löytyviä ohjeita.
Lähtökohdat oli kodin autotalli johon 166:nen juuri sopii pituuden puolesta. Peräkoukku ovessa kiinni niin keulaan jää 30cm tilaa. (Saispa tuon talliremontin päätökseen, tai edes jatkettua.) Pieni lämpö ja ihan hyvä valaistus.
Purkaminen sujui hyvin. Nokkakeppien päätykappale oli eka ongelma, olin ymmärtänyt että se nousee siitä nätisti ylös. Mutta ei millään, imupuolen pää nousi jo reilusti ja alkoi näyttämään että pakopää onkin yhtenäinen rengas. Tappelin sen kanssa pitkään ja päättelin että pakopuolen ratas pitäisi saada irti, ei lähde, ei ole pi-pyssyä. Lopulta laakerisilta nousi (on siis vain kansi, nousee suoraan ylös). Nyt oli sitten nokkakepit kädessä. Painimet irti ja ultraäänipesuun.
Yritin pakokepin hihnapyörän mutteria irti, sain sen tukevasti ruuvipenkkiin mutta ei millää irti. Sama homma imumuuntimen kanssa. Kamat kassiin, polkupyörän selkään ja työmaalle. Pulttipyssyllä pakopultti irti ja tein lähes sellaisen ohjeissa olleen työkalun jolla tuo muunnin irtosi ihan nätisti.
Kotiin, painimet kuiviksi, yritin öljyllä täyttää, paikoilleen ja nokat perään. Pähkäilin ja ohjeista katsoen lukkopalat paikoilleen. Sitten oli jo kiire tarkistella pakohihnapyörän asentoa. Näytti että ei lainkaan oikein. Yritin hätäpäissäni sitä hihnaa ja niiden merkkejä, kun oli jo varma käsitys että keppi väärässä asennossa niin en yllättynyt että hihnamerkit eivät passanneet lainkaan (jäi siis huomaamatta että hihnassa 3 merkkiä). Foorumille viestiä, IRC kanavalle ja soitto Heikalle (erinomaista palvelua jälleen, soitti perään kun jäi yhteys saamatta). Nyt oli aikalisän paikka....
Nollauksen jälkeen, ja foorumin vinkkien avulla alkoin uskomaan että nokat oikeassa linjassa, hihnastakin löytyi oikeat merkit. Onni ja into oli ylimmillään ja heitinkin nokkien hihnan ja kireyden kohdilleen. Sitten nukkumaan. Onneksi....
Siinähän sängyllä muistin että nokkien päätykansi ja stefat puuttuvat kokonaan kun alkujaan vain tein silmämääräisen tarkistuksen....
Hihna pois ja nokkien puolesta homma kuntoon. Uudestaan jakapää kasaan. Homma eteni ihan suunnitellusti.
Mitäs..mitäs...hihnakotelosta puuttuu pultti, kovaa etsintää. Onko tippunut pohjapanssarin päälle, sen irroitus...olin varma kuitenkin että ei ole jakopäähän mahtunut....sitten tajusin että apulaitehihnan suoja ja jakohihnan kotelolla on yhteinen pultti, juuri se puuttuva.
Auto kasaan ja vielä lasinpesutäytön peittävä kansi paikoilleen...Ahaa..täällä on pultti...lukkoliimatippa.
Epätoivoista miettimistä mistä on voinut unohtua... Jostain sain idean että nokkakannen irroitus vaatii nokka-akseli ykk-kohta tunnistimen toisen pultin irroituksen. Eli siitä pultista kyse.
Apulaitehihna, jakapääkotelo auki... pulttipaikoilleen. Auto kasaan. Siivous ja järjestely että ei mitään enää löytyisi.
Auto käyntiin...ei käy kaikilla..täristää pahasti...laitoinko sytkäpuolalevyn ja sytkäjohdot kunnolla.. Tarkistus..kaikki ok. Auto uudestaan käyntiin. Mitään sivuääniä ei kuulu mutta ei vaan käy kunnolla. Annoin käydä..lisäilin jäähd.nesteet ja käynti parani kokoajan. Nyt toimii ihan normaalisti.Olisiko painimet vaatineet aikaa että hakevat oikean välyksen??
Vanhalla hihnalla 3,5 vuotta. 46tkm. Mitään muuta poikkeavaa ei huomannut mutta teräksisessä välipyörässä oli sivuääni kun sitä pyöräytti sormin (ps. Opel ohjeistus oli aikanaan että tuollainen välipyörä kuuluu vaihtaa, ei muuten. Todellisuudessa ei edes tutkittu vaan vaihdettiin kaikki osat) Vanha kiristin oli muovinen.
Nokkakepit ja painimet olivat ok. Kuulostaisi että moottori on huomattavasti bensamaisempi kuin vanha nokivasara.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4910
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Harjoitteluksihan tämä täysin menikin.
Eilinen vrk töissä, aamulla kauheella kiireellä pyörän selässä kotiin ja vaimo lähtee samalla oven aukaisulla. Kuuntelen että joku sivuääni siellä nyt on.
Otin kopat auki ja kappas...tasapainoakselin kiristin ihan nollassa, varmaan kiristin hakkasi nolla reunaan. Oli sen osalta jakokin sekaisin (kai, merkit hihnassa niin en alkanut kauheesti tarkistamaan). Nyt vedin sitten kiukulla sen kiristimen mutterin. On kyllä hankalassa välissä mutta kun tuntuu että kireällä piti olla.
Ja en käsitä miten en huomannut sunnuntaina että torx sarjasta puuttuu 40:nen. Eikä mistään löytynyt, ehkä ja varmaan jäänyt auton konepellin alle ja koristaa ojanreunaa, jossain.
Eilinen vrk töissä, aamulla kauheella kiireellä pyörän selässä kotiin ja vaimo lähtee samalla oven aukaisulla. Kuuntelen että joku sivuääni siellä nyt on.
Otin kopat auki ja kappas...tasapainoakselin kiristin ihan nollassa, varmaan kiristin hakkasi nolla reunaan. Oli sen osalta jakokin sekaisin (kai, merkit hihnassa niin en alkanut kauheesti tarkistamaan). Nyt vedin sitten kiukulla sen kiristimen mutterin. On kyllä hankalassa välissä mutta kun tuntuu että kireällä piti olla.
Ja en käsitä miten en huomannut sunnuntaina että torx sarjasta puuttuu 40:nen. Eikä mistään löytynyt, ehkä ja varmaan jäänyt auton konepellin alle ja koristaa ojanreunaa, jossain.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
..niin ja sitten jos netistä löytyneiden ohjeiden mukaan kasasi hihnan paikoilleen (ajotusmerkit) meni homma perseelleen. Alahihnapyörä piti olla hieman ennakossa (ohjeista poiketen) muuten jako meni yhden hampaan pieleen kiristintä kiristettäessä. Rikkihän se ei toki tuosta mene, mutta tehoja saattaisi puuttua.
..ammattina autoslalom..