164 V6 12v manuaali/automaatin erot

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
AlfaTom
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Fiat Punto 1.2 60 2000

164 V6 12v manuaali/automaatin erot

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Selvennyksenä otsikkoon; millaisia muutoksia tarvii tehdä, jotta saa manuaalilaatikolla alunperin varustetun koneen sopimaan automaattilaatikon kanssa?

Onko eroa moottorinohjauksessa? Eli pitääkö jotakin sähkösälää vaihtaa myös? Nykyinen 4-nopeuksinen laatikko on ihan perusautomaatti ilman mitään lisätoimintoja.
Tarvitaanko jotakin adapteria?

Kone on kolmisen vuotta uudemmasta autosta. Teknisesti moottori lienee aika sama? Tehotkin varmaan samat, merkittävää eroa ei kai ole?

Jotenkin olen tykästynyt tuohon "maamoottoriin" :)

Jäisi sitten toinen kone varalle, jos sattuisi tarvimaan äkkiä uuden masiinan 8)
Alfa164Super3.0A Fiat Punto 1,2

La vita è

kterkkila
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Siis onko tarkoituksena laittaa manuaalilaatikolla alunperin ollut moottori autoon jossa on tomaatti? Jos näin, niin eipä se koneen puolesta taida juuri muuta vaatia kuin että vauhtipyörä korvataan vetolevyllä ja turbiinilla. Auton johtosarjat ja yms. sopinevat muilta osin suoraan.

Jos autossa ei ole ollut automaattia ennemmin, niin sitten värkkäämistä tulee vähän enemmän.. Ainakin tomaattiin liittyvät johtosarjat ja vaihteenvalitsinsysteemit täytyy vaihtaa, sekä poljinmuutokset edessä.
Kimmo

AlfaTom
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Fiat Punto 1.2 60 2000

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Juu, tarkoitus olisi laittaa tuo uudempi kone jossain vaiheessa nykyiseen 164:ään jossa on alkuperäinen automaattilaatikko. Eli pitäisi olla vaan ihan normaalia mekaamista.
Alfa164Super3.0A Fiat Punto 1,2

La vita è

SiK
Car(s): 500e
V70

Viesti Kirjoittaja SiK »

Itse tutkin samaa asiaa, kun oli tarkoitus vaihtaa edelliseen kuusnepaan manuaalilaatikko automaatin tilalle.

AlfaBB:ltä lueskelin juttua eroista, niin löytyi väitettä kampiakselin pituuseroista automaatti vs. manuaali. Aika erikoisen kuuloista mun mielestä, enkä ehkä oikein tuohon uskokaan. Itse ostin lopulta manuaalivaihteisen koko auton, koska toiseen suuntaan vaihtaminen kuulosti liian hankalalta.

kterkkila
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Käsittääkseni kampiakselin pituudet saattavat hieman vaihdella askityypistä riippumatta. Yllättävää että sekä 75:sissa että 164:sissa on kahta eri kampiakselin pituutta, vaikka koneet ovat hieman eri sarjaa.
Kimmo

Vastaa Viestiin