2002-2003 JTS tehohävikki
Valvoja: Moderators
- Antijape
- Viestit: 758
- Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
- Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS
2002-2003 JTS tehohävikki
Törmäsin alfa156.net foorumilla mielenkiintoiseen ketjuun jossa väitetään että alkuajan JTS koneissa olisi tehohäviötä useita kymmeniä heppoja. Syyksi ilmoitetaan väärin ohjelmoitu ECU ja nokka. Jotenkin tuo tukee omaa perstuntumaa kun vertailee väitettyä 165hp:ta esim. entisen 147:n 150 hevoseen. Kiinnostaisi kovasti tietää tuloksia jos joku on penkittänyt ko. vuosien JTS:ää.
http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... 37964&PN=1
http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... 37964&PN=1
- Antijape
- Viestit: 758
- Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
- Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS
Näin ymmärsin itsekin. Harmi ettei enää ole "takuuta" voimassa, olisi tosiaan voinutkin penkittää ja katsoa mitä delta olisi vastannut. Näin omasta pussista maksaessa voisi tulla turhan kalliit hevoset, ainakin jos uutena lähtisi ko. osia hankkimaan.Pasi kirjoitti:Se oli kai niin ettei Alfa (tai suomessa delta) suostu myöntämään tuota virhettä ... ns. vaijettu salaisuus
- Pasi
- Viestit: 6786
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): --- [ EX ] ---
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
No ei kyllä ole kokemuksia, vaikka aikanaan kyllä poltteli ajatus uudelleenohjelmoinnista, kun alakierroksilla kaakit oli erityisesti poissa.Antijape kirjoitti:Onko kokemusta? Lähinnä tekijöiden ja hintojen suhteen.Pasi kirjoitti:Eikös se ollut niin että ECU:n uudelleen ohjelmoinnilla saisi korjattua?
Eikös ainakin Muukkonen tee noita ohjelmointeja?
Ei alfat enää maistu
-
- Viestit: 1295
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Oma persdyno vähän kyllä viittaisi kans siihen että kaikki kaakit ei ole kotona. Voi tosin olla jotain häikkääkin, sain kerran motor control -valon pitkällä täyskaasu ajolla. Tai sitten vaan on jo tottunut noihin tehoihin ja haluaa lisää.
No nyt on ainakin hyvä syy käyttää auto penkissä ja sitten imusarja auki jos puuttuu hevosia.
No nyt on ainakin hyvä syy käyttää auto penkissä ja sitten imusarja auki jos puuttuu hevosia.
Tukkonen jts
Onhan se selvää, että tehot laskee jos imukanavien koko pienenee 50% lasimaisesta karstasta. Mikä sen aiheuttaa voi olla monen asian summa.
Sama ilmiö oli todettavissa 03 ja 05 mallisessa jts moottorissa. jälkimäisen ajomäärä vähäinen ja todella tukossa.
Katso albumi.
Sama ilmiö oli todettavissa 03 ja 05 mallisessa jts moottorissa. jälkimäisen ajomäärä vähäinen ja todella tukossa.
Katso albumi.
AUTO on kaunis kun se VOITTAA
-
- Viestit: 1295
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Mitähän ne syyt vois sun mielestä olla? Nuo aiemmassa linkissä olleet arvelut väärästä nokasta ja ecu kartasta jo tehtaalta kuulostaa kyllä turhan hurjalta. Voiko huohotus järjestelmä yhdessä käytettyihin öljyihin ja näiden öljynkulutukseen olla todennäköisempää? Onko näissä jotain pakokaasu kierrätystä?
Olis hyvä tietää vian syy ettei tarvi alkaa turhaan huoltamaan jos se on kohta taas tukossa...
Olis hyvä tietää vian syy ettei tarvi alkaa turhaan huoltamaan jos se on kohta taas tukossa...
- Antijape
- Viestit: 758
- Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
- Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS
Re: Tukkonen jts
Karmeeta katsottavaa. Jos 05 mallinen on tossa kunnossa niin mitä mulla mahtaa olla...zarre kirjoitti:Onhan se selvää, että tehot laskee jos imukanavien koko pienenee 50% lasimaisesta karstasta. Mikä sen aiheuttaa voi olla monen asian summa.
Sama ilmiö oli todettavissa 03 ja 05 mallisessa jts moottorissa. jälkimäisen ajomäärä vähäinen ja todella tukossa.
Katso albumi.
En tiedä oliko mulle osoitettu kysymys, mutta vastaan silti. Jotenkin tuosta yo. ketjusta sain sen kuvan että asiaa olisi tutkittu enemmälti ja siksi ajattelin että syy tosiaan olisi ecussa ja nokassa. Onko sitten lopulta niin vaikea sanoa kun ei kerran tehdas tai maahantuoja ole ymmärtääkseni asiaan kantaa mitenkään ottanut.JiiTeeÄssä kirjoitti:Mitähän ne syyt vois sun mielestä olla?
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Tuosta kuvasta tuli mieleen Mitsubishi Carisman suorasuihkubensakoneen 60 tkm:n käyttötesti ja ja lähinnä todella karstainen imuventtili. Bensa ei puhdista imuventtiilejä ja lopputulos voi olla pahan näköinen ihmeen lyhyelläkin matkalla. Ei se kyllä yksin tuota varmaan selitä, mutta taitaa kumminkin olla ainakin ekojen suorasuihkubensakoneiden jonkinlainen tyyppivika. Kai kohtalaisen kova kengitys uudesta saakka vähentää tuota kummikinjeQQ kirjoitti:Aika järkyttäviä kuvia, miten voi uusi auto mennä noin tukkoon
http://www.tekniikanmaailma.fi/vanhat/m ... ko-tai-ala
Tuosta lyhennetystä artikkelista ei pääse kuviin, mutta jos tunnarit löytyy niin pääsee selaan.
Viimeksi muokannut MP, 03 Touko 2009, 20:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
MP
-
- Viestit: 1295
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Edit: ^jaha siinähän tulikin MP:ltä aika hyvä viesti väliin. No mutta:
En ole expertti, toivottavasti niitä olisi täällä, jotka tietää kannen ja virtauksien sielunelämästä, mutta minusta tuntuu yhä hurjalta tuo että karsta olisi peräisin liian aikaisesta imuventtiilin avauksesta eli siis siitä väärästä nokka-akselista. Aika pitkälle saa imusarjaan työntää pakokaasuja että se sotkee noin paljon kuin alfa156.netin kuvassa näkyy, imusarjan liitoskohdassa asti on karstaa vielä paksusti. Imusarjahan on muovia, kai se sulaisi? En tiedä... Miksi pakopuolella ei sitten ole karstaa jos imupuolikin sen takia karstoittuu?
Tuntuu vain että tuo on vaan kertakaikkiaan sitä öljyä jota tämä kone latkii. Ja se häipyy huohotuksena imusarjaan, ja koska öljyn kulutus on kai kaikissa jts koneissa aika reipasta, niin tuossa se näkyy. Öljy tarttuu karstaksi kuumaan imukanavaan, pakopuolella se on jo palanut sen verran ettei jää enää kiinni.
Vien auton hetipian Oulun amk:n penkkiin ja jos enemmän kuin 10 heppaa puuttuu niin pitänee varmaan avata. Sitten kyllä tekisi mieli katsoa se huohotin systeemi ja tehdä ns. avoin. Sitä vartenhan myydään pikku filttereitäkin.
En ole expertti, toivottavasti niitä olisi täällä, jotka tietää kannen ja virtauksien sielunelämästä, mutta minusta tuntuu yhä hurjalta tuo että karsta olisi peräisin liian aikaisesta imuventtiilin avauksesta eli siis siitä väärästä nokka-akselista. Aika pitkälle saa imusarjaan työntää pakokaasuja että se sotkee noin paljon kuin alfa156.netin kuvassa näkyy, imusarjan liitoskohdassa asti on karstaa vielä paksusti. Imusarjahan on muovia, kai se sulaisi? En tiedä... Miksi pakopuolella ei sitten ole karstaa jos imupuolikin sen takia karstoittuu?
Tuntuu vain että tuo on vaan kertakaikkiaan sitä öljyä jota tämä kone latkii. Ja se häipyy huohotuksena imusarjaan, ja koska öljyn kulutus on kai kaikissa jts koneissa aika reipasta, niin tuossa se näkyy. Öljy tarttuu karstaksi kuumaan imukanavaan, pakopuolella se on jo palanut sen verran ettei jää enää kiinni.
Vien auton hetipian Oulun amk:n penkkiin ja jos enemmän kuin 10 heppaa puuttuu niin pitänee varmaan avata. Sitten kyllä tekisi mieli katsoa se huohotin systeemi ja tehdä ns. avoin. Sitä vartenhan myydään pikku filttereitäkin.
-
- Viestit: 2535
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Hyvää settiä, tosin se paljonko jerkkua sinun yksilössäsi oli tehtaalta lähtösin ei ole tiedossa, ainakaan 165 se tuskin oli. Lisäksi tuon ikäinen ja ajettu pirssi on jo tietyn määrän kadottanut muutenkin. Toiseksi, noin uudessa autossa voi tuo huohotinmekanismi olla sen verran monimutkaisempi että sen tuhoaminen tekisi koneelle enemmän mökömököä.JiiTeeÄssä kirjoitti:Edit: ^jaha siinähän tulikin MP:ltä aika hyvä viesti väliin. No mutta:
En ole expertti, toivottavasti niitä olisi täällä, jotka tietää kannen ja virtauksien sielunelämästä, mutta minusta tuntuu yhä hurjalta tuo että karsta olisi peräisin liian aikaisesta imuventtiilin avauksesta eli siis siitä väärästä nokka-akselista. Aika pitkälle saa imusarjaan työntää pakokaasuja että se sotkee noin paljon kuin alfa156.netin kuvassa näkyy, imusarjan liitoskohdassa asti on karstaa vielä paksusti. Imusarjahan on muovia, kai se sulaisi? En tiedä... Miksi pakopuolella ei sitten ole karstaa jos imupuolikin sen takia karstoittuu?
Tuntuu vain että tuo on vaan kertakaikkiaan sitä öljyä jota tämä kone latkii. Ja se häipyy huohotuksena imusarjaan, ja koska öljyn kulutus on kai kaikissa jts koneissa aika reipasta, niin tuossa se näkyy. Öljy tarttuu karstaksi kuumaan imukanavaan, pakopuolella se on jo palanut sen verran ettei jää enää kiinni.
Vien auton hetipian Oulun amk:n penkkiin ja jos enemmän kuin 10 heppaa puuttuu niin pitänee varmaan avata. Sitten kyllä tekisi mieli katsoa se huohotin systeemi ja tehdä ns. avoin. Sitä vartenhan myydään pikku filttereitäkin.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
Kyllä se karsta on mitä ilmeisemmin palanutta öljyä, mutta tuskin se huohottaja on koko totuus. Saman suuntaisia tarinoita on kuulunut muidenkin merkkien suorasuihku bensamoottorista. Imuventtiililtä ja kanavaltahan puuttuu se polttoaine huuhtelu mikä näissä perinteisissä moottoreissa on, joten lämpötilat on korkeampia imupuolella>vaatii öljyltä enemän, eikä juurikaan kärsi imuohjurivuotoa, koska öljy palaa kuumaan imuventtiiliin.
Egr:ää ei näissä moottoreissa ole, mutta nokalla ja sillä milloin imu käänetään aikaiselle saadaan jonkunmoinen sisäinen egr toiminto, joka voi olla yksi osatekijä.
Myös noissa nokissa on ollu jotain mäihää, koska nuo moottorit syö noitä nokkia kuin leipää, ja kun eperiä kattoo niin johan oli hyvä lista "päivitys"numeroita nokilla.
Egr:ää ei näissä moottoreissa ole, mutta nokalla ja sillä milloin imu käänetään aikaiselle saadaan jonkunmoinen sisäinen egr toiminto, joka voi olla yksi osatekijä.
Myös noissa nokissa on ollu jotain mäihää, koska nuo moottorit syö noitä nokkia kuin leipää, ja kun eperiä kattoo niin johan oli hyvä lista "päivitys"numeroita nokilla.
AUTO on kaunis kun se VOITTAA
Ei tuolla ole takuun kanssa mitään tekemistä. Kysymyshän on siitä, että tuote ei alunperinkään ole ollut sellainen kuin sen olisi pitänyt olla.Antijape kirjoitti:Näin ymmärsin itsekin. Harmi ettei enää ole "takuuta" voimassa, olisi tosiaan voinutkin penkittää ja katsoa mitä delta olisi vastannut. Näin omasta pussista maksaessa voisi tulla turhan kalliit hevoset, ainakin jos uutena lähtisi ko. osia hankkimaan.Pasi kirjoitti:Se oli kai niin ettei Alfa (tai suomessa delta) suostu myöntämään tuota virhettä ... ns. vaijettu salaisuus
-
- Viestit: 1295
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
-
- Viestit: 1295
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Toivottavasti ei ole samanlainen. Tähänkin 2.0 koneeseen on ilmeisesti jotain virittelyä tehty 2004 lopulle asti jos nuo uudet versiot nokka-akselista ja kannesta sitä tarkoittavat. Uuteen koneeseen, siis 2.2l jts koneeseen, on voinut olla helpompi tehdä noita parannuksia. Tai sitten tämä karstoittuminen nyt vain on suorasuihkukoneiden heikko kohta eikä ilmiöstä koskaan päästä täysin eroon. Ehkä se nyt kuitenkin on ainakin voimakkainta näissä alkusarjan koneissa. Olisihan se pitänyt arvata...
-
- Viestit: 1295
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
- Antijape
- Viestit: 758
- Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
- Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS
Tuolta MP:n laittaman linkin takaa löytyy tuokin malli ja sen mukaan hävikki on samaa luokkaa, eli noin 15%. Toki nuo on mitattu yhdestä autosta, joten kovin kattava otanta ei ole, mutta ainakin tuo 2.0JTS mittaus tukee omaa käsitystä.GT-Pappa kirjoitti:Voisko olla mahdollista, että 159 JTS olisi samanlainen,vai onko siinä jo tehty jotain muutoksia jotka estää tämän tapaisen karstottumisen.Tyttären perheellä nimittäin on 2,2 litran 159 vm:06.
Viimeksi muokannut Antijape, 05 Touko 2009, 11:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Samannäköstä karstaa kuin nykydieselien imuventtiileissä yleensä kirotun EGR:n ansiosta ja se tarvitaan jottei tule laihaseoskoneessa liikaa typenoksideja.Voiko huohotus järjestelmä yhdessä käytettyihin öljyihin ja näiden öljynkulutukseen olla todennäköisempää? Onko näissä jotain pakokaasu kierrätystä?
Olis hyvä tietää vian syy ettei tarvi alkaa turhaan huoltamaan jos se on kohta taas tukossa...
-
- Viestit: 1295
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Saa tulla paikalle, vartin yli kasi olen siellä jääsalontiellä limingantullissa. Jakohihnalla on 2.5v ja 44tkm ikää joten eiköhän tuo kestä. Auto on huollettu aiemmin Imatran Alfa edustajalla tai joku delta auto sielläpäin, miten niin?Ruokoton kirjoitti:Mihis aikaan tuo dynoajo on sovittu ja onko se siinä Limingantullin toimipisteessä. Jos vain sopii aikatauluihin, sekä auton omistajalle voisin tulla katsomaan mitä tapahtuu ja miksi - uteliaisuus vaivaa.
Onko autoon muuten vaihdettu milloin ja missä jakohihna viimeksi?
-
- Viestit: 1295
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Do dii... Väännöstä ei saatu kunnon tulostetta, mutta sitä löytyi jopa 189.2Nm. Tehot alla, expertit analysoikoon noita häviöitä. Nimellistehoksi mittaaja halusi jostain syystä tuon 130kW ilmeisesti käppyrän skaalauksen takia, mutta löytyy tuosta kuitenkin se massiivinen 103.1kW teholukema, eli heposiksi muutettuna 138hv. Albumissa kuva mittaustapahtumasta. Ensimmäinen veto antoi 107kW tehon, ainahan noissa jotain vaihtelua on, mutta aika selvä että tuossa veikkaamani 140hv nurkilla liikutaan.
Pitänee alkaa puuhastelemaan kesäksi yläkerran purkua ja uutta mittausta sen jälkeen. Ainakin nyt on autossa viripotentiaalia, jos tästä nyt jotain positiivista hakee
Pitänee alkaa puuhastelemaan kesäksi yläkerran purkua ja uutta mittausta sen jälkeen. Ainakin nyt on autossa viripotentiaalia, jos tästä nyt jotain positiivista hakee
- Liitteet
-
- Käppyrä
- 103kW.jpg (31.01 KiB) Katsottu 10155 kertaa
Kannattaa varmaan ekaksi kattoa nokkien kunto, jos ne on ok niin sitten endoskoopilla kattoo joko tulpanreijästä tai siitä imusarjan liitoksesta, että kuinka paljon venttiilin päällä on tavaraa.
Siihen forteen en jakas uskoa. Tuli kokeiltua monenmoisia myrkkyjä siihen karstaan, eikä mikään tehonnut. Venttiilit puhdistui sorvissa, mutta kanavat olikin sitten toinen juttu.
Siihen forteen en jakas uskoa. Tuli kokeiltua monenmoisia myrkkyjä siihen karstaan, eikä mikään tehonnut. Venttiilit puhdistui sorvissa, mutta kanavat olikin sitten toinen juttu.
AUTO on kaunis kun se VOITTAA
-
- Viestit: 1295
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Mistä nokan kunnon näkee, onko se silmillä havaittavissa, vai mitataanko esim. nokan korkeus? Millainen ehjän nokan pitäisi olla?
Kyllähän se kansikin jossain puhdistuu kun noita kerran avarretaankin. Eikö tuohon karstaan pure mikään liuotinaine?
edit: niin, katselin tänään huoltokirjaa ja jos leimaan on uskomista niin tällä autolla on koko ikänsä ajettu jollain rally formuloilla, ja nyt myös viimeinen 5kk myös Mobil 5w-40 öljyillä kun ostaessa sovittiin vielä öljyjen vaihto ja nuo laittoivat. Kumpaa nuo nyt sitten enemmän tekee, karstoittumista vai nokkien kulumista..?
Kyllähän se kansikin jossain puhdistuu kun noita kerran avarretaankin. Eikö tuohon karstaan pure mikään liuotinaine?
edit: niin, katselin tänään huoltokirjaa ja jos leimaan on uskomista niin tällä autolla on koko ikänsä ajettu jollain rally formuloilla, ja nyt myös viimeinen 5kk myös Mobil 5w-40 öljyillä kun ostaessa sovittiin vielä öljyjen vaihto ja nuo laittoivat. Kumpaa nuo nyt sitten enemmän tekee, karstoittumista vai nokkien kulumista..?
-
- Viestit: 2535
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Normi ajossa nokat varmaan toimii paskemmallakin öljyllä, mutta paskemman öljyn kuumankesto ei riitä tuohon palotapahtumaan, jolloin ilmestyy tuota karstaa. Näin itse päättelisin.JiiTeeÄssä kirjoitti:edit: niin, katselin tänään huoltokirjaa ja jos leimaan on uskomista niin tällä autolla on koko ikänsä ajettu jollain rally formuloilla, ja nyt myös viimeinen 5kk myös Mobil 5w-40 öljyillä kun ostaessa sovittiin vielä öljyjen vaihto ja nuo laittoivat. Kumpaa nuo nyt sitten enemmän tekee, karstoittumista vai nokkien kulumista..?
Jännä tilanne kun etenkin Deltan pitäisi tietää ehdottomasti mitkä öljyt koneeseen kuuluu, jolloin väärän öljyn käytön seurauksena tulleet vauriot pitäisi olla Deltan kontolla.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
-
- Viestit: 1295
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Karstoittuminenhan oli myös Mitsun GDI laihaseosmoottorin suurin ongelma, korjaamot keksi vaikka millaista työkalua imukanavien rassaamiseen kannen ollessa paikallaan. Näin on myös Alfan 2.0 JTS-koneessa, varsinkin jos kone syö öljyä, menee se auttamatta tukkoon ennemmin tai myöhemmin. Kansi ylös, ja karstojen poisto, muuta lääkettä ei ole. Ensioireita tälle ongelmalle on useita, mm. käy vajailla sylintereillä kylmänä jne. Mutta jos ongelma on alakerrassa, voi vaatia ryhmän kunnostuksen, jopa porauksen ja uudet männät! Akselien kulumisen näkee kupeista, mutta mielestäni se ei ole ollut näissä suuri ongelma?
-
- Viestit: 1295
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
- juhala
- Viestit: 688
- Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
- Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010 - Paikkakunta: Espoo
Mulla oli tannoin peräkkäin 2 kpl -05 mallisia JTS alfoja. Kummallekkin oli tyypillistä tuo vajaa käynti kylmänä.seppo kirjoitti:Karstoittuminenhan oli myös Mitsun GDI laihaseosmoottorin suurin ongelma, korjaamot keksi vaikka millaista työkalua imukanavien rassaamiseen kannen ollessa paikallaan. Näin on myös Alfan 2.0 JTS-koneessa, varsinkin jos kone syö öljyä, menee se auttamatta tukkoon ennemmin tai myöhemmin. Kansi ylös, ja karstojen poisto, muuta lääkettä ei ole. Ensioireita tälle ongelmalle on useita, mm. käy vajailla sylintereillä kylmänä jne. Mutta jos ongelma on alakerrassa, voi vaatia ryhmän kunnostuksen, jopa porauksen ja uudet männät! Akselien kulumisen näkee kupeista, mutta mielestäni se ei ole ollut näissä suuri ongelma?
Deltalla eivät osanneet tehdä mitää järkevää...
Säännöllinen esim. Forte tuotteilla tehtävä imukanavien putsaus jne. voi mahd. pitää tilanteen jollain lailla hallinnassa, mutta vaikeeta on.
Runsas kaupunki ajo jne pahentaa tilannetta.
-
- Viestit: 2535
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Edelleen olen sitä mieltä että jos koneelle olisi annettu sitä öljyä mitä sille kuuluu koko elinikänsä niin ongelmatilanteita olisi paljon vähemmän, koska mobilin yms. paska ei kestä lämpörasitusta. Tämän lisäksi tuo öljy tunkeutuu paremmin tiivisteiden läpi. Onko foorumilla ketään joka tietää VARMASTI koneen saaneen oikeata öljyä uudesta asti ja johon on tullut ongelmia? Se että Huoltokirjassa lukee 10w-60 öljynvaihto ei vielä kerro varmaksi että sitä oikeasti on käytetty.juhala kirjoitti:Mulla oli tannoin peräkkäin 2 kpl -05 mallisia JTS alfoja. Kummallekkin oli tyypillistä tuo vajaa käynti kylmänä.seppo kirjoitti:Karstoittuminenhan oli myös Mitsun GDI laihaseosmoottorin suurin ongelma, korjaamot keksi vaikka millaista työkalua imukanavien rassaamiseen kannen ollessa paikallaan. Näin on myös Alfan 2.0 JTS-koneessa, varsinkin jos kone syö öljyä, menee se auttamatta tukkoon ennemmin tai myöhemmin. Kansi ylös, ja karstojen poisto, muuta lääkettä ei ole. Ensioireita tälle ongelmalle on useita, mm. käy vajailla sylintereillä kylmänä jne. Mutta jos ongelma on alakerrassa, voi vaatia ryhmän kunnostuksen, jopa porauksen ja uudet männät! Akselien kulumisen näkee kupeista, mutta mielestäni se ei ole ollut näissä suuri ongelma?
Deltalla eivät osanneet tehdä mitää järkevää...
Säännöllinen esim. Forte tuotteilla tehtävä imukanavien putsaus jne. voi mahd. pitää tilanteen jollain lailla hallinnassa, mutta vaikeeta on.
Runsas kaupunki ajo jne pahentaa tilannetta.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
-
- Viestit: 1295
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
^I'm with him... Eli olen taipuvainen uskomaan tähän. Nyt tarvittaisiin faktaa. En haluaisi olla mukana mustamaalaamassa alfan jts koneita jos varsinainen vika on käyttäjissä ja huoltajissa. 10w-60 öljyjä ei varmasti käytetä useassakaan koneessa koska A) ne ovat kalliimpia (vähän) ja B) ne tuntuu rajulta suomen olosuhteisiin. Mutta mitä tässä nyt on joutunut tutustumaan tuon koneen toimintaperiaatteeseen, niin hirvittää ajatus että tälläkin on ehkä ajettu koko ikänsä väärillä öljyillä. Varmasti talvellakin tulee toimeen 10w-60 öljyillä jos ei yritä ajaa jäitä myöten pohjoisnavalle ja yritä joka aamu ilman lämmitystä käyntiin..
Viimeksi muokannut JiiTeeÄssä, 26 Marras 2012, 16:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 2535
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Tässä on sellainen hyvä mahdollisuus että kun autolla on tapana uutena viedä muutenkin öljyä, ja kun käytetään öljyä mitä mylly muutenkin imee paljon, eikä uuden auton omistaja välttämättä ole extaasissa kurkkia konepeiton alle parin tonnin välein. Niin omistaja on todennut että jahas, tulipa vedeltyä kuivana, ja pistänyt pirssin jakoon.juhala kirjoitti:niillä mun kahdella oli ajettu luokkaa 25 000 km ja 17 000 km kun itse niistä luovuin. Huono öljy ehtinee jo siinä ajassa takertua venttileihin?
nykyinen 2.0 TS on menossa 30 000 km öljynvaihtoon kohtsillään, ajattelin laitattaa seleniaa.
Neste 5/40 eivissiin toimi tuossakaan....
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER