Spiderin virtalukko jumiutui. Ohjeet "yleispätevät"

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 5115
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Spiderin virtalukko jumiutui. Ohjeet "yleispätevät"

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Homma täytyy tehdä myös virtalukonpohjaa vaihtaessa yms.

Meillä meni virtalukko täysin jumiin. Mitään varoittelematta. Koska avain pyörähti vain ihan hieman niin ajattelin jonkun haitoista olevan jumissa. Reilua öljyilyä ja herkistelyä neulalla. Ei mitään vaikutusta. Neulalla tuntuikin että kaikki haitat liikkuisivat.
Rattiakselin muovit pois. Spiderissa tuo on onneksi helppoa. Rattilukko on kiinnitetty katkeavalla pultilla joka sijaitsee vielä todella ahtaassa välissä. Kuitenkin tilaa oli juuri sen verran että sain pistepuikolla ja pienellä naputuksella sen pyörähtämään. Sitten se lähtikin helposti pois. Usein tuo vaatii koko rattiakselin irroittamista ja mahdollisesti poraamista yms. mutta kannattaa kokeilla jos pyörähtäisi kun sitä naputtaa.
Tuo malli lähti irti vaikka lukkoa en saanut stop asennosta pois. Osassa on varmistettu hommaa niiin että lukko ei irtoa kuin virrat päällä asennossa.
Virtalukko pöydällä. Mitenkähän keittiönpöytä on talon ainoa tyhjä ja paras paikka tehdä ko.hommia.
Kuitenkaan homma ei jatku jos virtalukkoa ei saa käännettyä. Kuvassa oikealla alhaalla olevaa nappia pitäisi painaa että lukkosylinteri lähtisi rungostaa irti. (Termit ei mene ihan oikein :roll: )
Kauhealla koputtelulla ja runkkauksella sain avainta väännettyä kuitenkaan mitään väkivaltaa ei tarvinut käyttää. Avain katkeaa todella helposti.
Osia on edelleenkin vasta neljä kappaletta , ohjauslukon tappi ja jousi, virtalukonpohja, virtalukon runka ja lukko-osa. Tuon napin painamisen jälkeen täytyy ohjata ohjauslukon tappia niin että virtalukon pohja pääsee pois.
Jos vika on haitoissa täytyisi naputella jousisokka joka on tuossa melko keskellä 2mm tuurnalla. Ongelmaksi tulee se että se ei pääse mistään pois. Eli vaatisi poraamaan vastapuolelle poistumis reiän. Se kyllä on mahdollista tehdä.
Koska rakenne ei ollut tuttu, eikä vikakaan selvä, koska lukko toimi nyt normaalisti jos rattilukko mekanismista avitti, päätin avata lukon päädyn. Hioin päädyn lukitushaitat pois. Josta avautui näkymä "avain tunnistimeen" Lukonhan täytyy toimia niin että kun olet kerran ohjauslukon vapauttanut ei se lukitu vasta kun olet poistanut avaimen kokonaan lukosta. Tämä oli se mekanismi.
Tässä vaiheessa lukkoa ei ole vielä käännetty. Lukosta tuleva sakara, tuo kiilamainen tappi, ei ole siepannut ulompaa ohjainta taakseen. Avainta kääntäessä tappi hakeutuu tuon taakse, myös kohta josta menee sisään tulee tuohon eteen.
Minulla oli katkennut tapin stoppari ja tappi tuli liian ulos. Se aiheutti sen että tappi ei sukeltanutkaan tuonne väliin vaan jäi jumii Alkujaan tapin liikettä estää tapin, avaimen päässä oleva, olake. Nylpytin tapin reikään olakkeen jotta ei tulisi liian pitkälle.
Lukko kasaa ja ainakin vielä on toiminut.
Ja muistetaan että lukon haittaosaan ei saa laittaa mitään rasvaa. Haitat liikkuvat mitättömän heikkojen jousien avulla ja eivät jaksa liikkua jos lukossa on likaa tai rasvaa.
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 5115
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Jaahas...katsastuskonttorilta kotia. Hymy korvissa. Auto talliin ja ajattelin seoksen ja kiekat hienosäätää. Ja kappas, ei käänny avain virtalukossa. On varmaan sama ongelma. Tai sen verran on eroa että avain kääntyy just sen verran että rattilukko aukeaa.
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 5115
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Sama vika kuin kolmisen vuotta sitten. Tein hieman enemmän "täpityksiä" että ko.osa ei pääsisi paikoiltaan.
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Vastaa Viestiin