155 takatukivarsiasiaa
Valvoja: Moderators
- willez
- Viestit: 5247
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS
155 takatukivarsiasiaa
Eli , sattui pieni vahinko auton kanssa ja tarvitsis uuden takatukivarren . Mutta , ei vain tahdo löytyä mistään 155:seen , eli minkä muiden hiivattien tukivarsi on identtinen 155:sen kanssa ? Tempra , brava ? Kertokaa mistä näitä ootte hankkineet .
- TeroV.
- Viestit: 553
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: 155 takatukivarsiasiaa
Luulisin takatukivarren olevan suhtkoht sama Tipossa, Temprassa ja Lancia Dedrassa. Edellämainittujen automallien pienempikoneisissa versioissa on kuitenkin rumpujarrut takana ja siitä syystä 155:sen levyjarrut eivät niihin ehkä suoraan sovi. Kaksilitraisissa Tipoissa, Temproissa ja Dedroissa jarrut ovat takanakin levyillä toteutetut.willez kirjoitti:Kertokaa mistä näitä ootte hankkineet .
Jos varmistusta ristiinsopivuudesta ei esim. sähköisistä varaosakirjoista löydy, niin varminta on varmaan ottaa Alfasta varsi pois ja lähteä shoppailemaan romiksille mallikappale mukana - tai sitten ostaa koko akselisto SP:ltä...
Ihan pikkuisen kiinnostaa, että miten ja missä tilanteessa sait takatukivarren rikki?

- willez
- Viestit: 5247
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS
Jatketaan... ELI, kun auto oli korjautettavana,eli sinne siis vaihdettiin uusi tukirunko taakse ja vasen takatukivarsi+napa vaihdettiin . Nyt on silleen että vasen takapyörä on enemmän kaaren sisällä kuin oikea, puhutaan n.30-40mm . Sen huomaa takaata päin katsottuna kun tarkkaan kattoo .
Epäilys on että vasemmalle on vaihdettu 16V napa tai tukivarsi ? Onko niissä leveyseroa paljonki ?
Ja vielä,jos jollain olisi noita tukivarsia että sais molemmille puolille identtiset.
Tämmöset pikkujutut takaraivossa ni ärsyttää vaan
Epäilys on että vasemmalle on vaihdettu 16V napa tai tukivarsi ? Onko niissä leveyseroa paljonki ?
Ja vielä,jos jollain olisi noita tukivarsia että sais molemmille puolille identtiset.
Tämmöset pikkujutut takaraivossa ni ärsyttää vaan

- TeroV.
- Viestit: 553
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Mitoista 8V/16V välillä en tiedä, mutta tulipa mieleeni, että saisiko takatukivarren pultin asennettua väärinpäin ja siten raideleveyttä muutettua tahattomasti? Onko siinä ei-kuusiokolopultissa kuusiokolo auton keskilinjaan verrattuna sisäpuolella ja mutteri ulkopuolella? Tähän mennessä räpläämäni takatukivarret 155:ssa, Tipossa ja Temprassa ovat kaikki olleet sellaisia, että sisäpuolella (auton alla siis) on mutteri ja ulkopuolella navassa on kuusiokolo. 16-venaisesta 155:sta ei tosin ole kokemuksia.willez kirjoitti:Oikealla takana on isolla mutterilla kiinni , ja tuo vasemmalle vaihdettu on isolla kuusiokolo pultilla.
- Liitteet
-
- 155-takanavan kiinnitys.
- 155-takanapa.jpg (28.51 KiB) Katsottu 3356 kertaa
- willez
- Viestit: 5247
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS
HMM,tossa voisi olla perää. Pitääkin tarkistaa tuo,mutta kun katselin niitä tukivarsia niin se jälkeenpäin vaihdettu on jotenkin "kulmikkaampi" valu , kun taas tuo alkuperäinen on "pyöreämpää" valua .TeroV. kirjoitti:Mitoista 8V/16V välillä en tiedä, mutta tulipa mieleeni, että saisiko takatukivarren pultin asennettua väärinpäin ja siten raideleveyttä muutettua tahattomasti? Onko siinä ei-kuusiokolopultissa kuusiokolo auton keskilinjaan verrattuna sisäpuolella ja mutteri ulkopuolella? Tähän mennessä räpläämäni takatukivarret 155:ssa, Tipossa ja Temprassa ovat kaikki olleet sellaisia, että sisäpuolella (auton alla siis) on mutteri ja ulkopuolella navassa on kuusiokolo. 16-venaisesta 155:sta ei tosin ole kokemuksia.willez kirjoitti:Oikealla takana on isolla mutterilla kiinni , ja tuo vasemmalle vaihdettu on isolla kuusiokolo pultilla.
Tiedä sitten,mutta voisi kattoa jos ne on asentanut sen väärinpäin kun oli muutenkin "vähän sinne päin" tehty .
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 28 Heinä 2007, 10:44
- Paikkakunta: Klaukkala
16v mallissa (WB) on kanssa iso kuuskolo navan sisällä ja iso pultti näkyvillä. Minulla on kummankin puolen varret pöydällä kun en ole löytänyt vielä uusia jarrukilpiä. Voin ottaa niistä joitakin tarkistusmittoja, jos haluat. Tämä on siis WB malli.
Saakohan tuon pultin ja välirenkaat asennettua väärinpäin/ väärässä järjestyksessä?
Saakohan tuon pultin ja välirenkaat asennettua väärinpäin/ väärässä järjestyksessä?
- willez
- Viestit: 5247
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS
No kuvat voisivat ehkä olla paikallaan ? Pitääkin avata tuo ja kattoa , taitaa vaan mennä ens viikkoon kun pitäisi jussia juhlia ja huomenissa lähteä tuonne porin suuntaanMusta-Pekka kirjoitti:16v mallissa (WB) on kanssa iso kuuskolo navan sisällä ja iso pultti näkyvillä. Minulla on kummankin puolen varret pöydällä kun en ole löytänyt vielä uusia jarrukilpiä. Voin ottaa niistä joitakin tarkistusmittoja, jos haluat. Tämä on siis WB malli.
Saakohan tuon pultin ja välirenkaat asennettua väärinpäin/ väärässä järjestyksessä?

- willez
- Viestit: 5247
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS
joo-o , tänään pientä askartelua . Ongelma taitaa olla ratkaistu , eli 8-tappisessa on pyörä ulompana kaaressa ja navan pultti on kuusiokolopultti (19mm) kupin alla ja 16-tappisessa on kuusiokolopultti (14mm) jousen puolella
Eli vasemmalla takana on 16V tukivarsi+napa , ja oikealla takana on 8V tukivarsi+napa .
Pitää hommata 16V tukivarsi+napa ja ruuvata se oikealle taakse !
E: Ei oo paljon eroa
Eli vasemmalla takana on 16V tukivarsi+napa , ja oikealla takana on 8V tukivarsi+napa .
Pitää hommata 16V tukivarsi+napa ja ruuvata se oikealle taakse !
E: Ei oo paljon eroa
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 28 Heinä 2007, 10:44
- Paikkakunta: Klaukkala
Tänään mittasin 16v:n tukivartta, tosin välillisesti. Eli mittaa takalevyn ulkopinnasta apurungon uloimpaa pokkaukseen on 13,6 cm, sama molemmilla puolella. Ja 16v varressa on ainakin minulla kummallakin puolella 19mm kuuskolo navan sisällä ja pultit jousen puolella.willez kirjoitti:joo-o , tänään pientä askartelua . Ongelma taitaa olla ratkaistu , eli 8-tappisessa on pyörä ulompana kaaressa ja navan pultti on kuusiokolopultti (19mm) kupin alla ja 16-tappisessa on kuusiokolopultti (14mm) jousen puolella
E: Ei oo paljon eroa
- willez
- Viestit: 5247
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS
joo-o, vaihdan tuon vasemman pois ja tilalle tuo jossa on 19mm kupin alla. Varmaan menee ensi viikkoon.Musta-Pekka kirjoitti:Ja 16v varressa on ainakin minulla kummallakin puolella 19mm kuuskolo navan sisällä ja pultit jousen puolella.willez kirjoitti:joo-o , tänään pientä askartelua . Ongelma taitaa olla ratkaistu , eli 8-tappisessa on pyörä ulompana kaaressa ja navan pultti on kuusiokolopultti (19mm) kupin alla ja 16-tappisessa on kuusiokolopultti (14mm) jousen puolella
E: Ei oo paljon eroa
- TeroV.
- Viestit: 553
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Ettei vain olisi Alfaan ruuvattu Fiat Marean (tai Bravon/Bravan) takatukivartta, samanlainenhan se periaatteessa on. Korjauskäsikirjasta napattujen kuvien perusteella ainakin Marean takatukivarressa näyttäisi olevan kuusiokolo jousen puolella ja mutteri ulkopuolella.willez kirjoitti:joo-o , tänään pientä askartelua . Ongelma taitaa olla ratkaistu , eli 8-tappisessa on pyörä ulompana kaaressa ja navan pultti on kuusiokolopultti (19mm) kupin alla ja 16-tappisessa on kuusiokolopultti (14mm) jousen puolella
- Liitteet
-
- Marean_takatukivarsi1.jpg (8.58 KiB) Katsottu 2993 kertaa
-
- Marean_takatukivarsi2.jpg (12.87 KiB) Katsottu 2993 kertaa
- willez
- Viestit: 5247
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS
Ei kuule tiedä yhtään mitä pojat on siellä touhunut, ei tunnu olevan mitään järkeä missään mitä ne on tähän tehnyt . ( monta vikaa jälkjeenpäin korjannut)TeroV. kirjoitti:Ettei vain olisi Alfaan ruuvattu Fiat Marean (tai Bravon/Bravan) takatukivartta, samanlainenhan se periaatteessa on. Korjauskäsikirjasta napattujen kuvien perusteella ainakin Marean takatukivarressa näyttäisi olevan kuusiokolo jousen puolella ja mutteri ulkopuolella.willez kirjoitti:joo-o , tänään pientä askartelua . Ongelma taitaa olla ratkaistu , eli 8-tappisessa on pyörä ulompana kaaressa ja navan pultti on kuusiokolopultti (19mm) kupin alla ja 16-tappisessa on kuusiokolopultti (14mm) jousen puolella
