Isommat suuttimet.
Valvoja: Moderators
-
gYdEbUh
- Viestit: 2557
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): M-B Clk 200 -05. Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Isommat suuttimet.
Eli tässä osiossa on kyse isompien suuttimien vaihdosta. Jos vaihtaa isommat suuttimet, tässä tapauksessa vm.-90 75 turboon, niin mitä muuta tulee ottaa huomioon kuin: Suuttimien merkki, sama kuin alkuperäiset. Entä jos myöhemmin vaihtaa toisen moottorinohjauksen, vaikkapa Megasquirtin mikä on tuolla tallin perällä. Jotain mitä on suutinostossa hyvä ajatella tähänkin tarkoitukseen? Ja tuotto? Olisi tarjolla pikavilkaisulla todella hyvä satsi. Bosch, eli sama kuin alkuperäinen, n.280hp tuotto, ja alkuperäisillä liittimillä vieläpä. Onko jotain suuttimen teknisiä tietoja mitä tulee tarkistaa ennen ostoa? Jos moottorinohjaukselle ei tee mitään, niin paljonko bensa-annoksen on odotettavissa kasvavan alkuperäiseen? Kiitos.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 
- mattijus
- Viestit: 5330
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
- Car(s): harmaa tojota
sininen mersu - Paikkakunta: Kalukylä
Mistään en mitään tiedä kun ei ole suuttimien takia tarvinnut jumpata mutta ainakin:
- suuttimien vastus (matalaohmiset voinee soveltaa tarvittaessa etuvastuksella)
- tarvittava bensanpaine
- suuttimien virtaus
Suuttimet eivät tuota hevosvoimia, niillä syötetään bensa imusarjaan. Eli jos on on samat kuin alkuperäiset, ei niillä tee sen enempää kuin alkuperäisilläkään. Joku moottori on tehokkaampi kuin toinen, vaikka bensamäärä pysyisi molemmissa samana.
Bensa-annos kasvaa samassa suhteessa kuin suuttimien virtaus (huom. bensanpaine, millä virtaus ilmoitettu)
Isoilla suuttimilla voi olla vaikea saada tyhjäkäyntiä säädettyä. Moottorinohjaus olisi hyvä säätää (lastu) vastaamaan uusia suuttimia.
- suuttimien vastus (matalaohmiset voinee soveltaa tarvittaessa etuvastuksella)
- tarvittava bensanpaine
- suuttimien virtaus
Suuttimet eivät tuota hevosvoimia, niillä syötetään bensa imusarjaan. Eli jos on on samat kuin alkuperäiset, ei niillä tee sen enempää kuin alkuperäisilläkään. Joku moottori on tehokkaampi kuin toinen, vaikka bensamäärä pysyisi molemmissa samana.
Bensa-annos kasvaa samassa suhteessa kuin suuttimien virtaus (huom. bensanpaine, millä virtaus ilmoitettu)
Isoilla suuttimilla voi olla vaikea saada tyhjäkäyntiä säädettyä. Moottorinohjaus olisi hyvä säätää (lastu) vastaamaan uusia suuttimia.
VMP
- kterkkila
- Viestit: 2390
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Tuplasti enemmän virtaavat suuttimet, jotka riittävät tuplamäärään tehoja, tuplaavat polttoainemäärän kaikissa tilanteissa jos ruiskutusaika ja polttoaineen paine ovat samat. Ei sen kummempaa.
Edit: Ja tuostahan seuraa että kone tukehtuu. Itsestäänselvyys, mutta mainitaan nyt ettei tulkita väärin..
Edit: Ja tuostahan seuraa että kone tukehtuu. Itsestäänselvyys, mutta mainitaan nyt ettei tulkita väärin..
Kimmo
-
gYdEbUh
- Viestit: 2557
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): M-B Clk 200 -05. Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Tekniset tiedot olisin voinut ilmoittaa samantien, mutta tässä ne on: Virtaus 3 bar n. 390ml/min 16W resistanssi 4-reikäinen Suihkun muoto: 2 viuhkaa 20o kulmassa Pituus 60mm, muuten kuten standardi 75mm suutin n. 280hv / 4kpl 100%:n pulssisuhteella ja 3.5 bar bensanpaineella.
Joku varmaan tietää mikä on alkuperäisten resistanssi. Kuinka lähellä alkuperäistä resistanssia tarvii uusien suutinten olla että toimivat normalisti? Onko jotain kaavaa millä voi laskea suutinten koon, virtauksen ja bensapaineiden avulla, että mikä on tuotto? Ilman uutta moottorinohjausta noiden asentamisessa piilee tietysti aika iso hazardi. Eli että saisi bensanpaineilla säädettyä tuoton sopivaksi. Kiitos tämänastisista tiedoista.
Joku varmaan tietää mikä on alkuperäisten resistanssi. Kuinka lähellä alkuperäistä resistanssia tarvii uusien suutinten olla että toimivat normalisti? Onko jotain kaavaa millä voi laskea suutinten koon, virtauksen ja bensapaineiden avulla, että mikä on tuotto? Ilman uutta moottorinohjausta noiden asentamisessa piilee tietysti aika iso hazardi. Eli että saisi bensanpaineilla säädettyä tuoton sopivaksi. Kiitos tämänastisista tiedoista.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 
- mattijus
- Viestit: 5330
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
- Car(s): harmaa tojota
sininen mersu - Paikkakunta: Kalukylä
Joku 5% heitto resistanssissa lienee OK. Suuttimen virtaus ilmoitetaan tietyllä bensanpaineella joka lienee juuri se tieto mitä kaipaat. Koko höskä on puhdasta prosenttilaskua joten on helppo verrata 3.5bar paineella ilmoitettuja lukemia 3bar paineella ilmoitettuihin lukemiin. Kannattaa tosin huomioida, että bensapumpun tuotto pienenee painetta nostaessa.gYdEbUh kirjoitti:Tekniset tiedot olisin voinut ilmoittaa samantien, mutta tässä ne on: Virtaus 3 bar n. 390ml/min 16W resistanssi 4-reikäinen Suihkun muoto: 2 viuhkaa 20o kulmassa Pituus 60mm, muuten kuten standardi 75mm suutin n. 280hv / 4kpl 100%:n pulssisuhteella ja 3.5 bar bensanpaineella.
Joku varmaan tietää mikä on alkuperäisten resistanssi. Kuinka lähellä alkuperäistä resistanssia tarvii uusien suutinten olla että toimivat normalisti? Onko jotain kaavaa millä voi laskea suutinten koon, virtauksen ja bensapaineiden avulla, että mikä on tuotto? Ilman uutta moottorinohjausta noiden asentamisessa piilee tietysti aika iso hazardi. Eli että saisi bensanpaineilla säädettyä tuoton sopivaksi. Kiitos tämänastisista tiedoista.
VMP
Re: Isommat suuttimet.
Kuten sanottu, bensa-annos kasvaa kaikissa tilanteissa juuri niin paljon liian isoksi, mitä suuttimet ovat vakioita isommat. Seurauksena suurempi kulutus, pienemmät tehot ja bensan sekoittuminen öljyyn --> täystuho.gYdEbUh kirjoitti: Jos moottorinohjaukselle ei tee mitään, niin paljonko bensa-annoksen on odotettavissa kasvavan alkuperäiseen? Kiitos.
-
gYdEbUh
- Viestit: 2557
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): M-B Clk 200 -05. Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Isommat suuttimet.
Ei nyt ihan kuineskaan, jokaisesta räpellyksestä kun löytyy sentään säädettävä bensapaineensäädin sekä mittari. Olisikin varsin hienoa tietää kuinka matalalle bensanpaineet voi tässä tilanteessa säätää? Jos vakiosuuttimet on 237cc? ja nämä uudet olisi 390cc. Niin bensanpaineet pitäisi tiputtaa nykyisestä noin 3.5barista todella alas. Se että kuinka alas, ja pelaako edes käytännössä, ei selkenekään pelkällä perusmatikalla.Jarno kirjoitti:Kuten sanottu, bensa-annos kasvaa kaikissa tilanteissa juuri niin paljon liian isoksi, mitä suuttimet ovat vakioita isommat. Seurauksena suurempi kulutus, pienemmät tehot ja bensan sekoittuminen öljyyn --> täystuho.gYdEbUh kirjoitti: Jos moottorinohjaukselle ei tee mitään, niin paljonko bensa-annoksen on odotettavissa kasvavan alkuperäiseen? Kiitos.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 
- Auristo
- Viestit: 390
- Liittynyt: 23 Syys 2006, 11:27
- Car(s): Maserati 4200gt
Fiat 500 1.4 Sport ja 1.3jtdm
Peugeot 407 Coupe V6 2.7 Diesel
ex. Giulietta 1.4 ma Speciale
ex.166 V6 -04
ex. 156 V6 -01 - Paikkakunta: Jyväskylä
Kaverit jotka ovat pelanneet Megasquirtin kanssa ja muutenkin perehtyneet ruiskujen virittämiseen sanoivat että liian alhaiset paineet heikentävät ruiskutuskuviota ja suurentavat pisarakokoa mistä seuraa epäpuhtaampi ja hitaampi palaminen. Ruiskujärjestelmä pystyy jossain määrin sopeutumaan hieman suurempiin suuttimiin mutta ylisuuret suuttimet eivät tuo mitään hyötyä, päinvastoin. Ideaalitilanne olisi käyttää suuttimia jotka "järkevillä" polttoaineenpaineilla juuri riittäisivät riittävään tuottoon.
Eli hieman painetta ylös jos muuten vakio polttoaineensyöttö ja sopivasti suuremmat suuttimet. Vapareissa ei yleensä ole tarvetta suurentaa merkittävästi polttoainemääriä mutta turbokoneiden virittäminen on aivan toinen maailma.
Tietenkin ylikokoon porattu ja virtaavilla kansilla sekä kireillä nokilla varustettu kisakireä vapari tarvii myös enemmän polttoainetta mutta ei varmasti ole mukava siviililiikenteessä.
Edit.
Avausviestin tarkempi lukeminen olisi ollut hyödyllistä ennen vastaamista, eli kysehän on turbokoneesta. Eli jos ahtimen tuotto on riittävä ja kone hengittää muutekin hyvin niin viripotentiaalia on paljon. Ahtopaineita ylös ja syöttöä lisää mutta varo nakutusta ja muita konevaurioita...
Nimim. kokemusta on
Eli hieman painetta ylös jos muuten vakio polttoaineensyöttö ja sopivasti suuremmat suuttimet. Vapareissa ei yleensä ole tarvetta suurentaa merkittävästi polttoainemääriä mutta turbokoneiden virittäminen on aivan toinen maailma.
Tietenkin ylikokoon porattu ja virtaavilla kansilla sekä kireillä nokilla varustettu kisakireä vapari tarvii myös enemmän polttoainetta mutta ei varmasti ole mukava siviililiikenteessä.
Edit.
Avausviestin tarkempi lukeminen olisi ollut hyödyllistä ennen vastaamista, eli kysehän on turbokoneesta. Eli jos ahtimen tuotto on riittävä ja kone hengittää muutekin hyvin niin viripotentiaalia on paljon. Ahtopaineita ylös ja syöttöä lisää mutta varo nakutusta ja muita konevaurioita...
Nimim. kokemusta on
ex:BMW 1502, 318iS|Saab 99 Turbo, 900Turbo, 9000Turbo|Lancia Thema ieTurbo|Peugeot 405 T16, 306Hdi
-
gYdEbUh
- Viestit: 2557
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): M-B Clk 200 -05. Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Jälleenmyyjä sanoi että minun tapauksessani 3barin bensanpaineilla pelaisi. Kait sitä koittaa voisi, jos ei toimi niin on sitten tulevaisuuden varalle.
Aiheeseen vähän liittyen, olen katsellut parempaa bensapumppua myös. Motonetistä saisi pumppuja jotka saattaisivat käydä, eli olevinaan BMW 745:n pumppu 88e. jne. samantapaisien autojen pumppuja eri varaosanumerolla samanluokan hintoihin. Sitten on Biiiiltema minkä osat pärjäävät kuluttajatesteissä hyvin. Siellä on 54e bensapumppu mikä on vartavasten Alfa 75 turboon. Muuta Alfan pumppua siellä ei olekaan lukuunottamatta Alfa 145/146:sta. Mikä vähän hämmentää on että Bilteman varaosanumeroiden mukaan kaikkiin saman ikäluokan Audeihin menisi sama pumppu.. siis vanhassa 1.6:n ja S6:n malleihin sama pumppu. Jos joku ostaisi Biltemasta S6:sa tuollaisen pumpun ja kone pamahtaisi bensanpuutteen takia niin mitenkähän kävisi käräjillä.. Kuitenkin ilmeisesti käytännössäkin pumppuja ei ole kovin paljoa eritehoisia.
Aiheeseen vähän liittyen, olen katsellut parempaa bensapumppua myös. Motonetistä saisi pumppuja jotka saattaisivat käydä, eli olevinaan BMW 745:n pumppu 88e. jne. samantapaisien autojen pumppuja eri varaosanumerolla samanluokan hintoihin. Sitten on Biiiiltema minkä osat pärjäävät kuluttajatesteissä hyvin. Siellä on 54e bensapumppu mikä on vartavasten Alfa 75 turboon. Muuta Alfan pumppua siellä ei olekaan lukuunottamatta Alfa 145/146:sta. Mikä vähän hämmentää on että Bilteman varaosanumeroiden mukaan kaikkiin saman ikäluokan Audeihin menisi sama pumppu.. siis vanhassa 1.6:n ja S6:n malleihin sama pumppu. Jos joku ostaisi Biltemasta S6:sa tuollaisen pumpun ja kone pamahtaisi bensanpuutteen takia niin mitenkähän kävisi käräjillä.. Kuitenkin ilmeisesti käytännössäkin pumppuja ei ole kovin paljoa eritehoisia.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 
- mattijus
- Viestit: 5330
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
- Car(s): harmaa tojota
sininen mersu - Paikkakunta: Kalukylä
Eipä juuri, 044 loppuinen Bosch pumppaa 300l/h ja 979 loppuinen Bosch 130l/hgYdEbUh kirjoitti:Kuitenkin ilmeisesti käytännössäkin pumppuja ei ole kovin paljoa eritehoisia.
Onko autossasi seokset jotenkin pielessä kun meinaat isommat suuttimet vaihtaa? Ei siihen huvikseen kannata niitä isompia suuttimia pistää, varsinkaan jos ei meinaa ruiskua säätää uusiksi.
VMP
-
gYdEbUh
- Viestit: 2557
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): M-B Clk 200 -05. Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Tää nyt on aika typerää. Ensinnäkään en tietenkään aloita uusia aiheita pelkästään itseäni varten, ja toiseksi kun vaihdan tallissa jo olevan moottorinohjauksen niin isommat suuttimet ja parempi kuin ikivanha 75TS bensapumppu on pakollisia vaihtokohteita.Grendel kirjoitti:Ehkä tuplat PA pumput.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 
- kterkkila
- Viestit: 2390
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Voisit vähän tarkentaa mitä ajat takaa näillä suunnitelmilla. Vanhan bensapumpun korvaaminen uudella luotettavuusmielessä on ihan perusteltua, mutta mihin pyrit suuttimien suurentamisella? Arvatenkin tehoja olisi kiva saada lisää, mutta sitten pitäisi suunnitella kokonaisuutena vähän muutakin kuin pelkästään suurempien suuttimien vaihtoa. Kaikki liittyy kaikkeen.gYdEbUh kirjoitti:Ensinnäkään en tietenkään aloita uusia aiheita pelkästään itseäni varten, ja toiseksi kun vaihdan tallissa jo olevan moottorinohjauksen niin isommat suuttimet ja parempi kuin ikivanha 75TS bensapumppu on pakollisia vaihtokohteita.
Kimmo
-
gYdEbUh
- Viestit: 2557
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): M-B Clk 200 -05. Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Minulla on ilmeisesti huono tapa jättää joskus 'tärkeitä' asioita mainitsematta. En silti näe erityistä syytä kertoa esimerkiksi että vm -90 autossa jossa on n. vm.-89 bensapumppu, se olisi hyvä vaihtaa kun pyrkii ottamaan autosta yli 25% vakiota enemmän tehoja.
En viitsi käyttää mahdollisesti kymmeniä tunteja MS:n vaihtoon tehojen jäädessä 220hv mihin nuo suuttimet maksimissaan (turvallisesti) riittää.
Kun ilmeisen moni epäilee etten saa tuosta autosta yli tuota 220 heppaa MS:llä ja isommilla suuttimilla niin kuka tahansa on tervetullut pieneen vetoon. Jos en saa todistettua että autosta irtoaa noilla muutoksilla yli 220 heppaa niin annan satasen, jos saan niin toisinpäin
Bilteman tuotteethan on pärjännyt kuluttajatesteissä todella hyvin hintaansa nähden. Näkeekö joku mitään järkevää syytä miksi Bilteman 55e Alfa 75 turboon tarkoitettu pumppu olisi huonompi kuin motonetin vastaava pumppu joka maksaa 99e? Itse en näe, ja minusta on jännä miten motonetin pumpussa 'on noinkin paljon ilmaa' (vaikkakin Bilteman pumput ovat ilmeisesti virallisesti huonompaa merkkiä) Nykyäänhän Motonetti on suomessa jo iso brändi, (puolet enemmän liikkeitä kuin esim. Biltemalla) sehän yleensä tarkoittaa että hintaa siirtyy tuotteesta nimeen. En tiedä onko mitään perää
En viitsi käyttää mahdollisesti kymmeniä tunteja MS:n vaihtoon tehojen jäädessä 220hv mihin nuo suuttimet maksimissaan (turvallisesti) riittää.
Kun ilmeisen moni epäilee etten saa tuosta autosta yli tuota 220 heppaa MS:llä ja isommilla suuttimilla niin kuka tahansa on tervetullut pieneen vetoon. Jos en saa todistettua että autosta irtoaa noilla muutoksilla yli 220 heppaa niin annan satasen, jos saan niin toisinpäin
Bilteman tuotteethan on pärjännyt kuluttajatesteissä todella hyvin hintaansa nähden. Näkeekö joku mitään järkevää syytä miksi Bilteman 55e Alfa 75 turboon tarkoitettu pumppu olisi huonompi kuin motonetin vastaava pumppu joka maksaa 99e? Itse en näe, ja minusta on jännä miten motonetin pumpussa 'on noinkin paljon ilmaa' (vaikkakin Bilteman pumput ovat ilmeisesti virallisesti huonompaa merkkiä) Nykyäänhän Motonetti on suomessa jo iso brändi, (puolet enemmän liikkeitä kuin esim. Biltemalla) sehän yleensä tarkoittaa että hintaa siirtyy tuotteesta nimeen. En tiedä onko mitään perää
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 
- kterkkila
- Viestit: 2390
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Ensimmäisenä kai noissa tulee pakosarjan virtaukset vastaan tehoja nostettaessa, mutta ei kai tuo 220 mahdoton ole. Joku turbo-jermu tietänee tarkemmin mihin nuo 75:n vakiopalat riittää.
Mutta se on vissi että jotain joudut säätämään jos suuttimet vaihdat. Pelkkä bensanpaineen nosto ei auta, koska pieni paine + suuri suutin on sama kuin iso paine + pieni suutin, eikä näin ollen uusien suuttimien maksimituotto ole suurilla tehoilla kummampi.. Jos hommaat vain hieman suuremmat suuttimet, voi olla että riittää jos vedät ilmamäärämittarin jousta vaan muutamia naksuja kireämmälle ja rukkaat tyhjäkäyntiseokset kohdilleen. Mutta silloin joudut jo säätämään.
Mutta se on vissi että jotain joudut säätämään jos suuttimet vaihdat. Pelkkä bensanpaineen nosto ei auta, koska pieni paine + suuri suutin on sama kuin iso paine + pieni suutin, eikä näin ollen uusien suuttimien maksimituotto ole suurilla tehoilla kummampi.. Jos hommaat vain hieman suuremmat suuttimet, voi olla että riittää jos vedät ilmamäärämittarin jousta vaan muutamia naksuja kireämmälle ja rukkaat tyhjäkäyntiseokset kohdilleen. Mutta silloin joudut jo säätämään.
Kimmo
-
gYdEbUh
- Viestit: 2557
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): M-B Clk 200 -05. Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Kiitos kaikille vinkeistä. Se on varmaan totta ettei isompia suuttimia kannata vielä laittaa. Pakosarja tosin ei ole ensimmäinen asia johon tehojen nosto tyssää. Itse olen vähän sen virtausta parantanut hiomalla (tehtaan jäljiltä rakeinen ja yhdessä lähdössä oli kunnon porras, mikä ei kai ole tarkoitus kun oli ainoa) niinkuin olen aiemmin kirjoittanut, ja putki on turbolta lähtien suurempi ja kaiketi virtaavampi.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 
-
gYdEbUh
- Viestit: 2557
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): M-B Clk 200 -05. Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
^Osittain takapuolella edelleen, voi olla että hitaimmissa nopeuksissa muutama heppa on 'hukassa', mutta suurissa nopeuksissa (ajoviima) ei. Tottakai kuuleri olisi parempi edessä, mutta ainakin on alkuperäisen näköinen, eikä mene niin helposti paskaksi kun on sisempänä.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 
-
gYdEbUh
- Viestit: 2557
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): M-B Clk 200 -05. Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
1. Tuninkgrilli ei juurikaan estä rikoutumista. 2. En pelkää rikkoutumista. 3. Sille on hyvä syy miksi sen kuuluu olla edessä jonka juuri kerroin. 4. Alkuperäinen intercooleri ei ole moottorin päällä. 5. Kiitos hianoista postauksista tähän aiheeseenjeQQ kirjoitti:No ei helvetti.. Voihan siihen eteen laittaa jotain tuninkgrilliä tjsp, jos pelkää sen rikki menevän. On sille kuitenkin syy, miksi se edessä on. Ja eikö alkuperäinen ole moottorin päällä?
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta ymmärtääkseni juuri pakosarja on ensimmäisiä kohteita joihin tehojen nosto tyssää. Tuo turbon pakosarjahan on perin surullinen ilmestys sen lyhykäisyyden ja muutenkin geometrian takia.gYdEbUh kirjoitti:Pakosarja tosin ei ole ensimmäinen asia johon tehojen nosto tyssää.
- jeQQ
- Viestit: 4396
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): 1750 Berlina, Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
- Paikkakunta: Vihti
Korjaan:Otsosmi kirjoitti:Korjatkaa jos olen väärässä, mutta ymmärtääkseni juuri pakosarja on ensimmäisiä kohteita joihin tehojen nosto tyssää. Tuo turbon pakosarjahan on perin surullinen ilmestys sen lyhykäisyyden ja muutenkin geometrian takia.gYdEbUh kirjoitti:Pakosarja tosin ei ole ensimmäinen asia johon tehojen nosto tyssää.
Eli tässä on viilattu vakioputki kiinni.gYdEbUh kirjoitti:Itse olen vähän sen virtausta parantanut hiomalla (tehtaan jäljiltä rakeinen ja yhdessä lähdössä oli kunnon porras, mikä ei kai ole tarkoitus kun oli ainoa) niinkuin olen aiemmin kirjoittanut, ja putki on turbolta lähtien suurempi ja kaiketi virtaavampi.
-
gYdEbUh
- Viestit: 2557
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): M-B Clk 200 -05. Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
=) Kun nämä toteamukset kuitenkin minuun liittyy, niin toistan että pakosarja ei ole ensimmäinen, mutta toki ensimmäisiä mihin täytyy puuttua. JeQQulle tiedoksi että putki on turbolta lähtien isopaa tai virtaavampaan loppuun asti kuin vakioputki. Aika paljon 'keskustelua' herättävä aihe tämä näemmä : P
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 
-
gYdEbUh
- Viestit: 2557
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): M-B Clk 200 -05. Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Jees. Eli bensapumppu vaihtui Bilteman vastaavaan, joka tosiaan on miltei puolet halvempi kuin motonetin vastaava. Tähän mennessä ei laadussa mitään valittamista. Todella hiljainen verrattuna vanhaan, en sitten tiedä rupeaako nuo vanhat Boschit iän myötä ääntämään enemmän.
Varsinainen syy miksi nostin tämän tyylikkään topikin ilmaan on: Vanhassa pumpussa on ilmeisesti integroituna takaiskuventtiili. Eli sammutettua bensanpaineet jää parin barin tuntumaan. Tässä uudessa tuo venttiili oli pumpun bensakarassa jonka jouduin vaihtamaan normaaliin karaan jotta sain alkuperäisen kokoisella letkulla kiinni. Eli koneen sammuttua paineet tippuu nollille. Muistelisin ettei tällä tilanteella ole käytännönmerkitystä. Vai onko jonkun mielestä?
Varsinainen syy miksi nostin tämän tyylikkään topikin ilmaan on: Vanhassa pumpussa on ilmeisesti integroituna takaiskuventtiili. Eli sammutettua bensanpaineet jää parin barin tuntumaan. Tässä uudessa tuo venttiili oli pumpun bensakarassa jonka jouduin vaihtamaan normaaliin karaan jotta sain alkuperäisen kokoisella letkulla kiinni. Eli koneen sammuttua paineet tippuu nollille. Muistelisin ettei tällä tilanteella ole käytännönmerkitystä. Vai onko jonkun mielestä?
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 
käynnistyminen voi kestää hetken ennenkuin on paineet ylhäällä ja suuttimet alkaa oikeasti sumuttamaan kunnolla. Tai sitten voit laittaa virrat ja odotella jokusen sekunnin (jos pumppu pyörii ennen starttausta?) jotta paineet nousee. Joissain autossa pumppu surahtaa hetken kun kääntää virrat päälle ja alkaa pyörimään uudestaan startatessa. Jos tuo alkupyörähdys ei riitä nostamaan paineita, voi pistää virrat päälle hetkeksi, virrat pois ja uudestaan päälle jolloin pumppu käy taas hetken aikaa ja paineet nousee lisää. Kannattanee joku takaisku sinne kuitenkin laittaa...
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
En tiedä mikä on se "kuluttajatesti" johon viittaat, mutta käytännön kokemus on osoittanut että merkittävä osa bilhelvetin varaosista on niin luokatonta kuraa etten ikinä osta siitä putkasta ainoatakaan osaa autoon vaikka olisi kuinka halpaa.gYdEbUh kirjoitti:Bilteman tuotteethan on pärjännyt kuluttajatesteissä todella hyvin hintaansa nähden. Näkeekö joku mitään järkevää syytä miksi Bilteman 55e Alfa 75 turboon tarkoitettu pumppu olisi huonompi kuin motonetin vastaava pumppu joka maksaa 99e? Itse en näe, ja minusta on jännä miten motonetin pumpussa 'on noinkin paljon ilmaa' (vaikkakin Bilteman pumput ovat ilmeisesti virallisesti huonompaa merkkiä) Nykyäänhän Motonetti on suomessa jo iso brändi, (puolet enemmän liikkeitä kuin esim. Biltemalla) sehän yleensä tarkoittaa että hintaa siirtyy tuotteesta nimeen. En tiedä onko mitään perää
Myös lehdissä näkyneissä testeissä saman puljun osat on olleet pääsääntöisesti testin huonoimpia tai vähintäänkin huonommasta päästä. Ei herätä luottamusta.
Vertailu Motonetiin ontuu, koska Motonet ei myy Motonet-osia, vaan ihan tavallisia varaosia valmistajien ja tukkureiden nimillä, toisin kuin Biltema.
- kterkkila
- Viestit: 2390
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Jos Biltemasta jotain ostaa, niin täytyy suhtautua oikein. Ei saa nyppiä jos se hajoaa kohta käsiin 
Kaveri osti joskus aikoinaan Sierraansa männänrenkaat, laakerit ja tiivisteet Biltemasta. Hetken kun ajeli, alkoi puristukset muutaman sadan kilometrin jälkeen kadota ja kohta meni kannentiiviste.. Varmasti huonoa säkää ainakin osittain, mutta itseäni ei kyllä kiinnosta edes kokeilla noita.
Kaveri osti joskus aikoinaan Sierraansa männänrenkaat, laakerit ja tiivisteet Biltemasta. Hetken kun ajeli, alkoi puristukset muutaman sadan kilometrin jälkeen kadota ja kohta meni kannentiiviste.. Varmasti huonoa säkää ainakin osittain, mutta itseäni ei kyllä kiinnosta edes kokeilla noita.
Kimmo
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Aikoinaan kun piti kortti ajaa isän entisellä autolla piti se ensin laittaa kuntoon että pääsi ajamaan. Eihän sitä siinä iässä ollut rahaa, joten hain osat bilhelvetistä. Lähes kaikki osat hajosi vuoden sisällä, pisimpään kesti kansipahvi joka vähäisen ajomäärän ansiosta selvisi kolme vuotta eli 30 tkm.
Oli viimeiset varaosat siitä liikkeestä.
Eiku, jarrulevyt oli ok..
Oli viimeiset varaosat siitä liikkeestä.
Eiku, jarrulevyt oli ok..
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Sitten me ollaan varmaan luettu eri TM:ää 
Esimerkkejä:
Jarrupalatestissä 400 asteisina orkkispalan pito parani 20 %, bilhelvetin pito heikkeni 40 %. Koeajajan kommentti oli linjoilla että mitä virkaa on jarruilla jotka ei pysäytä.
Öljynsuodatintestissä bilhelvetin suodattimella kaikkein huonoin suodatusteho.
Ilmansuodatintestissä bilhelvetin suodattimen suodatusteho keskitason alapuolella.
H4-polttimoiden polttoaikatestissä toinen bilhelvetin polttimoista räjähti 3 tunnin kuluttua, toinen pimeni alle vuorokaudessa.
Moottoriöljytestissä bilhelvetin öljy oli huonoimpien joukossa.
Akkuvertailun kyllä on bilteman akku voittanutkin..
Tuohon vielä päälle omat ja tuttujen kokemukset sen putkan laadusta niin ei tarvitse sinne paljon rahojaan kantaa
Esimerkkejä:
Jarrupalatestissä 400 asteisina orkkispalan pito parani 20 %, bilhelvetin pito heikkeni 40 %. Koeajajan kommentti oli linjoilla että mitä virkaa on jarruilla jotka ei pysäytä.
Öljynsuodatintestissä bilhelvetin suodattimella kaikkein huonoin suodatusteho.
Ilmansuodatintestissä bilhelvetin suodattimen suodatusteho keskitason alapuolella.
H4-polttimoiden polttoaikatestissä toinen bilhelvetin polttimoista räjähti 3 tunnin kuluttua, toinen pimeni alle vuorokaudessa.
Moottoriöljytestissä bilhelvetin öljy oli huonoimpien joukossa.
Akkuvertailun kyllä on bilteman akku voittanutkin..
Tuohon vielä päälle omat ja tuttujen kokemukset sen putkan laadusta niin ei tarvitse sinne paljon rahojaan kantaa
No kyllä ensimmäinen asia alkaa viritetyssä turbokamppeessa olemaan sellainen bensapumppu jonka tuotto on varmasti riittävä ja josta löytyy myös dataa että miten paljon litroja se pumppaa, ja millä paineella. Voihan nuo bilhelwatan pumput olla ihan jeeskin mutta en mä uskaltaisi ottaa ainakaan riskiä kun sulaneet männät maksaa kuitenkin aika paljon enemmän...
Itseasiassa nuo kaasarikoneiden pumput näyttää kovasti Facetin tuotteilta - ovat joko kopioita tai sitten joku kiinalainen vääntää niitä samoja Facetillekin. Ja niiden pumppujen nykylaadusta voisi melkeen tuota jälkimmäistäkin epäillä...
Kyllä bilhelwatasta jotain tulee aina silloin tällöin ostettua. Mm. niiden 10v takuutyökaluiden hintalaatu-suhde on musta kohdallaan, mutta esmes öljyjä en kovin helpolla koneseeni laittaisi. Tosin niilläkin monet ajaa ihan ok, mutta totta kai tuo taas riippuu käyttötarkoituksesta.
Myös Motonetin paljon mainostetusta laadusta voi olla montaa mieltä kun nykyään sinne on eksynyt myös niitä kiinalaiskamoja hyllyyn. Kyllä oon monesti jättänyt osan tiskille kun nähnyt kenen valmistama osa on. Tosin suurimmalle osalle heidän asiakaskunnasta asialla ei ole varmasti mitään väliä vaan ainoa kriteeri osan ostolle on mahdollisimman halpa hinta
Itseasiassa nuo kaasarikoneiden pumput näyttää kovasti Facetin tuotteilta - ovat joko kopioita tai sitten joku kiinalainen vääntää niitä samoja Facetillekin. Ja niiden pumppujen nykylaadusta voisi melkeen tuota jälkimmäistäkin epäillä...
Kyllä bilhelwatasta jotain tulee aina silloin tällöin ostettua. Mm. niiden 10v takuutyökaluiden hintalaatu-suhde on musta kohdallaan, mutta esmes öljyjä en kovin helpolla koneseeni laittaisi. Tosin niilläkin monet ajaa ihan ok, mutta totta kai tuo taas riippuu käyttötarkoituksesta.
Myös Motonetin paljon mainostetusta laadusta voi olla montaa mieltä kun nykyään sinne on eksynyt myös niitä kiinalaiskamoja hyllyyn. Kyllä oon monesti jättänyt osan tiskille kun nähnyt kenen valmistama osa on. Tosin suurimmalle osalle heidän asiakaskunnasta asialla ei ole varmasti mitään väliä vaan ainoa kriteeri osan ostolle on mahdollisimman halpa hinta
-
gYdEbUh
- Viestit: 2557
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): M-B Clk 200 -05. Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Jees. Ahvenistolla oli hyvä porukka ja reilun tunnin mitä auto oli ajokunnossa oli juurikin riittävä aika..
Uudesta pumpusta en mene sanomaan vielä mitään, pika arviona vaikutti samalta kuin vanhakin.
Yksi huonokuntoinen ahtoputki klemmari hajosi melkeen alkuunsa, Keltsi kertoi motonetin olevan melkeen vieressä ja noudin uuden halpisklemmarin joka irtosi muutaman kierroksen jälkeen, olisi pitänyt kiristää uudelleen parin kiekan jälkeen. Mutta samaan aikaan kun sama liitos petti toistamiseen hävisi jarrutkin ja ajoaika päättyi
Jarrujen pettäminen taisi onneksi olla vain nesteen ylikuumeneminen.
Nyt täytyy muuten tehdä sellainen tunnustus että tuo konetila kuumottaa radalla niin pirusti että välijäähdyttimen siirto parikymmentä senttiä eteenpäin olisi eittämättä hyvin viksu veto niinkuin monet täällä on sanoneetkin. Imusarjaan menevä ahtoputkikin oli niin kuuma ettei kauaa pystynyt pitämään kättä päällä
Ahvenisto on toki reilusti kuumottavin yleisrata suomessa.
Downpipen yläosan päällä oli liekki minkä puhalsin sammuksiin
Toisen castertangon mutteri oli jo irtoamassa kun tuli tuo bongattua ja kiristettyä.
Nuo uudet Falkenit tuntuvat liukkaammilta kuin vanhat Fulda Caratit. Fuldat ei lukittunut jarrutuksissa ollenkaan, ja Falkenit tuntuivat kaksipäälläkin lukittuvan herkästi. Toivottavasti sentään kulutuskestävyys on parempi.
Pari 1:43 aikaa tuli ajeltua parhaillaan kaksipäällä, kiitos ajanottajille.
E: liekki downpipen päällä tuli irronneesta laipanpultista. toinenkin kolmesta pultista olisi tippunut matkalle ellei se olisi jumiutunut puoliväliin. nopeesti ne lähtee vaikka keskivertoa paremmat prikat onkii.
Uudesta pumpusta en mene sanomaan vielä mitään, pika arviona vaikutti samalta kuin vanhakin.
Yksi huonokuntoinen ahtoputki klemmari hajosi melkeen alkuunsa, Keltsi kertoi motonetin olevan melkeen vieressä ja noudin uuden halpisklemmarin joka irtosi muutaman kierroksen jälkeen, olisi pitänyt kiristää uudelleen parin kiekan jälkeen. Mutta samaan aikaan kun sama liitos petti toistamiseen hävisi jarrutkin ja ajoaika päättyi
Nyt täytyy muuten tehdä sellainen tunnustus että tuo konetila kuumottaa radalla niin pirusti että välijäähdyttimen siirto parikymmentä senttiä eteenpäin olisi eittämättä hyvin viksu veto niinkuin monet täällä on sanoneetkin. Imusarjaan menevä ahtoputkikin oli niin kuuma ettei kauaa pystynyt pitämään kättä päällä
Downpipen yläosan päällä oli liekki minkä puhalsin sammuksiin
Toisen castertangon mutteri oli jo irtoamassa kun tuli tuo bongattua ja kiristettyä.
Nuo uudet Falkenit tuntuvat liukkaammilta kuin vanhat Fulda Caratit. Fuldat ei lukittunut jarrutuksissa ollenkaan, ja Falkenit tuntuivat kaksipäälläkin lukittuvan herkästi. Toivottavasti sentään kulutuskestävyys on parempi.
Pari 1:43 aikaa tuli ajeltua parhaillaan kaksipäällä, kiitos ajanottajille.
E: liekki downpipen päällä tuli irronneesta laipanpultista. toinenkin kolmesta pultista olisi tippunut matkalle ellei se olisi jumiutunut puoliväliin. nopeesti ne lähtee vaikka keskivertoa paremmat prikat onkii.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 