Tee-se-itse!
Valvoja: Moderators
- Bstoned
- Viestit: 224
- Liittynyt: 14 Elo 2007, 14:20
- Car(s): Jaguar XF 3.0D V6
ex:S-Type 2.7d V6, GT 2.0JTS, 156 2.5v6, liuta Opeleita, Celica ja BMW 316 - Paikkakunta: Kuopio
Tee-se-itse!
Ja mähän tein! 2 päivää ja pirusti tupakkaa siihen meni, mutta nyt on 156 2.5 V6:een vaihdettu alatukivarret, ylätukivarret, raidetankojen sisemmät ja ulommat päät ja koiranluut.
Jos joku suunnittelee vastaavaa, niin miettikää 2 kertaa, on nimittäin semmonen projekti. Omassa varsinkin kun ei kyseisiä osia oltu varmaan koskaan vaihdettu. Kolinasta päätellen ainakaan.
Osien hinnaksi jäi (epämääräisiä tutunkauppa-reittejä pitkin) 460€. Mitähän sitten tuli oikeesti säästettyä töissä? Varmaan joku osaa asiaa valaista.
Ilman rälläkkää ja 2 metrin jatkovartta hommasta ei selvinnyt, puhumattakaan raidetangon sisäpäätä varten tarkoitetusta erikoistyökalusta, jonka onneksi sain korjaamolta lainaan. Ei ois ihan lintupihdeillä irronnu, oli sen verran tiukassa.
Ja täytyy sen verta todeta että ylätukivartta ei saa irti irroittamatta koko iskaritolppaa.
Koiranluut eli siis vakaajan yhdystangot ei siis ilman rälläkkää irronnu, mutta onneks ei sen isompia "metallitöitä" tarvinnu tehdä.
Kun vielä onneks firman puolesta on säätövehkeet, niin sekin puoli on kunnossa. Ja hyvä mieli tuli, on nimittäin niiiin herkku ajaa nyt. Ohjaus tottelee kuin unelma ja vaste on aivan uskomattoman tarkka.
Ja eiku toimeen kaikki, tee-se-itse mies osaa!
Jos joku suunnittelee vastaavaa, niin miettikää 2 kertaa, on nimittäin semmonen projekti. Omassa varsinkin kun ei kyseisiä osia oltu varmaan koskaan vaihdettu. Kolinasta päätellen ainakaan.
Osien hinnaksi jäi (epämääräisiä tutunkauppa-reittejä pitkin) 460€. Mitähän sitten tuli oikeesti säästettyä töissä? Varmaan joku osaa asiaa valaista.
Ilman rälläkkää ja 2 metrin jatkovartta hommasta ei selvinnyt, puhumattakaan raidetangon sisäpäätä varten tarkoitetusta erikoistyökalusta, jonka onneksi sain korjaamolta lainaan. Ei ois ihan lintupihdeillä irronnu, oli sen verran tiukassa.
Ja täytyy sen verta todeta että ylätukivartta ei saa irti irroittamatta koko iskaritolppaa.
Koiranluut eli siis vakaajan yhdystangot ei siis ilman rälläkkää irronnu, mutta onneks ei sen isompia "metallitöitä" tarvinnu tehdä.
Kun vielä onneks firman puolesta on säätövehkeet, niin sekin puoli on kunnossa. Ja hyvä mieli tuli, on nimittäin niiiin herkku ajaa nyt. Ohjaus tottelee kuin unelma ja vaste on aivan uskomattoman tarkka.
Ja eiku toimeen kaikki, tee-se-itse mies osaa!
Meteant, dum obient.
(pelätkööt, kunhan tottelevat.)
(pelätkööt, kunhan tottelevat.)
Juu eipä omat kulkineet oo ikinä korjaamolla käyneet ja eiköhän tuo seiskafemman takapyöränlaakerikin vielä ominpäin vaihdeta. Ei oo nyt ajoa pahemmin niin ei oo sillä onneks kiire.
Kyllä se on mukavampa ajaa itse korjatulla autolla niin tietää että missä mennään ja tuntuukin turvallisemmalta
Kyllä se on mukavampa ajaa itse korjatulla autolla niin tietää että missä mennään ja tuntuukin turvallisemmalta
Joona Karimaa
____________
____________
- hjpp
- Viestit: 1932
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
- Paikkakunta: Espoo
Kokemukset huolloista ja korjauksista uusin sekä vanhempiin autoihin Suomessa ovat olleet niin huonoja, että olen hoitanut hommat itse muutaman vuoden.
Eipä tilanne ollut kummempi ulkomaillakaan. Jouduin vaihdattamaan etupyörän laakerin Etelä-Saksassa pari päivää sitten. Lopputuloksena on Suomeen pääsyn jälkeen 30-40 astetta vinossa oleva ratti ja loppuun kuluneet eturenkaat. En ole vielä samaan kyennyt itse tehden.
Olisi tietysti pitänyt kääntyä takaisin valittamaan työn laadusta, mutta kiire hätisti kotiin päin. Pitänee vaivautua ainakin reklamaatiosoitto tekemään.
Eipä tilanne ollut kummempi ulkomaillakaan. Jouduin vaihdattamaan etupyörän laakerin Etelä-Saksassa pari päivää sitten. Lopputuloksena on Suomeen pääsyn jälkeen 30-40 astetta vinossa oleva ratti ja loppuun kuluneet eturenkaat. En ole vielä samaan kyennyt itse tehden.
Olisi tietysti pitänyt kääntyä takaisin valittamaan työn laadusta, mutta kiire hätisti kotiin päin. Pitänee vaivautua ainakin reklamaatiosoitto tekemään.
- Maunu
- Viestit: 3498
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Tänään tuli asennettua 159:siin lohkolämppäri tai paremminkin joku säteilijäsysteemi öljypohjaan. Samalla tuli väkerrettyä Webastolle kannatinrauta, jospa joskus senkin vielä saisi asennettua paikoilleen, siis Webaston.
Viimeviikolla vaihdoin 156:seen muuten nuo koiranluut. Vaihto oli yksinkertaista ja todella nopeaa. Mutterimopolla ensin rengas pois ja sitten samalla mopolla ja hylsyllä koiranluun yläpää auki vaivatta. 6mm kuusiokolopitsillä ja vasaralla vähän jotain ruuvia tarvi auttaa. Alemmat ruuvit joutui ottamaan auki räikällä samalla vähän koiranluuta vääntäen ettei kierreosuus pyöri ja samalla tyylillä uusi tilalle. 40e sijoitus kannatti tässä tapauksessa kun kolinat katosivat.
Viimeviikolla vaihdoin 156:seen muuten nuo koiranluut. Vaihto oli yksinkertaista ja todella nopeaa. Mutterimopolla ensin rengas pois ja sitten samalla mopolla ja hylsyllä koiranluun yläpää auki vaivatta. 6mm kuusiokolopitsillä ja vasaralla vähän jotain ruuvia tarvi auttaa. Alemmat ruuvit joutui ottamaan auki räikällä samalla vähän koiranluuta vääntäen ettei kierreosuus pyöri ja samalla tyylillä uusi tilalle. 40e sijoitus kannatti tässä tapauksessa kun kolinat katosivat.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Scuderia AlfaRomeo Finlan
- Viestit: 210
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
- Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM - Paikkakunta: Lappeenranta
- Maunu
- Viestit: 3498
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Defan elementin pistin paikoilleen. Motonet ainakin myy tuota palikkaa.
Asennus on todella yksinkertainen:
Tunkkaa autoa vähän ylös tai nosta nosturille
Pohjalevy auki etureunasta
pese öljypohjasta ylimääräiset liat pois
http://www.defa.com/doc/800/3815.pdf
seuraa ohjeita
Sisätilan haaran laitoin pelkääjänpuolen jalkatilaan seuraavasti:
Sisälokari irti
Lokarin alta paljastuu läpivienti kumi, joka tässä vaiheessa otetaan pois.
Ruuvimeisseli läpiviennistä läpi niin että se tekee reiän äänieristeeseen.
Pelkääjän jalkatilasta sisusta auki (2kpl 17mm muovi mutteria)
Työnnetään 2 metrinen panssariletku jalkatilasta päin pyöränkoteloon.
Sidotaan panssariletku lokasuojassa menevään vilkun johtoon siten, että se menee pyöränkotelon sauman yli mielelään noin 90 asteen kulmassa. Näin sisälokasuojan saa edelleen paikoilleen vaikka johto vähän ahdistaa.
Johto vedetään ilmanputsarin ja puskurin välistä ja kytketään haaralla lohkolämppäriltä tulevaan johtoon (noin 0,5m pitkä kaapeli)
Itse sijoitin pistokkeen puskuriin kuskinpuolen sumuvalon viereen lokasuojan puolelle. Tähän tarvitaan 24-25mm poranterä. Johton saa kätevästi vedettyä jäädyttäjän alta haaralle.
Asennus on todella yksinkertainen:
Tunkkaa autoa vähän ylös tai nosta nosturille
Pohjalevy auki etureunasta
pese öljypohjasta ylimääräiset liat pois
http://www.defa.com/doc/800/3815.pdf
seuraa ohjeita
Sisätilan haaran laitoin pelkääjänpuolen jalkatilaan seuraavasti:
Sisälokari irti
Lokarin alta paljastuu läpivienti kumi, joka tässä vaiheessa otetaan pois.
Ruuvimeisseli läpiviennistä läpi niin että se tekee reiän äänieristeeseen.
Pelkääjän jalkatilasta sisusta auki (2kpl 17mm muovi mutteria)
Työnnetään 2 metrinen panssariletku jalkatilasta päin pyöränkoteloon.
Sidotaan panssariletku lokasuojassa menevään vilkun johtoon siten, että se menee pyöränkotelon sauman yli mielelään noin 90 asteen kulmassa. Näin sisälokasuojan saa edelleen paikoilleen vaikka johto vähän ahdistaa.
Johto vedetään ilmanputsarin ja puskurin välistä ja kytketään haaralla lohkolämppäriltä tulevaan johtoon (noin 0,5m pitkä kaapeli)
Itse sijoitin pistokkeen puskuriin kuskinpuolen sumuvalon viereen lokasuojan puolelle. Tähän tarvitaan 24-25mm poranterä. Johton saa kätevästi vedettyä jäädyttäjän alta haaralle.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Valittujen palojen ohjeet ruostevaurioiden korjaamiseen:
http://gallery.kuukuna.net/gallery/v/Ku ... /Pakkelia/
http://gallery.kuukuna.net/gallery/v/Ku ... /Pakkelia/
Mulla on muuten tuo "huolla korjaa säästä"-kirja oikein arvoisallaan paikalla muiden autoihin liittyvien opusten joukossa.
En tosin ole tota kanaverkko plastic padding juttua käyttänyt. Kaverit kyllä paljon laittoivat aikoinaan lasikuitukangasta ja pp:tä lokarien paikkuuseen.
No olihan silloin vapaat nopeusrajoituksetkin ja paljon muuta mukavaa.
En tosin ole tota kanaverkko plastic padding juttua käyttänyt. Kaverit kyllä paljon laittoivat aikoinaan lasikuitukangasta ja pp:tä lokarien paikkuuseen.
No olihan silloin vapaat nopeusrajoituksetkin ja paljon muuta mukavaa.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11248
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Nurmijärvi
^^^ Minä kun luulin että tuon sortin "korjaukset" ovat lähinnä urbaania legendaa
Olikohan se Valitut Palat joka takavuosina opasti miten korjataan "kuluneet" hifikaiuttimet. Kiskoivat vanhoista mutta ehjistä B&W:n ämyreistä bassot pois ja väkersivät tilalle jotkut maailman halvimmat tarviketöttöröt. Tuli varmaan hyvät.
Olikohan se Valitut Palat joka takavuosina opasti miten korjataan "kuluneet" hifikaiuttimet. Kiskoivat vanhoista mutta ehjistä B&W:n ämyreistä bassot pois ja väkersivät tilalle jotkut maailman halvimmat tarviketöttöröt. Tuli varmaan hyvät.
- Epäkelpokeräilijä -
- EdotL
- Viestit: 909
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98 - Paikkakunta: Turku
- Viesti:
On muuten nähty sellainenkin, että korjaukseen on käytetty jeesusteippiä ja siihen pakkeli ja maali päälle.Laku kirjoitti:Mulla on muuten tuo "huolla korjaa säästä"-kirja oikein arvoisallaan paikalla muiden autoihin liittyvien opusten joukossa.
En tosin ole tota kanaverkko plastic padding juttua käyttänyt. Kaverit kyllä paljon laittoivat aikoinaan lasikuitukangasta ja pp:tä lokarien paikkuuseen.
No olihan silloin vapaat nopeusrajoituksetkin ja paljon muuta mukavaa.
- Auristo
- Viestit: 390
- Liittynyt: 23 Syys 2006, 11:27
- Car(s): Maserati 4200gt
Fiat 500 1.4 Sport ja 1.3jtdm
Peugeot 407 Coupe V6 2.7 Diesel
ex. Giulietta 1.4 ma Speciale
ex.166 V6 -04
ex. 156 V6 -01 - Paikkakunta: Jyväskylä
On muuten ensimmäisiä kirjoja mitä olen lukenut juuri lukemaan oppineena. Taisi olla vähän vanhempi painos (1973???)EdotL kirjoitti:On muuten nähty sellainenkin, että korjaukseen on käytetty jeesusteippiä ja siihen pakkeli ja maali päälle.Laku kirjoitti:Mulla on muuten tuo "huolla korjaa säästä"-kirja oikein arvoisallaan paikalla muiden autoihin liittyvien opusten joukossa.
En tosin ole tota kanaverkko plastic padding juttua käyttänyt. Kaverit kyllä paljon laittoivat aikoinaan lasikuitukangasta ja pp:tä lokarien paikkuuseen.
No olihan silloin vapaat nopeusrajoituksetkin ja paljon muuta mukavaa.
Kirja on vieläkin jossain tallessa pitänee tarkistaa.
Olen nähnyt jossain jenkkilotjassa (ns. lauluauto) ruostekorjauksen jossa runkopalkkiin oli vedetty jäädytetyn sanomalehden päälle massaa ja saatu leimalta läpi.
ex:BMW 1502, 318iS|Saab 99 Turbo, 900Turbo, 9000Turbo|Lancia Thema ieTurbo|Peugeot 405 T16, 306Hdi
- tsav
- Viestit: 674
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Näkyy näihin lasikuitu/pakkeli korjauksiin törmäävän silloin tällöin. Kuten tämänhetkisessä projektissakin. Sivun keski rivillä on kuvat amerikan korjauksesta. Oli ruosteen päälle laminoitu ohut pelti hartsilla ja sen päälle lasikuitua. Korjaus oli ollut niin onnistunut, että oli jopa vedenpoistoreikä tukittu. Nyt tilalle on hitsattu korjauspala.
Tiedä mitä Jenkki-Jim on ajatellut pohjia tehdessä. Pakkelia kun on paikka paikoin n.10mm ja alla suora pelti. Jopa korjaushitsaukset on tinattu ja sitten reilusti kittiä päälle. Näyttää kuin autoon olisi ensin muurattu muutama ämpärillinen kittiä ja sitten vuoleskeltu jonkin näköiset muodot. No kevenneepä auto kivasti laittamalla kittiä maltillisemmin.
Tiedä mitä Jenkki-Jim on ajatellut pohjia tehdessä. Pakkelia kun on paikka paikoin n.10mm ja alla suora pelti. Jopa korjaushitsaukset on tinattu ja sitten reilusti kittiä päälle. Näyttää kuin autoon olisi ensin muurattu muutama ämpärillinen kittiä ja sitten vuoleskeltu jonkin näköiset muodot. No kevenneepä auto kivasti laittamalla kittiä maltillisemmin.
- Pasi
- Viestit: 6786
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Meitin Sprintissä oli lokasuojat paikkailtu sanomalehdellä ja kitillä..... Oli aikamoinen ylläri kun yksi päivä sanomalehden sivut irtosivat toisistaan ja pieni nokare maalia, vm. 97 hesaria ja kittiä tipahti maahanAuristo kirjoitti: Olen nähnyt jossain jenkkilotjassa (ns. lauluauto) ruostekorjauksen jossa runkopalkkiin oli vedetty jäädytetyn sanomalehden päälle massaa ja saatu leimalta läpi.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4