164 ts:n kolina takana

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
heikaino
Viestit: 11
Liittynyt: 27 Heinä 2004, 21:44
Paikkakunta: UKI

164 ts:n kolina takana

Viesti Kirjoittaja heikaino »

Mikähän mahtaa kolista takakulmassa esim. pienissä kuopissa
tukivarret ehjät????
aloitteleva tee se itse mies

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11363
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021, 500e La Prima 2022
Paikkakunta: Lago d'Erba

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Olisiko iskarin yläpää löysällä tai sitten tolppa vaan totaalisen loppu?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
MKT
Viestit: 689
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Tarkista lisäksi alatukivarren puslat. Pikatarkastus esim. seuraavasti: Käsijarru päälle, vaihde vapaalle ja pyydät jonkun työntämään takaluukusta. Itse tiirailet liikkuuko kori liikaa suhteessa renkaaseen ja jos ei ole kovin madallettu mobiili niin voi tarkkailla suoraan tukivarren pusliakin. Jos herää epäilys niin auto nosturille ja renkaat pois tarkempaan syyniin.

Avatar
HerraR
Viestit: 248
Liittynyt: 06 Loka 2003, 17:28
Car(s): E61 & 944S2
ex 166 3.0 2000
ex 164 3.0 24v 1994
ex 164 TS 1990
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja HerraR »

itelläni piti kolinaa murtunut iskarin yläpään tukikumi.

Avatar
90
Viestit: 8060
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 V6 Super -87
156 2.5 V6 -98
164 3.0 V6 autom -88
166 3.2 V6 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

jeps ukon Lancia Themassa sama homma, kumi meni riekaleiksi ja kolina alkoi..

Avatar
Sape
Viestit: 1427
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sape »

Olisiko muita ehdotuksia takapään kolinan aiheuttajaksi kuin iskarin yläpään tukikumi tai iskari?

Tukikumi on ehjä ja iskarit juuri vaihdettu ja silti takaa vänkärin puolelta kuuluu pienimmissäkin kuopissa "klonksaus". Takanurkasta painamalla / heiluttamalla ääntä ei kuulu, mutta jokaisessa kuopassa kylläkin. Ääni on kuulunut vaimeana jo melko pitkään, mutta nyt se on voimistunut jo häiritsevälle tasolle.

Avatar
90
Viestit: 8060
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 V6 Super -87
156 2.5 V6 -98
164 3.0 V6 autom -88
166 3.2 V6 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

kannattaa tarkistaa ne pitkittäisten tukivarsien puslat ..

toinen vaihtoehto saattaa olla pakoputki joka kolahtaa montuissa taka-akselin rakenteisiin kuten allekirjoittaneella edellisessä 164:ssa ja syynä moiseen oli vanhuuttaan venyneet kumilenkit joilla putki on kiinni autonpohjassa..

Avatar
Monza
Viestit: 994
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Monza »

Entisissä kuusnepoissa takajarrupalat pitivät ajoittain infernaalista räminää, varsinkin nupukivetyksellä. Helppo testata, nykäisee vauhdissa vähän käsijarrua päälle, niin hiljenee.

Mutta jos ääni on enemmän kolinaa, niin tuskin ne nuo ovat.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Pitkittäisen tukivarren pieni pusla joka on pyörännavan päässä kiinni, helppo kokeilla kun tempoo käsin tukivartta sivusuunnassa, jos antaa paljon periksi ja kolisee rauta-rautaa vasten niin sökö...

Uuden vaihto yksinkertasuudessaan: kiinnityspultti pois, tukivarsi sivuun, vanha pusla pilkotaan kappaleiksi, uusi pusla prässätään omalla kierrettävällä erikoistyökalulla tai lyödään sopivalla tapilla, esim hylsy+jatke tms paikoilleen->ei kannata lyödä liian syvään ettei tukivarsi tule liian lähelle napaa, tukivarsi paikoilleen. Riippuen kuinka päin pultti on niin jarrulevyn voi joutua irrottaan ja vääntää vähän jarrukilpeä.

156:ssa sama paikka ja sama osa vielä herkemmin kuluva osa, 164:en alkuperänen osa on hieman laadukkaampi ja sopii myös 156:een.

EDIT:

Myös poikittaisvarsien puslia voi olla rikki ja vaikutus saman, samalla lailla käsin tempoen tai kämmensyrjällä lyöden puslan lähelle voi tutkia, ehjä tömähtää pehmeästi ja rikkinäinen kolahtaa terävästi.

Avatar
Sape
Viestit: 1427
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sape »

Ei löydy vikaa. Ei tunnu olevan missään puslassa väljää, eikä pakoputkikaan ota mihinkään kiinni. En tiedä voisiko noissa "uusissa" iskareissa olla semmoinen ns. tyhjäkohta joka aiheuttaisi äänen? Nuo iskarit on aiemmin ollut noin kuukauden käytössä ja sen jälkeen pari vuotta ollut tallissa käyttämättömänä.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Onko takakontissa metallista irtotavaraa.. :wink: ?

Avatar
Sape
Viestit: 1427
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sape »

^ Olihan siellä mutta niistä ääni ei kuitenkaan tullut :wink:

Iskarin alapään toinen mutteri oli ihan vähän löysällä ja sen kiristettyä en ole ainakaan huomannut ääntä. Pitää vielä kuulostella.

Vastaa Viestiin