155:n nopeusmittari

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
VMTD
Viestit: 3411
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05, 147 1.9 JTD ja Saab 9000 CS 2.0t -97.
Paikkakunta: Hausjärvi

155:n nopeusmittari

Viesti Kirjoittaja VMTD »

On alkanut nopeusmittari välillä huilimaan ja heilumaan nollan ja ajetun nopeuden välillä. Vaikuttaisi ilmeisesti anturin vialta, koska kun nopeus laskee vakionop. säädin lisää vauhtia ja liitos on ennen mittaria.
Itsellä on Thema 16v. anturi, mutta toimiiko se tuossa 155 dieselissä vai pitääkö anturi olla sopiva mittarin lukemiin, tässä loppuu 220:een. Onhan pieni mahdollisuus siinä säätimen liitoksessa, taisin ryöstäjällä ottaa sen nopeussingnaalin johdolta.
Onko kellään ollut aikaisemmin tuollaista vaivaa?

gYdEbUh
Viestit: 2557
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): M-B Clk 200 -05. Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Tyyppivika, jos autoa käyttää päivittäin mittaritoimii, jos on muutaman päivän ajamatta niin menee kymmeniä kilometrejä ennenkuin mittari herää. Mittari ei pahemmin heilu, se joko toimii tai ei minulla.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
TeroV.
Viestit: 536
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Joskus oli omassa 155:ssa samanlaista vaivaa ja ongelma korjaantui varaosa-autosta napatun "uuden" anturin avulla. Olen kuvitellut, että nopeusmittarin anturi toimii siten, että se tunnistaa jonkun pulssin jostain ajonopeuden mukaan pyörivästä osasta joka kierroksella, jolloin mittaritauluun kirjoitetuilla numeroilla ei olisi mitään merkitystä. Eiköhän tuota Theman anturia kannata kokeilla, jos se paikalleen fyysisesti sopii. Digimittaristoilla varusteissa Tipoissa ja Temproissa on ainakin ulkoisesti arvioiden hyvin samanlainen anturi kuin (bensamoottorisissa) 155:ssa. Diesel-155:sta ei ole kokemusta.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1903
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt, Megane RS (225)
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Ainankin Q4:ssä on perämurikan yhteydessä muoviratas joka sitten pyörittää toista muoviratasta. Tämän jälkimmäisen rattaan sisään tulee sitten joko mittarin vaijerin pää tai sähköisen anturin pää. Q4:n laatikko on samaa sukua Thema/Croman laatikkojen kanssa, mutta diesel 155:stä en tiedä...

Omassa Q4:ssä oli nuo rattaa aivan entiset, joten uudet on hyllyssä odottamassa kasaamista.

Uskoisin noiden sähköisten antureiden olevan kaikissa samoja, joten kokeile Theman anturia.
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
VMTD
Viestit: 3411
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05, 147 1.9 JTD ja Saab 9000 CS 2.0t -97.
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Täytynee kokeilla Theman anturia, varaosanumero heittää yhdellä numerolla.

gYdEbUh
Viestit: 2557
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): M-B Clk 200 -05. Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Foorumillahan oli myös juttua että mittarissa oleva geeli vanhetessaan tekee mittarin vajaatoimintaa, tämä siis Fiat coupessa, en tiedä onko sama tekniikka, olettaisin että mun Deltassa on sama kun Fiatissa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Vastaa Viestiin