156 Selespeed TS, ongelmaa tyhjäkäynnin yms. kanssa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

156 Selespeed TS, ongelmaa tyhjäkäynnin yms. kanssa

Viesti Kirjoittaja Zulak »

Tulipahan ostettua tuollanenkin riesaksi. 156 2.0TS Selespeed vuodelta 2000, ajettu vaivaiset 124tkm. Rikkonaisena ostin ja piti olla kytkinvikainen. Joku paikallinen liike oli yli tonnin laskuttanut vianhausta ja tuo oli lopullinen diagnoosi. Oli siellä kyllä konehuoneessa esim. jotain liittimiä poistettu ja juotettu suoraan piuhat toisiinsa ja vieläpä todella asiallisesti teipillä eristäen! :D

Noh, hinasin auton tähän hotellin pihalle ja tutkin alfadiagin kanssa kaiken mitä keksin. Vikahan oli siis se, että selespeed-näytössä välkkyi "N" eikä antanut käynnistää autoa ollenkaan. Vaihteet eivät myöskään menneet päälle. Selespeedin kalibrointi meni läpi ilman virheitä ja kaikki anturitiedot, yms. näytti tulevan kuten pitääkin.

Hetken tutkimisen jälkeen päätin kokeilla vielä antaa vähän apuvirtaa toisesta käynnissä olevasta autosta. Aluksi mikään ei muuttunut ja "N" edelleenkin vilkkui, mutta ajoin vielä kerran kalibroinnin ja starttasin auton. Vilkkuva valo hävisi ja vaihteet alkoi mennä päälle kuten pitääkin. Ei mitään havaintoa mainitusta kytkinviasta, joten hyvät kaupat tuli tehtyä.

Hetken ajettuani autolla alkoi ihmetyttää oudon nykivä käytös ja epämääräinen tyhjäkäynti. Välillä tyhjäkäynti alkaa sahata väliä 1500-2500rpm suht. nopeaan tahtiin. Tämä tuntuu ajossakin pintakaasulla pienenä nykimisenä.

Kokeilin putsailla kaikki liitokset mitä vaan keksin ja kaasuläpän irrotin, putsasin, ja myöskin potentiometrin niitä metalli"jousia" väänsin hieman paremman kontaktin saavuttamiseksi -> ei muutosta.

Ilmamäärämittarin jos irrottaa, tyhjäkäynti tipahtaa suurinpiirtein 1000rpm tienoille, mutta nykii todella pahasti. Sellasta pientä nopeeta elämistä. Myöskin ajaminen melkeinpä mahdotonta pintakaasulla nykimisen takia. Muuten en oikein usko ilmamäärämittarivikaan, koska vetää niin hyvin yläkierroksilla.

Mikähän auttais?

Avatar
jknracing
Viestit: 3077
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Uusi akku tai laturi?
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Zulak »

jknracing kirjoitti:Uusi akku tai laturi?
Hyvä ehdotus, mutta kokeilin apuvirran kanssa (spideri kävi vieressä) eikä se muuttanut tilannetta miksikikään. Akun jännite ei myöskään näytä mitenkään heijaavan jos kattoo alfadiagilla. Mutta pitää nyt kokeilla vielä kokonaan uudella akulla jossain välissä kun ehtii.

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Zulak »

Nyt hieman lisää foorumeita lueskelleena tuntuis ongelma todellakin olevan tuo sähköinen kaasuläppä. Se ei ilmeisesti osaa kalibroida itseään jos on kalibrointimuisti ECUsta täynnä ja se pitäis saada jotenkin nollattua. Ei näköjään onnistu Alfadiagin versiolla 3.2 ainakaan.. Tai kertokaa ihmeessä miten jos tiedätte. ECUhan on siis tuo ME3.1.

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Zulak »

Alfadiagin tekijä Derek vastasi ettei tiedä mitään mahdollisuutta ME3.1 ECUssa kaasuläpän resetointiin. Pitäis olla kuulemma automaattinen. En tähän oikein usko. Olen kokeillut kaikki mahdolliset poppakonstit resetointiin ilman diagnostiikkalaitetta lukuunottamatta Audi-foorumilla mainuttua metodia: "Akku irti, kierrä auto 3 kertaa myötäpäivään, 3 kertaa vastapäivään ja kierähdä katon yli kertaalleen, laita akku takaisin paikalleen ja käynnistä".

Myös unidiagilla tuli leikittyä. Muuten loistava softa, mutta ei silläkään onnistunut resetointi. Erinäköisten foorumilähteiden mukaan boschin testerillä pystyis jotain tekemään. Kellään kokemuksia sähköisellä kaasupolkimella varustetun 2.0TS:n kalibroinnista? Missä onnistui?

Alfadiagissakin on tuo "self-adaptive value for idle control" ja se näyttäis koko ajan olevan "2.02" ja unidiagin tarkemman näytön mukaan "2.022", mutta ei se siitä mihinkään muutu vaikka mitä tekis. Tyhjäkäyntiä oon antanu käyttää yhteensä varmaan tunteja eikä se vaikuta juurikaan. Kokeilin myös nyppästä joskus vikakoodia antaneen moottorin lämpöanturin (näköjään huono liitos) irti ja toistaa saman, ei auttanut. Muita vikakoodeja ei ole esiintynyt.

Huomenna pitäis ajaa auto Suomeen.. pitää viimeistään Rostockin laiturissa päättää ajanko auton laivaan vaiko mereen!

Avatar
Mouho
Viestit: 128
Liittynyt: 01 Joulu 2008, 19:48
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mouho »

Itellä teki ihan samaa 2.0 T.S. Kaasuläpälle en tehnyt mitään muuta kun putsasin suurimmat mällit pois. Autoon oli laitettu ennen kaasuläppää rikkoutuneen haitariletkun tilalle suora letkun pätkä. Tilasin Muukkoselta oikean haitariletkun siihen tilalle ja laitoin paikalleen, niin tyhjäkäynti rauhottui kummasti, eikä nyikään enää. Sekä nyt saa huohotinletkun siihen imukanavaan kiinni kuten se kuuluukin -> ei käryä sisällä niin pahasti esim. valoissa seisoessa. Kannattaa sen haitariosuuden kunto ainakin tsekata, ettei ole imuvuotoa.

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Zulak »

Kiitos vaan vinkistä Mouholle. Nyt on kaikki imuvuodot korjattu, mutta tilanne silti sama. 2 huohotusletkua, joista toinen vuosi. Muuten ei pitäis olla vuotoja enää kun koeponnistin pienellä paineella eikä tuntunu vuotavan mistään. Myös brake cleaneria (start pilotin korvike) suihkittu ja yritetty löytää vuotoa. Tyhjäkäynti edelleen näiden korjausten jälkeen korkea ja hyppii välillä. Joskus erehtyy käymään tasaisesti reilun tonnin pinnassa tyhjäkäyntiä, mutta loppuu heti kun painaa vähän kaasua tai pumppaa hetken jarrua (!!). Jarrutehostimelle menevän letkunkin tulppasin hetkeksi, jotta selvis onko jarrutehostin imuvuodon aiheuttaja, mutta ei se siinäkään ollut.

Nyt sit onnistuin työntämään ilmamäärämittarin liittimen väärin päin (Kyllä, se on mahdollista!) ja pimeni koko vekotin. Toivottavasti ei hajonnu ECU. Nyt käy sellasta rasittavaa epätasaista tyhjäkäyntiä ja nykii ajossa rajusti kun ei oo ilmiä pelissä ollenkaan. Huomenna sit nähdään oliko se ilmi kun on näköjään nyt pakko vaihtaa :D

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Zulak »

Päivitystä aiheeseen.

Ilmin vaihto ei auttanut asiaan. Kaasuläppää ei ole mahdollista resetoida/kalibroida millään testerillä mitä olen kokeillut (Alfadiag, Unidiag, AutoCom, Boschin oma, Fiat Examiner). Eli siis uskoisin ettei sellaista kalibrointia/resettiä ole olemassakaan tässä ECU-mallissa. Edelleen hieman kyllä ihmetyttää tuo "ICS Self Adaptation" arvo joka on ollut koko ajan 2.02 eikä siitä mihinkään muutu.

Imuvuotoja tuli tutkittua vielä lisää ja löytyihän sieltä jotain mystista. Imusarjasta lähtee venttiilikoppaan vielä toinenkin letku (just se jonka aiemmin korjasin) ja tässä letkussa on takaiskuventtiili. Ennen venttiili oli niin että päästi paineen venttiilikopasta imusarjaan suoraan kaasuläpän ohi eli siis vuoti tätä kautta hieman. Tämän venttiilin kuuluisi ymmärtääkseni olla toisinpäin. Silloin se päästäisi ylipaineen pois imusarjasta, mutta ei muulloin vaikuttaisi mitenkään. Totta? Käänsin kuitenkin tämän venttiilin toisinpäin ja tyhjäkäynti alkoi toimia huomattavasti paremmin. Nyt käy jo kylmänä melko hyvin.

Autosta tuntuu olevan myös termostaatti rikki, koska näillä keleillä ei lämmöt nouse juuri yli 60c. Niin kylmänä kone tuntuu käyvän ihan kohtalaista tyhjäkäyntiä. Edelleenkin kuitenkin kaasun polkemisen jälkeen kierrokset laskevat melko hitaasti.

Mitähän sitä seuraavaks koittais?

Avatar
toolman
Viestit: 1489
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Lambda? Jako pielessä? Katti tukossa?

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Pystyykö sen takaiskuventtiilin muka kääntämään toisin päin ja miksi joku olisi kääntänyt sen suunnan? Muistaakseni ei se mene kuin yhdessä suunnassa sinne.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Zulak »

toolman kirjoitti:Lambda? Jako pielessä? Katti tukossa?
Lambdaa nyt vois kokeilla tietty, ainakin nyppästä sen liittimen irti. Näyttäis kyllä antavan ihan järkeviä arvoja diagnostiikkaohjelmalla katottuna eikä oo koskaan antanu vikakoodia siitä.
Pystyykö sen takaiskuventtiilin muka kääntämään toisin päin ja miksi joku olisi kääntänyt sen suunnan? Muistaakseni ei se mene kuin yhdessä suunnassa sinne.
Pystyy sen laittamaan väärinkin päin. Varmaan edellinen "korjaaja" laittanu väärin.


Mistähän muuten sais uuden liittimen tuolle lämpötila-anturille kun siitä hajos vähän se muovi eikä tahdo oikein kestää kiinni?

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Muistaakseni olen joskus lukenut että kuuluisi yläkierroksilla päästää juuri paineet imusarjaan eikä toisin päin?? Muistaakseni omassa autossani se jousi oli imusarjan puolella, onko oikein?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Zulak »

Jarama kirjoitti:Muistaakseni olen joskus lukenut että kuuluisi yläkierroksilla päästää juuri paineet imusarjaan eikä toisin päin?? Muistaakseni omassa autossani se jousi oli imusarjan puolella, onko oikein?
Ahaa.. Mielenkiintoista! Niin perin se nimittäin oli alunperin.. Minkä takia moinen järjestely? Nyt kun tarkemmin miettii niin eihän siinä ilmaa menekään ilmamäärämittarin ohi vaikka se oliskin noin päin, koska se toinenkin huohotusletku menee ilmamäärämittarin jälkeen. Tosin virtais edelleenkin kaasuläpän ohi.. Ois kiva tietää miten tuon oikeasti pitäis toimia kun se kuitenkin tähän mennessä selkeimmin on vaikuttanut tyhjäkäyntiin.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Tällä venttiilillähän on todetusti ollut vaikutusta myös tyhjäkäyntiin, mutta olen ymmärtänyt että se ennen kaasuläppää oleva huohotinputki päästää paineet alakierroksilla siitä ja tästä toisesta vasta yläkierroksilla. Olisiko mahdollista että sulla olisi se venttiili jotenkin rikki ja vuotaisi koko ajan?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Zulak »

Jarama kirjoitti:Tällä venttiilillähän on todetusti ollut vaikutusta myös tyhjäkäyntiin, mutta olen ymmärtänyt että se ennen kaasuläppää oleva huohotinputki päästää paineet alakierroksilla siitä ja tästä toisesta vasta yläkierroksilla. Olisiko mahdollista että sulla olisi se venttiili jotenkin rikki ja vuotaisi koko ajan?
Kyllä se tuntui aukenevan jo ihan tyhjäkäynnilläkin ainakin ollessaan alkuperäisessä asennossaan. Melko herkkä siinä se jousi on.

Nyt ei enää vaikuta siihen tyhjäkäynnin heilumiseen vaikka painais koko letkun ruttuun pihdeillä. Eli on siellä pakosti oltava jotain muutakin.

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Zulak »

Päivitetääs vähän tätäkin threadia kun asia on taas ajankohtainen.


Eli tuosta edellisestä autosta tosiaankin sain tyhjäkäynnin korjattua. Vikana oli ainoastaan pielessä oleva tyhjäkäynninsäätimen arvo. Löytyy Alfadiagilla nimellä "ICS Self Adaptation". Arvo oli jotain 2.06 eikä muuttunut mihinkään. Kukaan ei vaan osannut nollata tätä arvoa eikä mikään resetti auttanut. Kokeilin jopa uudelleen flashata ECUn, mutta arvo pysyi silti samana.

Arvo lähtee korjaantumaan vasta kun moottori on täysin normaalitilassa (käyntilämpö + ei vikakoodeja), joten itselläni se ei koskaan muuttunut kun oli joku kaasupolkimen vikakoodi ja termari rikki.

Termarin vaihdettuani päästiin taas käyntilämpöön ja arvo alkoi pikkuhiljaa korjautua. 500km ajon jälkeen arvo oli jotain 1.xx ja tyhjäkäynti toimi kuten piti!


Nyt sitten asia on taas ajankohtainen kun kävin hakemassa toisen samanlaisen Selespeedin joka on Suomen rekisterissä valmiiksi. Tässäkin tyhjäkäynti "humppaa" ja ajaminen on todella tökkivää. Myös Selespeed-boksi antaa sekalaisia vikakoodeja ja näyttää suht. matalaa jännitettä ~12V vaikka auto olisi käynnissä. Lienee siis maadoitus/jännitteensyöttöongelma selespeedin suunnalla.

Tyhjäkäynti on vähän kriittisempi juttu. Pikaisen vianhaun jälkeen huomasin, että MAF, imuilman lämpöanturi ja toinen kaasupolkimen potentiometri näyttävät kaikki maksimiarvoa (5V). Sattumalta nämä 3 anturia ovat myös samalla jännitteensyötöllä ECUlta päin. Vaihtoehtona on siis että maajohdin on poikki tai maajohdin on oikosulussa +5V johtimen kanssa. Tutkitaan lisää kunhan keretään.

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Zulak »

Autolla on nyt ajettu jo yli tuhat kilometriä tuon viankorjauksen jälkeen, joten voisin väittää että vika on nyt korjattu. Jostain syystä moottorin ECUlta tuleva maapiuha juurikin noille kolmelle anturille (MAF eli Ilmi, kaasupolkimen 2. potentiometri ja imuilman lämpöanturi) oli poikki / ei ollut oikeasti maassa. Vedin ECUlta ilmille uuden piuhan ja maadoitin sen vielä erikseen, jolloin samantien kaikki vikakoodit poistuivat ja tyhjäkäynti tasoittui. Myös tuo ICS adaptation arvo lähti pikkuhiljaa muuttumaan.

Vaihteisto myös antoi vikakoodia jarrupolkimesta jatkuvasti ja pienen vianhaun jälkeen vika löytyi. Selespeedin Eculle menee jarrupoljin signaali kahteen kertaan. Toinen tulee CAN-väylää pitkin moottorin ECUlta ja toinen tulee suoraan piuhalla jarrupolkimelta. Alfadiagilla katsottuna jarrupolkimen kytkin näytti toimivan ok, mutta silti antoi vikakoodia Selespeedin ECUssa.

Vika oli yksinkertainen: takaspoilerissa oleva jarruvalo oli irti (liitin löysällä), muut jarruvalot kyllä toimivat ok. Tyrkkäsin liittimen paikalleen ja vikakoodi hävisi ja jatkuva piipitys loppui.

Kaikenkaikkiaan siis ihan hyvä ostos. Myyjäliike myi tämän auton varaosiksi kun lukuisista yrityksistä huolimatta ei vikaa löytynyt ja aina vaan tuli uusia ongelmia. Noh, nyt se on taas ajossa.

Vastaa Viestiin