75:sen takajarrut pyörien viereen

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Robert
Viestit: 95
Liittynyt: 05 Kesä 2009, 18:54
Car(s): 156sw jtd
Paikkakunta: Hyvinkää/ mänksälä / tuusula

75:sen takajarrut pyörien viereen

Viesti Kirjoittaja Robert »

Eli onkos kukaan tehnyt tollasta muutosta että olis siirtänyt takalevyt pyörien viereen viileämpään paikaan?

Levyiksi löysin chryslerin valikoimasta jäähdytetyt 285mm :set.

Mutta mistä löytää satula jossa on kässäri ja paksulle levylle tarkoitettu ja kuinka kiinnittää se niin että katsastus on mahdollista.

gYdEbUh
Viestit: 2535
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Ei ole varmaan moni tehnyt, koska nuo takajarrut ovat yksi 75:n 'juhlakaluista'. Ainoa syy siirtää levyt olisi huollon helpotus, mikä menee vähän ristiriitaiseksi kun käytetään kymmeniä tunteja projektin toteuttamiseen. Itselläni on luultavasti noin kymmenen vuotta vanhat vakiolevyt ja palat takana, eikä mitään ongelmia niiden osalta ole ollut kaahata kun mielipuoli radalla kymmeniä kierroksia.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Robert
Viestit: 95
Liittynyt: 05 Kesä 2009, 18:54
Car(s): 156sw jtd
Paikkakunta: Hyvinkää/ mänksälä / tuusula

Viesti Kirjoittaja Robert »

Jarruja alkaa tarviimaan enemmän kun vauhtia nostetaan. ja se vauhti tullaan nostamaan mm:ssa holsetilla ja eatonilla.

Avatar
mattijus
Viestit: 5287
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Re: 75:sen takajarrut pyörien viereen

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Robert kirjoitti: Mutta mistä löytää satula jossa on kässäri ja paksulle levylle tarkoitettu ja kuinka kiinnittää se niin että katsastus on mahdollista.
Mites joku "Jeesuksen vanhan" Saabin etusatula?

Sitten tietysti esim. joku M5, jossa käsijarru on rumpumallinen ja jarrurumpu on levyn sisällä?
VMP

mazza
Viestit: 156
Liittynyt: 26 Marras 2004, 17:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

Myös kaikki Mersut (oikeat) pystylampusta lähtien on levyjarrulla joissa rumpu sisällä.
On se harmi ku ne autot vetää liian usein väärästä päästä....

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Vaikka Xantia/BX etusatula, tuskin on ainakaan hinnalla pilattu ja on käsijarru vaijerilla.

Robert
Viestit: 95
Liittynyt: 05 Kesä 2009, 18:54
Car(s): 156sw jtd
Paikkakunta: Hyvinkää/ mänksälä / tuusula

Viesti Kirjoittaja Robert »

Carlos kirjoitti:Vaikka Xantia/BX etusatula, tuskin on ainakaan hinnalla pilattu ja on käsijarru vaijerilla.
Onkos noi jäähdytetylle levylle?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11298
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Lago d'Erba

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Xantiassa taitaa kaikki etulevyt olla jäähdytettyjä, BX:ssä vain GTI 16:ssä joita on aika harvassa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Onkos muuten Xaroissa vielä käsijarru edessä? Käsittääkseni niidenkin etusatuloita on käytetty joissain "omissa sovelluksissa" takana.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
Grendel
Viestit: 601
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grendel »

On noita tehty paljonkin. Ihan Alfa itsekin tehnyt.
IMSA autoissa oli jarrut siirretty ulos.

Mutta jos tuollaisen projektiin ryhtyy niin kannattaa vähän funtisa.

Ensinäkin tarve. Se, että koneessa on paukkua ei tarkoita etteivät Alfan jarrut välttämättä riitä. Kisakäytössä päästään pitkälle tuuletetuilla levyillä ja satuloilla joissa on isommat palat. Sitten tietty kunnon litkut ja kylmää ilmaa.

Eli
V1 on SZ levyt ja levitykset vakiosatuloihin
V2 on samat levyt paremmin satuloin

Sitten toiseksi jos nyt rataa meinaa ajaa yli 10 rundia putkeen ja tehoa on 400 heppaa niin ei kai silloin edes kehtaa harkita mitään 285 mm levyä ja biltema satuloita. Tuo ei ole vielä minkään asteen parannus.

Ja jos tuo V2 ei riitä niin silloin eivät myöskään etujarrut riitä vaan nekin menee uusiksi.

Robert
Viestit: 95
Liittynyt: 05 Kesä 2009, 18:54
Car(s): 156sw jtd
Paikkakunta: Hyvinkää/ mänksälä / tuusula

Viesti Kirjoittaja Robert »

Eteen on hommattu 340mm levyt.

Avatar
Grendel
Viestit: 601
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Hyvä.

Koska kuitenkin etujarruja varten tarvitset 18" vanteet niin samalla laitat taaksekin kunnon kokoiset levyt.

Muista että jarrujen on sovittava yhteen jotta etu/taka tasapaino olisi OK. Tietysti pedal boxilla tämä on sovitettavissa.

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Xantiassa jäädytetyt.

Xsarassa käsijarru ottaa taakse.

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1821
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Jos itse tekisin, laittaisin vakio etusatulat levyineen taakse.

Mutta meinaatko ajella jollain julmetun leveillä slikseillä, kun kyllä noilla vakio jarruillakin saa 225 katurenkaan lukkoon.

Avatar
mutt
Viestit: 5652
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Viesti Kirjoittaja mutt »

Jos siirron tarve tulee ensisijaisesti jäähdytyksestä, niin eiköhän se olisi pienimmällä vaivalla järjestettävissä ohjaamalla ilmaa sinne laatikon kylkeen. Jousittamattoman massan kasvattaminen ei yleensä paranna ajo-ominaisuuksia.... Jos paukkuja on paljon, niin niistä on paljon enemmän iloa, jos niitä tiehen välittävät renkaat ovat tiessä kiinni.

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1821
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

niin että katsastus on mahdollista.
Tuossa taannoin yks kaverin kaveri katsasti Nissaninsa (S13tai14) hydraulisen käsijarrun kanssa ja läpi meni. :shock:

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Voihan sen tehdä rakentelun ilosta, mutta hyötyä siitä ei juuri näillä Suomen radoilla ole.

Itsekin suunnittelin joskus isoja jarruja seiskavitoseen, mutta jo pelkät palat vaihdettuani kisapaloihin hautasin ajatuksen. Sen verran tuli jo niillä pitoa lisää.
Vakiokokoisten jarrujen kanssa pystyn myös käyttämään keveitä 15" kisavanteita, joihin slicksitkin ovat edullisempia.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Satakuusnelonen kirjoitti:
niin että katsastus on mahdollista.
Tuossa taannoin yks kaverin kaveri katsasti Nissaninsa (S13tai14) hydraulisen käsijarrun kanssa ja läpi meni. :shock:
Hydraulinen käsijarru sinänsä on ihan sallittu, ei vaan saa olla samassa piirissä kuin käyttöjarru. Käytännössä siis pitäisi olla esimerkiksi erilliset pienet satulat käsijarrulle. Moottoripyörän satuloita lienee jotkut käyttäneet.

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1821
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

löysin taas mielenkiintoisen kuvan netin syövereistä, nelos ryhmän alfetasta. Ihmeesti tuolta de-dionin välistä löytyy tilaa isommillekkin jarrusatuloille.

Ovat muuten myynnissä.
Liitteet
Gr.4 Alfetta
Gr.4 Alfetta
m028.jpg (67.6 KiB) Katsottu 4047 kertaa

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4910
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Siitäpä tilaileen. Täytynee vetareita lyhentää. Mutta noilla pärjännee muutaman kierroksen jo radallakin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Jeba. Noinhan niiden olisi pitänyt olla jo tehtaalta tullessa. Olisi nätti vaihtaa palat ja ilmata. Jarruputkien vääntelykin menisi laatikko paikallaan.

Avatar
Grendel
Viestit: 601
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Mulla näyttää aika samalta.
ES30 levy ja 4 mäntäinen satula.

Ja vähän infoa paloista. Sattui tallin perältä löytymään vähän varapaloja niin räpsäytin.
Ylinnä Alfetta/75 jäähdyttämättömien etupala verrattuna mun nykyiseen.
Keskellä kaikkien takavetoisten takapala ja mun nykyinen
Ja alinna Alfetta etu ja GTV6/105/75 jäähdytetty etu.
Liitteet
Brake pads 1.jpg
Brake pads 1.jpg (40.34 KiB) Katsottu 3998 kertaa

Avatar
Tiige
Viestit: 2935
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Jarno kirjoitti:Jarruputkien vääntelykin menisi laatikko paikallaan.
Meneehän se vakioillakin? :shock:
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Vastaa Viestiin