Ohjaustehostimen öljyt pihalle
Valvoja: Moderators
Ohjaustehostimen öljyt pihalle
Onkos muilla 156:n omistajilla (tai ihan kellä tahansa) ollut ongelmia tehostimen öljyjen kanssa näin pakkasilla???
Itseltäni meinasi eilen mennä risteys suoraksi, kun tehostimen letku oli irronnut ja öljyt valuneet tielle. Kävin siinä sitten kääntämään, niin ratti oli jäykkä kuin Ladassa. Onneksi ei ollut mikään tilanne päällä.
En oikein keksi muuta selitystä pakkasen takia jähmeän öljyn. Se kai sitten tekee sellaisen paineen, että letkut ei kestä paikoillaan.
Tästäpä tulikin mieleen, että miten tuo ohjaustehostin oikein ilmataan. Pitää nimittäin nyt sellaista meteliä, että ilmaa on muuallakin kuin renkaissa.
Itseltäni meinasi eilen mennä risteys suoraksi, kun tehostimen letku oli irronnut ja öljyt valuneet tielle. Kävin siinä sitten kääntämään, niin ratti oli jäykkä kuin Ladassa. Onneksi ei ollut mikään tilanne päällä.
En oikein keksi muuta selitystä pakkasen takia jähmeän öljyn. Se kai sitten tekee sellaisen paineen, että letkut ei kestä paikoillaan.
Tästäpä tulikin mieleen, että miten tuo ohjaustehostin oikein ilmataan. Pitää nimittäin nyt sellaista meteliä, että ilmaa on muuallakin kuin renkaissa.
Rahaa on vähän mutta pitäähän sitä aina vähän ollakin
- mattijus
- Viestit: 5287
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
- Car(s): harmaa tojota
sininen mersu - Paikkakunta: Kalukylä
Varmuuden maksimoinnin välttämiseksi olen vaihtanut tehostajan liemet joka syksy uusiin synteettisiin, toistaiseksi on pysyneet sisällä.
Ohjausvaihde ilmautuu itsestään, kun kääntelet ohjausta laidasta laitaan. Varmista samalla, ettei säiliössä pinta laske liian alas, muuten imee taas ilmaa sinne sekaan
Ohjausvaihde ilmautuu itsestään, kun kääntelet ohjausta laidasta laitaan. Varmista samalla, ettei säiliössä pinta laske liian alas, muuten imee taas ilmaa sinne sekaan
VMP
75 teki saman tempun sunnuntaina. Aamupäivästä motarilla ne yksinkertaisesti savusivat ilmaan. Sitten sunnuntai iltana menikin jo laturia. Se valunut öljy ilmeisesti heikensi laturin toimia, akun merkkivalo syttyi --> mitattuna latasi ensin 14,65/14,6 valoilla ja toisella 11,8/11,7.
On ollut vaan niin perkeleen kylmä, ettei osia ole oikein saanut purettua.
Ostin uuden lataussäätimen, onkohan sielä vielä jotain mitä kannattais vaihtaa nyt samalla, kun se on irti...?
On ollut vaan niin perkeleen kylmä, ettei osia ole oikein saanut purettua.
Ostin uuden lataussäätimen, onkohan sielä vielä jotain mitä kannattais vaihtaa nyt samalla, kun se on irti...?
Täällä hml seudulla oli silloin ihan kivasti pakkasta (joku 15), joten motarilla oli aika viima. Auto ei edes lämpiä yli 50 asteiseksi ajossa, uusi termari tuli myös ostettua.
Tehostin ei mielestäni ollut ihan kunnossa ennen tätäkään, se ei ollut sellainen yhden sormen tunnoton veivaus. Eikä ole ainakaan enää edes sitä. Uusi on tuossa varaosa vehkeessä.
Tehostin ei mielestäni ollut ihan kunnossa ennen tätäkään, se ei ollut sellainen yhden sormen tunnoton veivaus. Eikä ole ainakaan enää edes sitä. Uusi on tuossa varaosa vehkeessä.
Mulla ja käsittääkseni monella muullakin on pettänyt ainakin jarrunestesäiliön alapuolelta alhaalta yksi letku. Tai sen klemmari, nimenomaan kovan paineen takia. Korjaus ei ole kallis kuitenkaan. Jos on uudehkot ja hyvät öljyt niin ainakin itsellä tehostin pysyy hiljaisena kovillakin pakkasilla. Käynnistyksen jälkeen kannattaa välttää kääntämistä ääriasentoon, antaa vaikka käydä vähän aikaa että öljyt notkistuu.
-Tomi- kirjoitti:Itsellä taisi tuossa toissa talvena korkata ohjaustehostimen putken klemmari, jossain 20 asteen pakkasessa. Oli hiukan raskasta ajaa se kouluun, sieltä sitten suoraan korjaamolle uutta klemmaria ja öljyjä laittaan.
Mullakin eilen startatessa noin -18 asteen pakkasessa rääkäisi tehostin oikein kunnolla. Säikähdin kyllä pirusti, kun tuli heti mieleen kaikki pelottelut, mitä täältä olen lukenut, nesteiden ulosvalumisesta, kun letkut pettää, ym Annoin käydä pari minuuttia ennenkuin aloin enempi kääntelemään rattia ja nesteet pysyi sisällä ja äänikin katosi =)
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Eilen oli pakkasta hilkkua vajaa 30 ja tehostin piti reipasta urinaa, eikä heittääntynyt äänettömäksi koko päivänä. Ääni hiljeni, mutta pieni jurina oli koko ajan läsnä. Tänään 15-20 asteen pakkasessa tehostin on ollut ihan hiljaa. Sisällä on yhä "italianöljyt" (tuotatin autoni Iittaliasta marraskuussa), jotka vaihtuvat synteettisiin pikapuoliin.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
Se on niin , että 156:ssa on lauhdutin, jonka reikä on niin pieni, ettei kylmä öljy tykkää mennä läpi .
Siksi pitää käyttää sanoisin yli 15 pakkasella minuutin verran tai lasien putsauksen aika.
Ensimmäiseksi ei kannata kääntää täysillä voimilla 90 asteen kulmaa .
Muutenkin ensimmäiset pakkaskilometrit ajetaan rauhallisesti.
Esim 159 öljyn lämmöt nousee vasta n.20 minuutin ajon jälkeen 70 - 80 asteen tasolle - normi lämpö on 110 astetta.
Vaihdelaatikon öljytkin lämpiää vasta muutamien kilometrien ajossa eli
ei kannata ihan heti repiä uusia kiihdytys ennätyksiä.
Siksi pitää käyttää sanoisin yli 15 pakkasella minuutin verran tai lasien putsauksen aika.
Ensimmäiseksi ei kannata kääntää täysillä voimilla 90 asteen kulmaa .
Muutenkin ensimmäiset pakkaskilometrit ajetaan rauhallisesti.
Esim 159 öljyn lämmöt nousee vasta n.20 minuutin ajon jälkeen 70 - 80 asteen tasolle - normi lämpö on 110 astetta.
Vaihdelaatikon öljytkin lämpiää vasta muutamien kilometrien ajossa eli
ei kannata ihan heti repiä uusia kiihdytys ennätyksiä.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Vai olisiko osasyynä tuo öljysäiliössä oleva suodatin?
Oma 156 rupesi kanssa jurraamaan pakkasilla, ja vaihdoin siihen synteettiset öljyt.
Samalla otin tuon suodattimen irti, ja kas sehän oli likainen kuin mikä.
Puhdistus ja uudet öljyt, nyt ei jurraa ainakaan -20 asti.
Vaikuttanee kyllä varmaan tuon paluuputken (lauhdutimen) paineisiin jos putken pää on melkein tukossa.
Oma 156 rupesi kanssa jurraamaan pakkasilla, ja vaihdoin siihen synteettiset öljyt.
Samalla otin tuon suodattimen irti, ja kas sehän oli likainen kuin mikä.
Puhdistus ja uudet öljyt, nyt ei jurraa ainakaan -20 asti.
Vaikuttanee kyllä varmaan tuon paluuputken (lauhdutimen) paineisiin jos putken pää on melkein tukossa.
- Xehpuk
- Viestit: 802
- Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
- Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998 - Paikkakunta: Valkeakoski
Ohjaustehostimen öljyt tulivat pihalle, kun paluuputken alkupäässä oleva 30cm S-muotoinen letkunpätkä hajosi. Sen toinen letkuklemmari oli ei-alkuperäinen, joten aikaisemmin on joskus lähtenyt letku irti. Ei kuitenkaan tällä kertaa! Varaosaa ei kannata kysellä merkkikorjaamolta, metritavarasta tekemällä säästää satoja euroja
-
- Viestit: 112
- Liittynyt: 28 Huhti 2006, 10:20
- Paikkakunta: Oulainen
Mulla halkesi ohjaustehostimen öljyletku sieltä alhaalta missä kahden metalliputken välissä sellainen lyhyt kumiletkun pätkä.. Se kumiletku pitäis vaihtaa mutta on aika ahdas väli ja tuntuu että pitäis purkaa koko pohja pois.. Vinkkejä? Mites muuten, kärähtääkö se tehostin jos ajaa tyhjänä?
Miksi se noin teki? Voiko sen korjata? Miksei??!! No voi &¤¤#¤%¤!!!
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
156 ohjaustehostin
Ohjaustehostin ei kärähdä, mutta öljypumppu ei tykkää siitä, että käy kuivana. Lyhyen matkan voi ajaa, mutta ei suositella pitempiä matkoja. Jos on pakko ajaa voi irroittaa moniurahihnan,mutta silloin laturi ei lataa akkua,mutta päiväsaikaan voi kyllä ajella pitempiäkin matkoja jos sammuttaa valot, ja lämppärin puhallin pois päältä.
-
- Viestit: 112
- Liittynyt: 28 Huhti 2006, 10:20
- Paikkakunta: Oulainen
-
- Viestit: 112
- Liittynyt: 28 Huhti 2006, 10:20
- Paikkakunta: Oulainen
-
- Viestit: 112
- Liittynyt: 28 Huhti 2006, 10:20
- Paikkakunta: Oulainen
- makita
- Viestit: 74
- Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:11
- Car(s): Fiat 124 Spider, Pösö 407SW
- Paikkakunta: Jokioinen
Vaihdoin tuon letkun reilut 2 vuotta sitten. Minulla oli käytössä hallitunkki ja otin pyörän pois ja irroitin raidetangon pään että sinne sai hieman enemmän tilaa.
Alkuperäiset klemmarit napsahtivat helposti auki kun oli ruuvimeisselin kärkisarja ja siihen vaan kokosi tarpeeksi pitkän varren, pituutta taisi olla jotain puoli metriä.
Letku irtosi helposti kun vasaroin n. 8mm keppirautaan terävän koukun päähän ja sillä koukulla sain vedettyä ensin letkun sisäpuoleisen pään pois metalliputken päältä ja toisen pään sai työnnettyä pitkällä ruuvimeisselillä.
Sitten vaan uudet ruuvikiristeiset klemmarit valmiiksi sinne metalliputkien päälle ja vanhasta letkusta mitta ja uusi tilalle.
On siinä vähän sovittelemista kun on ahtaat paikat, mutta se keppiraudasta tehty koukku oli hyvä apuväline. Kyllä se siitä onnistuu.
Alkuperäiset klemmarit napsahtivat helposti auki kun oli ruuvimeisselin kärkisarja ja siihen vaan kokosi tarpeeksi pitkän varren, pituutta taisi olla jotain puoli metriä.
Letku irtosi helposti kun vasaroin n. 8mm keppirautaan terävän koukun päähän ja sillä koukulla sain vedettyä ensin letkun sisäpuoleisen pään pois metalliputken päältä ja toisen pään sai työnnettyä pitkällä ruuvimeisselillä.
Sitten vaan uudet ruuvikiristeiset klemmarit valmiiksi sinne metalliputkien päälle ja vanhasta letkusta mitta ja uusi tilalle.
On siinä vähän sovittelemista kun on ahtaat paikat, mutta se keppiraudasta tehty koukku oli hyvä apuväline. Kyllä se siitä onnistuu.
Hmm.. Vois katsoa josko kesällä viittisi vaihtaa tehostimen nesteet & letkut samalla kun vaihtaa jäähdytysnesteet. Jos ei muualle saa ylös niin voihan tuolta jostain Hervannasta vuokrata Wanhalta Bensikseltä toisen nostureista tunniksi pariksi... Riippuu mitä nyt keksii sitten tehdä ja kuinka nopeasti homma hoituu, kun en ole ennen Alfasta näitä vaihtanut..
Nosturin vuokrahinta on 18e/tunti, joten ei siinäkään vararikkoon mennä.
Niin tosiaan, syy miksi tähän ratkaisuun päädyin, oli että Alfa pulautti jostain vasemman eturenkaan kieppeiltä hieman nesteitä taas ulos kun oli seissyt tossa pakkasessa päivän pari. (-20 noin ulkona) Ei kuitenkaan kaikki nesteet, joten joku liitoskohta taitaa paineen alla antaa hieman periksi.
Nosturin vuokrahinta on 18e/tunti, joten ei siinäkään vararikkoon mennä.
Niin tosiaan, syy miksi tähän ratkaisuun päädyin, oli että Alfa pulautti jostain vasemman eturenkaan kieppeiltä hieman nesteitä taas ulos kun oli seissyt tossa pakkasessa päivän pari. (-20 noin ulkona) Ei kuitenkaan kaikki nesteet, joten joku liitoskohta taitaa paineen alla antaa hieman periksi.
-
- Viestit: 112
- Liittynyt: 28 Huhti 2006, 10:20
- Paikkakunta: Oulainen
-
- Viestit: 112
- Liittynyt: 28 Huhti 2006, 10:20
- Paikkakunta: Oulainen
- Epezi
- Viestit: 7527
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Vaihtoehto 1. Vuokraa nosturi, tappele kaksi tuntia, kädet rikki, vaatteet öljyssä, vituttaa. Hinta: 36€+vitutusLurppa kirjoitti:Nosturin vuokrahinta on 18e/tunti, joten ei siinäkään vararikkoon mennä.
Vaihtehto 2. Vie auto korjaamolle, rasvanäppi korjaa autosi puolessa tunnissa, juo itse sillä välin kahvia. Hinta: 29,50€+kuppi kahvia.
Maailma on valintoja täynnä
No tuo numero yksi - tai ainakin sen loppu - on se kaikista luultavin vaihtoehto. Mutta pitäähän sitä nyt oppia tuntemaan konehuoneen sisustat.. Kai. Mutta jos sitten edes kädet verillä saa homman kotiin niin kai siitä hyvä mieli tulee.Epezi kirjoitti:[Vaihtoehto 1. Vuokraa nosturi, tappele kaksi tuntia, kädet rikki, vaatteet öljyssä, vituttaa. Hinta: 36€+vitutus
Vaihtehto 2. Vie auto korjaamolle, rasvanäppi korjaa autosi puolessa tunnissa, juo itse sillä välin kahvia. Hinta: 29,50€+kuppi kahvia.
Maailma on valintoja täynnä
Tosin, jos valitsee numero kahden niin voi seurata vierestä että mites se oikein hoidetaankaan.
-
- Viestit: 2535
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Tietääkö joku, onko vaarallista ohjaustehostimelle ja sen letkuille, jos ajelee pirssillä missä on ohjaustehostimen jäähdytinputkissa lommoja? Se onkin ainoa Audin keulan kärsinyt osa minkä olen ainakin vielä jättänyt vaihtamatta ehjään. Mitä olen pihatiellä ajellut, tehostin ei ainakaan ole äännellyt.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
Ohjaustehostimen öljyt
Riipuu siitä miten iso lommo on, ja kuinka paljon se kuristaa öljyn kiertoa . Jos putki on kohtuu kustannuksilla vaihdettavissa kannattaa vaihtaa. Jos on ongelmitta toiminut, niin selkä suorana eteenpäin.
Täällä myös yksi mutkaan tavallista enemmän kääntävä alfa romeonisti.
Lauantaina lähdin pakkasilla parkkipaikalta ja ajoin normaalisti 3 km, kunnes ei meinannut enää kääntyä. Forumille katselemaan eikä näytä olevan kovinkaan harvinainen ongelma. Loputkin öljyt löytyivät yön jälkeen parkkipaikalta. Huomenna huoltoon, toivottavasti on vain putki irronnut yms.
Oli pitänyt tämän talven aikaa kimakkaa ääntä aina startatessa, mutta kun loppui 10 sekunnin kuluessa, en muistanut/jaksanut kiinnittää asiaan enempää huomiota.
Lauantaina lähdin pakkasilla parkkipaikalta ja ajoin normaalisti 3 km, kunnes ei meinannut enää kääntyä. Forumille katselemaan eikä näytä olevan kovinkaan harvinainen ongelma. Loputkin öljyt löytyivät yön jälkeen parkkipaikalta. Huomenna huoltoon, toivottavasti on vain putki irronnut yms.
Oli pitänyt tämän talven aikaa kimakkaa ääntä aina startatessa, mutta kun loppui 10 sekunnin kuluessa, en muistanut/jaksanut kiinnittää asiaan enempää huomiota.
-
- Viestit: 112
- Liittynyt: 28 Huhti 2006, 10:20
- Paikkakunta: Oulainen
Re: Ohjaustehostimen öljyt pihalle
Lainaanpa vanhaa aihetta, kävipä silleen että hallista lähdettyäni ehdin ajaa parisataa metriä ennenkuin ilmeisesti liitin hajosi ja kaikki nesteet valuivat ulos. Vas. eturenkaan luokse ne lopulta päätyivät, mutta tiedä sitten paljonko pohjapanssari vaikutti asiaan. Kylmyydestä ei siis ainakaan tällä kertaa ollut kyse - tosin on ollut jo monta kylmäkäynnistystä näillä -20 lämmöillä joten ehkä se oli pikkuhiljaa heikennyt siinä...
Ei taida itse lähteä vikaa etsimään ja korjaamaan, tuskin tuo ihan älyttömiä deltalla pitäisi maksaa? Ärsyttää kun juuri sai auton huollosta ja seuraavana päivänä tuli tämä sitten.
E: tietääkö joku onko missään mitään räjäytyskuvaa tms mistä näkisi miten nuo letkut menee siellä?
Ei taida itse lähteä vikaa etsimään ja korjaamaan, tuskin tuo ihan älyttömiä deltalla pitäisi maksaa? Ärsyttää kun juuri sai auton huollosta ja seuraavana päivänä tuli tämä sitten.
E: tietääkö joku onko missään mitään räjäytyskuvaa tms mistä näkisi miten nuo letkut menee siellä?
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Ohjaustehostimen öljyt pihalle
Sulla ei ollut tarkempaa tietoa autosi mallista.Lurppa kirjoitti:Lainaanpa vanhaa aihetta, kävipä silleen että hallista lähdettyäni ehdin ajaa parisataa metriä ennenkuin ilmeisesti liitin hajosi ja kaikki nesteet valuivat ulos. Vas. eturenkaan luokse ne lopulta päätyivät, mutta tiedä sitten paljonko pohjapanssari vaikutti asiaan. Kylmyydestä ei siis ainakaan tällä kertaa ollut kyse - tosin on ollut jo monta kylmäkäynnistystä näillä -20 lämmöillä joten ehkä se oli pikkuhiljaa heikennyt siinä...
Ei taida itse lähteä vikaa etsimään ja korjaamaan, tuskin tuo ihan älyttömiä deltalla pitäisi maksaa? Ärsyttää kun juuri sai auton huollosta ja seuraavana päivänä tuli tämä sitten.
E: tietääkö joku onko missään mitään räjäytyskuvaa tms mistä näkisi miten nuo letkut menee siellä?
Tässä on 2.0 tessun kuva
- Liitteet
-
- Steering 2.0TS.jpg (31.75 KiB) Katsottu 4692 kertaa
- VMTD
- Viestit: 3367
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Ohjaustehostimen öljyt pihalle
Ainakaan -98 mallisessa putket/letkut ei kulje kuvan osoittamalla tavalla, spiraali on kyllä paikallaan mutta putket kulkee jäähdyttäjän alapuolisen palkin päällä kuljettajan puolelle ja akun alapuolelta ohjausvaihteeseen.
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Ohjaustehostimen öljyt pihalle
Niinikuin edellisessä postauksessa sanoin, pitäis tietää auton malli ja vuoskerta.VMTD kirjoitti:Ainakaan -98 mallisessa putket/letkut ei kulje kuvan osoittamalla tavalla, spiraali on kyllä paikallaan mutta putket kulkee jäähdyttäjän alapuolisen palkin päällä kuljettajan puolelle ja akun alapuolelta ohjausvaihteeseen.
Alla on 2.5 V6 98 kuva
- Liitteet
-
- 156 v6 putket.jpg (15.83 KiB) Katsottu 4640 kertaa
Re: Ohjaustehostimen öljyt pihalle
Ah aivan tosiaan, se ei luekaan meikän profiilissa.
99-vuoden 156 2.0 on siis kyseessä.
99-vuoden 156 2.0 on siis kyseessä.
Re: Ohjaustehostimen öljyt pihalle
Täältä löytyy koko uusi putkisarja, jos haluat uusia ne!
-
- Viestit: 1584
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Ohjaustehostimen öljyt pihalle
Osaako joku sanoa miten tuon ohjaustehostimen suodattimen saa pois sieltä öljysäiliöstä, kyseessä V6?
Sormet ei ylety.
Sormet ei ylety.