164 syö etupyörän laakereita ?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

164 syö etupyörän laakereita ?

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

otsikkokin sen jo sanoo, laittelin uudet etupyörän laakerit viime kesänä ja varmasti oikein, ulkokoolista holkilla painaen peään ja napa siihen myös prässillä. Eli työ on tehty oikein ja hyvin, mutta nyt taas ovat molemmat puolet lonksu kunnossa. Ajettu max 5000km vaihdon jälkeen ja kyllä, kulmat ovat pielessä, syö rengasta mutta ei sekään selitä tuota laakereiden menoa

Nyt pitäisi taas vaihta ja zekata sen jälkeen kulmat...

ideoita syyksi tai kokemusta ketkä ovat noilla 164 ajelleet, itse en ole ajanut juurikaan ???
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
kterkkila
Viestit: 2390
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Olihan sekä navan että olka-akselin laakerin asennuspinnat kunnossa ja pyöreät?
Kimmo

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Tämä ei kyllä auta,
mutta 16 vuotta olen kolmella eri 164:llä ajanut, eikä yhtään laakeria ole vielä tarvinnut vaihtaa.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

napa siihen myös prässillä.
Oliko sisäkooli tuettuna taustapuolelta sillon kun painoit navan siihen kiinni?

Ja keskimutteri oikeaan momenttiin kiristettynä..?

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

näöllisesti kaikki ok, niin olka-akselin laakeripesä kuin napa-akselikin ja prässätty niin että aina tuki alla, oikeassa kohtaa. Ainoa mikä ei näihin annettuihin vinkkeihin osu on tuo mutterin momentti. Mutta siihen kommenttina että sehän on "rauta rautaa vasten" jolloin sillä ei suurta merkitystä pitäisi olla. Eli vetarin kaula painaa sisältä laakerin sisäkoolia ja ulko pinnalla akselin mutteri painaa laakerin sisäkoolia. Joten momentilla ei niin suurta merkitystä, kunhan toki on kiinni.

Itse en oikeen keksi mikä sen voisi aiheuttaa, mutta seuraava asennus voisi toki olla se "viimeinen"
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

Kyllä tuo momentti pitäs vaikuttaa. Itse vetäsin pikkasen liian tiukalle vanhasta 164 -> meni nahkeaksi + lämpesi.
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

Vastaa Viestiin