156 Etupyörän laakeri

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Jix
Viestit: 5
Liittynyt: 01 Helmi 2010, 15:26
Paikkakunta: Helsinki

156 Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Jix »

Hei,

Kävin autoa katsastamassa ja kuskin puoleinen etulaakeri pitäisi vaihtaa. En saanut pariin viikkoon aikaa pajalle ja ajattelin koittaa hommaa itse. Voisiko joku neuvoa prässätäänkö laakeri takaisin pyörän napaan sisäkehältä? Ja niillä neljällä kuusiokololla suostutellaan laakerin runko olka-akseliin. Mikä on vetarin mutterin momentti?

Kiitokset ja hyvää vappua!

Avatar
Epezi
Viestit: 7544
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Napa täytyy prässätä irti vanhasta laakerista, ja kiinni uuteen laakeriin, muuten laakeri kiinnitetään niillä kuusiokolo pulteilla. Prässillä olen irroittanut sen laakerin rungon siitä olka-akselista, mutta lähtee varmaan ihan lekallakin.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1753
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Mikä on vetarin mutterin momentti?
6.7 - 7.4 kg + 62 astetta.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1753
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Tarvit sitten vetarin päähän 36mm hylsyn jonka ulkohalkaisija on n.48.5mm... itse jouduin tuollaisen sorvauttamaan

Jix
Viestit: 5
Liittynyt: 01 Helmi 2010, 15:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jix »

Kiitos vinkeistä. Täytyy sorvata hylsystä sitten jonkin verran pois. ABS sensori kaiketi voi olla paketissa paikoillain (irti korin liittimestä) jos vain varoo prässätessä. Huomennä näkee millaista tuhoa saan aikaiseksi.

Avatar
Epezi
Viestit: 7544
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Juu, anturia ei tarvitse irroittaa.

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

Motonetin hyllystä pitäisi löytyä valmiina sopiva hylsy keskimutteriin. Sieltä ainakin itse ostin ihan normaalin halpishylsyn ja se sopii kyllä sinne napaan.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1753
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Joo, hylsyissä on eroja. V6 kampiakselin 41mm mutskuun oli sama juttu, facomin 12 kulmanen hysy ei mahtunut mutta bilteman 6 kulmanen mahtu. Ero hylsyjen ulkohalkaisijassa on 1mm.
Kannattaa tarkistaa ennen kuin alkaa hommiin ettei jää homma työkalusta kiinni...

Vastaa Viestiin