Tuulilasin pyyhkijän moottori
Valvoja: Moderators
- Fyr
- Viestit: 158
- Liittynyt: 28 Heinä 2010, 10:45
- Car(s): -03 156 JTS
-95 Fiat Coupe 16vt
-Punto -06 (Se tais olla) - Paikkakunta: Riihimäki
Tuulilasin pyyhkijän moottori
Morjens!
sain minun uuden (vanhan) 156 jtsän tänää, ainut mitä olen huomannu niin pyyhkiät ei oikee haluu toimia tai jotenki toimii mutta pätkii ja nopein asetus ei todellakaan ole nopee, onko joku tyyppivika? selviiko ihan moottorin vaihdolla? onko iso homma vaihtaa?
sain minun uuden (vanhan) 156 jtsän tänää, ainut mitä olen huomannu niin pyyhkiät ei oikee haluu toimia tai jotenki toimii mutta pätkii ja nopein asetus ei todellakaan ole nopee, onko joku tyyppivika? selviiko ihan moottorin vaihdolla? onko iso homma vaihtaa?
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Oon... vään ei tällästä, lähinnä väljä koneisto...
Moottoriin pääsee suht helposti käsiksi
- Pyyhjihän varret pois (laita ruosteen irrotus ainetta vaikak edellisenä päivänä), mutterilla kiinni. (lepo asennossa)
- Tuulilasin alalaidan suoja pois, minulla ainakin päädymmäiset ruuvit niin ruostuneet, etteivät lähde perus rukarilla irtoamaan...
- koneisto ja moottori on siinä, pari pultti ja 1 liitin irti, kannattaa yritää katsoa vivuston asento tarkaan, niin on helpompi kasata.
- Moottori ja vivusto pöydälle ja sitten katsomaan miten vivusto on kiinni moottorissa (tässäkään ei todennäköisesti mitään erikoista, pultti tai pari...)
Kun kasaa, niin ennen kuin laitat pyyhkijän varret ja suojamuovin paikalle, varmista että vivusto on oikein "ajoitettu" - pyyhkäsise kerran, katso, että tapit pyörivät heti myötäpäivää, eikä hiukan ensiksi vastapäivään, sitten myötä päivää, kunhan 1 pyyhkäsyn aikana vaihtaa suuntaa vain 1 kerran! tässä saataa mennä tunti ennen kuin löytää oikean kohdan, on kokemusta muista merkeistä
Moottoriin pääsee suht helposti käsiksi
- Pyyhjihän varret pois (laita ruosteen irrotus ainetta vaikak edellisenä päivänä), mutterilla kiinni. (lepo asennossa)
- Tuulilasin alalaidan suoja pois, minulla ainakin päädymmäiset ruuvit niin ruostuneet, etteivät lähde perus rukarilla irtoamaan...
- koneisto ja moottori on siinä, pari pultti ja 1 liitin irti, kannattaa yritää katsoa vivuston asento tarkaan, niin on helpompi kasata.
- Moottori ja vivusto pöydälle ja sitten katsomaan miten vivusto on kiinni moottorissa (tässäkään ei todennäköisesti mitään erikoista, pultti tai pari...)
Kun kasaa, niin ennen kuin laitat pyyhkijän varret ja suojamuovin paikalle, varmista että vivusto on oikein "ajoitettu" - pyyhkäsise kerran, katso, että tapit pyörivät heti myötäpäivää, eikä hiukan ensiksi vastapäivään, sitten myötä päivää, kunhan 1 pyyhkäsyn aikana vaihtaa suuntaa vain 1 kerran! tässä saataa mennä tunti ennen kuin löytää oikean kohdan, on kokemusta muista merkeistä
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
-
- Viestit: 1295
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
On häikkää, pyyhkii pätkimällä. Kerran olen käyttänyt auki joka paikan, tarkistanut hiilet, putsannut, rasvannut jne. Mutta vieläkin pätkii. Taitaa olla joko koneiston väljyys, tai se moottorin kulmavaihteen yhteydessä oleva ajoituskiekko, mistä tuo johtuu. Välillä väpättää tosi pahasti, välillä ei.
Olen yrittänyt uutta moottoria katsella ebaysta, mutta siellä on lähinnä noita brittien oikean puolen vivustoja, jotka ei tietenkään passaa kun pyyhkijät on peilikuvana.
Ajoitus menee muuten kerralla kohdalleen jotensakin niin että antaa moottorin pyöräyttää itsensä lepoasentoon, ja sitten vivusto akselille kiinni niin että kaikki vivut ovat suorassa linjassa, siis se moottorin akselille tuleva ja ne kummallekin puolelle menevät tangot. Mutta kannattaa silti tarkistaa että osuu juuri oikeaan kohtaan.
Olen yrittänyt uutta moottoria katsella ebaysta, mutta siellä on lähinnä noita brittien oikean puolen vivustoja, jotka ei tietenkään passaa kun pyyhkijät on peilikuvana.
Ajoitus menee muuten kerralla kohdalleen jotensakin niin että antaa moottorin pyöräyttää itsensä lepoasentoon, ja sitten vivusto akselille kiinni niin että kaikki vivut ovat suorassa linjassa, siis se moottorin akselille tuleva ja ne kummallekin puolelle menevät tangot. Mutta kannattaa silti tarkistaa että osuu juuri oikeaan kohtaan.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Fyr
- Viestit: 158
- Liittynyt: 28 Heinä 2010, 10:45
- Car(s): -03 156 JTS
-95 Fiat Coupe 16vt
-Punto -06 (Se tais olla) - Paikkakunta: Riihimäki
Mulla toimii taas niin että kun painan kerran nopeesti ylöspäin (yks pyyhkäsy) niin se jämähtää hiihen, sitten taas jos pitää ylöspäin niin ne vetää koko pyyhkäsyn, hankala vaan keskittää niitä kun on sellasta töks töks...viimeinen asento alaspäin toimii aika hitaasti mutta pyyhkii jokatapauksessa, muissa asennoissa ei taida tapahtuu mitään, oli puntossa samanlainen vika ja selvis moottorin +vivuston vaihtamalla, motonetistä joku 100e, 156 ei vaan oo löytynyt mistään ja delta varmaa taas rokottaa.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Siis jos nopeasti käytät viiksen ylhäällä? mulla ainakin juuri niin, että jos nopeasti tönäsee viikseä, pyyhkijät saattaa mennä pari senttiä, mutta stoppaa heti kun laskee viiksen takaisin, mutta jos pitää ylhäällä vähän pidempää, menee koko 'kierroksen'(ei tarvitse kuitenkaan pitää viikseä ylhäällä koko kierrosta). kait sen kuuluu mennä niin? eipä ole muutenkaan tullut käytettyä tuota nopeaa pyyhkäsyä, tuntuu että heitää pyyhkijänsulat joskus vielä metsäänFyr kirjoitti:Mulla toimii taas niin että kun painan kerran nopeesti ylöspäin (yks pyyhkäsy) niin se jämähtää hiihen, sitten taas jos pitää ylöspäin niin ne vetää koko pyyhkäsyn
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Jakke
- Viestit: 3373
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Tuolla ohjeella korjasin eilen omastani pyyhkijät kun ei toiminu kun yksittäinen pyyhkäisy ja nopein pyyhintä. Tihkut eivät toimineet ollenkaan, eikä pesuautomatiikka. Ja vikahan alkoi kuten yleensäkin, eli ensin ajoittain, sittemmin vika oli koko ajan päällä. Moottoria en viitsinyt purkaa. Vika johtunee kuvissa näkyvien liukupintojen likaantumisesta. Ruiskin ensin rasvanpoistoainetta, sitten pyyhin huolellisesti puhtaaksi ja perään 5-56:tta --> nyt pelaa hyvin.Rolle kirjoitti:Tässä vinkkiä kuvineen.
Kannattaa muuten tehdä korjaus ennen pakkasia, jos yhtään oireilee. Veikkaan, ettei esim. nuo moottorin muoviklipsut kestä pakkasessa availua.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo
ooo--v--ooo
-
- Viestit: 541
- Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
- Car(s): Tonale Plug-in Hybrid -23, 147 GTA -03, Maserati Quattroporte -06,
- Paikkakunta: Jämsä
Re: Tuulilasin pyyhkiän moottori
Ennen joulua vaihdoin uuden moottorin vanhan simahtaneen tilalle (156 -04 kyseessä). Kaikki hyvin tämän jälkeen, kunnes perjantaina tuli s-posti että pyyhkimet eivät toimi, voisiko tehdä jotain asialle. Hain auton, joka haisi palaneelle käämille, lasinpyyhkijöiden sulake palanut. Sulakkeen vaihto ei auttanut, kuten hajusta arvelinkin. Tänään otin moottorin irti, selkeästi saanut niin paljon lämpöä, että ei siksi enää toimi.
Kysymys kuuluukin, eikö näissä ole mitään lämpörelettä joka suojaisi käyttäjän virheiltä, tässä tapauksessa siis lasiin kiinni jäätyneiden sulkien aiheuttamasta jumista?
Naiset ja autot...
Kysymys kuuluukin, eikö näissä ole mitään lämpörelettä joka suojaisi käyttäjän virheiltä, tässä tapauksessa siis lasiin kiinni jäätyneiden sulkien aiheuttamasta jumista?
Naiset ja autot...
Re: Tuulilasin pyyhkiän moottori
Entiseen veekuukkaan vaindoin sen kulmavaihteen. Siitä oli mennynnä hampaat sököksi eikä ottanut kontaktia. Kuten aiemmassa puheenvuorossa oli mainintaa, hetken kesti saada kaikki namiskat oikeaan asentoon, jotta pyyhkijän varret liikkuu suunnitellun mukaisesti. Kannattaa yrittää merkkailla kaikki asennot tai foto olis kiva yllätys. Kaikki ruuvit on taatusti ruosteessa ja ainakin itse koitin tunkea kootessa joka niveleen vaseliinia takaamaan toimintaa jatkossakin. Sitä oli alkujaan kulmavaihteessakin ihan kiitettävästä.Tuon operaation jälkeen ei ollut valittamista.
Kaikki kuluu mikä hemppuu.
-
- Viestit: 541
- Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
- Car(s): Tonale Plug-in Hybrid -23, 147 GTA -03, Maserati Quattroporte -06,
- Paikkakunta: Jämsä
Re: Tuulilasin pyyhkiän moottori
Siis hä? Pyyhkijät pelasi ok toista kuukautta, joten ei ole kyse siitä, että olisivat olleet väärässä asennossa. Autoa töikseen käyttävät henkilöt eivät vaan minun käsitykseni mukaan ole ymmärtäneet irroittaa lasiin ja muuhun jäähän kiinni jäätyneitä sulkia. Tämän takia on moottori palanut. Mutta kuten kysyin, eikö ole mitään suojarelettä tähän?
Re: Tuulilasin pyyhkiän moottori
En ole ikinä sen tarkemmin tutkinut tuota moottorin yhteydessä olevaa ohjainlaitetta, että olisiko siinä yhteydessä vielä jokin ylikuumenemissuoja, mutta epäilen ettei ole. Ei ainakaan ole mainittu valmistajan toimilaitteen kuvauksessa. Olisikohan laskettu niin, että sulakkeen pitäisi palaa ennen moottoria.
Kannattaa ainakin varmistaa, että pyyhkijöiden sulake on oikean kokoinen (20A), ennen kuin käräyttää seuraavan moottorin.
Kannattaa ainakin varmistaa, että pyyhkijöiden sulake on oikean kokoinen (20A), ennen kuin käräyttää seuraavan moottorin.
-
- Viestit: 541
- Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
- Car(s): Tonale Plug-in Hybrid -23, 147 GTA -03, Maserati Quattroporte -06,
- Paikkakunta: Jämsä
Re: Tuulilasin pyyhkiän moottori
Joo, 20 A oli. Tämän perässähän on sekä etu- että takalasinpyyhkimet, ja lisäksi pissapojat. Vaikka käyttäjän (naisen) takia pyhkijät eivät liiku, ottanee moottori kuitenkin virtaa suunnilleen saman verran kuin normaalistikin? Moottorin käämit vaan alkavat kiehua kun se käyttäjä (nainen) ei tajua tilannetta, ja moottori kuumenee minuutti minuutilta.
Re: Tuulilasin pyyhkiän moottori
Virrankulutus riippuu moottorin kuormituksesta. Jumissa ollessaan virtaa menee reippaasti enemmän kuin vapaasti pyöriessään. Meneekö niin paljoa, että 20A nalli paukkuisi, niin enpä tiedä. Tarttis joskus kattella minkä tehoinen mosa tollasessa on.
Mut joo, lämpöähän siellä tosiaan syntyy kun energia ei liikkeksikään pääse muuttumaan.
Mut joo, lämpöähän siellä tosiaan syntyy kun energia ei liikkeksikään pääse muuttumaan.