Eli kysynkin nyt viisaammilta mitä tuon kanssa kannattis tehä, vakaa aikomus olisi ainakin vielä korjata kaverin kanssa jolla tilat ja enemmän kokemusta joskin iteki jakohihnoja pari vaihtanu mutta ei näin monimutkaseen myllyyn. Oletettavasti venttiilejä on mutkalla ainakin ja tietysti nuo jakopäänhilut menee uusiksi. Jos nuilla osilla selviäis ja työkustannukset ei Deltan kuninkaallisen huollon hintoihin mene, homma lienee taloudellisesti kannattavaa..? Mietin myös olisiko moottori kokonaisuudessaan kuinka iso työ ottaa irti jollonka tilaa laitella olis paljon paremmin ja samalla laturin huolto ja mahd. laatikon puoleinen stefa vaihtaa josta vuotanut öljyä iät ja ajat.
Jakohihna poikki
Valvoja: Moderators
Jakohihna poikki
Jeps, nyt surullista stooria  
 Vajaa 2 ja puolivuotta alfistina ja vieläpä erittäin tyytyväisenä  
  Nyt sitten kesäloman lopuksi matkoilla ollessa jakohihna poikki, kyseessä siis 2.5 V6 -99. Ensi keväänä olisi viimestään hihna pitänyt vaihtaa ja tarkoituksena olikin tehdä nyt syksyllä hieman ennakkoon, mutta näköjään liian myöhään... Epäilen että liike josta auton ostin ei jakopään osia kaikkia vaihtanut vaikka niin suullisesti sovittiin.
Eli kysynkin nyt viisaammilta mitä tuon kanssa kannattis tehä, vakaa aikomus olisi ainakin vielä korjata kaverin kanssa jolla tilat ja enemmän kokemusta joskin iteki jakohihnoja pari vaihtanu mutta ei näin monimutkaseen myllyyn. Oletettavasti venttiilejä on mutkalla ainakin ja tietysti nuo jakopäänhilut menee uusiksi. Jos nuilla osilla selviäis ja työkustannukset ei Deltan kuninkaallisen huollon hintoihin mene, homma lienee taloudellisesti kannattavaa..? Mietin myös olisiko moottori kokonaisuudessaan kuinka iso työ ottaa irti jollonka tilaa laitella olis paljon paremmin ja samalla laturin huolto ja mahd. laatikon puoleinen stefa vaihtaa josta vuotanut öljyä iät ja ajat.
			
			
									
									
						Eli kysynkin nyt viisaammilta mitä tuon kanssa kannattis tehä, vakaa aikomus olisi ainakin vielä korjata kaverin kanssa jolla tilat ja enemmän kokemusta joskin iteki jakohihnoja pari vaihtanu mutta ei näin monimutkaseen myllyyn. Oletettavasti venttiilejä on mutkalla ainakin ja tietysti nuo jakopäänhilut menee uusiksi. Jos nuilla osilla selviäis ja työkustannukset ei Deltan kuninkaallisen huollon hintoihin mene, homma lienee taloudellisesti kannattavaa..? Mietin myös olisiko moottori kokonaisuudessaan kuinka iso työ ottaa irti jollonka tilaa laitella olis paljon paremmin ja samalla laturin huolto ja mahd. laatikon puoleinen stefa vaihtaa josta vuotanut öljyä iät ja ajat.
- VMTD
 - Viestit: 3407
 - Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
 - Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05, 147 1.9 JTD ja Saab 9000 CS 2.0t -97.
 - Paikkakunta: Hausjärvi
 
Kyllähän moottorin irroittamista kannattaa harkita, jos laajempaa huoltoa tekee. Mikäli ei ole nosturia käytössä, saa koneen alakautta laatikon kanssa kun purkaa puskurin ja syylärin, sekä alapalkin pois. Tunkin nostopisteistä hallitunkilla ylös molemmilta puolin, nostoa täytyisi olla n. 45 cm ja koneen voisi tiputtaa jonkin rullakon päälle. Johdotukset ovat melko selväpiirteiset, vetarit irti ja tehostimen letkut ym. sitten moottorien tukikumit irti ja se on siinä noin lyhykäisyydessään.
			
			
									
									
						- Epezi
 - Viestit: 7544
 - Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
 - Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
 - Paikkakunta: Hämeenkyrö
 - Viesti:
 
Itse tein vastaavan projektin, työt koneistusta lukuunottamatta tein itse. Moottorinosat tuohon v6:seen on vaan sen verta kalliita, että loppujenlopuksi ei ollut kannattavaa remontoida. Halvemmalla olisi ostanut toimivan.
Edit: moottorin irroituksella en usko olevan juuri hyötyä, tuon koneen yläkerran saa aikas hyvin purettua paikallaankin.
			
			
									
									
						Edit: moottorin irroituksella en usko olevan juuri hyötyä, tuon koneen yläkerran saa aikas hyvin purettua paikallaankin.
- Alfistipohjoosesta
 - Viestit: 5082
 - Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
 - Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10 - Paikkakunta: Loimaa
 - Viesti:
 
Mitä kaikkea jouduit laittamaan? Tuo räpsähti lähes tyhjäkäynnillä joten elättelen toiveita että ei hirmusti vahinkoa olis tullut. En vielä ole ehtiny tutkia tuota kansien rakennetta mistään opuksesta. Kaveri, toyota miesEpezi kirjoitti:Itse tein vastaavan projektin, työt koneistusta lukuunottamatta tein itse. Moottorinosat tuohon v6:seen on vaan sen verta kalliita, että loppujenlopuksi ei ollut kannattavaa remontoida. Halvemmalla olisi ostanut toimivan.
Edit: moottorin irroituksella en usko olevan juuri hyötyä, tuon koneen yläkerran saa aikas hyvin purettua paikallaankin.
Koneen nostoa pois paikaltaan pitää vielä pohtia mitenkä tekee. Pikaisesti katottuna käytetty motti oli n1500 ekua...
Ehkä jos auton ostosta vaikkapa vuoden sisällä olis paukahtanu mutta kun kulunut jo yli kaksi vuotta lienee täysin turhaa enää alkaa taistelemaan vaikka ei vaihtoväli olekkaan mennyt umpeen. Periaatteessa hihnahan voi katketa ihan millon tahansa ilman mitään syytä.Alfistipohjoosesta kirjoitti:Jos ei kestänyt vaihtoväliä niin eikö asia voisi kuulua takuun piiriin?
Epäilen kyllä että liike on vaihdattanut esim. pelkän hihnan tms ja kiristin ja muut rullat vaan tsekattu. Mistäpä tuon tietää kun mitään papereitakaan asiasta ei saanut. Sittempä tuo selvinnee kun jakopäätä aletaan aukomaan löytyykö joku selkeä syy hihnan menoon.
- Rolle
 - Site Admin

 - Viestit: 7800
 - Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
 - Car(s): 45e + Explorer EV
 - Paikkakunta: Kirkkonummi
 
Juuri tuon takia siitä kannattaa taistella. Kyllä oikein tehty hihnanvaihto tulee kestää tuon vaihtovälin minkä maahantuoja on määritellyt. Täällä on monia esimerkkejä, missä on ainakin osa kustannuksista korvattu vaihdon suorittaneen liikkeen toimesta kun hihna/kiristin/joku muu on tuhonnut jakopään.Rossi kirjoitti:vaikka ei vaihtoväli olekkaan mennyt umpeen.
- Epezi
 - Viestit: 7544
 - Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
 - Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
 - Paikkakunta: Hämeenkyrö
 - Viesti:
 
Tässä listaa mitä kaikkea tuli laitettua/tehtyäRossi kirjoitti:Mitä kaikkea jouduit laittamaan?
8 pakoventtiiliä
6 imuventtiiliä
4 imuventtiilin ohjuria
4 pakoventtiilin ohjuria
loput venttiilit hiottu
venttiilivarrenkumit
kannet plaanattu
seetit hiottu
kiertokangen laakerit
männänrenkaat
sylinteriputket hoonattu
jakopää hihna, kiristin ja ohjurit
apulaitehihna, kiristin- ja ohjurirullat
moottoriöljyt
jäähdytinnesteet
ilmansuodatin
ilmamassamittari
Tosiaan oma ohjeeni on että koneen irroituksella ei mitään hyötyä tavoita, tuohon koneeseen onnistuu hommat hyvin paikallaan.
Ennen remppaa kannattaa vähän laskiskella että mikä se auton arvo itsellesi on. Itse ostin auton rikkinäisenä 1500€:lla. Rempan jälkeen päätin myydä pois ja sain juuri kulut katettua myyntihinnalla, työpalkkaa ei jäänyt euroakaan.
Nytpä hieman päältä purettu konetta, aika simppelisti kaikki onnistunu tähän mennessä koneen ollessa paikallaan. Alustava katselmus näytti että taemmasta kannesta olis kaksi imuventtiiliä mutkalla, ensi kerralla asian varmistus. Eli toistaseks  suht hyvältä vaikuttaa.  
 
Lueskelin tuosta myyjän virhevastuusta autokaupassa kuluttajaviraston sivuilta, pitänee ottaa yhteyttä myyjäliikkeeseen jos sieltä jotai korvausta sais.
			
			
									
									
						Lueskelin tuosta myyjän virhevastuusta autokaupassa kuluttajaviraston sivuilta, pitänee ottaa yhteyttä myyjäliikkeeseen jos sieltä jotai korvausta sais.
Kantta koitettiin illalla nostaa pakosarjoineen pois, mutta kyllä se alko ahistamaan kiinni, kuitenki aika ylös saatava nostettua. Pitänee saaha moottoria vähä kallistettua eteenpäin..? Vai onko tuossa joku jippo, oli sen verta myöhä jo että laitettiin pillit pussiin ja jätettiin hautumaanEpezi kirjoitti:Semmonen vinkki sitten takimmaisen kannen irroitukseen että se mahtuu tulemaan ylös pakosarjoineen. Nimittäin pakosarjan irroitus paikallaan on aikas veemäinen homma.
Se voi olla että sillä lähtee  
  Olihan tuostakin näköjään juttua tuossa toisessa tapauksessa. Illalla tuo selvinnee ku homma jatkuu. Etummainen kansi edelleen näyttää säästyneen ja taemmasta ainaki 4 imuventtiiliä mutkalla (määrä kasvaa uhkaavasti...) Varmaan tuo sama on käyttää toinenkin kansi auki niin  tietää varmasti että kunnossa on ja toisaalta nuo tiivisteet taitaa tulla pakettina, edullisena pakettina  
			
			
									
									
						- beetta julia
 - Viestit: 422
 - Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
 - Paikkakunta: Vaasa
 
On se ihme juttu. Itsekin huomannut useasti, että kun joku vastustaa/tuntuu mahdottomalta, niin tupakalla käyntikin jo auttaa. Kahvi tietysti enemän, kaljasta nyt puhumattakaan. 
Kunnon känni niin asia on jo melkeen tehty=hyvin suunniteltu on puoliks tehty
			
			
									
									Kunnon känni niin asia on jo melkeen tehty=hyvin suunniteltu on puoliks tehty
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
						Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
- beetta julia
 - Viestit: 422
 - Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
 - Paikkakunta: Vaasa
 
Tottakai, molemat kannnet pois, pyttyjä kannattas yrittää putsata(imurillakin lähtee jotain). Tovottavasti männät ja sylinterit ehjiä.
Mutta jos sylintereissä vähäkin pitkittäis naarmuja, niin pois ja hoonaus/poraus.
Kun kansi on pois, pyörittelisin hetken konetta (startilla). Näkisi ottei pytyissä ole mitään.
			
			
									
									Mutta jos sylintereissä vähäkin pitkittäis naarmuja, niin pois ja hoonaus/poraus.
Kun kansi on pois, pyörittelisin hetken konetta (startilla). Näkisi ottei pytyissä ole mitään.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
						Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
		Paikalla		
						
						
			
			
									
									
		
				
		
		
	- 
				gYdEbUh
 - Viestit: 2557
 - Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
 - Car(s): M-B Clk 200 -05. Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
 - Paikkakunta: Lahti
 
Riskiä ei tietenkään kannata ottaa, mutta mainitsempa ratokseni epähuomiossani pyörittäneeni 75:n kardaania kannen ollessa irti, eikä sylinterien seinät olleet edes hyvässä öljyssä, niin silmämääräisesti ei sylinteriputket nousseet yhtään. Tiedä sitten miten 22v ikä putkien tiivisteissä vaikutti.Epezi kirjoitti:^EI MISSÄÄN NIMESSÄ
V6:nen on sylinteriputkilla, ja jos konetta vähänkin liikauttaa kannen ollessa irti, nousee putki ylöspäin jolloin sylinteriputken alatiivisteet joutuu uusimaan. Projekti laajenee.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!!  POWER 
						- beetta julia
 - Viestit: 422
 - Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
 - Paikkakunta: Vaasa
 
- beetta julia
 - Viestit: 422
 - Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
 - Paikkakunta: Vaasa
 
- beetta julia
 - Viestit: 422
 - Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
 - Paikkakunta: Vaasa
 
ei mee vaan jakeluun, kuinka se toimii, koska ja miks?
			
			
													
					Viimeksi muokannut beetta julia, 03 Syys 2010, 21:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
									
			
									Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
						Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Niin eli alumiinilohkoiset Alfan moottorit on ns. märillä putkilla, joiden ympärillä on jäähdytysneste ja itse lohko on oikeastaan vain vesivaippa. Ei tämä rakenne nyt mitenkään ainutlaatuinen ole, joskin harvinaisempi kuin lohkoon asennetut "kuivat" putket tai suoraan lohkoon poratut sylinterit.
			
			
									
									Giulia Super  -69
						Samaa mieltä, sitte vois alkaa jo löytymään ihan ihme roinaa moottorista joilla ei ole mitään virkaaKirkinen kirjoitti:kossu voi olla jo liian voimakasta...
Kyllä se taempi kansi muuten lähti pakosarjoineen ylös, tosin piti käyttää momentinmuunto työkaluja
Pitää paikkansa, siellä ne putket näytti napottavan ja nestettä ympärilläGasolina kirjoitti:Niin eli alumiinilohkoiset Alfan moottorit on ns. märillä putkilla, joiden ympärillä on jäähdytysneste ja itse lohko on oikeastaan vain vesivaippa. Ei tämä rakenne nyt mitenkään ainutlaatuinen ole, joskin harvinaisempi kuin lohkoon asennetut "kuivat" putket tai suoraan lohkoon poratut sylinterit.
- Epezi
 - Viestit: 7544
 - Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
 - Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
 - Paikkakunta: Hämeenkyrö
 - Viesti:
 
Ei ole merkkejä missään. Jos siellä nyt on jotkut niin ne ei ole tehtaan, eikä niihin myöskään ole luottaminen.
Tarvitset asennusta varten heittokellon ja nokka-akselien lukituspalat.
Kun saat kannet irti niin vie kannet koneistamoon tarkastettavaksi.
Itselläni oli silmin havaittavissa muutama venttiili rikki, koneistamolla sitten löysivät lisää kieroja venttiileitä sekä noita rikkinäisiä ohjureita.
			
			
									
									
						Tarvitset asennusta varten heittokellon ja nokka-akselien lukituspalat.
Kun saat kannet irti niin vie kannet koneistamoon tarkastettavaksi.
Itselläni oli silmin havaittavissa muutama venttiili rikki, koneistamolla sitten löysivät lisää kieroja venttiileitä sekä noita rikkinäisiä ohjureita.
Päivitys 
  Alfa ajossa tovin ollut ja kulkee h..tin hyvin, ellei jopa paremmin kuin ennen ja korjaus ajan hiacella ajon jälkeen nautinto oli suunnaton  
  Vähän tuo venähtikin kun kaikkia osia ei heti saanut ja meni kuukaus ootellessa. Elikkäs etummainen kansi oli säästyny täysin ja taemmasta kannesta ykkösen imuvenat ja kakkosen kaikki eli 6kpl kaikkiaan (ihan hyvä prosentti 
 ) Sitten tietty kaikki jakopään hilut, vesipumppu jne. ni noin tonni tuli kustannuksia.