Talvivanteet Mito QV:hen?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Verbaali
Viestit: 120
Liittynyt: 24 Elo 2009, 12:54
Paikkakunta: Tampere

Talvivanteet Mito QV:hen?

Viesti Kirjoittaja Verbaali »

Joo, tässä huuli pyöreänä katsellut että mahtaako mun Mitoon sopia 16-tuumaset vanteet, kun tossa QV:ssa on melko isot noi jarrusatulat ja -levyt? Onko mitään havaintoa kellään? Toi käyttöoppaan taulukko ei ole mielestäni ihan yksiselitteinen.

Autokaupan vastaus oli vähän ympärispyöreä, että mahtunee 16-tuumaset, ehkä, mutta suosittelemme 17-tuumaisia. Varsinkin jos ostat meiltä...

Kyllähän tuossa rekisteriotteessa muistaakseni mainittiin parikin 16 tuumaista kokoa. Toisen liikkeen rengasasentajakin vaan vähän ounasteli, ettei mahtuiskaan 16-tuumaiset, kun oli vähän ahtaan näköistä. Peltivanteita ei ilmeisesti ole ensinkään saatavilla?

Jotta päätyykö tässä vaan vaihtaan nastakummit samoille 17 tuuman vanteille? :L

Il Principe
Viestit: 106
Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja Il Principe »

Hyvä että Italian poijjaat on laittaneet autoihin kunnon jarrut, mutta vanteiden kanssa on tosiaan vähän hankaluuksia.. Omassakin vakio 17" vanteilla jää ehkä just peruskopiopaperin mentävä rako jarrusatulaan :wink: Kannattaa varmaan ottaa ilo irti "palvelevasta rengas/vanneliikkeestä" ja pyytää sovittamaan vanteita paikalleen. Jos kauppa kiinnostaa, niin varmaan sen tekevät.
"If something´s hard to do, it´s not worth doing"
-Homer Simpson

Avatar
Epezi
Viestit: 7527
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kannattaako sitä alkaa 16" edes sovittelemaan jos eivät kerran mahdu. 17" alle vaan, rahalla siitä selviää.

Verbaali
Viestit: 120
Liittynyt: 24 Elo 2009, 12:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Verbaali »

Niin no, idea oli tietysti että ottaisin 16 vanteet nastarenkaille, niin säästyis sitten 17 vanteet kesäkäyttöön. 17-tuumaiset tahtoo olla aika lailla kalliimmatkin kuitenkin, eikä nastojen kanssa välttämättä paremmat.

Mutta kannattaako sitä toisia 17-tuumaisia ostaa, kun yhdet jo on? Tietysti säästyisivät nuo alkuperäisvanteet parempina jne.

Eihän Mitoon sopivia vanteita täällä päin ole varastotavarana, joutuvat tilaamaan jostain kumminkin, eivätkä siksi mielellään tilaa pelkkää sovitusta varten, jos en varmasti osta niitä.

Stana, kauheeta säätöö aina näiden päätösten kanssa. :roll:

Jiiällä
Viestit: 166
Liittynyt: 25 Maalis 2008, 20:35
Car(s): -11 Giulietta MA
-04 147 2.0ts
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jiiällä »

Eiköhän Mitoon löydy 17" vannetta suoraan varastosta kun on käsittääkseni samalla jaolla kuin Fiatit. Eli pikaisesti netistä kaivelemalla näyttäisi olevan 4x98, keskireikä 58,1mm ja ET 40 kieppeillä?
 

Il Principe
Viestit: 106
Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja Il Principe »

Ota seiskatoistaset, kerran se vaan kirpaisee :twisted: Eipähän tartte arpoa, mahtuuko..
"If something´s hard to do, it´s not worth doing"
-Homer Simpson

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

Lopeta arpominen, osta 18"!? :silly:
UliUli

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5761
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Joskus joku halusi GTA:kin 16-tuumaiset talvipyörät.. todella perverssiä, mielestäni. :shock:

Avatar
Bird
Viestit: 121
Liittynyt: 09 Syys 2010, 19:09
Car(s): Alfa MiTo QV, BMW 530xd Touring (F11)
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Bird »

Verbaali kirjoitti:Niin no, idea oli tietysti että ottaisin 16 vanteet nastarenkaille, niin säästyis sitten 17 vanteet kesäkäyttöön. 17-tuumaiset tahtoo olla aika lailla kalliimmatkin kuitenkin, eikä nastojen kanssa välttämättä paremmat.
Jah, tällaista itsekin MiTo QV:n ostoa harkitsevana olen ajatellut. Itselleni ainakin myyjä jopa suositteli 16-tuumaisia talvipyöriksi. Lienevät kuitenkin 17-tuumaisia mukavammat täällä syrjä-Suomen ei niin hyväkuntoisilla talviteillä ajellessa.

Mutta hyvin mielenkiintoista tosiaan, jos autoon olisi tyypitetty 16-tuumaiset pyörät, ja sitten ne olisivatkin liian pienet. :roll:

Verbaali
Viestit: 120
Liittynyt: 24 Elo 2009, 12:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Verbaali »

No juu, saaga jatkuu. Eräästä paikallisesta liikkeestä ehdottivat tämmöisiä vanteita kuin League LG279. On ilmeisesti Taiwanissa valmistettu edullinen vanne? Onko kellään havaintoa laadusta? Näyttää olevan aika monessa liikkeessä myynnissä nuo.

Tässä on kuva patongista, jossa on saman näköiset vanteet. Näppäränä miehenä (?) siirsin tuosta vanteet Mito-kuvaan. Herättääkö ajatuksia tai tuntemuksia?

Kuva

Kuva

jkf
Viestit: 96
Liittynyt: 30 Loka 2009, 18:48
Car(s): Giulia Veloce 2.2 jTDM, ex. Giulietta 2.0 jTDM, ex. MiTo 1.6 jTDM
Paikkakunta: Kuukkajärvi 62.500766;25.438650

Viesti Kirjoittaja jkf »

Dieselin jarrulevy on muistaakseni 281 mm ja 16 tuumainen vanne sopii. Itse hankin talvirenkuloihin saksalaiset Brockin RC18 vanteet juurikin em. kokoisena Birdin viestin mukaisin perustein.
Lienevät kuitenkin 17-tuumaisia mukavammat täällä syrjä-Suomen ei niin hyväkuntoisilla talviteillä ajellessa.
Eihän noissa 16-17 tuumaisten vanteiden hinnoissa niin isoja eroja ole, etteikö sitä kerran kärsisi. Joten osta ne, jotka näyttää hyvältä, niin ei harmita myöhemmin. Tosin Mitossa taitaa vielä 18 tuumainenkin vanne näyttää pieneltä...

Nuo ostamani vanteet muuten ovat saksalaista tekoa, joissa kokemukseni mukaan mm. lakkaus on kestänyt talvikelit ja suolan. Tämä ei ole ollut selviö esim. italialaisissa vanteissa -vaikka en minä italialaisia moiti :silent:

Noi vanteet löytyvät muuten Rautamon valikoimasta http://www.rautamo.fi/rimdisplay_fi.aspx?rim=142

Avatar
juuuso
Viestit: 785
Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja juuuso »

^
QV:n etulevyn mitta on 305 mm eli hiukan ahtaampaa tulee.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

^^Ne vanteet onkin melkeen samanhintaisia 16" ja 17". Mutta renkaitten hinnassa on sitten paljonkin eroa.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Kannattaako sitä alkaa 16" edes sovittelemaan jos eivät kerran mahdu. 17" alle vaan, rahalla siitä selviää.
Vanteitakin vielä saa mutta kuinkas saakaan käyttökelpoisia renkaita, varsinkin nastallisia..?

Uuteen Skoda RS Fabiaan on kanssa kuulemma vaikeuksia saada sopivia, 17" pienempi vanne ei mahdu, rengasprofiili on jotain 205/40-17 ja siihen kokoon ei nastarenkaita oikein ole.. :mrgreen:

jkf
Viestit: 96
Liittynyt: 30 Loka 2009, 18:48
Car(s): Giulia Veloce 2.2 jTDM, ex. Giulietta 2.0 jTDM, ex. MiTo 1.6 jTDM
Paikkakunta: Kuukkajärvi 62.500766;25.438650

Viesti Kirjoittaja jkf »

^ Jep, hinta on 17 tuumaisissa kalliimpi, mutta käsittääkseni niitä nyt nastallisinakin löytyy kohtuullisen hyvin, kts. esim. http://www.vannetukku.fi/talvirenkaat-1 ... 5_130.html

16 tuumainen taitaa olla kuitenkin se peruskoko, jota tehdään paljon ja joka on hinnaltaan edullisin. Viime kevättalvella vaimon autoon renkaita ostaessani vastaavat 15 tuumaiset olivat myyjän mukaan kalliimmat kuin 16 tuumaiset.

Vielä alkuperäiseen kysymykseen lisävalaistusta. Tuo aiemmin mainitsemani vaimon auto on karvalakkimallin V70, jossa oli 15 tuumaiset vanteet vakiona. Tuon vollen jarrulevy on kuukkelin mukaan 295 mm ja vanteen ja jarrulevyn väliin jäi vielä tilaakin -tosin vähänlaisesti. Vanteista sen huomasikin ja toisen takavanteen oli jokin sepelikivi kuluttanut lähes puhki. Eli kannattaa tuokin huomioida.

Kilpakäyttöön tarkoitetussa E30 Bemarissa on maksimissaan 15 tuumaiset vanteet ja 298 mm levyt AP:n isoilla satuloilla. Ja mahtuvat nuokin paikalleen.

Eli mielestäni 16 tuumainen sopii on QV:hen, mutta on ahtaahko - ihan kuten ketjun aloittaja arvelikin.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Eipä ole nastallisia 205/40R-17 eikä 205/45R-17 kokoja...

Avatar
jeQQ
Viestit: 4395
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): 1750 Berlina, Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

jiiässä kirjoitti:Eipä ole nastallisia 205/40R-17 eikä 205/45R-17 kokoja...
http://camskill.co.uk/products.php?plid=m11b0s649p0

Ulkomailta kannattaa harkita tilaamista, jos ei Suamemmaalta löydy! ;)

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Kyllähän suomestakin kitkarenkaita löytyy tuota kokoa, yhtään nastarengasta ei ole vielä tullut vastaan.. :wink:

jkf
Viestit: 96
Liittynyt: 30 Loka 2009, 18:48
Car(s): Giulia Veloce 2.2 jTDM, ex. Giulietta 2.0 jTDM, ex. MiTo 1.6 jTDM
Paikkakunta: Kuukkajärvi 62.500766;25.438650

Viesti Kirjoittaja jkf »

^^^Miksi pitää koko fiksata 205 leveäksi? 215 leveänä löytyy nastalla tai ilman.

Verbaali
Viestit: 120
Liittynyt: 24 Elo 2009, 12:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Verbaali »

Joo, Nokiaa tai Micheliniä olen tuossa 215/45-17 koossa harkinnut, jos se 16 tuuman vanne ei alle taitu.

Lisätään vielä, että alkaa tää tilanne ehkä hahmottua. Esitteen mukaan 155 hv Mitossa ja QV:ssa on samat 305mm jarrut, joten jos 16 tuuman vanne sopii sille, niin kaiken järjen mukaan se sopii QV:henkin. vanteesi.fi-sivustolta näyttää ainakin löytyvän Dezentiä ja BM:ää 155hv Mitolle 16-tuumaisena. Onko noista vannemerkeistä kokemuksia?

Verbaali
Viestit: 120
Liittynyt: 24 Elo 2009, 12:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Verbaali »

Ja Nordenrenkaalta näköjään sai kaivettua 16 tuuman peltivanteetkin hintaan 78 euroa kipale. :?

Verbaali
Viestit: 120
Liittynyt: 24 Elo 2009, 12:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Verbaali »

Tuli sitten valittua Rundon S 326 Silver -malliset vanteet 16 tuumaisena ja renkaiksi Hakka seiskat vaikka eräässäkin liikkessä varoitettiin, että 'sää rässit ne nastat irti kumminkin'. :?

Kuva

Toi Rundo on ihan tuntematon merkki mulle, eikä ehkä ihmekään, koska se lienee maahantuoja Kraatzin oma merkki. Varmaan joku Taiwanilainen valmistaja, koska hinta oli aika kohdillaan.

Olis ollut tummennetut mallit saatavan vähän samaan tyyliin kuin nää alla olevat Alfan originaalit, mutta kun hintaa olis tullut 40 euroa lisää per vanne, niin jätin väliin.

Avatar
Portti
Viestit: 1181
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Megane RS 280 '21
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Jos talvirenkaan koko pitää olla 205/40/17 niin hankalaa on. Itse käytin viime syksynä melko paljon energiaa ja aikaa tuon kokoisten talvirenkaiden etsimisessä Abarthiani varten. Lopputulos:

- Yhtään nastarengasta ei tehdä tuossa koossa
- Yhtään pehmeäseoksista ns. pohjoismaiden kitkarengasta ei tehdä tuossa koossa
- Keski-Euroopan oloihin tehtyjä kovaseoksisia kitkarenkaita löytyy, mutta hyvin niukasti. Pirelli Sottozero oli itselle ykkösvaihtoehto, mutta saatavuus viime syksynä oli olematon. Bridgestonella oli myös kitkat tuossa koossa ja näiden lisäksi muutamalla halpismerkillä.

Tuolla lisää juttua minun renkaan etsinnästä:

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=17229
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Verbaali
Viestit: 120
Liittynyt: 24 Elo 2009, 12:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Verbaali »

Vielä noista vanteista olisin kysynyt kokeemmilta, että mites toi ET-luku vaikuttaa sopimiseen jarrukengän ja -levyn suhteen? Kun Kraatzilla olevan teknisen tiedon mukaan Mitoissa alkuperäinen on ET 39 (mallista riippumattako?) ja noissa tilaamissani vanteissa ET-luku on 42. Tiedän kyllä, että toi ET tarkoittaa keskiön etäisyyttä vanteen keskilinjasta (eli raideleveys ei ainakaan kasva?) mutta miten se vaikuttaa sopimiseen noiden jarrujen suhteen? Vai onko mitään vaikutusta?

Verbaali
Viestit: 120
Liittynyt: 24 Elo 2009, 12:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Verbaali »

Ei sitten sopineet nuo vanteet alkuunkaan, vaikka oli monta ukkoa ihmettelemässä tilannetta. :roll: Arvelivat jonkin tiedon perusteella, että pitäis olla ET 35 tai alle että mahtuisivat tms. Tosiasiahan on, ettei noissa vannefirmojen teknisissä listoissa juuri noteerata koko QV:tä, joten mahdoton sanoa mikä menee ja mikä ei.

Todennäköisesti 16 tuumaisista on siis hyvin vaikea löytää sopivaa, joten lienee helpointa vaan siirtyä yhdellä tuumalla ylöspäin vannekoossa. Hinta vaan pompsahtaa renkailla semmoiset 300-400 euroa, vanteet ei niin hirveästi ole kalliimpia. Mutta rahaahan se vaan. :evil:

Raportoin lisää ensi viikolla kun saadaan (toivottavasti) sopiva vanne rahdattua paikalle.

jkf
Viestit: 96
Liittynyt: 30 Loka 2009, 18:48
Car(s): Giulia Veloce 2.2 jTDM, ex. Giulietta 2.0 jTDM, ex. MiTo 1.6 jTDM
Paikkakunta: Kuukkajärvi 62.500766;25.438650

Viesti Kirjoittaja jkf »

^^ET42 levittää vannetta ulospäin verrattuna ET39:ään, joten rengas ei välttämättä mahdu pyörimään lokasuojan sisään. Tosin ero ei ole noissa suuren suuri, mutta jossakin se raja kulkee. Eli ET35 on sitten edelleen sisäänpäin -> jarrusatula tulee enemmän vanteen sisään, tai lähemmäksi vanteen ulkopintaa. Riippuu sitten ihan vanteesta ja niiden muotoilusta miten jarrusatulat mahtuvat sisään.

^Hankalaa tuo vanne /rengas yhdistelmän löytäminen tuntuu olevan, ihan joka liike ei sopivaa yhdistelmää tarjoa. Itsellä kävi tuuri ja kohdalle osui palvelualtis rengasmyyjä. Tosin en ole noita talvipyöriä vielä alle kokeillut -toivottavasti mahtuvat niinkuin pitäisi... :silly:
Toisiin vaihtaminen näin sesonkiaikaan ei käyne sormien napsautuksella. Nuokin vanteet tulivat yksittäistoimituksena Saksasta.

Trafin tilaston mukaan Suomessa on jo toistasataa Mitoa liikenteessä (=kansanauto), joten uskoakseni vaihtoehtojen määrä on lisääntymään päin.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7793
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

jkf kirjoitti:^^ET42 levittää vannetta ulospäin verrattuna ET39:ään, joten rengas ei välttämättä mahdu pyörimään lokasuojan sisään. Tosin ero ei ole noissa suuren suuri, mutta jossakin se raja kulkee. Eli ET35 on sitten edelleen sisäänpäin
On juuri toisinpäin, eli mitä isompi ET sitä kauempana vanteen keskilinjasta sisäpuoli on.

Avatar
MKT
Viestit: 685
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

jkf kirjoitti:^^ET42 levittää vannetta ulospäin verrattuna ET39:ään, joten rengas ei välttämättä mahdu pyörimään lokasuojan sisään. Tosin ero ei ole noissa suuren suuri, mutta jossakin se raja kulkee. Eli ET35 on sitten edelleen sisäänpäin -> jarrusatula tulee enemmän vanteen sisään
ET-luvun pienentäminen kasvattaa raideväliä eli just päinvastoin.

edit: Rolle oli puhelun verran nopeampi

jkf
Viestit: 96
Liittynyt: 30 Loka 2009, 18:48
Car(s): Giulia Veloce 2.2 jTDM, ex. Giulietta 2.0 jTDM, ex. MiTo 1.6 jTDM
Paikkakunta: Kuukkajärvi 62.500766;25.438650

Viesti Kirjoittaja jkf »

^^Siis juuri näin se menee kun asiaa miettii -Kiitos korjauksesta!

Ajattelu on niin kovin vaikeaa... :)
Viimeksi muokannut jkf, 21 Loka 2010, 18:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7527
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Verbaali kirjoitti:Todennäköisesti 16 tuumaisista on siis hyvin vaikea löytää sopivaa, joten lienee helpointa vaan siirtyä yhdellä tuumalla ylöspäin
Kannattaako sitä alkaa 16" edes sovittelemaan jos eivät kerran mahdu. 17" alle vaan
Hihihii :mrgreen:

Verbaali
Viestit: 120
Liittynyt: 24 Elo 2009, 12:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Verbaali »

Epezi kirjoitti:
Verbaali kirjoitti:Todennäköisesti 16 tuumaisista on siis hyvin vaikea löytää sopivaa, joten lienee helpointa vaan siirtyä yhdellä tuumalla ylöspäin
Kannattaako sitä alkaa 16" edes sovittelemaan jos eivät kerran mahdu. 17" alle vaan
Hihihii :mrgreen:
No hei, kaikki pitää oppia kantapään kautta, ei sitä muuten usko (jos sittenkään). 8)

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

www.mdcomprex.fi suosittelen

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5761
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Verbaali kirjoitti:Todennäköisesti 16 tuumaisista on siis hyvin vaikea löytää sopivaa, joten lienee helpointa vaan siirtyä yhdellä tuumalla ylöspäin vannekoossa. Hinta vaan pompsahtaa renkailla semmoiset 300-400 euroa, vanteet ei niin hirveästi ole kalliimpia.
Jos uuden auton ostaa, jonka alkuperäinen pyöräkoko on se 17-tuumaa, niin eikö kannattaisi varautua hankkimaan suoraan sopivat pyörät.
Suomessa talvirengaskausikin on vielä niin pitkä, että ei kannata pilata kaunista ja näyttävää autoa jäätävillä ja liian pienillä tarvikevanteilla.

Verbaali
Viestit: 120
Liittynyt: 24 Elo 2009, 12:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Verbaali »

Cuore Sportivo kirjoitti:
Verbaali kirjoitti:Todennäköisesti 16 tuumaisista on siis hyvin vaikea löytää sopivaa, joten lienee helpointa vaan siirtyä yhdellä tuumalla ylöspäin vannekoossa. Hinta vaan pompsahtaa renkailla semmoiset 300-400 euroa, vanteet ei niin hirveästi ole kalliimpia.
Jos uuden auton ostaa, jonka alkuperäinen pyöräkoko on se 17-tuumaa, niin eikö kannattaisi varautua hankkimaan suoraan sopivat pyörät.
Suomessa talvirengaskausikin on vielä niin pitkä, että ei kannata pilata kaunista ja näyttävää autoa jäätävillä ja liian pienillä tarvikevanteilla.
No tässä oli se (ilmeisesti virheellinen) oletus, että kun rekisteriotteeseen on merkitty 16 tuumaiset yhdeksi sallituksi kooksi ja kun automallia myydään 16 tuumaisilla vanteilla, vaikkakin eri mootorilla ja varusteilla (mutta samoilla 305 mm jarruilla), niin tuon kokoinen vanne olisi sopiva.

Ei mielestäni mitenkään kohtuuton oletus siis? Mutta kun kovia faktoja ei asiasta ollut niin piti kokeilla. Eihän noissa verkossa olevissa vannevalitsimissa tai liikkeiden luetteloissa edes mainita QV mallia, vaan Mitoista on tietoa vaan 114 kW tehoisiin saakka. Autokeskuksen tietojen mukaan 114 kW mallissa (155hv) on samat jarrut kun QV:ssä.

Mitä tulee sitten tarvikevanteisiin vs. alkuperäisiin, niin en mielelläni pilaisia alkuperäisiä sohjokeleissä, varsinkaan kun en tiedä onko nää alkuperäiset väriltään tummennetut ns. talvikestävät vanteet vai ei. Alkuperäisvanteita kauppaavat 1000 eurosta ylöspäin. Vai onko se varma tieto, että kestävät huoleti talvikelit?

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5761
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Verbaali kirjoitti:Vai onko se varma tieto, että kestävät huoleti talvikelit?
Uskoisin kyllä, että kestävät. Yleinen kuvitelma on kai se, että maantiesuola pilaa vanteita. Todellisuudessa kuitenkin enemmän ne kärsivät vahvoista pesuaineista, esim. vannehaposta, jolla sen skeidan saa vaivattomasti irti.

Verbaali
Viestit: 120
Liittynyt: 24 Elo 2009, 12:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Verbaali »

Ok, kiitos. Säästäisihän siinä sitten sen vanteiden hinnan @500 euroa.

jkf
Viestit: 96
Liittynyt: 30 Loka 2009, 18:48
Car(s): Giulia Veloce 2.2 jTDM, ex. Giulietta 2.0 jTDM, ex. MiTo 1.6 jTDM
Paikkakunta: Kuukkajärvi 62.500766;25.438650

Viesti Kirjoittaja jkf »

Verbaali kirjoitti:Vielä noista vanteista olisin kysynyt kokeemmilta, että mites toi ET-luku vaikuttaa sopimiseen jarrukengän ja -levyn suhteen? Kun Kraatzilla olevan teknisen tiedon mukaan Mitoissa alkuperäinen on ET 39 (mallista riippumattako?) ja noissa tilaamissani vanteissa ET-luku on 42. Tiedän kyllä, että toi ET tarkoittaa keskiön etäisyyttä vanteen keskilinjasta (eli raideleveys ei ainakaan kasva?) mutta miten se vaikuttaa sopimiseen noiden jarrujen suhteen? Vai onko mitään vaikutusta?
Vaihtelin tuossa talvikiekot alle kun Keskisessä Suomessa tuli talvi kerralla ja lunta toistakymmentä senttiä viime yön aikana. 1.6 dieselin alkuperäisen vanteen ET39 ja alle sovitetuissa 16 tuumaisissa vanteissa ET35. Vanteen ja satulan väliin jäi noin tuuman verran tilaa ja vanteessa olevien painojen kohdalta vajaa parikymmentä milliä. Albumista löytyy pari valitettavan heikkolaatuista kuvaa kiinnostuneille.

Avatar
Bird
Viestit: 121
Liittynyt: 09 Syys 2010, 19:09
Car(s): Alfa MiTo QV, BMW 530xd Touring (F11)
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Bird »

Nostellaas vanhaa ketjua. Nyt taisi sitten tulla asiaan suht lopullinen varmistus, että 16-tuumaiset vanteet eivät mahdu MiTon QV-malliin.

Tilasin nimittäin syksyllä omaan MiTooni talvirengaspaketin (Nokian nastat) kokoa 195/55/16. Nyt sitten kun keskiviikkona sain vihdoin ja viimein auton käyttööni, niin luovutuksessa odottikin yllätys: talvirengaskooksi oli vaihtunut 215/45/17.

16-tuuman talvivanteita (Matrix) eivät olleet kuulemma edes yrittäneet luovutushuollossa alle työntää, vaan homman mahdottomuus oli ymmärretty jo sitä ennen. Melkoisen omituista kyllä silti, että rekisteriotteessakin tuo 16-tuumainen näkyy olevan MiTo QV:n vakiokokona. Vaan eipä kait tässä pidä valittaa, sain 17-tuumaiset vanteet ja renkaat 16-tuumaisten hinnalla sitten. :)

Ja onhan tuo 17-tuumainen vanne vaan ihan jees MiToon ulkonäön puolesta, ei sitä käy kiistäminen. Joskus sitten albumiin parempia kuvia autosta, mutta tässä nyt nopeasti räpättynä edes jotain:


Kuva

Vastaa Viestiin