Talvivanteet Mito QV:hen?
Valvoja: Moderators
Talvivanteet Mito QV:hen?
Joo, tässä huuli pyöreänä katsellut että mahtaako mun Mitoon sopia 16-tuumaset vanteet, kun tossa QV:ssa on melko isot noi jarrusatulat ja -levyt? Onko mitään havaintoa kellään? Toi käyttöoppaan taulukko ei ole mielestäni ihan yksiselitteinen.
Autokaupan vastaus oli vähän ympärispyöreä, että mahtunee 16-tuumaset, ehkä, mutta suosittelemme 17-tuumaisia. Varsinkin jos ostat meiltä...
Kyllähän tuossa rekisteriotteessa muistaakseni mainittiin parikin 16 tuumaista kokoa. Toisen liikkeen rengasasentajakin vaan vähän ounasteli, ettei mahtuiskaan 16-tuumaiset, kun oli vähän ahtaan näköistä. Peltivanteita ei ilmeisesti ole ensinkään saatavilla?
Jotta päätyykö tässä vaan vaihtaan nastakummit samoille 17 tuuman vanteille? :L
Autokaupan vastaus oli vähän ympärispyöreä, että mahtunee 16-tuumaset, ehkä, mutta suosittelemme 17-tuumaisia. Varsinkin jos ostat meiltä...
Kyllähän tuossa rekisteriotteessa muistaakseni mainittiin parikin 16 tuumaista kokoa. Toisen liikkeen rengasasentajakin vaan vähän ounasteli, ettei mahtuiskaan 16-tuumaiset, kun oli vähän ahtaan näköistä. Peltivanteita ei ilmeisesti ole ensinkään saatavilla?
Jotta päätyykö tässä vaan vaihtaan nastakummit samoille 17 tuuman vanteille? :L
-
- Viestit: 106
- Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
- Paikkakunta: Sawo
Hyvä että Italian poijjaat on laittaneet autoihin kunnon jarrut, mutta vanteiden kanssa on tosiaan vähän hankaluuksia.. Omassakin vakio 17" vanteilla jää ehkä just peruskopiopaperin mentävä rako jarrusatulaan Kannattaa varmaan ottaa ilo irti "palvelevasta rengas/vanneliikkeestä" ja pyytää sovittamaan vanteita paikalleen. Jos kauppa kiinnostaa, niin varmaan sen tekevät.
"If something´s hard to do, it´s not worth doing"
-Homer Simpson
-Homer Simpson
Niin no, idea oli tietysti että ottaisin 16 vanteet nastarenkaille, niin säästyis sitten 17 vanteet kesäkäyttöön. 17-tuumaiset tahtoo olla aika lailla kalliimmatkin kuitenkin, eikä nastojen kanssa välttämättä paremmat.
Mutta kannattaako sitä toisia 17-tuumaisia ostaa, kun yhdet jo on? Tietysti säästyisivät nuo alkuperäisvanteet parempina jne.
Eihän Mitoon sopivia vanteita täällä päin ole varastotavarana, joutuvat tilaamaan jostain kumminkin, eivätkä siksi mielellään tilaa pelkkää sovitusta varten, jos en varmasti osta niitä.
Stana, kauheeta säätöö aina näiden päätösten kanssa.
Mutta kannattaako sitä toisia 17-tuumaisia ostaa, kun yhdet jo on? Tietysti säästyisivät nuo alkuperäisvanteet parempina jne.
Eihän Mitoon sopivia vanteita täällä päin ole varastotavarana, joutuvat tilaamaan jostain kumminkin, eivätkä siksi mielellään tilaa pelkkää sovitusta varten, jos en varmasti osta niitä.
Stana, kauheeta säätöö aina näiden päätösten kanssa.
-
- Viestit: 106
- Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
- Paikkakunta: Sawo
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5761
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä - Paikkakunta: Pori
- Bird
- Viestit: 121
- Liittynyt: 09 Syys 2010, 19:09
- Car(s): Alfa MiTo QV, BMW 530xd Touring (F11)
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Jah, tällaista itsekin MiTo QV:n ostoa harkitsevana olen ajatellut. Itselleni ainakin myyjä jopa suositteli 16-tuumaisia talvipyöriksi. Lienevät kuitenkin 17-tuumaisia mukavammat täällä syrjä-Suomen ei niin hyväkuntoisilla talviteillä ajellessa.Verbaali kirjoitti:Niin no, idea oli tietysti että ottaisin 16 vanteet nastarenkaille, niin säästyis sitten 17 vanteet kesäkäyttöön. 17-tuumaiset tahtoo olla aika lailla kalliimmatkin kuitenkin, eikä nastojen kanssa välttämättä paremmat.
Mutta hyvin mielenkiintoista tosiaan, jos autoon olisi tyypitetty 16-tuumaiset pyörät, ja sitten ne olisivatkin liian pienet.
No juu, saaga jatkuu. Eräästä paikallisesta liikkeestä ehdottivat tämmöisiä vanteita kuin League LG279. On ilmeisesti Taiwanissa valmistettu edullinen vanne? Onko kellään havaintoa laadusta? Näyttää olevan aika monessa liikkeessä myynnissä nuo.
Tässä on kuva patongista, jossa on saman näköiset vanteet. Näppäränä miehenä (?) siirsin tuosta vanteet Mito-kuvaan. Herättääkö ajatuksia tai tuntemuksia?
Tässä on kuva patongista, jossa on saman näköiset vanteet. Näppäränä miehenä (?) siirsin tuosta vanteet Mito-kuvaan. Herättääkö ajatuksia tai tuntemuksia?
-
- Viestit: 96
- Liittynyt: 30 Loka 2009, 18:48
- Car(s): Giulia Veloce 2.2 jTDM, ex. Giulietta 2.0 jTDM, ex. MiTo 1.6 jTDM
- Paikkakunta: Kuukkajärvi 62.500766;25.438650
Dieselin jarrulevy on muistaakseni 281 mm ja 16 tuumainen vanne sopii. Itse hankin talvirenkuloihin saksalaiset Brockin RC18 vanteet juurikin em. kokoisena Birdin viestin mukaisin perustein.
Nuo ostamani vanteet muuten ovat saksalaista tekoa, joissa kokemukseni mukaan mm. lakkaus on kestänyt talvikelit ja suolan. Tämä ei ole ollut selviö esim. italialaisissa vanteissa -vaikka en minä italialaisia moiti
Noi vanteet löytyvät muuten Rautamon valikoimasta http://www.rautamo.fi/rimdisplay_fi.aspx?rim=142
Eihän noissa 16-17 tuumaisten vanteiden hinnoissa niin isoja eroja ole, etteikö sitä kerran kärsisi. Joten osta ne, jotka näyttää hyvältä, niin ei harmita myöhemmin. Tosin Mitossa taitaa vielä 18 tuumainenkin vanne näyttää pieneltä...Lienevät kuitenkin 17-tuumaisia mukavammat täällä syrjä-Suomen ei niin hyväkuntoisilla talviteillä ajellessa.
Nuo ostamani vanteet muuten ovat saksalaista tekoa, joissa kokemukseni mukaan mm. lakkaus on kestänyt talvikelit ja suolan. Tämä ei ole ollut selviö esim. italialaisissa vanteissa -vaikka en minä italialaisia moiti
Noi vanteet löytyvät muuten Rautamon valikoimasta http://www.rautamo.fi/rimdisplay_fi.aspx?rim=142
Vanteitakin vielä saa mutta kuinkas saakaan käyttökelpoisia renkaita, varsinkin nastallisia..?Kannattaako sitä alkaa 16" edes sovittelemaan jos eivät kerran mahdu. 17" alle vaan, rahalla siitä selviää.
Uuteen Skoda RS Fabiaan on kanssa kuulemma vaikeuksia saada sopivia, 17" pienempi vanne ei mahdu, rengasprofiili on jotain 205/40-17 ja siihen kokoon ei nastarenkaita oikein ole..
-
- Viestit: 96
- Liittynyt: 30 Loka 2009, 18:48
- Car(s): Giulia Veloce 2.2 jTDM, ex. Giulietta 2.0 jTDM, ex. MiTo 1.6 jTDM
- Paikkakunta: Kuukkajärvi 62.500766;25.438650
^ Jep, hinta on 17 tuumaisissa kalliimpi, mutta käsittääkseni niitä nyt nastallisinakin löytyy kohtuullisen hyvin, kts. esim. http://www.vannetukku.fi/talvirenkaat-1 ... 5_130.html
16 tuumainen taitaa olla kuitenkin se peruskoko, jota tehdään paljon ja joka on hinnaltaan edullisin. Viime kevättalvella vaimon autoon renkaita ostaessani vastaavat 15 tuumaiset olivat myyjän mukaan kalliimmat kuin 16 tuumaiset.
Vielä alkuperäiseen kysymykseen lisävalaistusta. Tuo aiemmin mainitsemani vaimon auto on karvalakkimallin V70, jossa oli 15 tuumaiset vanteet vakiona. Tuon vollen jarrulevy on kuukkelin mukaan 295 mm ja vanteen ja jarrulevyn väliin jäi vielä tilaakin -tosin vähänlaisesti. Vanteista sen huomasikin ja toisen takavanteen oli jokin sepelikivi kuluttanut lähes puhki. Eli kannattaa tuokin huomioida.
Kilpakäyttöön tarkoitetussa E30 Bemarissa on maksimissaan 15 tuumaiset vanteet ja 298 mm levyt AP:n isoilla satuloilla. Ja mahtuvat nuokin paikalleen.
Eli mielestäni 16 tuumainen sopii on QV:hen, mutta on ahtaahko - ihan kuten ketjun aloittaja arvelikin.
16 tuumainen taitaa olla kuitenkin se peruskoko, jota tehdään paljon ja joka on hinnaltaan edullisin. Viime kevättalvella vaimon autoon renkaita ostaessani vastaavat 15 tuumaiset olivat myyjän mukaan kalliimmat kuin 16 tuumaiset.
Vielä alkuperäiseen kysymykseen lisävalaistusta. Tuo aiemmin mainitsemani vaimon auto on karvalakkimallin V70, jossa oli 15 tuumaiset vanteet vakiona. Tuon vollen jarrulevy on kuukkelin mukaan 295 mm ja vanteen ja jarrulevyn väliin jäi vielä tilaakin -tosin vähänlaisesti. Vanteista sen huomasikin ja toisen takavanteen oli jokin sepelikivi kuluttanut lähes puhki. Eli kannattaa tuokin huomioida.
Kilpakäyttöön tarkoitetussa E30 Bemarissa on maksimissaan 15 tuumaiset vanteet ja 298 mm levyt AP:n isoilla satuloilla. Ja mahtuvat nuokin paikalleen.
Eli mielestäni 16 tuumainen sopii on QV:hen, mutta on ahtaahko - ihan kuten ketjun aloittaja arvelikin.
- jeQQ
- Viestit: 4395
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): 1750 Berlina, Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
- Paikkakunta: Vihti
http://camskill.co.uk/products.php?plid=m11b0s649p0jiiässä kirjoitti:Eipä ole nastallisia 205/40R-17 eikä 205/45R-17 kokoja...
Ulkomailta kannattaa harkita tilaamista, jos ei Suamemmaalta löydy!
Joo, Nokiaa tai Micheliniä olen tuossa 215/45-17 koossa harkinnut, jos se 16 tuuman vanne ei alle taitu.
Lisätään vielä, että alkaa tää tilanne ehkä hahmottua. Esitteen mukaan 155 hv Mitossa ja QV:ssa on samat 305mm jarrut, joten jos 16 tuuman vanne sopii sille, niin kaiken järjen mukaan se sopii QV:henkin. vanteesi.fi-sivustolta näyttää ainakin löytyvän Dezentiä ja BM:ää 155hv Mitolle 16-tuumaisena. Onko noista vannemerkeistä kokemuksia?
Lisätään vielä, että alkaa tää tilanne ehkä hahmottua. Esitteen mukaan 155 hv Mitossa ja QV:ssa on samat 305mm jarrut, joten jos 16 tuuman vanne sopii sille, niin kaiken järjen mukaan se sopii QV:henkin. vanteesi.fi-sivustolta näyttää ainakin löytyvän Dezentiä ja BM:ää 155hv Mitolle 16-tuumaisena. Onko noista vannemerkeistä kokemuksia?
Tuli sitten valittua Rundon S 326 Silver -malliset vanteet 16 tuumaisena ja renkaiksi Hakka seiskat vaikka eräässäkin liikkessä varoitettiin, että 'sää rässit ne nastat irti kumminkin'.
Toi Rundo on ihan tuntematon merkki mulle, eikä ehkä ihmekään, koska se lienee maahantuoja Kraatzin oma merkki. Varmaan joku Taiwanilainen valmistaja, koska hinta oli aika kohdillaan.
Olis ollut tummennetut mallit saatavan vähän samaan tyyliin kuin nää alla olevat Alfan originaalit, mutta kun hintaa olis tullut 40 euroa lisää per vanne, niin jätin väliin.
Toi Rundo on ihan tuntematon merkki mulle, eikä ehkä ihmekään, koska se lienee maahantuoja Kraatzin oma merkki. Varmaan joku Taiwanilainen valmistaja, koska hinta oli aika kohdillaan.
Olis ollut tummennetut mallit saatavan vähän samaan tyyliin kuin nää alla olevat Alfan originaalit, mutta kun hintaa olis tullut 40 euroa lisää per vanne, niin jätin väliin.
- Portti
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Alpine A110 '22 ja Megane RS 280 '21
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy) - Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Jos talvirenkaan koko pitää olla 205/40/17 niin hankalaa on. Itse käytin viime syksynä melko paljon energiaa ja aikaa tuon kokoisten talvirenkaiden etsimisessä Abarthiani varten. Lopputulos:
- Yhtään nastarengasta ei tehdä tuossa koossa
- Yhtään pehmeäseoksista ns. pohjoismaiden kitkarengasta ei tehdä tuossa koossa
- Keski-Euroopan oloihin tehtyjä kovaseoksisia kitkarenkaita löytyy, mutta hyvin niukasti. Pirelli Sottozero oli itselle ykkösvaihtoehto, mutta saatavuus viime syksynä oli olematon. Bridgestonella oli myös kitkat tuossa koossa ja näiden lisäksi muutamalla halpismerkillä.
Tuolla lisää juttua minun renkaan etsinnästä:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=17229
- Yhtään nastarengasta ei tehdä tuossa koossa
- Yhtään pehmeäseoksista ns. pohjoismaiden kitkarengasta ei tehdä tuossa koossa
- Keski-Euroopan oloihin tehtyjä kovaseoksisia kitkarenkaita löytyy, mutta hyvin niukasti. Pirelli Sottozero oli itselle ykkösvaihtoehto, mutta saatavuus viime syksynä oli olematon. Bridgestonella oli myös kitkat tuossa koossa ja näiden lisäksi muutamalla halpismerkillä.
Tuolla lisää juttua minun renkaan etsinnästä:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=17229
Vielä noista vanteista olisin kysynyt kokeemmilta, että mites toi ET-luku vaikuttaa sopimiseen jarrukengän ja -levyn suhteen? Kun Kraatzilla olevan teknisen tiedon mukaan Mitoissa alkuperäinen on ET 39 (mallista riippumattako?) ja noissa tilaamissani vanteissa ET-luku on 42. Tiedän kyllä, että toi ET tarkoittaa keskiön etäisyyttä vanteen keskilinjasta (eli raideleveys ei ainakaan kasva?) mutta miten se vaikuttaa sopimiseen noiden jarrujen suhteen? Vai onko mitään vaikutusta?
Ei sitten sopineet nuo vanteet alkuunkaan, vaikka oli monta ukkoa ihmettelemässä tilannetta. Arvelivat jonkin tiedon perusteella, että pitäis olla ET 35 tai alle että mahtuisivat tms. Tosiasiahan on, ettei noissa vannefirmojen teknisissä listoissa juuri noteerata koko QV:tä, joten mahdoton sanoa mikä menee ja mikä ei.
Todennäköisesti 16 tuumaisista on siis hyvin vaikea löytää sopivaa, joten lienee helpointa vaan siirtyä yhdellä tuumalla ylöspäin vannekoossa. Hinta vaan pompsahtaa renkailla semmoiset 300-400 euroa, vanteet ei niin hirveästi ole kalliimpia. Mutta rahaahan se vaan.
Raportoin lisää ensi viikolla kun saadaan (toivottavasti) sopiva vanne rahdattua paikalle.
Todennäköisesti 16 tuumaisista on siis hyvin vaikea löytää sopivaa, joten lienee helpointa vaan siirtyä yhdellä tuumalla ylöspäin vannekoossa. Hinta vaan pompsahtaa renkailla semmoiset 300-400 euroa, vanteet ei niin hirveästi ole kalliimpia. Mutta rahaahan se vaan.
Raportoin lisää ensi viikolla kun saadaan (toivottavasti) sopiva vanne rahdattua paikalle.
-
- Viestit: 96
- Liittynyt: 30 Loka 2009, 18:48
- Car(s): Giulia Veloce 2.2 jTDM, ex. Giulietta 2.0 jTDM, ex. MiTo 1.6 jTDM
- Paikkakunta: Kuukkajärvi 62.500766;25.438650
^^ET42 levittää vannetta ulospäin verrattuna ET39:ään, joten rengas ei välttämättä mahdu pyörimään lokasuojan sisään. Tosin ero ei ole noissa suuren suuri, mutta jossakin se raja kulkee. Eli ET35 on sitten edelleen sisäänpäin -> jarrusatula tulee enemmän vanteen sisään, tai lähemmäksi vanteen ulkopintaa. Riippuu sitten ihan vanteesta ja niiden muotoilusta miten jarrusatulat mahtuvat sisään.
^Hankalaa tuo vanne /rengas yhdistelmän löytäminen tuntuu olevan, ihan joka liike ei sopivaa yhdistelmää tarjoa. Itsellä kävi tuuri ja kohdalle osui palvelualtis rengasmyyjä. Tosin en ole noita talvipyöriä vielä alle kokeillut -toivottavasti mahtuvat niinkuin pitäisi...
Toisiin vaihtaminen näin sesonkiaikaan ei käyne sormien napsautuksella. Nuokin vanteet tulivat yksittäistoimituksena Saksasta.
Trafin tilaston mukaan Suomessa on jo toistasataa Mitoa liikenteessä (=kansanauto), joten uskoakseni vaihtoehtojen määrä on lisääntymään päin.
^Hankalaa tuo vanne /rengas yhdistelmän löytäminen tuntuu olevan, ihan joka liike ei sopivaa yhdistelmää tarjoa. Itsellä kävi tuuri ja kohdalle osui palvelualtis rengasmyyjä. Tosin en ole noita talvipyöriä vielä alle kokeillut -toivottavasti mahtuvat niinkuin pitäisi...
Toisiin vaihtaminen näin sesonkiaikaan ei käyne sormien napsautuksella. Nuokin vanteet tulivat yksittäistoimituksena Saksasta.
Trafin tilaston mukaan Suomessa on jo toistasataa Mitoa liikenteessä (=kansanauto), joten uskoakseni vaihtoehtojen määrä on lisääntymään päin.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7793
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): 45e + GTX
- Paikkakunta: Kirkkonummi
On juuri toisinpäin, eli mitä isompi ET sitä kauempana vanteen keskilinjasta sisäpuoli on.jkf kirjoitti:^^ET42 levittää vannetta ulospäin verrattuna ET39:ään, joten rengas ei välttämättä mahdu pyörimään lokasuojan sisään. Tosin ero ei ole noissa suuren suuri, mutta jossakin se raja kulkee. Eli ET35 on sitten edelleen sisäänpäin
- MKT
- Viestit: 685
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166 - Paikkakunta: Muurame
ET-luvun pienentäminen kasvattaa raideväliä eli just päinvastoin.jkf kirjoitti:^^ET42 levittää vannetta ulospäin verrattuna ET39:ään, joten rengas ei välttämättä mahdu pyörimään lokasuojan sisään. Tosin ero ei ole noissa suuren suuri, mutta jossakin se raja kulkee. Eli ET35 on sitten edelleen sisäänpäin -> jarrusatula tulee enemmän vanteen sisään
edit: Rolle oli puhelun verran nopeampi
-
- Viestit: 96
- Liittynyt: 30 Loka 2009, 18:48
- Car(s): Giulia Veloce 2.2 jTDM, ex. Giulietta 2.0 jTDM, ex. MiTo 1.6 jTDM
- Paikkakunta: Kuukkajärvi 62.500766;25.438650
^^Siis juuri näin se menee kun asiaa miettii -Kiitos korjauksesta!
Ajattelu on niin kovin vaikeaa...
Ajattelu on niin kovin vaikeaa...
Viimeksi muokannut jkf, 21 Loka 2010, 18:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No hei, kaikki pitää oppia kantapään kautta, ei sitä muuten usko (jos sittenkään).Epezi kirjoitti:Verbaali kirjoitti:Todennäköisesti 16 tuumaisista on siis hyvin vaikea löytää sopivaa, joten lienee helpointa vaan siirtyä yhdellä tuumalla ylöspäinHihihiiKannattaako sitä alkaa 16" edes sovittelemaan jos eivät kerran mahdu. 17" alle vaan
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
www.mdcomprex.fi suosittelen
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5761
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä - Paikkakunta: Pori
Jos uuden auton ostaa, jonka alkuperäinen pyöräkoko on se 17-tuumaa, niin eikö kannattaisi varautua hankkimaan suoraan sopivat pyörät.Verbaali kirjoitti:Todennäköisesti 16 tuumaisista on siis hyvin vaikea löytää sopivaa, joten lienee helpointa vaan siirtyä yhdellä tuumalla ylöspäin vannekoossa. Hinta vaan pompsahtaa renkailla semmoiset 300-400 euroa, vanteet ei niin hirveästi ole kalliimpia.
Suomessa talvirengaskausikin on vielä niin pitkä, että ei kannata pilata kaunista ja näyttävää autoa jäätävillä ja liian pienillä tarvikevanteilla.
No tässä oli se (ilmeisesti virheellinen) oletus, että kun rekisteriotteeseen on merkitty 16 tuumaiset yhdeksi sallituksi kooksi ja kun automallia myydään 16 tuumaisilla vanteilla, vaikkakin eri mootorilla ja varusteilla (mutta samoilla 305 mm jarruilla), niin tuon kokoinen vanne olisi sopiva.Cuore Sportivo kirjoitti:Jos uuden auton ostaa, jonka alkuperäinen pyöräkoko on se 17-tuumaa, niin eikö kannattaisi varautua hankkimaan suoraan sopivat pyörät.Verbaali kirjoitti:Todennäköisesti 16 tuumaisista on siis hyvin vaikea löytää sopivaa, joten lienee helpointa vaan siirtyä yhdellä tuumalla ylöspäin vannekoossa. Hinta vaan pompsahtaa renkailla semmoiset 300-400 euroa, vanteet ei niin hirveästi ole kalliimpia.
Suomessa talvirengaskausikin on vielä niin pitkä, että ei kannata pilata kaunista ja näyttävää autoa jäätävillä ja liian pienillä tarvikevanteilla.
Ei mielestäni mitenkään kohtuuton oletus siis? Mutta kun kovia faktoja ei asiasta ollut niin piti kokeilla. Eihän noissa verkossa olevissa vannevalitsimissa tai liikkeiden luetteloissa edes mainita QV mallia, vaan Mitoista on tietoa vaan 114 kW tehoisiin saakka. Autokeskuksen tietojen mukaan 114 kW mallissa (155hv) on samat jarrut kun QV:ssä.
Mitä tulee sitten tarvikevanteisiin vs. alkuperäisiin, niin en mielelläni pilaisia alkuperäisiä sohjokeleissä, varsinkaan kun en tiedä onko nää alkuperäiset väriltään tummennetut ns. talvikestävät vanteet vai ei. Alkuperäisvanteita kauppaavat 1000 eurosta ylöspäin. Vai onko se varma tieto, että kestävät huoleti talvikelit?
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5761
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä - Paikkakunta: Pori
Uskoisin kyllä, että kestävät. Yleinen kuvitelma on kai se, että maantiesuola pilaa vanteita. Todellisuudessa kuitenkin enemmän ne kärsivät vahvoista pesuaineista, esim. vannehaposta, jolla sen skeidan saa vaivattomasti irti.Verbaali kirjoitti:Vai onko se varma tieto, että kestävät huoleti talvikelit?
-
- Viestit: 96
- Liittynyt: 30 Loka 2009, 18:48
- Car(s): Giulia Veloce 2.2 jTDM, ex. Giulietta 2.0 jTDM, ex. MiTo 1.6 jTDM
- Paikkakunta: Kuukkajärvi 62.500766;25.438650
Vaihtelin tuossa talvikiekot alle kun Keskisessä Suomessa tuli talvi kerralla ja lunta toistakymmentä senttiä viime yön aikana. 1.6 dieselin alkuperäisen vanteen ET39 ja alle sovitetuissa 16 tuumaisissa vanteissa ET35. Vanteen ja satulan väliin jäi noin tuuman verran tilaa ja vanteessa olevien painojen kohdalta vajaa parikymmentä milliä. Albumista löytyy pari valitettavan heikkolaatuista kuvaa kiinnostuneille.Verbaali kirjoitti:Vielä noista vanteista olisin kysynyt kokeemmilta, että mites toi ET-luku vaikuttaa sopimiseen jarrukengän ja -levyn suhteen? Kun Kraatzilla olevan teknisen tiedon mukaan Mitoissa alkuperäinen on ET 39 (mallista riippumattako?) ja noissa tilaamissani vanteissa ET-luku on 42. Tiedän kyllä, että toi ET tarkoittaa keskiön etäisyyttä vanteen keskilinjasta (eli raideleveys ei ainakaan kasva?) mutta miten se vaikuttaa sopimiseen noiden jarrujen suhteen? Vai onko mitään vaikutusta?
- Bird
- Viestit: 121
- Liittynyt: 09 Syys 2010, 19:09
- Car(s): Alfa MiTo QV, BMW 530xd Touring (F11)
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Nostellaas vanhaa ketjua. Nyt taisi sitten tulla asiaan suht lopullinen varmistus, että 16-tuumaiset vanteet eivät mahdu MiTon QV-malliin.
Tilasin nimittäin syksyllä omaan MiTooni talvirengaspaketin (Nokian nastat) kokoa 195/55/16. Nyt sitten kun keskiviikkona sain vihdoin ja viimein auton käyttööni, niin luovutuksessa odottikin yllätys: talvirengaskooksi oli vaihtunut 215/45/17.
16-tuuman talvivanteita (Matrix) eivät olleet kuulemma edes yrittäneet luovutushuollossa alle työntää, vaan homman mahdottomuus oli ymmärretty jo sitä ennen. Melkoisen omituista kyllä silti, että rekisteriotteessakin tuo 16-tuumainen näkyy olevan MiTo QV:n vakiokokona. Vaan eipä kait tässä pidä valittaa, sain 17-tuumaiset vanteet ja renkaat 16-tuumaisten hinnalla sitten.
Ja onhan tuo 17-tuumainen vanne vaan ihan jees MiToon ulkonäön puolesta, ei sitä käy kiistäminen. Joskus sitten albumiin parempia kuvia autosta, mutta tässä nyt nopeasti räpättynä edes jotain:
Tilasin nimittäin syksyllä omaan MiTooni talvirengaspaketin (Nokian nastat) kokoa 195/55/16. Nyt sitten kun keskiviikkona sain vihdoin ja viimein auton käyttööni, niin luovutuksessa odottikin yllätys: talvirengaskooksi oli vaihtunut 215/45/17.
16-tuuman talvivanteita (Matrix) eivät olleet kuulemma edes yrittäneet luovutushuollossa alle työntää, vaan homman mahdottomuus oli ymmärretty jo sitä ennen. Melkoisen omituista kyllä silti, että rekisteriotteessakin tuo 16-tuumainen näkyy olevan MiTo QV:n vakiokokona. Vaan eipä kait tässä pidä valittaa, sain 17-tuumaiset vanteet ja renkaat 16-tuumaisten hinnalla sitten.
Ja onhan tuo 17-tuumainen vanne vaan ihan jees MiToon ulkonäön puolesta, ei sitä käy kiistäminen. Joskus sitten albumiin parempia kuvia autosta, mutta tässä nyt nopeasti räpättynä edes jotain: