AR 159 ajonhallinta ja luistonesto
Valvoja: Moderators
AR 159 ajonhallinta ja luistonesto
Nyt, kun on ollut muutamia liukkaita, on vasta tullut kokemuksia 159 liukkaan kelin käyttäytymisestä. Olisin kysynyt teiltä, joilla on enemmän kokemusta mallista muutamia juttuja, koska ainakin tämän yksilö eroaa tutusta 156:stä paljonkin. Malli on Q4, joka voi tietenkin olla vielä eri tavalla viritetty kuin etuveto.
Leikkaako luistonesto vääntöä täyskiihdytyksessä loivassa kaarteessa? Tämä tekee sitä selvästi ja vilauttelee joskus jopa merkkivaloa. Esiintyy jopa täysin kuivalla asvaltilla, tosin liukkaalla selvemmin. En usko, että tehoja olisi nelivedon sudittamiseksi! Ainakin 156 oli tässä suhteessa huomattavan suurpiirteinen, enkä saanut luistonestoa aktivoitumaan muuten kuin jäisestä risteyksestä kiihdytettäessä.
Ja toinen ilmiö aivan päinvastaiseen suuntaan. Vedon ollessa pois, tasakaasulla, ajonhallinta ei näytä jarruttelevan ollenkaan vaikka esim rampissa heittää auton peräluisuun. 156 puuttui selvästi moiseen. Tämä Q4 tuntuu siltä, että siinä ei olisi ollenkaan ajonhallintaa??? Hajalla??? Vai viritetty huomattavasti sallivampaan suuntaan kuin etuvedoissa???
Leikkaako luistonesto vääntöä täyskiihdytyksessä loivassa kaarteessa? Tämä tekee sitä selvästi ja vilauttelee joskus jopa merkkivaloa. Esiintyy jopa täysin kuivalla asvaltilla, tosin liukkaalla selvemmin. En usko, että tehoja olisi nelivedon sudittamiseksi! Ainakin 156 oli tässä suhteessa huomattavan suurpiirteinen, enkä saanut luistonestoa aktivoitumaan muuten kuin jäisestä risteyksestä kiihdytettäessä.
Ja toinen ilmiö aivan päinvastaiseen suuntaan. Vedon ollessa pois, tasakaasulla, ajonhallinta ei näytä jarruttelevan ollenkaan vaikka esim rampissa heittää auton peräluisuun. 156 puuttui selvästi moiseen. Tämä Q4 tuntuu siltä, että siinä ei olisi ollenkaan ajonhallintaa??? Hajalla??? Vai viritetty huomattavasti sallivampaan suuntaan kuin etuvedoissa???
On normaalia sallivampi sekä veto- että sivuluistoissa. Pätee etuvetoon ja nelivetoon kumpaankin. Itsellä oli tuollainen nelikko dieseli pari viikkoa ajossa viime talvena ja se kyllä antoi mennä piiiiitkän matkaa nätissä luistossa liukkaalla valtatielläkin kun lähti rekan ohi nelosvaihteella ja kun vdc puuttui peliin se teki sen mukavan pehmeästi.
Huomattavan mukava laitos siis talvella
Huomattavan mukava laitos siis talvella
Kuulostaa kutakuinkin tutulta. Muista neliveto luistonestoyhdistelmistä ei ole kokemusta, mutta muihin luistonestollisiin vehkeisiin verrattuna omasta mielestä sopivan hienostunut paketti.
Kakkosvaihteella liukkaassa mutkassa lyötäessä lämä tiskiin sallii oma Q4 perälle selvän heiton, mutta hyvin nopeasti ja terävästi palauttaa perän ruotuun.
Jäisessä moottoritieliittymässä saattaa ajaa hallitussa luisussa ilman häiritsevää tai millään tavalla väliin tökkäävää ajonhallintaa.
Liikkeellelähdöissä tai rajummissa kiihdytyksissä ei ole suoranaisesti tullut itsellä suurta tarvetta heittää vdc:tä pois päältä ellei nyt erityinen lumenpöllytys ole ollut mielessä.
Omaan makuun olen tykännyt laitteen ohjelmoinnista. Korjaa hölmöilyt ja virheet määrätietoisesti, mutta mahdollistaa sopivat luisut ja luistot. vielä ei ole talvi oikein päässyt alkamaan, mutta viime kaudesta ei tule mieleen "erimielisyyksiä" laitoksen kanssa.
Kakkosvaihteella liukkaassa mutkassa lyötäessä lämä tiskiin sallii oma Q4 perälle selvän heiton, mutta hyvin nopeasti ja terävästi palauttaa perän ruotuun.
Jäisessä moottoritieliittymässä saattaa ajaa hallitussa luisussa ilman häiritsevää tai millään tavalla väliin tökkäävää ajonhallintaa.
Liikkeellelähdöissä tai rajummissa kiihdytyksissä ei ole suoranaisesti tullut itsellä suurta tarvetta heittää vdc:tä pois päältä ellei nyt erityinen lumenpöllytys ole ollut mielessä.
Omaan makuun olen tykännyt laitteen ohjelmoinnista. Korjaa hölmöilyt ja virheet määrätietoisesti, mutta mahdollistaa sopivat luisut ja luistot. vielä ei ole talvi oikein päässyt alkamaan, mutta viime kaudesta ei tule mieleen "erimielisyyksiä" laitoksen kanssa.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Mutta mutta... Onko alfan neliveto 50:50 jatkuvasti? auto kyllä lähtee mistä tahansa hangesta tai luistinradalta, mutta kaasunpainallus saattaa aiheuttaa pientä kivaa. omia kokemuksia, kun laittoi Mazda BT-50 pelkälle etuvedolle, niin oli liukkaalla helpompi kuin 50:50 nelivetona.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- rim
- Viestit: 767
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
- Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
- Paikkakunta: Seinäjoki
Delta kirjoitti:Q4 - nelivetojärjestelmä
Q4 nelivetojärjestelmän ominaisuus on jatkuva, nopeasti reagoivalla dynaamisella voimanjaolla varustettu vetojärjestelmä, jolla parannetaan auton aktiivista turvallisuutta (auton hallittavuus) ja toisaalta urheilullista luonnetta (suorituskykyä). Neliveto on vakiona 3.2 JTS V6 –mallin yhteydessä ja saatavana 2.4 JTDm –mallin yhteyteen.
Alfa 159 3.2 Q4:n voimansiirto on varustettu jatkuvasti kytketyllä nelivedolla, jossa on kolme tasauspyörästöä: etu-, taka- ja keskitasauspyörästö.
Torsen Twin C itselukittuva tasauspyörästö jakaa moottorin tuottaman väännön normaalitilanteessa siten, että siitä välittyy 44% etupyörille ja 56% takapyörille. Kiihdytettäessä jakosuhde muuttuu siten, että takapyörille välittyy enimmillään 69% vetomomentista, esimerkiksi aliohjaustilanteessa. Yliohjaustilanteessa takapyörille välittyy vastaavasti vain noin 40% vetomomentista.
Torsen toimii täysin mekaanisesti, jonka johdosta sen toiminta on erittäin nopeaa ja luotettavaa.
Sori, kun heitin kysymyksen, mutta en ehtinyt osallistumaan keskusteluun.
Tuo salliva ajonhallinta on tuttu edellisistä alfoista ja toimii erinomaisesti, mutta... tämä rajoittaa selvästi tehoa jo kuivalla asfaltilla kiihdytettäessä. Tuntuu selvästi vialliselta.
Sitten se toinen oire, eli sallivuus. Hokasin juuri, että 159:n konsolin napissa lukee SEKÄ asr, että vdc! Eli kun ottaa avun pois, siinä ei ole ajonhallintaakaan, kuten oli 156:ssa. Tämä hämäsi, eli kun aikomus oli kokeilla pelkän luistoneston poistamista, nappi poistikin myös ajonhallinnan. Sorge, lasit päähän, niin ei tuu virheitä, kun näkee mitä napissa lukee. Eli unohtakaa tää.
Ok, siis todellinen ongelma tässä siis näyttäisi olevan liian herkkien antureiden kanssa silloin, kun AVUT ON PÄÄLLÄ. Joskus jopa ohitettaessa tää alkaa vilkuttamaan keltaista kolmiota ja poistaa tehot... Tässä on jokin rikki?
Tuo salliva ajonhallinta on tuttu edellisistä alfoista ja toimii erinomaisesti, mutta... tämä rajoittaa selvästi tehoa jo kuivalla asfaltilla kiihdytettäessä. Tuntuu selvästi vialliselta.
Sitten se toinen oire, eli sallivuus. Hokasin juuri, että 159:n konsolin napissa lukee SEKÄ asr, että vdc! Eli kun ottaa avun pois, siinä ei ole ajonhallintaakaan, kuten oli 156:ssa. Tämä hämäsi, eli kun aikomus oli kokeilla pelkän luistoneston poistamista, nappi poistikin myös ajonhallinnan. Sorge, lasit päähän, niin ei tuu virheitä, kun näkee mitä napissa lukee. Eli unohtakaa tää.
Ok, siis todellinen ongelma tässä siis näyttäisi olevan liian herkkien antureiden kanssa silloin, kun AVUT ON PÄÄLLÄ. Joskus jopa ohitettaessa tää alkaa vilkuttamaan keltaista kolmiota ja poistaa tehot... Tässä on jokin rikki?
- Scuderia AlfaRomeo Finlan
- Viestit: 210
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
- Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM - Paikkakunta: Lappeenranta
Koitapas painaa sitä nappia kerran lyhyesti jolloin paneelille tulee ilmoitus "ASR disinserito". Sitten paina taas keeran lyhyesti ja tulee "ASR inserito" eli ASR on taas päällä.alfista kirjoitti:Eli kun ottaa avun pois, siinä ei ole ajonhallintaakaan
Suraavaksi paina nappia pitkään: ensin tulee ilmoitus "ASR disinserito" ja kohta "VDC disinserito". Eli kummatkin saa pois päältä pitkällä painalluksella. Tämän jälkeen lyhyesti painettaessa menee kumpikin päälle.
Näin ainakin mulla.
Scuderia AlfaRomeo Finlandese
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11298
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Re: AR 159 ajonhallinta ja luistonesto
Minusta tuon -05 156:n ajonhallinta tuntuu tavallaan jopa vaaralliselta. Eihän siinä huomaa liukkautta muusta kuin vetoluistoneston valon tuikkimisesta kiihdytyksissä, kaarteeseen tullessa ei oikein tiedä onko liukasta vai ei kun auto korjaa itse luisut ihan huomaamatta. Tuikuttaisi nyt edes jotain lamppua.alfista kirjoitti: Vedon ollessa pois, tasakaasulla, ajonhallinta ei näytä jarruttelevan ollenkaan vaikka esim rampissa heittää auton peräluisuun. 156 puuttui selvästi moiseen.
- Epäkelpokeräilijä -
Scuredian neuvo toimi. Tässä asr nappi on etevämpi kuin 156:ssa, eli tällä saa kaikki avut pois. Yleensäkin nyt talviliukkailla luistonesto toimii arkikäytössä erinomaisesti. Perän saa luistoon kun oikein runttaa ja liikennevaloissa on mukava kuovitella 70 luvun tyyliin.
Silloin tällöin tämä menee kuitenkin "tukkoon" ja koneen tehot rajoittuu hetkeksi huomattavasti.
Kesävika on edelleen ratkaisematta. Niin kuin yllä mainittiinkin, niin iskarit, laakerit ja nivelet täytyy tarkistaa myös. Nehän voivat aiheuttaa myös abs antureiden vikatoimintoja.
Silloin tällöin tämä menee kuitenkin "tukkoon" ja koneen tehot rajoittuu hetkeksi huomattavasti.
Kesävika on edelleen ratkaisematta. Niin kuin yllä mainittiinkin, niin iskarit, laakerit ja nivelet täytyy tarkistaa myös. Nehän voivat aiheuttaa myös abs antureiden vikatoimintoja.
- Kaalipata
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
- Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa - Paikkakunta: Nokia
Re: AR 159 ajonhallinta ja luistonesto
Häh? Meinaakko ettei sun autos vilkuta valoa ESP:n puuttuessa peliin? Kyllä mulla vaan...Rasvis kirjoitti:Eihän siinä huomaa liukkautta muusta kuin vetoluistoneston valon tuikkimisesta kiihdytyksissä, kaarteeseen tullessa ei oikein tiedä onko liukasta vai ei kun auto korjaa itse luisut ihan huomaamatta. Tuikuttaisi nyt edes jotain lamppua.
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan
- Kaalipata
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
- Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa - Paikkakunta: Nokia
Piti tänään itekin oikein kokeilla. Parkkipaikalla vauhtia reiluummin, kaasu ylös ja ratti laitaan. Toimii, korjaa ja valo vilkkuu. Sulla on tosiaan liian kireet kumit Tai sitten jotain häikkää...joka ei tietysti oo mitenkään mahdollista Alfasta puhuttaessa.
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Pois vaan mokomat hidastimet... Tulee ajosta hauskempaa ja näyttävämpääKirkinen kirjoitti:vituttaa, kun ei anna kanttailla risteyksissä kunnon kylkimyyryä sormi on aina melkein liipaisimella kytkemässä pois ajonvakautusta
Voisi olla vieläkin loivempi tai sitten kunnon dynamic race moodi
Life is too short to drive boring cars.
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Vanha kunnon 156 v6 ilman mitään härpäkkeitä Vasemmalla jarrua ja oikealla kaasua ja kolmonen tuvassaKauGoH kirjoitti:Pois vaan mokomat hidastimet... Tulee ajosta hauskempaa ja näyttävämpääKirkinen kirjoitti:vituttaa, kun ei anna kanttailla risteyksissä kunnon kylkimyyryä sormi on aina melkein liipaisimella kytkemässä pois ajonvakautusta
Voisi olla vieläkin loivempi tai sitten kunnon dynamic race moodi
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
Re: AR 159 ajonhallinta ja luistonesto
Moi.
Ei tullut tässä ketjussa selkoa missä saattaisi olla vian syy, itsellä tekee aivan samaa loiva mutka tai jopa suoralla vähän kireempi kiihdytys niin luistonesto valo vilkkuu ja tehot pois ja tämä kuivalla tiellä ??
oliko abs anturi tai ?
auto 159 2.4jtdm Q4
Ei tullut tässä ketjussa selkoa missä saattaisi olla vian syy, itsellä tekee aivan samaa loiva mutka tai jopa suoralla vähän kireempi kiihdytys niin luistonesto valo vilkkuu ja tehot pois ja tämä kuivalla tiellä ??
oliko abs anturi tai ?
auto 159 2.4jtdm Q4
- Pasi
- Viestit: 6786
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): --- [ EX ] ---
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: AR 159 ajonhallinta ja luistonesto
Mulla ainakin saastelaitteiden poiston ja virin jälkeen saattaa kuivalla asphaltilla vilkutella luistonestoa jos sopivasti polkasee.
Ei alfat enää maistu
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: AR 159 ajonhallinta ja luistonesto
olisiko vika siinä, että sen kuuluukin toimia noin?
ei ecu tiedä, onko sutiminen tahallista vai tahatonta ---> Tehot pois ja auto takaisin kuljettajan hallintaan.
ei ecu tiedä, onko sutiminen tahallista vai tahatonta ---> Tehot pois ja auto takaisin kuljettajan hallintaan.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Polforea
- Viestit: 11551
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: AR 159 ajonhallinta ja luistonesto
Totta, mutta Q4:n ei juur pitäisi kuivalla tiellä suttua lyödä tahallisesti tai tahattomasti. Sama efekti tuli mulle softapäivityksessä, palattiin sitten pykälää laimeampaan softaan. ASR pois päältä eikä tietoakaan sutimisesta, mutta ASR päällä pätki tehoja.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: AR 159 ajonhallinta ja luistonesto
ok täytyy kokeilla ottaa racechip pois ja kokeilla sitten uudestaan.
Toinen voi olla että edessä uudet renkaat ja takana käytetyt jos halkaisia ei ole sama sattaa kuulema tehdä juuri että luistonesto pätkii tehoja, tutulla bmw vaihtoi uudet taakse niin vika ilmeni..
Toinen voi olla että edessä uudet renkaat ja takana käytetyt jos halkaisia ei ole sama sattaa kuulema tehdä juuri että luistonesto pätkii tehoja, tutulla bmw vaihtoi uudet taakse niin vika ilmeni..
-
- Viestit: 1295
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Re: AR 159 ajonhallinta ja luistonesto
Taitaa olla muutenkin vähän no-no pitää selvästi eri kokoisia renkaita autossa jossa jatkuva neliveto, onkos tuossa Q4 keskitasauspyörästössä luistoa ollenkaan, joten mihin se pyörimisnopeus ero menee?
Ja joo voi vaikuttaa luistonestoon juuri sen verran että alkaa reagoimaan, kun siellä ei taida tasan 50:50 olla vetosuhde muutenkaan.
Ja joo voi vaikuttaa luistonestoon juuri sen verran että alkaa reagoimaan, kun siellä ei taida tasan 50:50 olla vetosuhde muutenkaan.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Heksi
- Viestit: 128
- Liittynyt: 18 Heinä 2013, 13:46
- Car(s): 300E-24 -92
500 SEC -85
200 quattro 20V -90 - Paikkakunta: Vantaa
Re: AR 159 ajonhallinta ja luistonesto
Ei ainakaan mun vakio 2.4 Q4:ssä vilku valot kuin pakkaskeleillä. Audin torsen-quattroissa oli ohjeistus, että renkaiden halkaisija voi heittää kulutuspinnan syvyyden verran ilman ongelmaa. Toimiiko ABS:t normaalisti?
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Re: AR 159 ajonhallinta ja luistonesto
Nyt kun autolla on tullut ajettua useampi talvi, alkaa ymmärtää sen sielun elämää. Q4 on todella tarkka ohjauksesta ja kulkusuunnasta. Mikäli olet kääntymässä ja kulkusuunta muuttuu niin tehoja pudotetaan reilusti. Mikäli kulkusuunta on lähes suoraan ja ratti samoin, tehoa annetaan reilusti, vaikka pyörät sutisivatkin.
Näin olleen mutkaan tultaessa on auto on heitettävä pieneen sladiiin, ratti suoraan ja hanaa.
Näin olleen mutkaan tultaessa on auto on heitettävä pieneen sladiiin, ratti suoraan ja hanaa.
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1213
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Re: AR 159 ajonhallinta ja luistonesto
Ketjua lueskellessa tuli mieleen et eiköhän näissäkin ole jonkinlainen steering sensor? Eli jos on kulmia säädetty,mutta ratin asentoa ei ole testerillä kalibroitu,luulee auto että käännyt kun ajatkin suoraan...Oli tuossa vaan jonkun aikaa sitten Land Cruiser työn alla missä ratti suorassa oli steering angle 399astetta kun pitäis olla 0. Ko.autossa homman saa ryssittyä vaihtamalla akut silloin kun pyörät/ratti ei ole suorassa (akun irrotus nollaa siis steering anglen). Muutamia muita malleja ollut,joissa vsc/abs valot palaa ja kulmat tehty äskettäin nyrkkipajalla. Ratin asennon kalibrointi ja taas toimii.Voihan Yaw rate tunnistinkin olla löysällä/vainaa jolloin tekee mitä sattuu.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.