156 ja öljy

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
javi
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Touko 2011, 19:26
Paikkakunta: Helsinki

156 ja öljy

Viesti Kirjoittaja javi »

Hei vaan kaikille! Meikäläisen 156 on alkanut imemään öljyä oikein olan takaa ja en ole varma vai kuvittelenko vai haiseeko öljyn käry. Eli olisiko sylinterinkansi syypää tuohon?

Kenelläkään kokemuksia korjauksen hinnasta, tai pystyykö itse tekemään?

Tack so mykket
Ihan hyvä auto se on, noo rahaa menee vähä enemmän, joo ei oo ollu vikoja, no vähän jotain pientä...

Avatar
Jalamari
Viestit: 3089
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Ohjekirjassa lukee että litra/1000km on normaalia. Mahdollisia vikoja. Männänrenkaat jumissa,/sylinterit kiiltävät, Venttiilinvarren kumit irti/paskana, Twin Spark. Suurin vika on luultavasti tuo jälkimmäinen. :lol:

Avatar
Pasi
Viestit: 6787
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): --- [ EX ] ---
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Määrittele "olan takaa"?

Millon on viimeksi öljyt vaihdettu ja mitä merkkiä?
Ei alfat enää maistu :(

Avatar
Jarsan
Viestit: 2492
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Tuskin sentään sylinterikansi. Omakohtaisen kokemuksen valossa veikkaisin venttiilikannen tiivisteen vuotoa, joka roiskii öljyä pakosarjan lämpökilvelle ja siitä käry. Näkyy kyllä silmälläkin, kun avaa pellin?

Uusi tiiviste kustantaa ~30€ ja hivenen asiaan perehtynyt hoitaa homman itse alle tuntiin. Tiivisteen jakopäänremmin puoleisen päädyn kulmakohtiin suosittelen laittamaan tiivisteliimaa kaveriksi tai muuten alkaa vuoto hyvinkin pian uudelleen.

Venakopan pultit on sitten helposti katkeavaa sorttia, ainakin jos joku on aiemmin ne ylikiristänyt, joten tuota suositeltua 8-10Nm kiristysmomenttia on syytä noudattaa. :roll:

javi
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Touko 2011, 19:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja javi »

Pasi kirjoitti:Määrittele "olan takaa"?

Millon on viimeksi öljyt vaihdettu ja mitä merkkiä?
Olisikohan 7000 sitten ja shell helix ultra 5W40

No siis tuntuu että ku katsoin eräänä kauniina päivänä öljyn olevan aika vähissä, niin lisäsin sitä pari litraa ja tuntuu että taas alkaa olemaan puutetta.
Ihan hyvä auto se on, noo rahaa menee vähä enemmän, joo ei oo ollu vikoja, no vähän jotain pientä...

Avatar
Jarsan
Viestit: 2492
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

javi kirjoitti:No siis tuntuu että ku katsoin eräänä kauniina päivänä öljyn olevan aika vähissä, niin lisäsin sitä pari litraa ja tuntuu että taas alkaa olemaan puutetta.
Viime kesänä oli muistaakseni kauniita päiviä pari kappaletta. 8) No, paljonko sillä olisi noin suunnilleen ajettu tuossa kauniin päivän ja puutteen välissä?

javi
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Touko 2011, 19:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja javi »

Jarsan kirjoitti:
javi kirjoitti:No siis tuntuu että ku katsoin eräänä kauniina päivänä öljyn olevan aika vähissä, niin lisäsin sitä pari litraa ja tuntuu että taas alkaa olemaan puutetta.
Viime kesänä oli muistaakseni kauniita päiviä pari kappaletta. 8) No, paljonko sillä olisi noin suunnilleen ajettu tuossa kauniin päivän ja puutteen välissä?
Nippa nappa tonni.
Ihan hyvä auto se on, noo rahaa menee vähä enemmän, joo ei oo ollu vikoja, no vähän jotain pientä...

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Sanoisin, että kuuluu sarjaan tarkkaillaan.
Mutta huolehdi että öljyä on!

Jos auto vuotaa öljyä ulospäin se kyllä näkyy.

jos auton etupuolella on palaneen öljyn hajua, vikoja voi olla monia.
Venttiilikopantiiviste, (onko ollut jakopäänhihnan vaihdossa just).
Öljypohjantiiviste, (onko ollu auki).
Kansi vioissa haju putkesta, musta savu.(voi olla ulospäinkin)
Moottorin päälle kaadettu öljykin haisee. (ykkös sylinterin kolo).
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Mäkin lähtisin katselemaan lätäkköä auton alla jos kerran haisee, tuntuu, että kun käryä rupee tulemaan, vuotaa tavaraa jostain. vika ei siis välttämättä männänrenkaat/venttiilivarrenkumit/kansipahvi.

Kannataa valon kanssa käydä katsomassa miltä se kone päälisinpäin näyttää, kiertaa ihan koko motti ympäri
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

javi
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Touko 2011, 19:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja javi »

Ei ole näkyknyt läikkää auton alla, ja savu ei ole mustaa. Mutta johonkin tuo katoaa, pitänee tarkkailla ja pitää huoli että öljyä riittää. Yhdessä kohtaa tuo auto ehti jo väläyttää öljyvaloa.
Ihan hyvä auto se on, noo rahaa menee vähä enemmän, joo ei oo ollu vikoja, no vähän jotain pientä...

Avatar
Jalamari
Viestit: 3089
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Jos sitä ölppää menee se litra tonnille, niin varmasti näkyy jos maahan vuotaa. Eli kyllä se melko varmaan menee koneen läpi. Kokeile tehdä rivakka kiihdytys kylmänä, tai polje paikallaan ja tarkkaile paljonko tulee savua. Lämpösenä katti polttaa aika tehokkaasti vaikka menis öljyä läpi enemmänkin.

Jos savua ei tuu ihan näin paljoo niin se on varmaan ihan hyvä.:lol:
http://s118.photobucket.com/albums/o84/ ... V00419.mp4

Avatar
Pasi
Viestit: 6787
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): --- [ EX ] ---
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Mittatikun ala ja ylärajan määrä on muistaakseni noin litra. Eli jos 2 litraa olet joutunut lisäämään niin on aika matalalla ollut. :shock:
Ei alfat enää maistu :(

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Niin, öljy katoaa moottorin käydessä, kun öljy kiertää.
Alfan pohjamuovin päälle voi tiputtaa aika paljon öljyä, niin ettei se valu maahan.
1dl öjyä yössä ja ajoa. Ajoviima tiputtaa öljyn pois.

Jos öljyn käry auton etupuolella, kertoo minusta että öjlyä valuu kuumalle pinnalle (lohko/pakoputki).

Sanoisin että pohjamuovi pois ja auton alta katsomaan näkyykö jälkiä.
Kone käyntiin ja tarkastelua.

Jos vuotaisi sisäänpäin, eikö lambda anturit reakoisi?
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Vastaa Viestiin