Minkälaista öljyä voi käyttää 156 2.5 v6:ssa?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
ErikTheRed
Viestit: 5
Liittynyt: 25 Heinä 2011, 08:01
Paikkakunta: Kerava

Minkälaista öljyä voi käyttää 156 2.5 v6:ssa?

Viesti Kirjoittaja ErikTheRed »

Terve kaikille! Tuli viikonloppuna hankittua vihdoin viimein Alfa, vm 98 156 2.5 v6 toiseksi harraste/lelu autoksi. Kysymys kuuluu, voiko tähän kyseiseen malliin laittaa ns. Long Life synteettistä öljyä mikä on yleistä nykypäivänä? Olen töissä eri merkkisessä auto liikkeessä ja saisi ostettua esim 5w40 long life öljyä kivalla alennuksella joten tekisi mieli kokeilla, onko huono idea? Auto on muuten kiva ajaa ja oli kiva aiheuttaa kohinaa kaveri piirissä ajamalla Alfalla! :D Jeremy Clarkson, Top Gearista sanoo että jos ei omista ainakin yhtä Alfaa, ei ole auto harrastaja :)

Avatar
Finest
Viestit: 3237
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Haulla löytyi näitä ketjuja:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... ght=%F6ljy
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... ght=%F6ljy
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=9 ... ght=%F6ljy
Long Lifestä en tiedä, mobilin 1 (tai mikä peak life onkaan) ei ollut omaan autoon hyvää. Hieman kulutti sitä ja naputti myös.
Valvoline racing toimii paremmin, ei naputa tyhjäkäynnillä ja 5tkm aika ei ole tarvinut lisätä.
Mobil oli 5w-50
Valvoline 10w-60.

Avatar
silverine
Viestit: 2492
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Suosittelen :) V6:seesi 10W-60 -öljyä. Jos moottorilla on
taipumusta syödä/kuluttaa/falskata öljyä niin tuo laatu
kestää padassa paremmin. Ei ole liian kankea talvella
eikä liian liru kesällä.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Eiköhän se töistä saamasi long life-öljy täytä Alfan laatuvaatimukset, eli osta pois ja kokeile. Ei tavalliseen ajoon tarvita mitään 10W-60 kisaöljyjä.

Avatar
90
Viestit: 8060
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 V6 Super -87
156 2.5 V6 -98
164 3.0 V6 autom -88
166 3.2 V6 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

tehtaan suositus on tainnut alkujaan olla selenia 20K jonka viskositeetti on 10W-40.

Avatar
Pasi
Viestit: 6787
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): --- [ EX ] ---
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

No ei 10w60 mitään kisa öljyä ole... meitin V6 ei syö sitä lainkaan, kun taas nelikymppiset katoo koneesta litra per ~2tkm

Ja siis nimenomaan Valvoline 10w60
Ei alfat enää maistu :(

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ei sinne silti kannata "varmuuden vuoksi" liian paksuja öljyjä laittaa. Jos 5W-40 toimii niin käyttää sitä, ja kokeilemallahan se selviää. Kyllä sen pitäisi ehjässä koneessa pysyä sisällä.

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Re: Minkälaista öljyä voi käyttää 156 2.5 v6:ssa?

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

ErikTheRed kirjoitti:Jeremy Clarkson, Top Gearista sanoo että jos ei omista ainakin yhtä Alfaa, ei ole auto harrastaja :)
Taisi se Jeremy sanoa jotakin sinnepäin että et voi kutsua itseäsi "true petrolheadiksi" jos et ole omistanut koskaan Alfaa. Kirjoitti muuten kirjassaan erittäin kauniita sanoja myös 166 Alfasta...

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

90 kirjoitti:tehtaan suositus on tainnut alkujaan olla selenia 20K jonka viskositeetti on 10W-40.
sattuu olemaan manuaali tässä vieressä:

SAE 10W40; ACEA A3-96, CCMC G5
API SJ, synteettinen moottoriöljy
Suositus:Selenia 20 K

SAE 5W30, ACEA A1
API SJ, synteettinen moottoriöljy, alle -20 lämpötiloissa
Suositus:Selenia Performer

ja urheilulliseen ajoon suositellaan Selenia Racing 10W-60

Castrol 10W60 Edge on omassa nyt ja tuntuu toimivan hyvin ympäri vuoden, ei kyllä mitään ongelmia Mobilin RF 5/40/50 öljyilläkään.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Epezi
Viestit: 7544
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Suosittelen jotain liukasta ja märkää.

V6:nen ei ole nirso öljylaadun suhteen.

Avatar
silverine
Viestit: 2492
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

^
Käviskö saippua? Pala vai nestemäinen?
Paljonko pitää laittaa vettä, noinniinku suhteessa?
:fadein:

8 vuoden kokemuksella ainakaan 5W-40 ei ole paras
vaihtoehto väljälle, vanhalle mutta pirteälle vanhukselleni.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
90
Viestit: 8060
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 V6 Super -87
156 2.5 V6 -98
164 3.0 V6 autom -88
166 3.2 V6 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Epezi kirjoitti:Suosittelen jotain liukasta ja märkää.

V6:nen ei ole nirso öljylaadun suhteen.
ei niin, mutta jättäisin kuitenkin nuo 5W-40:t ainakin näin lämpöisillä keleillä väliin kuten silverinekin tuossa mainitsi.. talvella varmaan ihan toimivat..

ErikTheRed
Viestit: 5
Liittynyt: 25 Heinä 2011, 08:01
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja ErikTheRed »

5w30 volkkari/audi long lifea olis tarjolla hyllyt täynnä henkilökunnan alennuksella joten tekis mieli ostaa ja kokeilla...en usko että se rikki ainakaan menee...mutta en sitten tiedä lisäävätkö siihen long life formulaan jotain muita lisäaineita? Täytyy vielä miettiä...

ErikTheRed
Viestit: 5
Liittynyt: 25 Heinä 2011, 08:01
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja ErikTheRed »

Katoin vielä tuota öljy purkkia ja on myös Porscheille suunniteltu "replacement oil", Castrol SLX...

Avatar
90
Viestit: 8060
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 V6 Super -87
156 2.5 V6 -98
164 3.0 V6 autom -88
166 3.2 V6 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

melko matala tuo yläpään viskositeetti.. itse en laittaisi missään tapauksessa varsinkaan kesällä, 156:ssa ei ole erillistä moottoriöljynlauhdutinta ja kesäkeleillä kun ne öljytkin saattaa käydä melko lämpöisenä mutta jos haluat kokeilla niin siitä vaan, itsehän otat sen riskin.. :mrgreen:

edit: Valvoline ja Castrol on busson käsialaa olevissa kutoskoneissa hyväksi todettu.. :wink:

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Paljonkohan noin vuositasolla tulee noilla "työsuhdeöljyillä" verrattuna esim Castrol Edge 10W-60 öljyyn. Ei varmaan ihan hirmuisesti vaikka Bussonen öljytilavuus onkin isompi kuin "normiautoissa".

Avatar
90
Viestit: 8060
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 V6 Super -87
156 2.5 V6 -98
164 3.0 V6 autom -88
166 3.2 V6 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

aika olematon säästö loppupeleissä ja väärässä paikassahan ei kannata säästää, sen on siperia opettanut jo aikapäiviä sitten.. :)

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Jos viskositeetti on ihan tehtaan määrittelemissä rajoissa ja laatuöljyä niin ei se mitään väärässä paikassa säästämistä ole. Öljyt koneeseen ja kovaa ajoa.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7799
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + Explorer EV
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Tuomas K kirjoitti:Jos
Eli jos ajaa jatkuvasti alle -20 asteen lämpötiloissa, niin tuo volkkarin longlife on just passeli bussoon!
V6 kirjoitti:SAE 5W30, ACEA A1
API SJ, synteettinen moottoriöljy, alle -20 lämpötiloissa
Suositus:Selenia Performer

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, Alfa Giulietta 1.4 MultiAir 170hv -11, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Kendall Elite Racing Formula 5W-50 on toiminut tähän asti ihan hyvin.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Rolle kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:Jos
Eli jos ajaa jatkuvasti alle -20 asteen lämpötiloissa, niin tuo volkkarin longlife on just passeli bussoon!
Aloitusviestissä puhutaan 5W-40 viskositeetista. Aivan varmasti sopii normaaliin ajoon Suomen kesässä.

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Bones »

ei oo vielä rikki menny 5w-40 öljyillä ja nyt vieläpä sisällä mobil 3000:set, eikä tarvi pahemmin edes lisäillä. joku öljyuskovainen menettäs ehkä unensaki noista mobileista ;)

vaihtuu toki aikas usein.
200 baria vaparissa..

Avatar
Auristo
Viestit: 390
Liittynyt: 23 Syys 2006, 11:27
Car(s): Maserati 4200gt
Fiat 500 1.4 Sport ja 1.3jtdm
Peugeot 407 Coupe V6 2.7 Diesel
ex. Giulietta 1.4 ma Speciale
ex.166 V6 -04
ex. 156 V6 -01
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Auristo »

Bones kirjoitti:ei oo vielä rikki menny 5w-40 öljyillä ja nyt vieläpä sisällä mobil 3000:set, eikä tarvi pahemmin edes lisäillä. joku öljyuskovainen menettäs ehkä unensaki noista mobileista ;)

vaihtuu toki aikas usein.
Sama öljy käytössä täälläkin, 10 000km vaihtovälillä ei tarvinnut lisätä yhtään. Öljyn pinta oli tikussa tippunut kolmanneksen minimin ja maksimin välisellä alueella eli reilu puoli litraa kulunut?
Päätin jatkaa samalla öljyllä koska ei ole mitään havaittavia ongelmia. Aiemmin käytin kalliita 10w-60 öljyjä mutta luovuin niistä kun ei ole suunnitelmia radalle lähtöön...
ex:BMW 1502, 318iS|Saab 99 Turbo, 900Turbo, 9000Turbo|Lancia Thema ieTurbo|Peugeot 405 T16, 306Hdi

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Bones kirjoitti:ei oo vielä rikki menny 5w-40 öljyillä ja nyt vieläpä sisällä mobil 3000:set, eikä tarvi pahemmin edes lisäillä. joku öljyuskovainen menettäs ehkä unensaki noista mobileista ;)

vaihtuu toki aikas usein.
Samoilla mennään täälläkin.164ts,350tkm ajetussakin kulutus olematon,ja 2,5 v6 ei oikeastaan lainkaan kuluta tuota.Kulutushan ei toki kerro öljyn paremuudesta,mutta kuitenkin riittävästi normaali käytössä :roll:
Mobil vaan on liian tavis öljyä monen alfistin makuun :)

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Tuolla W60 öljyllä kuitenkin öljynpaineet kuumassa koneessa ja vanhalla öljyllä pysyy parempina. Ei huono asia etenkään vanhemmassa koneessa. Autonvalmistajat suosittelee nykyään ohuita öljyjä yhtenä polttoaineen kulutuksen pienentämiskonstina. Ei ehkä se oleellisin öljynvalintakriteeri harrasteautoon jossa Bussone. Autonvalmistajalla ei ehkä öljynpaineen säilyminen jossain 200tkm ajetussa autossa ole se ihan tärkein öljynvalintakriteeri. Eli summa summarum, jos ko. kulkine on harrasteväline jolle ei jatkuvasti tule kylmäkäynnistyksiä -20C lämpötilassa ilman lohkolämmitintä, minun ääneni menee W60 öljylle. Ja jos Castrol ja Valvoline ovat liian eksoottisia, niin sitten Mobil 5W-50 Peak Life :)

Avatar
90
Viestit: 8060
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 V6 Super -87
156 2.5 V6 -98
164 3.0 V6 autom -88
166 3.2 V6 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Tuomas K kirjoitti:
Rolle kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:Jos
Eli jos ajaa jatkuvasti alle -20 asteen lämpötiloissa, niin tuo volkkarin longlife on just passeli bussoon!
Aloitusviestissä puhutaan 5W-40 viskositeetista. Aivan varmasti sopii normaaliin ajoon Suomen kesässä.
jeps mutta myöhemmin on korjattu että öljyn laatu on 5W-30, kantsii lukea ketju alusta loppuun.. :wink:

Avatar
90
Viestit: 8060
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 V6 Super -87
156 2.5 V6 -98
164 3.0 V6 autom -88
166 3.2 V6 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

onefromnorth kirjoitti:Tuolla W60 öljyllä kuitenkin öljynpaineet kuumassa koneessa ja vanhalla öljyllä pysyy parempina. Ei huono asia etenkään vanhemmassa koneessa. Autonvalmistajat suosittelee nykyään ohuita öljyjä yhtenä polttoaineen kulutuksen pienentämiskonstina. Ei ehkä se oleellisin öljynvalintakriteeri harrasteautoon jossa Bussone. Autonvalmistajalla ei ehkä öljynpaineen säilyminen jossain 200tkm ajetussa autossa ole se ihan tärkein öljynvalintakriteeri. Eli summa summarum, jos ko. kulkine on harrasteväline jolle ei jatkuvasti tule kylmäkäynnistyksiä -20C lämpötilassa ilman lohkolämmitintä, minun ääneni menee W60 öljylle. Ja jos Castrol ja Valvoline ovat liian eksoottisia, niin sitten Mobil 5W-50 Peak Life :)
tässä tekstissä asia on ilmaistu varsin selkeästi joten komppaan täysin.. :-D

ErikTheRed
Viestit: 5
Liittynyt: 25 Heinä 2011, 08:01
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja ErikTheRed »

Kiitoksia vinkeistä! Meen kauppaan kattelemaan mitä öljyjä sieltä löytyy...tuskin kerkeen enempää kun yhet öljyt vaihtaa kun taas tekee mieli uutta autoa...kun nuo pelit vaihtuu aika useaan. Muuten tuntuu että hyvä auto on, ei ruostetta ja ajettu vain 137tkm ja tehot tallella. So far so good :)

Vastaa Viestiin