75 vaihteisto?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5415
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

alfa 156 v6 kirjoitti:
Otsosmi kirjoitti: Ja lisäksi, mistä noita niveliä löytyy? Varsinkin se iso pallonivel kiinnostaisi. Rupeaa usko loppumaan... :?
vaikka tuolta http://www.performatek.com/frOnlineCatalog.htm ==>ALFA ==> GTV6/Milano ==>"monkey shifter kit"

Jos tilaat niin voisin lähteä mukaan kimppaan. Dollarin kurssikin olis aika hyvä nyt :P tuo setti alle 100e

Jeps. Noita ei ainakaan tuolta kautta sitten saa toistaiseksi :oops:

Täytyy kehittää jotain muuta.

Harrikka
Viestit: 152
Liittynyt: 27 Marras 2005, 22:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Harrikka »

Oisko kellään tietoo ,minkä mittainen sen jousen,joka on ykkösvaihteen synkronoinnissa,pitäs olla?Vaikuttaa väsähtäneeltä.Ei kait sillä oo mitään virkaa jos se tossa noin hölkkäsee.

Harrikka
Viestit: 152
Liittynyt: 27 Marras 2005, 22:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Harrikka »

No minkähän vaihteisto toi on ku tossa pikkuvetopyöräsä on 11 hammasta?Tota isompaa en oo vielä katellu,lukoton perä kummiski on.

gYdEbUh
Viestit: 2535
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Mulla menee ykkönen ja pakki huonosti sisään. Kakkonen ei rusahda, eikä tarvitse pelätä että Italialaiset olisi jaksaneet sitä korjata. Lootaöljyt on hyvät ja miltei uudet. Redline 75-90. Eihän tuo täysin oikeaa ole mutta ei tuon vaihteen menemiseen pitäisi vaikuttaa. Autossa on myös Launch control. Kun tekee täyskiihdytyslähdön irroittaen kytkimen miltei heti niin kytkin luistaa itsestään sopivasti, eikä autossa vielä ole kovin kummoisia tehoja. Onko RVS käsittely hukkaan heitettyä rahaa, jos lootaa joutuu kuitenkin kohta remppaamaan? Ainakin tuo vaihdekepin alahaarukka pultti on kireällä.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Harrikka
Viestit: 152
Liittynyt: 27 Marras 2005, 22:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Harrikka »

Ei tosta ykkösen synkronoinnista oo näköjään kellään tietoo.Mut nyt toinen juttu,miten toi vetopyörästön välyksen saa säädettyä?

Avatar
Sape
Viestit: 1400
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sape »

Löytyyköhän noita vaihteensiirron niveliä enää mistään? Ei ole ainakaan sattunut silmään missään.

Avatar
Wolffis
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Wolffis »

Harrikka kirjoitti:Ei tosta ykkösen synkronoinnista oo näköjään kellään tietoo.Mut nyt toinen juttu,miten toi vetopyörästön välyksen saa säädettyä?
tähän dilemaan minäkin kaipaisin neuvoja?
@lfat...

Avatar
Wolffis
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Wolffis »

alfa 156 v6 kirjoitti:
Otsosmi kirjoitti: Ja lisäksi, mistä noita niveliä löytyy? Varsinkin se iso pallonivel kiinnostaisi. Rupeaa usko loppumaan... :?
vaikka tuolta http://www.performatek.com/frOnlineCatalog.htm ==>ALFA ==> GTV6/Milano ==>"monkey shifter kit"

Jos tilaat niin voisin lähteä mukaan kimppaan. Dollarin kurssikin olis aika hyvä nyt :P tuo setti alle 100e
^^tässäkin topikissa on linkki mistä löytyy! :wink:
@lfat...

Avatar
Sape
Viestit: 1400
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sape »

Huomasin kyllä tuon linkin, mutta alfa 156 v6 kirjoitti tuossa ylempänä että ei saa ainakaan toistaiseksi. Onkohan tilanne muuttunut?

gYdEbUh
Viestit: 2535
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Tuohon vaihteiden sisäänmenoon takelteluun muuten auttaa myös vaihdelaatikon vasemman tukikumin vaihtaminen uuteen ja samalla öljyää ja rasvaa vivuston hyvin. Itselläni vaikuttaisi auttaneen.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

Muukkosella oli ainakin jossain vaiheessa listoilla noita niveliä. Soittamalla varmaan selviää, että löytyykö vielä.
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

Avatar
KJS
Viestit: 4705
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Hiukan asiaa sivuten. Mitä pitää purkaa laatikkopaketista pois, että saa kytkimen työsylinterin irti?

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

No se kytkimen työsylinteri. :mrgreen: Siis laatikosta ei (muistaakseni) tarvitse purkaa muuta.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

Pitäs olla ihan vaan lukkorenkaalla kiinni, ellei oo mallia hapettunut.
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

Avatar
PP
Viestit: 161
Liittynyt: 02 Elo 2005, 09:15

Viesti Kirjoittaja PP »

Ei siinä muistaakseni muuta tarvinnut kuin vääntää rengasraudalla kytkimen kampi taakse ja kaivaa sormilla työsylinteriltä kammelle tuleva irto akseli pois. Työsylinteri on laatikon kyljessä olevassa "silmukassa" eli letkun joutuu irrottamaan. Letkun kanssa voikin sitten tulla ongelmia sillä letkun päiden kierteissä on käytetty yleisestä poikkeavaa jakoa ja uuden hommaaminen on aina välillä ollut vaikeaa.

Työsylinteriä ei tarvitse eikä tuon letkun takia kannata irrottaa korjaussarjan kumien vaihtoa varten. Kunnostuksen mahtuu helposti tekemään sylinteri paikallaankin.
TPP

legza
Viestit: 897
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja legza »

tänään tuli vaihdettua ykkösen ja kakkosen syncrot uusiin sekä siirtorengas päikseen vitosen kanssa. Sen siirtorenkaan hampaat oli aivan tuusannuuskana, no onneksi alfalla on keksitty laittaa valmis varaosa laatikon mukana, eli se vitosen siirtorengas, :-D Myös kakkosen vaihderattaan siirtohammastukset olivat ottaneet vähän itseensä, mutta kaippa nuo toimii uusien syncrojen avustuksella. Syncrorenkaat olivat myös täysin kuluneet, sekä päältä että sisäpuolelta. Sisäpuolelle oli tullut lovea ja ulkopuolelta varmaan ~puoli milliä lähtenyt pois.

Toi alfan laatikko on kyllä hemmetin yksinkertainen purkaa ja kasata, eikä tarvi ulosvetäjällä leikkiä. Toisaalta sittenhän sen näkee vasta oikeasti, että onko remontti onnistunut kun kilometrejä on kertynyt. Mutta kylmiltään vaihteet tuntuu toimivan.

Parin vanhan japsin syncroinoinnit nähnyt ja niissähän se on jonkin verran erilainen ja maalaisjärjellä järkevämpi? Siis että syncrorenkaassa itsessa on kytkentähampaat ja syncron sisäpinta painaa kartiota koko pinta-alaltaan.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Ei tosta ykkösen synkronoinnista oo näköjään kellään tietoo.Mut nyt toinen juttu,miten toi vetopyörästön välyksen saa säädettyä?
Eikös sen ykkösen synkan saa samanlailla kunnostettua kuin muutkin, kääntää toisin päin ja kattoo kytkentähampaat on ehjät..?

Simmilevyillä/prikoilla säädetään perä, jossain linkkien linkissä tän sivuston kautta olen nähnyt niitä myytävän, joku alfaholics tai sen kaltanen paikka.

On kanssa edessä tuo operaatio yhden 75:en kanssa, perä huutaa mutta vaihteet ja vaihteensiirto pelaa kuin unelma..*.

http://alfa.alfaclub.nl/~alfa75/manuals ... earbox.pdf

Sivu 15 ja 23 näkyy 1:en hammaspyörät ym...

nisa
Viestit: 149
Liittynyt: 12 Syys 2010, 16:08

Viesti Kirjoittaja nisa »

Mikähän meni 75 sen laatikon kasaukses vituiks ku ainut vaihe mikä löytyy on 5 vaihe ja vaihekeppi ei liiku ku sivuttais suunnas?

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Mikähän meni 75 sen laatikon kasaukses vituiks ku ainut vaihe mikä löytyy on 5 vaihe ja vaihekeppi ei liiku ku sivuttais suunnas?
Jos kaikki muuten on kasattu oikein niin...

Siellä on se eräänlainen turvalaite mikä estää että et saa 1, 3 ja 5 vaihdetta yhtäaikaa päälle tai 2, 4 tai pakkia.

Vaihteensiirtäjän pitkissä tangoissa on lovia, joihin ottaa kiinni jousikuormitteinen kuula/tappi, nämä jousineen löytyy yleensä laatikon ulkopuolelta jonkinlaisen luukun tai isomman ruuvin alta, 3 kpl uskoisin olevan myös 75:en askissa.

Nämä on nyt väärissä asennoissa/väärin kasattu ja sen myös 5:en on pakotettu päälle.

75:en rakenteesta ei tarkkaa varmuutta mutta näin oli ainakin 164:ssa askissa, jokin samantapainen järjestelmä myös tuossa pitää olla.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

nisa kirjoitti:Mikähän meni 75 sen laatikon kasaukses vituiks ku ainut vaihe mikä löytyy on 5 vaihe ja vaihekeppi ei liiku ku sivuttais suunnas?
yhden laatikon kasanneena veikkaisin että vitosen siirtäjä ei oo paikallaan. Mä huomasin vian ennen kuin nostin laatikon paikalleen. Olis huomattavasti enenmmän ottanut pattiin jos olis vasta silloin huomannut

nisa
Viestit: 149
Liittynyt: 12 Syys 2010, 16:08

Viesti Kirjoittaja nisa »

Mut mitäs ku vivusto on urti ja ottaa lukkopuheil kiinni sielt askist ulos tulevast tangost kiinni ja sielt pystyy kkäännellä vaihteit päälle ? Vivuston kasasin räjäytys kuvien mukaa joten sekä ei varmaan oo väärin kasattu?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5415
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

nisa kirjoitti:Mikähän meni 75 sen laatikon kasaukses vituiks ku ainut vaihe mikä löytyy on 5 vaihe ja vaihekeppi ei liiku ku sivuttais suunnas?
nisa kirjoitti:Mut mitäs ku vivusto on urti ja ottaa lukkopuheil kiinni sielt askist ulos tulevast tangost kiinni ja sielt pystyy kkäännellä vaihteit päälle ? Vivuston kasasin räjäytys kuvien mukaa joten sekä ei varmaan oo väärin kasattu?
Eiköhän tuo laatikko ole oikein kasattu jos noin toimii ja vika on kuitenkin laatikon ulkopuolisissa vivustoissa...

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Mulla kävi vastaavasti kun kiristin hiukan liikaa joskus sitä vaihdekepistä laskien ensimmäistä niveltä. Ei liikkunut keppi mihinkään. Sopivasti mutteria auki ja taas rokkasi.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Wolffis
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Wolffis »

@lfat...

Vastaa Viestiin