ALB on, kuten yllä mainittiinkin, taka-akselin jarrupainesysteemi. Yleisesti perustuu toiminta erittäin yksinkertiaseen ideaan; perä nousee > jarruteho takana laskee. Noita on mekaanisia (käytännössä akselissa pieni jousi ja vaijeri, jousi kun venyy -> vaijeri löystyy -> jarruteho laskee) ja elektronisia; veikkaisin tässä tapauksessa kyseessä olevan mekaanisen härpättimen.
Ja tosiaan, kaverilla oli pösössä (406) ABS+ALB merkintä rekisteriotteessa, abseista ei vaan koskaan mitään kuultu. Paitsi katsastuksessa.

Ei siinä, kovia jarrutteluita hiekkakentällä herätti ne eloon ja sitten menikin läpi nätisti. Oli kyllä hassua, kun ekalla jarrutuksella kuulu abseista pieni töpsähdys, tokalla kuulu jo vähän kolinaa ja sitten rupes heräilemään. Olivat totaalisen jumissa - ilmeisesti ajettu vähän liian varovaisesti.
Toivottavasti saat selkoa tuohon absihommaan! Itsehän dissaan normaaliajossa noita, mutta kyllä ne kai hätätilassa on "ihan kiva olla".