Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 2535
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Yleisjärkevä ohje on että 10w öljy on liian jäykkää -20c käynnistyksissä kiertämään kunnolla aikalailla kaikkiin autoihin. Tällä ei sinänsä ole merkitystä koska 10w60 öljyä ei tarvitse kun kovassa ratakäytössä tietyissä urheiluautoissa ja viritetyissä turboautoissa.
Olen joskus väittänyt täällä ilman suurempaa tietoa että JTS:ssä kannattaa käyttää tuota öljyä ettei imupuoli karstottuisi niin paljon, totuus taitaa olla ettei tuo öljy sitä karstaa merkittävästi vähennä. Eikä tuo 10w60 suositus taida olla Suomen ilmastoa silmälläpitäen siihen tehty..
Aikanaan meni paljon Hiacen kansia paskaksi talvella kun käytettiin 10w40 öljyä.
10w60 öljyä on kaupoissa juuri sen verran kun sitä menee kaupaksi.
Kyllä, olen itsekin ajellut joskus 10w60 öljyillä talvella, pyrin nyt välttämään tätä.
Olen joskus väittänyt täällä ilman suurempaa tietoa että JTS:ssä kannattaa käyttää tuota öljyä ettei imupuoli karstottuisi niin paljon, totuus taitaa olla ettei tuo öljy sitä karstaa merkittävästi vähennä. Eikä tuo 10w60 suositus taida olla Suomen ilmastoa silmälläpitäen siihen tehty..
Aikanaan meni paljon Hiacen kansia paskaksi talvella kun käytettiin 10w40 öljyä.
10w60 öljyä on kaupoissa juuri sen verran kun sitä menee kaupaksi.
Kyllä, olen itsekin ajellut joskus 10w60 öljyillä talvella, pyrin nyt välttämään tätä.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- MiNkO^^
- Viestit: 875
- Liittynyt: 06 Huhti 2006, 13:03
- Car(s): Projekti: 1.6 Alfa Romeo 75
käyttöauto: Seat Ibiza 1.8t Cupra R
Ex: Alfa Romeo 147 - Paikkakunta: Päijät-Häme
korkkaskohan tuo takapään stefa tänään..hetken kun ajoi niin hirvee käry autosta.Parkkipaikalle tutkii tilannetta.Savut tuli moottorin takapäästä.Kierrokset kun laski tyhjäkäynnille niin öljynpainevalo syttyi.Viisaamilta vähän neuvoa mistä aloittaa.
Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
Tyhmiä kysymyksiä 75:sesta
Kokeiles kädellä venttiilikopan takaa nokkaakselien kohdalta, siellä on puolikuun muotoiset kumitiivisteet, jotka vanhemmiten kovettuvat, ja alkavat vuotamaan. Jos on öljyinen niin vuotaa sieltä. Ja voi se venttiili kopan tiivisteestäkin vuotaa. Ja tietenkin takapään stefa,sekä takimmaisen runkolaakerin sivuissa olevat kumiset " lakritsin" pötköt kovettuvat, ja vuotaa sieltä.
Selenian 10w-60 öljyn jähmepiste on alle -35 astetta.
Tuota on tullut käytettyä nyt muutama vuosi kappoissa ja alfassa.
http://www.flitalia.it/en/fl/component/ ... temid,254/
Ei tuo kappa pohjoisen pakkasissa ollut talvella moksiskaan vaikkei sitä saanut lämppäriin kiinni.
Omin voimin se käymään lähti.
Pakkastakin oli vajaa 40 astetta.
Kannussa öljy todellakin oli jähmeää, mutta ei vielä siirappia.
Tuota on tullut käytettyä nyt muutama vuosi kappoissa ja alfassa.
http://www.flitalia.it/en/fl/component/ ... temid,254/
Ei tuo kappa pohjoisen pakkasissa ollut talvella moksiskaan vaikkei sitä saanut lämppäriin kiinni.
Omin voimin se käymään lähti.
Pakkastakin oli vajaa 40 astetta.
Kannussa öljy todellakin oli jähmeää, mutta ei vielä siirappia.
- MiNkO^^
- Viestit: 875
- Liittynyt: 06 Huhti 2006, 13:03
- Car(s): Projekti: 1.6 Alfa Romeo 75
käyttöauto: Seat Ibiza 1.8t Cupra R
Ex: Alfa Romeo 147 - Paikkakunta: Päijät-Häme
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sesta
pakosarjanpuoleinen nokkaakselin kohdalta märkä,enempää en ole tutkinut onko vuotoa sitten jossain muualla...Kiitoksia vinkistärasvanäppi kirjoitti:Kokeiles kädellä venttiilikopan takaa nokkaakselien kohdalta, siellä on puolikuun muotoiset kumitiivisteet, jotka vanhemmiten kovettuvat, ja alkavat vuotamaan. Jos on öljyinen niin vuotaa sieltä. Ja voi se venttiili kopan tiivisteestäkin vuotaa. Ja tietenkin takapään stefa,sekä takimmaisen runkolaakerin sivuissa olevat kumiset " lakritsin" pötköt kovettuvat, ja vuotaa sieltä.
Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.
Täytyisi piakkoin vaihtaa öljyt, ja ajattelin laittaa paksut öljyt, jos syksyllä on vielä lämpimämpiä kelejä. Ja samalla sitten ajais alkutalven ennen kun vaihtaa vähän notkeempiin. Näin ajattelin, mutta en tiä onko mitään järkeä.Tuomas K kirjoitti:Ihan vaan uteliaisuudesta, miksi laittaa talvea vasten noin paksut öljyt?jussit kirjoitti:Kiitoksia vastauksista. Taidan laittaa tuota 10w-60 öljyä.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
Tyhmiä kysymyksiä 75:sesta
Kokeiles seuraavalla tavalla. Vedä sieltä takavaloilta, missä polttimot ovat kiinni se on peltiä, siitä pellistä johto vaikka siihen pultin kantaan, millä koko hässäkkä on rungossa kiinni. On todennäköisesti maa vika, jos valot välkkyvät miten sattuu.
-
- Viestit: 2535
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Kiitosta. Sain nuo lasit pelaamaan kun heilutin nappikoteloa katossa, (kattoverhoilu roikkuu) painelin nappia, ja naputtelin kahta reunimmaista sulaketta oven puolelta samaan aikaan.vesamaan kirjoitti:netistä kaivettua:gYdEbUh kirjoitti:Jäi 75:n molemmat etuikkunat puoliksi auki. Mikä sulakerasian releistä on lasien? Mikä sulake? Kiitos.
rele on ylärivissä toinen oikealta
sulake nro 18
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sesta
En ymmärrä miten takavalojen maavika vilkuttelisi valoja edessärasvanäppi kirjoitti:Kokeiles seuraavalla tavalla. Vedä sieltä takavaloilta, missä polttimot ovat kiinni se on peltiä, siitä pellistä johto vaikka siihen pultin kantaan, millä koko hässäkkä on rungossa kiinni. On todennäköisesti maa vika, jos valot välkkyvät miten sattuu.
Lähtökohtaisesti joo tuosta vilkkumisesta tulee mieleen maavika. En vain ikinä ole nähnyt että maavika aiheuttaisi sen että ne valot vilkkuu ihan vuorotahtia. Niin kyllä olen nähnyt monesti, että kun vilkku syttyy niin toinen valo vieressä himmenee ja vilkkukin syttyy verkkaisesti. Tässä siis kun vilkku syttyy se syttyy heti ja kirkkaasti, ja parkkivalo sammuu kuin katkaisimesta, ja toisinpäin.
Täytyy sitä tutkia kun ehtii...
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
Tyhmiä kysymyksiä 75:sesta
Kokeiles uudella vilkkureleellä. On jossain sisällä mittaritaulun syövereissä vasemmalla puolella.
Ja tämäkin vika korjaantui perinteisellä tavalla. Rele irti ja takaisin paikoilleen ja vot vilkut toimii normaalisti.SilBazze kirjoitti: mikä mahtaisi olla syynä kun Control paneelissa palaa kokoajan vilkun valo ja vilkut ei napsuta kun laittaa vilkun päälle vaan palaa yhtäputkea.
On tuo 75 vaan jännä kapine.
One life, live it!
Kannattaa vielä tarkistaa, että sulakerasian takaa on liittimet kunnolla kiinni. Mulla kerran lakkas vilkut yhtäkkiä toimimasta ja vilkkureleen liitin oli lähes irti, muutkin liittimet vaikuttivat olevan vähän hiipineet irti. Tiedä sitten oliko vaan jalka joskus hipaissut noita irti mun tapauksessa tai jotain muuta... Sekään ei ole ennen kuulumatonta, että itse releessa on sisäistä vikaa ja kopauttelemalla toimii taas hetken.Suba kirjoitti:Ja tämäkin vika korjaantui perinteisellä tavalla. Rele irti ja takaisin paikoilleen ja vot vilkut toimii normaalisti.SilBazze kirjoitti: mikä mahtaisi olla syynä kun Control paneelissa palaa kokoajan vilkun valo ja vilkut ei napsuta kun laittaa vilkun päälle vaan palaa yhtäputkea.
On tuo 75 vaan jännä kapine.
Se on ilmeisesti pääsylinteri nimeltään. Sokka irti polkimesta, ja 2 kuusiokolopulttia irti ohjaamon puolelta. Se on vähän ikävässä paikassa, ei näe mitään, ja kädelläkin pääsee aika heikosti tunnustelemaan.nisa kirjoitti:Miten toi kytkimen työsylinteri Lähtee irti? Eli se sylinteri mikä on konehuoneessa
Tarttis saada stefa/tiiviste ajoituksenmuuntimen ja kannen liitokseen. Kuka mistä sellaisen löytäisi? Vanha oli kovettunut ja murtui palasiksi, mutta mittailin kannesta tuon koon: ulkohalkaisija 42mm. sisähalk. 32, paksuus/syvyys 7mm.
Edittiä. Tiivistekeskuksesta löytyi sopiva hydraulilaitteisiin tarkoitettu tiiviste joka näyttäisi pitävän. Case closed.
Edittiä. Tiivistekeskuksesta löytyi sopiva hydraulilaitteisiin tarkoitettu tiiviste joka näyttäisi pitävän. Case closed.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.
- Tiige
- Viestit: 2935
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Se on liimattu akseliinsa. Kuumailmapuhaltimella lämmittää ja vetää. Tai sitten vaan runnoo pihdeillä sen rikki. Muista puhdistaa kunnolla liimat akselista ettei uusi pyörijä halkea asentaessa.SilBazze kirjoitti:Kuuluisiko alemman virranjakajan pyörijä lähteä samanlailla kuin ylempi joka on nokassa kiinni (kyse on tessusta).
Ylemmän pyörijän olen jo vaihtanut mutta alempi ei lähde vetämällä ei sitten millään.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
9000 Saabbaan pyritin pyörii omissa jakajissa, hinta ratkaisinakkis kirjoitti:Jostain, muistaakseni saabista? laitoin tuonne omaani uudet pyörijät aikanaan. Hinta huiteli jossain muutaman euron hujakoilla per käikäle.
Muistelen että jotain hämärää niiden "originellien" saatavuudessa / hinnassa oli silloin.
Hyvä vaan tietty, jos muistan väärin.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.
-
- Viestit: 745
- Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
- Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, MaXi5 -00, ex Maserati 4.24v -90
- Paikkakunta: Mikkeli
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Saab 9000:sta löytyy sopiva. Saabissa on kahta mallia enkä muista varmaksi oliko vanhempi vai uudempi oikea, mutta se on äkkiä tarkistettu.nakkis kirjoitti:Jostain, muistaakseni saabista? laitoin tuonne omaani uudet pyörijät aikanaan. Hinta huiteli jossain muutaman euron hujakoilla per käikäle.
Muistelen että jotain hämärää niiden "originellien" saatavuudessa / hinnassa oli silloin.
Hyvä vaan tietty, jos muistan väärin.
Ainakin Motonetista saa niitä 75:n omiakin pyörijöitä, mutta kahdelle tulee hintaa yli 50 € joten kiusaus pieneen säästämiseen on suuri.
Minkä takia niissä 75:n pyörijöissä tulee se akseli mukana?
Edellisella jakohihnan uusintakerralla tuli todettua, että venttiilivälykset palasäädön puolelta olemattomat. Eli melkein täytys säätää tässä vaiheessa viimestään ettei ala venttiilit palamaan. Ääneen mahdollisesta RVS auttaa, mutta itse ongelma jää.Carlo Coppa kirjoitti:^ Jos venttiilien nakutus on ongelmana niin RVS -käsittely hoiti minulla sen.
Tuo kun on käyttöautona, niin ei viittis purkaa ja todeta ettei oikeenlaisia paloja löydy lähimailtakaan
- nakkis
- Viestit: 589
- Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
- Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159 - Paikkakunta: Jkl
Muakin kiinnostaa tämä tieto.legza kirjoitti:Minkäs kokosia venttiilin säätöpalat on tuohon V6:n? Ja mistähän paksuuksista suunnilleen puhutaan?
Sama homma..legza kirjoitti:Tuo kun on käyttöautona, niin ei viittis purkaa ja todeta ettei oikeenlaisia paloja löydy lähimailtakaan
Jos ei muuten, niin pistetään tänne mittoja kumpi nyt kerkee ennemmin homman aloittamaan..
[__/==\*/==\__]
Puhe siis vissiin on näistä(?):
http://www.ebspares.co.uk/alfa_75/inner ... s/info.cfm
http://www.ebspares.co.uk/alfa_75/Outer ... a/info.cfm
http://www.ebspares.co.uk/alfa_75/inner ... s/info.cfm
http://www.ebspares.co.uk/alfa_75/Outer ... a/info.cfm
- alfa 156 v6
- Viestit: 5415
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1821
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Jatketaan V6 linjalla.
Voiko 12 tappisen koneen vauhtipyörän ja siimapyörän vaihtaa 164sta. Samalla vaihtuisi Jetin tilalle Motronic.
Voiko 12 tappisen koneen vauhtipyörän ja siimapyörän vaihtaa 164sta. Samalla vaihtuisi Jetin tilalle Motronic.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong