Boxerin porausta
Valvoja: Moderators
- Pasi
- Viestit: 6787
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): --- [ EX ] ---
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Boxerin porausta
Pitäisi nyt saada tuo 33:n kone porattua ylikokoon.
Kaverit suositteli Moottorikoneistus T & H Aaltonen Ky mäntsälässä. Tekee kuulema tosi hyvää jälkeä.
Noh, soitin sinne ja kun kerroin mikä kone on kyseessä, niin ilmoittivat että no-can-do ... ei kuulema tuo boxeri lohko mahdu heidän laitteisiin. Käyn kuitenkin vielä näyttämässä sitä siellä, mutta jos ei käy niin tietäisikö kukaan firmaa joka pystyisi tuon porauksen suorittamaan ja mielellään vielä luotettavasti, niin ettei koneen kasauksen jälkeen tule itku kun homma ei toimikkaan porautuksen takia.
Kaverit suositteli Moottorikoneistus T & H Aaltonen Ky mäntsälässä. Tekee kuulema tosi hyvää jälkeä.
Noh, soitin sinne ja kun kerroin mikä kone on kyseessä, niin ilmoittivat että no-can-do ... ei kuulema tuo boxeri lohko mahdu heidän laitteisiin. Käyn kuitenkin vielä näyttämässä sitä siellä, mutta jos ei käy niin tietäisikö kukaan firmaa joka pystyisi tuon porauksen suorittamaan ja mielellään vielä luotettavasti, niin ettei koneen kasauksen jälkeen tule itku kun homma ei toimikkaan porautuksen takia.
Ei alfat enää maistu 

Re: Boxerin porausta
http://www.kouvolanmoottorikoneistamo.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kysyppä tuolta. Aikanaan kun oli tarvetta koneistella tuli käytettyä, en osaa suositella kun ei ole vuosiin(kymmeniin) tarvinnut koneistella. Käsittääkseni hyvämaineinen.
Kysyppä tuolta. Aikanaan kun oli tarvetta koneistella tuli käytettyä, en osaa suositella kun ei ole vuosiin(kymmeniin) tarvinnut koneistella. Käsittääkseni hyvämaineinen.
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Re: Boxerin porausta
Tammer Diesel?
Ainakin täälläpäin ihan pätevä paikka. Tomipiste myös helsingissä.
http://www.tammerdiesel.fi/
Ainakin täälläpäin ihan pätevä paikka. Tomipiste myös helsingissä.
http://www.tammerdiesel.fi/
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
- Alfissimo
- Viestit: 8707
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Boxerin porausta
Tästä kuulin hyvää rallitaustaa omaavalta tutulta, kun ääneen pohdiskelin QV:n koneistuksia.Werneri kirjoitti:http://www.kouvolanmoottorikoneistamo.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Käsittääkseni hyvämaineinen.
Lahden kansityö myös tekee hyvää jälkeä. Olkoonkin, että kevariajoilta omat kokemukset. Luulisi ainakin pikkuboxeri sopivan koneisiin, kun isoja veekasejakin tekevät.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Pasi
- Viestit: 6787
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): --- [ EX ] ---
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Boxerin porausta
Joo tätä ihmettelinkin, kun nämä kaverit jotka suosittelivat tuota mäntsälän pajaa, ovat kaikki jenkkeilijöitä eivätkä taatusti ole porailleet siellä mitään pikkukoneita.Alfissimo kirjoitti:Luulisi ainakin pikkuboxeri sopivan koneisiin, kun isoja veekasejakin tekevät.
Ei alfat enää maistu 

- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11363
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021, 500e La Prima 2022
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Re: Boxerin porausta
Kysypä Keravan R-koneistuksesta. Tuntuu ainakin olevan tunnettu paikka, ja Spiiderin vauhtipyörän sorvaaminen sujui hienosti.
- Epäkelpokeräilijä -
- Pasi
- Viestit: 6787
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): --- [ EX ] ---
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Boxerin porausta
siellä kuulema onnistuu. hinta vaan oli aika korkea... 30-40 euroo per pytty muualla niin keravalla haluavat 60 per pytty... hmmmm....
Ei alfat enää maistu 

- Dio Natale
- Viestit: 864
- Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
- Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
- Paikkakunta: Cebu PH
Re: Boxerin porausta
Pasi,kysy salokoivun hessulta...sti järvenpää niin tietää kyllä!
molex to sata, lose all your data.
-
- Viestit: 926
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21 - Paikkakunta: Tuusula
Re: Boxerin porausta
^Sen verran edelliseen tarkennusta, että PHT-Speed on jo pitempään toiminut uusissa tiloissa, ei ole enää St1:llä. Yhteystiedot em linkistä. (Muistelen että Hessu olisi puhunut juurikin R-koneistuksesta kun on joskus jotain sopivaa aihetta sivuttu, mutta en ota sen enempää kantaa kun en ole mitään koneistuspalvelua itse tarvinnut).
Re: Boxerin porausta
Moro,
Mitkä männät pistät?
Olen suunnitellut samaa operaatiota, männät hakusessa vielä.
Mitkä männät pistät?
Olen suunnitellut samaa operaatiota, männät hakusessa vielä.
Re: Boxerin porausta
Pasi kirjoitti:Ihan alkuperäiset ylikoon männät... Kokoa +0,60mm.
Kiitos. Mitä sellasista joutui kärsimään ?
- Pasi
- Viestit: 6787
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): --- [ EX ] ---
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Boxerin porausta
Kaikkineen männät maksoivat vähän yli 400€ (siis tullimaksut yms).
Tuolla on jotain infoa (ja kuvia männistä vikalla sivulla
): http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4&t=16655" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolla on jotain infoa (ja kuvia männistä vikalla sivulla

Ei alfat enää maistu 

Re: Boxerin porausta
Pasi kirjoitti:Kaikkineen männät maksoivat vähän yli 400€ (siis tullimaksut yms).
Tuolla on jotain infoa (ja kuvia männistä vikalla sivulla): http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4&t=16655" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Hui hitsi, hinta on kohillaan

Täytyypä tsekata linkki.
- Pasi
- Viestit: 6787
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): --- [ EX ] ---
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Boxerin porausta
YV:tä lähetetty... en vaan tiedä oliko noilla 16v mäntiä jotka ovat käsitääkseni eri malliset päältä.
Ei alfat enää maistu 

Re: Boxerin porausta
Eipä näy olevan. En ole varma, mutta joku käsitys on, että 16V männät olisivat mahlen. Täytyypä katsoa leimoja, jos löytyisi.Pasi kirjoitti:YV:tä lähetetty... en vaan tiedä oliko noilla 16v mäntiä jotka ovat käsitääkseni eri malliset päältä.
16V männissä on tosiaan venttiilikolot laessa.
Kiitos kuitenkin

Re: Boxerin porausta
Sellanen pointsi, joka itselle tuli eteen.
Kannattaa tarkistaa vauhtipyörän paksuus.
Mulla on koskematon ja uusi sachsin kytkinpaketti. Se ottaa uudeksi kytkimeksi kiinni aika ylhäältä.
Tarvittaessa kannattaa koneistuttaa kytkinpinta suoraksi ja ottaa asetelman pinnasta pois sen verran, että asettuu taas tehtaan toleransseihin.
Service manuaalista löytyy vauhtipyörän mitat.
Kannattaa tarkistaa vauhtipyörän paksuus.
Mulla on koskematon ja uusi sachsin kytkinpaketti. Se ottaa uudeksi kytkimeksi kiinni aika ylhäältä.
Tarvittaessa kannattaa koneistuttaa kytkinpinta suoraksi ja ottaa asetelman pinnasta pois sen verran, että asettuu taas tehtaan toleransseihin.
Service manuaalista löytyy vauhtipyörän mitat.
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Re: Boxerin porausta
Hinnoittelussa ovat ainakin jo niin päteviä että ei tarvitse tuon firman palveluita enää käyttää. Opelin kannen tekemisestä pyysivät 400 € (Häihälässä maksoi 200 €), vauhtipyörän oikaisusta 72 € (Sunilassa oikaisu + kevennys 30 €) ja tasapainotuksesta 70 € (GT Motorilla 49 €)Hepa kirjoitti:Tammer Diesel?
Ainakin täälläpäin ihan pätevä paikka.
Jos hinnat on alkaen kaksinkertaiset kilpailijaan verrattuna niin edes laadulla sitä ei voi enää perustella. Ilmeisesti tuolle firmalle yksityinen asiakas on sitä sakkia joka vain tuo hiekkaa marmorilattioille.
- Pasi
- Viestit: 6787
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): --- [ EX ] ---
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Boxerin porausta
Joo, mullakin on uusi kytkin hommattuna ja siinä on kynnet huomattavasti "ulompana" kuin alkuperäisessä oli. ehkä sellainen pari milliä siinä kohtaa jossa painelaakeri ottaa kiinni ja joku 4-5 milliä ihan kärjissä. On kyllä käynyt mielessä käyttää vauhtipyöräkin jossain pajalla. Tämä on onneksi yksi niitä viimeisiä juttuja jota koneeseen tulee kiinni, joten ei ole ihan vielä ajankohtaista.mlehto kirjoitti:Sellanen pointsi, joka itselle tuli eteen.
Kannattaa tarkistaa vauhtipyörän paksuus.
Mulla on koskematon ja uusi sachsin kytkinpaketti. Se ottaa uudeksi kytkimeksi kiinni aika ylhäältä.
Tarvittaessa kannattaa koneistuttaa kytkinpinta suoraksi ja ottaa asetelman pinnasta pois sen verran, että asettuu taas tehtaan toleransseihin.
Service manuaalista löytyy vauhtipyörän mitat.
Ei alfat enää maistu 

- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Re: Boxerin porausta
Kannattaa ihan normi koneistamosta kysellä tuollaista yksinkertaista hommaa.Koneiden koot yleensä riittävät,moisiin "hoonauksiin"
Re: Boxerin porausta
Mulla ei oikein ole muuta mittausmenetelmää, kuin se, että mittailee asetelma irti, paljonko kynnet ovat ulkona keskilinjasta ja siitä sitten sisäänpäin n. 90% on hyvä tiukkuus. Tuo on tavanomaisen lautasjousen maksimi kiristystiukkuus ilman ajan myötä kuoleentumista ja oma olettama, että asetelmassa sama pätee.Pasi kirjoitti: Joo, mullakin on uusi kytkin hommattuna ja siinä on kynnet huomattavasti "ulompana" kuin alkuperäisessä oli. ehkä sellainen pari milliä siinä kohtaa jossa painelaakeri ottaa kiinni ja joku 4-5 milliä ihan kärjissä. On kyllä käynyt mielessä käyttää vauhtipyöräkin jossain pajalla. Tämä on onneksi yksi niitä viimeisiä juttuja jota koneeseen tulee kiinni, joten ei ole ihan vielä ajankohtaista.
Mulla kynnet oli kohtuu asennossa, mutta vauhtipyörä lienee kulunut aalloille ja siksi ei saa parasta pitoa.
Koneistaja varmaankin osaa ottaa kantaa, pitääkö pyörivät osat tasapainottaa koneistuksen jälkeen. Vauhtipyörä on aika tasalaatuista tavaraa kyllä.
Re: Boxerin porausta
Yksi tuttu moottorihemmo oli sitä mieltä, ettei tatrvitse painottaa. Varmaan kysymys, johon saa kahta vastausta 

- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Re: Boxerin porausta
Jos vauhtipyörästä vain oikaisee sen kitkapinnan niin tuskin tarvitsee painottaa, siinä ei paljon materiaalia tarvitse poistaa. Itse just käytin sorvarilla oikaisussa kun oli selvästi kulunut kun hommasin kevyemmän pyörän sorsaan. Niin kuluneelta kuin se näyttikin, niin kulumaa oli 0,4 mmmlehto kirjoitti:Koneistaja varmaankin osaa ottaa kantaa, pitääkö pyörivät osat tasapainottaa koneistuksen jälkeen. Vauhtipyörä on aika tasalaatuista tavaraa kyllä.

Jos siitä sen sijaan keventää, niin aina pitää tasapainottaa. Kyllä mullekin sorvari sanoi ettei sitä tarvitse tasapainottaa, mutta tänään hain pyörän GT Motorilta painotuksesta ja heittoa oli kymmenisen grammaa. Tuosta otettiin ulkokehältä hammaskehän vierestä noin sentin paksuinen ja puolentoista sentin syvyinen soiro pois.
Re: Boxerin porausta
Tuomas K kirjoitti:Jos vauhtipyörästä vain oikaisee sen kitkapinnan niin tuskin tarvitsee painottaa, siinä ei paljon materiaalia tarvitse poistaa. Itse just käytin sorvarilla oikaisussa kun oli selvästi kulunut kun hommasin kevyemmän pyörän sorsaan. Niin kuluneelta kuin se näyttikin, niin kulumaa oli 0,4 mmmlehto kirjoitti:Koneistaja varmaankin osaa ottaa kantaa, pitääkö pyörivät osat tasapainottaa koneistuksen jälkeen. Vauhtipyörä on aika tasalaatuista tavaraa kyllä.![]()
Jos siitä sen sijaan keventää, niin aina pitää tasapainottaa. Kyllä mullekin sorvari sanoi ettei sitä tarvitse tasapainottaa, mutta tänään hain pyörän GT Motorilta painotuksesta ja heittoa oli kymmenisen grammaa. Tuosta otettiin ulkokehältä hammaskehän vierestä noin sentin paksuinen ja puolentoista sentin syvyinen soiro pois.
Bokserin vaihtipyörä on sen mallinen, että kitkapinta on upotettu ja sen ympärillä on kehä, johon asetelma tulee kiinni. Jos kitkapinnasta on joku kymppi poistunut ja tason ottamisessa menee vielä kymppi lisää, se sama kokonaismäärä pitää koneistaa pois kehältä, jotta asetelman piukkuus on ok. Rajatapaus. Kehä on kuitenkin leveä, joten painossa se jo tuntuu.
Itse veisin painotukseen, mutta mitään suositusta tohon on vaikea antaa. Ylipäätään painotuksessa mielipiteet vaihtelee

Re: Boxerin porausta
Leikkasin pois quote, koska olen mobiilina ja tää on sikahankalaa.
Mitä painotus maksoi?
Onko alfan pyörivät painotettu kukin osa erikseen vai kaikki yhdessä? Epäilen, että yhdessä, mutta en ole varma.
Jotkut japanilaiset painottavat kaiken erikseen. Varmaankin tuotantoteknisistä syistä, eli se koko painotus on ulkoistettu alihankkijoille.
Helpottaa virittämistä, kun voi vaihdella esmes hihnapyöriä mieleisekseen.
Mitä painotus maksoi?
Onko alfan pyörivät painotettu kukin osa erikseen vai kaikki yhdessä? Epäilen, että yhdessä, mutta en ole varma.
Jotkut japanilaiset painottavat kaiken erikseen. Varmaankin tuotantoteknisistä syistä, eli se koko painotus on ulkoistettu alihankkijoille.
Helpottaa virittämistä, kun voi vaihdella esmes hihnapyöriä mieleisekseen.
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Re: Boxerin porausta
49 € pyysivät GT Motorilla painotuksesta.