Nyt taas tarvittaisiin apuja alfisteilta. Alfa päätti jättää ensimmäistä kertaa tielle tänään, kun olin menossa kauppaan. Olin juuri vaihtamassa vitosvaihdetta sisään kun kuului poksahdus ja vaihdekeppi oli ihan löysä ja vetelä. Eli kun keppiä liikuttaa se heiluu joka suuntaan mitenkä se ei kuuluisi ja vaihteet kuitenkin menevät päälle mutta kun yrittää lähteä liikkeelle niin ei jaksa lähteä, vaan tuntuu kuin kytkin olisi luistanut ja kytkimestä tuli hajua. Joskus muistaakseni olisin lukenut foorumilta, että tämä komponetti mikä keskittää vaihdekepin vaihdelaatikkoon voisi hajota, mutta voisiko tää liittyä siihen mitenkään? Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Kiitokset paljon nopeasta neuvosta ja hyvistä kuvisa! Otetaan auto huomenna työnalle ja tarkistetaan nuo tangot, toivotaan että saadaan kuntoon ja autolla tosiaan ajettu melkein 300tkm että varmasti hyvin mahdollista että joku tangoista olisi ajan mittaan mennyt ja nyt sanonut sopimuksensa irti.
Ollos hyvä... . Aikaa myöten kun nivel alkaa jumittaa se voi mennä poikki tangon ja nivelen ulkokuoren juuresta, ihmettelisin jos vika olisi jossain muualla.
Niin joo jos oikein muistan niin nivelet pääsee irroittamaan vasemman pyöränkotelon kautta, nivelen vastapuolella on mutteri oliko se nyt 10 tai 11 millinen mistä voi pitää vastaan kun irroittaa tangon. Näkyy toisessa kuvassa.
varmaan sultakin meni se "sivuttaisliikkeen" tanko poikki. omalla ajettu n.160tkm kun meni poikki.3. ja 4. vaihde menee enää silloin päälle.auton alta ja vas.pyöränkotelosta tanko irti ja hitsaa kiinni tai ostaa uuden. ite hitsasin ja toiminu n.15tkm ongelmitta.
Joo eli tankohan sieltä oli mennyt poikki kuten täälläkin veikkailtiin ja tarkennettuna kolmesta tangosta juuri se ylin tanko ja hyvä ettei mitään isompaa. Nyt vain tarvitsisi alkaa metsästämään uutta tankoa, soittelin jo heikalle ja muukkoselle mutta kummastakaan ei vielä vastattu. Mitähän uusi tanko mahtaisi suurinpiirtein maksaa ja olisiko viisasta vaihtaa molemmat ettei vastaavaa tapahtuisi ihan heti? Autokeskukselta en taida uskaltaa edes kysyä, vaikka työharjoittelussa sielä olenkin niin työntekijätkään eivät saa minkäänlaista alennusta mistään.
Näytti olevan about 30-45€/kpl, eperin mukaan. Minulla löytyy kyllä tuo vanha mutta kannattaa melkein laittaa uudet niin ei noista enään tule ongelmaa. Niveletkin kuluu ajan myötä, omassa olikin jo lappia ajettu n. 200 tkm.
Liitteet
Siirtäjät AR 155
Siirtäjät AR 155_1_1.jpg (64.17 KiB) Katsottu 1904 kertaa
Osaluettelo
Siirtäjät AR 155_2.jpg (49.91 KiB) Katsottu 1904 kertaa
Jumissa oleva nivel, tappi+kumipussla. Tappihan pitäisi pyöriä holkin sisässä mutta jumiutuu ajan kanssa.
Nyt tuli pieni takaisku kun kyselin osia autokeskukselta ja heikalta niin osia ei saa enään mistään. Ei alkuperäistä eikä tarviketta Eli taitaa jäädä vaihtoehdoksi hiekkapuhaltaa ja hitsata tuo vanha tanko ja toivoa että se kestää
Häntsy kirjoitti:Nyt tuli pieni takaisku kun kyselin osia autokeskukselta ja heikalta niin osia ei saa enään mistään. Ei alkuperäistä eikä tarviketta Eli taitaa jäädä vaihtoehdoksi hiekkapuhaltaa ja hitsata tuo vanha tanko ja toivoa että se kestää
Pystyisiköhän tuollaista tankoa rakentamaan yleismallisista kulmanivelistä ja kierretangosta? Biltemasta näyttää ainakin löytyvän niveliä M10 kierteellä, jonka luulisi jo olevan riittävän järeätä tavaraa.
Joo osia ei saanut enään mistään kun juuri näitä tarvitsemia osia ei valmisteta enään. Tangon saisi varmasti rakennettua jos hieman askartelisi mutta tuli nyt hiekkapuhallettua tuo vanha tanko ja hitsattua ja voideltua joten toivotaan että se nyt kestäisi. Kiitokset kaikille hyvistä ja nopeista vinkeistä!
Kierretangosta ja kuulanivelistä vaan uudet kehiin.
Kahteen autoon jo moiset tehny, ovat yleensä olleet paremmat kuin alkuperäiset. Jos on pidempi tanko, niin kierretanko on yleensä liian vetelää, jolloin kannattaa ottaa terästanko ja sorvata kierteet päähän kuulaniveltä varten.
Omasta 155:sta antautui sivuttaisliikkeen tangon sokka, jonka jälkeen siellä palveli puolisen vuotta hiuspinni. Kiitos vaan sille neidille joka sen lainasi ABC:n pihalla. Hyvin toimi
Kai palautit kun oli lainasta kyse... . Taisin sitten saada niitä viimeisiä alkuperäisiä siirtotankoja mitä löytyi (tämä oli parannettu versio vanhasta). Tuo on varmasti "ultimate fix" jos sen tekee terästangosta, kestää auton loppuun asti kunhan saa nivelen suojattua, alkuperäisessä on tuollainen kartiorengas muovista nivelen suojana.