Sekalainen koeajoketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Janne kirjoitti:
Rima on korkialla :wink:
Ja tottahan tuo väittämäni on.
Jepa, 159 on nätti kampes, mutta tyyliä on monenlaista. XF on enemmän elegantti kuin in-your-face-räväkkä kuten 159. Varsinkin valkoinen tuntuu tuovan tuon XF:n kurvit parhaiten esiin.
-Matti-

Avatar
Peeveli
Viestit: 276
Liittynyt: 04 Maalis 2011, 12:28
Car(s): Volvo V40 D4 Momentum aut. 2012 Ex: Polo GTI, Alfa Giulietta

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Peeveli »

Eilen tuli tyypättyä uusi VW Polo GTI. Manuaaliloota kypsyttää aika ajoin pks:n ruuhkissa ja jalkakrampit eivät paranna asiaa (on koetettu hoitaa lääkkein, magnesiumlisin ja venytyksin vaan ei auta, johtuu välilevyongelmasta) joten tehokas tomaattipeli kiinnostaisi.

Pääosin geeteeiipoloijen oli mainio epeli. Hyvät penkit, ergonomia, koruton -ehkä tylsäkin- sisustus mutta toimiva. Ajettavuus hauska ja hyvä, ihmeen híljainen Giuliettaankin verrattuna, muikeat kone/pakoäänet (tuntui että onkos tässä kutoskone), mahtavan hyvä suorituskyky jolle multi airilla ei ole mitään jakoja. Ulkonäkökin oli kiva valkoisena ja kiillotettupintaisilla 17" denver-aluilla ja mustalla panoraamakattoikkunalla. Inhottavin asia oli minikokoinen tavaratila, virallinen litralukema muistaakseni vain 180 litraa ja korkeus vain 35 cm ja pituus 63 cm leveydenkin jäädessä alle metrin. Mitenkähän tuolla kuskaisi edes kahden hengen matkatavarat viikon kahden automatkalla, vaikka kuinka minimalistisesti ottaisi kampetta mukaan? No, se pitäisi vissiin rahamiesten tyyliin olla matkavarusteena vain lompakko ja hammasharja. :-D Toki, jos rehellisiä ollaan, emme tarvitse isompaa tavaratilaa ainakaan 98%:ssa ajoistani.

Tavaratilaan lukuun ottamatta siis aiheutti autokuumetta, kieltämättä. Kun annoin ennen koeajoa jo avaimet Alfasta myyjälle ja pyysin tarjousta, meni homma vaikeaksi. Hän ei saanut tarjousta aikaiseksi samana päivänä vaan joutuu kuulemma vääntämään kättä vaihtoautopäällikön kanssa tänään. Alfisteille tuttuja kommentteja tuli että "kun merkki on harvinainen ja marginaalinen, ja malli outo, niin hinnan määrittely on vaikeaa ja joka tapauksessa tälle tulee ekana vuonna kalleimmat kilsat". Eli siis raaka arvioni on että tänään sähköpostiini tupsahtaa semmoiset hyvityslukemat että tätä kannattaa pitää 10 vuotta. Noh, ei kait sekään nyt huonokaan asia ole, kun manuaalilootan jalkatyötä lukuun ottamatta tämä kampe tarjoilee myös sitä ajamisen iloa ja ulkonäössä hakkaa kyllä volkkarit vielä mennen tullen ja vielä se että kabiiniin tulee lämpöä hiukka eri nopeudella kuin VW:n tsi-koneisissa. Joten jos hyvitys on ala-arvoista luokkaa, unohdan heti ja ajan tällä kyllä kauas etiäpäin.
"Nakeissa on vitamiineja ja hivenaineita."

Avatar
routasydän
Viestit: 1558
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Ja nyt tuli sitten koeajettua volvo xd60 D5 aut summum:

Ulkonäkö, sisusta yms tuli jo käsiteltyä D3 yhteydessä. Edelleen mielestäni tyylikkäimpiä ja mukavimpia luokassaan ja erinomaisen vaivaton ajettava. Mutta tuo tomaatti on kyllä ihan viime vuosituhannelta. Todella karkea toiminen, kaikki vaihdot kuulee/tuntee kun nykii, ja muutenkin on hankala käsittää tuota kulutuksen ja päästöjen reipasta nousua tomaatilla tuossa hintaluokassa. Ilmeisesti volvolla tietävät kuitenkin laatikon heikkouden, koska veroton hinta sekä man että aut on sama, eli ei periaatteessa ainakaa summumissa mitään ekstraa maksa. Mutta tällä hetkellä päästöjen vuoksi taitaa olla 2-3ke kalliimpi ja uuden verotustaulukon mukaan huhtikuusta eteenpäin tomaatista saa pelkästään päästöjen vuoksi maksaa 4,5ke enemmän kuin vastaavasta manuaalista. Myyjä halusi huomauttaa, että tuo onkin tehty kestämään, mutta jos olen autoa joko uutena tai lähes uutena ostamassa niin minua ei hirveästi kiinnosta kestääkö se laatikko 10v kuluttua.

Mutta jotta ei menisi ihan haukkimiseksi niin paljon mahdollista on, että meidän talouden seuraava pirssi voisi olla tuommoin D5 summum manuaali lootalla varustettuna, vaimon kanssa molemmat muuten autosta tykättiin sekä moottorin, ajettavuuden, sisätilojen, käytettävyyden, että ulkonäön suhteen.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Koeajoin Aygon
(sarjassa aiemmin ilmestyneet: Koeajoin Micran (sivu 1) ja Koeajoin Ladan (s.6).


Minulla oli harvinainen ilo päästä tässä taannoin muutaman vuoden ikäisen Toyota Aygon (lausutaan kuulemma ”ajoko?”) rattiin. Auto tyrkytettiin alleni Seinäjoella työtehtäviini liittyen. Koska en useinkaan eksy Toyotan sisään ellei se satu olemaan aamuyön ainoa taksi, päätin ottaa haasteen vastaan silkasta mielenkiinnosta.

Ennakkoon satuin tietämään, että Aygo on pieni, se valmistetaan Tsekissä ja samaa autoa myydään myös nimillä Citroen C1 ja Peugeot 107. Tekniikan Maailman suuressa talvitestissä se todettiin jokseenkin huonoksi talviautoksi. Odotukset olivat siis korkealla: auto, jossa yhdistyvät Skodan tekninen edistyksellisyys ranskalaisten tekniseen luotettavuuteen ja jolla on Toyotan luonne ja eleganssi. Tämä kaikki Morris Minin mitoissa.

Ensimmäinen havainto autosta oli, että se ei ollutkaan Minin mitoissa. Aygo on alkuperäistä Miniä tasan 40 cm. pitempi, ja miltei yhtä paljon leveämpi ja korkeampi. Siinä, missä Mini oli pieni päältä ja suuri sisältä, Aygo on päinvastoin (mutta siitä myöhemmin lisää).

Todellisuudessa aivan ensimmäinen havaintoni autosta oli sen punavalkoruudullinen kuosi; auto oli nimittäin mainosteipattu ylt’ympäri. Vaikka auto mainostikin kotivakuutuksia, varmistin ensimmäisenä, ettei missään ollut pitsalaatikoita.

Teippaus teki autosta huomiota herättävän ja persoonallisen. Itse auton ulkonäköä voisi luonnehtia lyhyellä adjektiivilla: ruma. Ei ole epäselvää, etteikö juuri Toyotan porukka olisi vastannut yhteistyöauton muotoilusta. Toisaalta Rätti-Citikkaa oli lainattu sen verran, että autoon oli asennettu myös takaovet, jotka sopivat kokonaisuuteen kuin tuunattu DX-Corolla Westendiin. Auton etupää on liian raskaan näköinen, nokka ja matkustamo eivät erotu selväpiirteisesti toisistaan, vaan puuroutuvat, etuovista taakse päin perä näyttää olevan eri autosta kuin etuosa. Lisäksi lukuisat detaljit ovat joko rumia tai mukahauskoja. Takapyörät sijaitsevat niin takana, että seuraavassa kehitysmallissa ne lienevät jo varsien päissä. Siispä sisälle, niin ei tarvitse ihailla niitä piirteitä. Ulkonäöstä annan kouluarvosanalla 5.

Sisustuksen osalta on vaikea sanoa, onko esikuvana ollut uusi vai vanha Mini vai peräti Fiat 127. Kaikista tuttuja piirteitä löytyy. Siinä, missä Minin yksi ainoa, pyöreä mittari on keskellä kojelautaa, on se Aygossa perinteisessä paikassa, jossa sen näkee ajoasennosta riippuen tai ei. Sen sijaan kojelaudan heijastukset tuulilasille näkyvät hyvin. Pyöreät raitisilmasuuttimet tuovat taas mieleen uuden Minin, samoin siellä täällä harrastettu alumiininvärinen muovi. Ovien verhoilu on sitten kuin 127:sta. Arvosana sisustuksesta 5.

Istuimet eivät vain näytä huonoilta, vaan ne myös ovat sitä. Ne on kuitenkin sijoitettu mukavan korkealle ja näkyvyys autosta on hyvä. Aygossa istuu vähän kuin kannonnokassa partioleirillä. Asento on ryhdikäs, mutta ei erityisen lokoisa. Turvavyön kytkeminen saa tuntemaan, kuin olisi nostanut repun selkäänsä. Hallintalaitteet tavoittaa hyvin ja niitä on kiitettävän vähän. Ergonomiasta 7.


Varusteita Aygossa on aivan liikaa, ainkin tässä paremmassa Plus-mallissa. Turvatyynyjä oli enemmän kuin vakiossa, etuikkunat toimivat sähköllä ja olipa autossa jopa keskuslukitus. Tämän luokan autossa ei tarvitsisi olla tuota kaikkea. Nytkin plussapaketti kuulemma nosti hintaa toista tuhatta euroa eli arviolta noin 10 %. Ilmastointia en ainakaan löytänyt. Peilit ovat käsikäyttöiset, vaikka paljon tärkeämmäthän sähköiset peilien säädöt on kuin ikkunoiden sähköhissit – tai keskuslukitus autossa, jossa kuljettajan paikalta ylettyy avaamaan oikeanpuoleisen takaoven lukon. Mittaristo kattaa nopeus-, matka- ja polttoainemittarit. Varustelusta 6.

Tilaa Aygossa on edessä ihan riittävästi yhdelle ja kyllä mukaan mahtuu toinenkin, jos ei ole hirveän lihava. Taakse kuulemma mahtuu myös, mutta sinne oli takaovista huolimatta niin vaikea mennä, että luovutin puolivälissä. Tavaratilaan mahtuu attasea-salkku pystyyn. Sen molemmille puolille jää vielä tilaa puolen litran virvoitusjuomapulloille. Takapenkin selkänojat alas laskemalla mukaan saattaa saada matkalaukunkin. Tiloista 4.

Aygo käynnistyy nöyrästi ja moottorinäänestä kuulee selvästi, käykö auto. Kyllä käy. Moottorin ääni on sellaista pörinää, että heikkopäistä meinaa naurattaa. Moottori on oikeastaan yllättävän nöyrä. Se vetää kadunkulmissa kivasti ja etenee terhakasti. Kakkosella voi ajaa tyhjäkäynniltä sataan. Tulee ihan mieleen vanha kunnon Fiat 128. Joustavaa. Moottorista ja pienestä koosta johtuen Aygoa on kiva pyöritellä ahtaissa nurkissa. Vaihteetkin löytyvät, vaikka vaihteensiirtokin tuo jollaintapaa sekin mieleen 70-luvun Fiatit. Hallintalaitteet ovat helppoja ja kevyitä käyttää sekä tunnokkaita. Käsijarrun liike on lyhyt ja napakka vaikka tuntuma on vähän vanhanaikainen. Vilkkujen, valojen ja lasinpyyhkijäin viikset toimivat täsmällisesti ja ne on hyvin sijoitettu. Käsiteltävyydestä 9.

Sähkötehostettu ohjaus ei jätä auton henkistä kotimaata arvailujen varaan. Suuntavakavuus on huono, tuntuma huono, keskitys huono. Jousitus tuntuu maantiellä pehmeältä ja epätasaisuuksissa kovalta. Tulee mieleen, että jos autoa ei ole tehty maantienopeuksiin, niin miksi sitä ei ole rekisteröity ns. mopoautoksi. Toisaalta auton tekopirteä olemus ja hauskasti pörisevä moottori suorastaan huutavat kierroksia ja lisää vauhtia. Arvelluttava yhdistelmä (vrt. Lada, jossa mikään ominaisuus ei huuda lisää vauhtia). Onneksi Aygo ei kulje kovaa. Vitosella se puskee tuulta vasten vähän reilut 130 km/h. Nelosella menisi kovempaa, mutta kun kajuutta on muutenkin meluisa kuin Talvisodan Fokker-hävittäjä, ei tule mieleen heittää pientä sisään ja ajaa kovempaa. Ajettavuudesta ja mukavuudesta 5.

Aygon suorituskyky on alle satasen nopeuksissa reipas ja maantieajossa vaisu. Kone kiertää pikkuvaihteilla hanakasti ja eteneminen on tehokasta, joskin työlästä. Välillä tulee vaistomaisesti mieleen mieleen, että saisikohan polkimista polkemalla lisää potkua kuin aikoinaan polkimin varustetussa Pappa-Tunturissa. Suorituskyvystä 6.

Aygo on taloudellinen. Ostohinta on halpa, vakuutusmaksut edulliset ja matalaoktaanista kuluu alle 6 litraa satasella, jos ei koko ajan kiihdytä kakkosella sataan. (Toisaalta BMW 320 d vie litran vähemmän ja kiihtyy 7,8 s. nollasta sataan!) 155 -14 –renkaat ovat edulliset uusia, vaikka yhtä hyvin olisivat voineet olla 13-tuumaiset ja siten vielä halvemmat. Tojotan tapaan Aygo käy huollossa länsiautoja useammin. Takuu on kolme vuotta, ellei sitä ennen aja 100 000 kilometriä. Ei varmasti aja! Taloudellisuudesta 9.

Turvallisuus- ja ympäristöasioihinkin on panostettu. Törmäystestissä on tähtiä tullut ja rahalla saa ohjaamoon niin monta turvatyynyä, että niiden lauetessa yhtä aikaa tulee kajuutassa ahdasta. Autolla ei maantiellä tule yleensä ajettua kovinkaan kovaa. Takapenkin niskatyynystä huolimatta peräkolarissa kannattaa olla paksu lompakko takataskussa. Turvallisuudesta 6.

Pieni kulutus säästää ilmakehää, pieni koko luonnonvaroja ja mikäli kori osoittautuu perinteiseen japanilaistyyliin biohajoavaksi, ei jätettäkään juuri synny. Aygoa mainostetaan nuorekkaana autona, mutta eihän tiedostava nuoriso autolla aja, vaan liftaa, koska sitä voi tehdä vielä kahdeksan kaljan jälkeen. Liftareita ei juurikaan mahdu Aygoon, mikä seikka taas säästää ympäristöä, koska ituhippi ei pääse yhtähelposti naapurikaupunkiin hamppua polttamaan, seiniä spreijaamaan ja levittelemään mäyräkoirannahkoja ympäristöön. Ympäristövaikutuksista 9.

Toyota Aygon yleisarvosanaksi muodostuu 6, mikä ei näinä ankeina aikoina ole hassumpi saavutus, mutta jää selvästi aiemmin ajamani Micran varjoon - Lattaraudasta nyt puhumattakaan. Arvosanaa parantavat ominaisuudet taajamassa ja pudottavat ominaisuuden maantiellä. Yleinen olemus on niin kauan viehättävän sympaattinen, kun kukaan tuttu ei ole näkemässä. Ajellessa tulee vaistomaisesti miettineeksi, että mihinköhän osoitteeseen se Quattro Stagioni oikein tulikaan – ja entäs Alla Pollo?

Siinä, missä Ladaa voi lämpimästi suositella kaikille, joilla on tarve siirtyä edullisesti paikasta A paikkaan B; Aygoa voi lämpimästi suositella kaikille, jotka jakavat taajamissa pitsaa.

Lisäksi Lada sopii niille, joille autoilu on muutakin kun vain liikkumista pisteestä A pisteeseen B. Lada tempaisee ajajan mukaansa seikkailuun, jossa on ikuinen kesä ja auringonpaiste, inflaatio huolehtii asuntolainasta ja Kekkonen kansakunnan hyvinvoinnista. Aygo taas sopii pienempään parkkiruutuun. Ainakin lyhyempään. Paska auto, mutta ei sitä vihatakaan osaa.

Avatar
Erkka
Viestit: 146
Liittynyt: 30 Syys 2007, 21:28
Car(s): Alfetta GT -76
käyttis Pösöö
ex:159 SW 3.2 Q4 -07
ex:156 FL 2.0 JTS -04
ex: 147 2.0 TS -01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Erkka »

^Loistavaa tekstiä! :lol:
Millä muuten mahtaa saada näppäimistölle roiskuneet aamukaffit siivottua helposti pois?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8717
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Jönsson kirjoitti:Koeajoin Aygon...Paska auto, mutta ei sitä vihatakaan osaa.
Sanoisin, että tässä kiteytyy lyhyesti ja ytimekkäästi koko auton syvin olemus. :lol:

ps. luvan kanssa, ja ehkä ilmankin, saatan jossain tilanteessa lainata tätä preferointia.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15107
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Haha, mutta tuosta Aygosta unohtui yksi äärettömän oleellinen asia...

Nimittäin sen soveltuvuus varhaisjakeluun! Nimittäin tuota työtä tehdessäni työkaverin tytär jakoi lehtiä (Helsingin Sanomat ja Keski-Uusimaa + pari pikkulehteä) Aygolla. Kuulemma mahtuu "hyvänä päivänä", eli kun lehdet ovat ohuita, n. 1300 lehteä kyytiin. Sillä pääsee jo pitkälle.
Lisäksi sen naurettavan pieni koko sallii mahdollisuuden ajaa kerrostaloalueella sisäpihalle, minne ei normaalisti meinaa edes lastenrattailla mahtua! Eli sen lisäksi, että kyseinen hirviö voi toimia ainoastaan pizzakuskille, voi se myös toimia keskusta-alueella lehtiä jakavalle.

Siihen ne hyvät puolet sitten jäikin :lol
Loistavaa tekstiä!!

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Laitetaan tännekin uuden 1-sarjalaisen BMW:n koeponnistus, kun kerran aiheeseen sopiva ketjukin on olemassa.

Kuva

KOEAJO: BMW 118da Urban Line vm. 2011
http://www.nettiauto.com/bmw/118/4428737" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Lopultakin tuli koeponnistettua tämä uusi 1-sarjalainen. Kokonaiskuvassa askel eteenpäin mun nykyisen vm. 2004 120da:n ja uudemman välillä on selvä monella osa-alueella. Yhtä selkeää en kuitenkaan osaa oikein nostaa selvästi paremmaksi. Tätä 8-vaihteista automaattia halusinkin ponnistaa jo pelkästään ennakkoon kuultujen kehujen perusteella ja myös siksi, että tomaatti tulee olemaan se lähes ainoa vaihtoehto tulevissakin käyttöautoissani. Olisiko ennakko-odotukset sitten olleet liian korkealla, kun sellaista suurta ahaa-elämystä ei päässyt syntymään? On hyvä sanoa silti, että enpä keksi juuri moitteen sijaa. Vaihteet vaihtuivat sulavammin ja pehmeämmin. Eco-tilassa suorastaan eleettömästi! Moottorijarrutus jo comfort-tilassa oli voimakkaampi mitä omassani. Ohjaus comfort- ja varsinkin sport-tilassa oli mannaa. Tarkkaa ja loogisesti reagoivaa, joka tuli testattua useasti ramppiolosuhteissa. Paikaltaan lähdöt tuntuivat selvästi nopeammilta mitä nykyisessä (143hv vs. 163hv, 340Nm vs. 320Nm), kun taas ohituksissa maantiellä "jerkunpuute" tuli selvästi esiin. Olisiko 120da ratkaisu tähän? Maantieajossa auto kulki vakaasti ja en näkisi mahdottomana, että omilla 45tkm:n vuositasolla ajelisin uudella 1-sarjalaisella myös "pitkää siivua". Ja tuntuihan auto aavistuksen muutenkin isommalta, jota se ymmärtääkseni myös on. Näkymä taakse oli parempi niin peileistä kuin takaviistoon kurkkiessa. Sivupeilien muodoista tykkään enemmän vanhassa 1-sarjalaisessa.

Sisämelu kesärenkailla (kirotut Run flatit?) 100km/h -alueella ei juuri eronnut vanhemmasta 1-sarjalaisesta. Mielestäni ääni oli jotenkin terävämpää ja ärsyttävämpää, joten petyin hieman. Ääni tulee mielestäni ikkunoista. Radio mykkänä paikaltaan kiihdyttäessä huomasin kummallisen voimistuvaa ilman huminaa konetilan suunnasta. Mikä mahtaa olla? Star/stop-toiminto tuli samalla testattua ensimmäistä kertaa, eikä siitä moitteita.

Tunnelma ohjaamossa oli monessa mielessä askeleen tai kaksi edellä nykyiseen kulkineeseeni. (Unohdetaan ko. yksilön valkoiset koristelistat kojelaudassa ja oven kahvoissa.) Napit, mittaristo ja kojelaudan päälliset materiaalit laadukkaamman tuntuiset kuin myös näköiset. iDrive grafiikkoineen oli tätä päivää, kun nykyisen autoni grafiikat saavat ajukset karkaamaan "pimeälle keskiajalle". Ovien säilytyskotelot olivat tuttua, rumaa kovaa muovia. Istuma-asennon sain kohtuu hyväksi ja päätila jäi myös riittäväksi (180cm/70kg), joka pari viikkoa sitten testaamassani eräässä sport line 1-sarjalaisessa jäi jotenkin liian ylös. Sivuttaistila oviaukon suuntaan kutistui olemattomaksi. Outoa. Rattia kaipasin sentin tai kaksi lähemmäs, sama puute vanhemmassa. Pekinlämmittimet olivat superia ja jo 30 sekunnissa oli pakko sammuttaa koje, ettei Miettisten jalorotu katkea lopullisesti.

Lopputulemana: Kiva huomata monen asian muuttuneen parempaan ja isommalla koneella tuosta saa varmasti sitä "ajamisen iloa" roimasti enemmän. Silti vanhassa 1-sarjalaisessa toisaalta moni asia tuntuu silti olevan kohdallaan eikä autokuume siten nouse juurikaan. Kuumeilua hillitsee varmasti myös auton ulkonäkö, jota en ole vieläkään sulattanut täysin. Vaatii kait aikaa.

Ps. Samalla reissulla tuli kylmätyypitettyä uusi Mini Coupe. Voi kiesus, että oli upea! Musta punaisilla raidoilla. (Tähän sellainen kuolaava hymiö.)

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Farina »

Raimo Miettinen kirjoitti: .... Kuumeilua hillitsee varmasti myös auton ulkonäkö, jota en ole vieläkään sulattanut täysin. Vaatii kait aikaa...
Niin, voi olla että silmä tottuu jopa tuohon keulaan ajan kanssa. Itse pidin X1:stä aivan hirveänä kötöstyksenä kun ensi kerran sellaisen näin, mutta nyt olen jollain oudolla tavalla alkanut pitämään sen muotoilua aika onnistuneena kun vertaa muuhun BMW:n nykymallistoon. Pelottavaa. Saattaisin jopa harkita X1:stä seuraavaksi kulkupeliksi, kun ns. katumaasturi tai korotettu farkku olisi tarve hankkia nykyisen liisarin jälkeen. Onneksi siihen on aikaa ja joudan odottamaan Alfa Romeon vasta/täsmäiskua tähän tarpeeseen 8)

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Ehkä universumin yksi rumimmista autoista tuo ykkösbiimeri, saavutus sinänsä että on osattu tehdä vielä karmeampi ensimmäiseen versioon nähden. :shock:

Anteeksi avautumiseni... :roll:
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Tuoreessa autobildissä oli vertailussa uudistunut 3-sarjan bemari. Punainen. Uudistunut keulan ilme on ilmetty angry bird.

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Farina »

Smacket kirjoitti:Ehkä universumin yksi rumimmista autoista tuo ykkösbiimeri, saavutus sinänsä että on osattu tehdä vielä karmeampi ensimmäiseen versioon nähden. :shock:

Anteeksi avautumiseni... :roll:
Henkilökohtaisesti olen aina ihmetellyt 1-sarjan Bemarin mollaamista maailman rumimmaksi autoksi, kun on olemassa näinkin rumia ja tylsiä, täysin järkyttäviä tuotoksia:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:T ... _Verso.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.elisanet.fi/antti.pullinen/o ... hyning.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

http://4.bp.blogspot.com/-_40frJh7gFQ/T ... erso-2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Ykkös-bemarissa on sentään ideaa, kaunis, jatkuva kylkilinja pokkauksineen. Kokonaisuus ei ole täysin loppuunhiottu, eikä uusi malli poistanut pahimpia puutteita, joita mielestäni ovat etupää valoineen. Käsittääkseni pikku-bemu on voittanut joitain muotoilupalkintojakin. Nuo edellä esitellyt eivät taatusti ole.

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Farina kirjoitti:
Smacket kirjoitti:Ehkä universumin yksi rumimmista autoista tuo ykkösbiimeri, saavutus sinänsä että on osattu tehdä vielä karmeampi ensimmäiseen versioon nähden. :shock:

Anteeksi avautumiseni... :roll:
Henkilökohtaisesti olen aina ihmetellyt 1-sarjan Bemarin mollaamista maailman rumimmaksi autoksi, kun on olemassa näinkin rumia ja tylsiä, täysin järkyttäviä tuotoksia:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:T ... _Verso.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.elisanet.fi/antti.pullinen/o ... hyning.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

http://4.bp.blogspot.com/-_40frJh7gFQ/T ... erso-2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Ykkös-bemarissa on sentään ideaa, kaunis, jatkuva kylkilinja pokkauksineen. Kokonaisuus ei ole täysin loppuunhiottu, eikä uusi malli poistanut pahimpia puutteita, joita mielestäni ovat etupää valoineen. Käsittääkseni pikku-bemu on voittanut joitain muotoilupalkintojakin. Nuo edellä esitellyt eivät taatusti ole.

Makujahan on tietty monenlaisia, mutta jostain syystä en löydä yhtään ok / nättiä kohtaa tuosta ykkös-sarjalaisesta, tuntuu että jokainen kohta autossa on riitasoinnussa muiden osiensa suhteen - mikä on aika hyvä saavutus jo sinänsä. Tästä hyvänä esimerkkinä vaikkapa tuo roikkuva kylkilinja ja ylisuuret mulkosilmäiset etuvalot. Ehkä se juttu tässä on, että tuo näyttäisi olevan jopa liiankin ylisuunniteltu? En tiedä sitten mitä ja kenen myöntämiä muotoilupalkintoja tuo ykkönen on voittanut ja millä perustein - tosin pitäväthan jotkut Z3-malliakin kauniina.

Linkittämäsi Toyotat ovat kyllä melkoisen karmeita, mutta ovat kumminkin jollain tapaa rehellisiä itselleen, eivätkä niin aiheuta yökötysrefleksiä. Ja kyllä - Yaris on edelleen karmea...
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
mattijus
Viestit: 5283
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Ei minun mielestä tuossa ykkössarjalaisessa ole mitään isosti pielessä. Toki hinta, jos näin rahattoman perspektiivistä katsoo.

http://www.bmwblog.com/wp-content/uploa ... e-view.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
VMP

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Onhan tossa 1-sarjalaisessa tuo alempi Banglen kylkipokkaus aika häiritsevän näköinen. Autohan näyttää siltä, että se lyyhistyy painonsa alle.

Kuva

Avatar
doublesix
Viestit: 2534
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Jos omistaisin v.-98-04 156:n, tuon kaikkien aikojen muotoilu numero UNO:n, kitisevin tukivarsin, lamda- ja ilmiominaisuuksin, en voisi ajatellakkaan tuollaista muotoilukukkasta suht hyvällä germaani laadulla.

Mutta kun en omista, niin tuohan näyttää ihan hyvältä. Ja varmaan ajo-ominaisuudetkin on edes puoliksi niin hyvät, kuin 15v. aikaisemmin suunnitellut fiiun pohjalle.
Ride on!

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Farina kirjoitti:
Raimo Miettinen kirjoitti: .... Kuumeilua hillitsee varmasti myös auton ulkonäkö, jota en ole vieläkään sulattanut täysin. Vaatii kait aikaa...
Niin, voi olla että silmä tottuu jopa tuohon keulaan ajan kanssa. Itse pidin X1:stä aivan hirveänä kötöstyksenä kun ensi kerran sellaisen näin, mutta nyt olen jollain oudolla tavalla alkanut pitämään sen muotoilua aika onnistuneena kun vertaa muuhun BMW:n nykymallistoon. Pelottavaa. Saattaisin jopa harkita X1:stä seuraavaksi kulkupeliksi, kun ns. katumaasturi tai korotettu farkku olisi tarve hankkia nykyisen liisarin jälkeen. Onneksi siihen on aikaa ja joudan odottamaan Alfa Romeon vasta/täsmäiskua tähän tarpeeseen 8)
Sama homma eli silmä on alkanut tottumaan X1:n muotoihin ja nykyään oikeastaan pidän sitä ihan nättinä. Usein ulkonäön suhteen asiat menevät niin, että niistä joista innostuu sillä ensimmäisellä sekunnilla tulevat näyttämään todella hyvältä jatkossakin. Toiset taas saattavat vaatia tiettyä kypsyttelyä, mutta harvoin niistäkään tulee mitään todellisia ihastuksen kohteita. Pressikuvien perusteella en tekisi ikinä lopullista päätöstä ulkonäöstä. Sen verran usein ne korostavat yksityiskohtia suhteessa kokonaisuuteen ja lopputulos on varsin erilainen aitoon autoon.

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Cooper countryman jatkuu...

Elikkäs nyt kun on pikkasen saatu lisää (vajaa 3k) kilsoja vyön alle ja erilaisissa sää- ja keliolosuhteissa niin alkaa muodostua parempi kuva tuosta biilistä.

Vaihteisto ja voimansiirto yhä miellyttää. Ja ohjauskin on sähköiseksi hyvä joskin nyt luikkaat kelit on paljastaneet pikkasen sitä kuinka keinotekoinen tuo tuntuma onkaan. Mutta ihan jees silti.

Myös tilat ovat todella hyvät kokoisekseen ja ovat todella muunneltavia. Vlopun muuttorumbassa se veti sisätiloihin (penkit kaadettuna) about 2x sen mitä naaraan porukoiden A3. Sisään meni mm. tv-tuoli poikittain ja iso kasa laatikoita ja pussukoita lisäksi.

Sitten negatiivisia: Penkit autossa ovat parhaimmillaankin välttävät. Yhden pidemmän reissun olen tuolla vasta tehnyt ja jo parin tunnin jälkeen selkä oli aika massiivisessa jumissa. Polttoaineen kulutus on myös pompsahtanut yli kuuden litran (6.3 oli tankkauksesta laskettuna) talviajossa. Eli yli litran pakkasten tultua. Jännästi 159 kulutti vain muutaman desin enemmän samassa ajossa vaikka tehoa ja kokoa oli enemmän. Alfa myös lämpesi tuolla polttonesteellä toisin kuin Mini joka tuntuu olevan hemmetin kylmä kampe jopa pikkupakkasilla.

Isoin ongelma silti on alustan rauhattomuus luikkaalla ja polanteissa. Aggressiivinen ajonvakautus vielä pahentaa asiaa, sillä se saa auton korkealla sijaitsevan massakeskipisteen vatkaamaan ikävästi mikä tekee ajosta välillä jännittävää. 159:sin tukevajalkaisuus ja alustan kommunikatiivisuus oli tältä osin aivan eri tasolla.

Mutta näillä mennään ja on toi 95% ajasta todella helppo ja hauska kulkine.
-Matti-

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Smacket »

doublesix kirjoitti:Jos omistaisin v.-98-04 156:n, tuon kaikkien aikojen muotoilu numero UNO:n, kitisevin tukivarsin, lamda- ja ilmiominaisuuksin, en voisi ajatellakkaan tuollaista muotoilukukkasta suht hyvällä germaani laadulla.

Mutta kun en omista, niin tuohan näyttää ihan hyvältä. Ja varmaan ajo-ominaisuudetkin on edes puoliksi niin hyvät, kuin 15v. aikaisemmin suunnitellut fiiun pohjalle.
Hmm, pitäisikö tästä päätellä, että autojen ulkonäkö ja miellyttävyys muuttuu sen oman sen hetkisen ajokin mukaan? Täytyypä käydä koe-ajamassa tuo maaginen all-the-car-your-ever-need -pikkubiimeri niin jatkossa ympärillä olisi vain kauniita autoja? :-D

Mutta ei enempää OT:tä tästä.

Aiheeseen; Vanhemmat hommasivat kesällä toiseksi autokseen tuollaisen Fiat Punto 1.2 16V ELX:sen, vuosimallia 2000. Täytyy kyllä tunnustaa, että nyt kun tässä on joitain kertoja tuolla ajellut niin on kyllä varsin näppärä peli - vaikka ikäähän tuolla alkaa jo olla? Erityisesti tuo kuusitoista tappinen moottori jätti hyvät fiilikset; todella pieni kulutus mutta silti menohaluja - ja yllättäen myös huippuja - kerää yllättävän ripeästi. :shock: Kevyt kori varmasti auttanee tässäkin asiassa. Kulutuskin ajotietokoneen mukaan on jossain neljän ja viiden litran paikkeilla matka-ajossa.

Koppa on muuten pysynyt hyvässä kuosissa ja muutenkin kestänyt ajan hammasta mallikkaasti. Oikeastaa fiksattavaa ole ollut muualla kuin takaluukun yläreunassa ja lukkopesän reunalla. Mitä ajettavuuteen tulee, niin hieman arvelutti auton varustetason Dual-Drive -sähköinen avustava ohjaustehostin. Napista saa city-tilan näppärästi päälle ja poistuukin käytöstä automaattisesti ilmeisesti yli 40km nopeudessa, palautuen jälleen päälle nopeuden laskiessa. Ohjaustuntumakin on varsin hyvä niin kesällä kuin talvellakin, verrattaen esimerkiksi saman vuosimalliseen 626-Mazdaan, jonka suhteen sana "ohjaustuntuma" on melko tuntematon käsite. Edelleenkin olen sitä mieltä, että yksi parhaista turvallisuuteen liittyvistä ominaisuuksista on nimen omaan hyvä ohjaustuntuma.

Pienihän tuo on ulkomitoiltaan, mutta sisältä yllättävän tilava - jopa takapenkillä istuessa. Isompikin ukko mahtuu kyytiin ilman, että pää osuu kattoon. Sanomattakin selvää että tälläinen 170cm "hukkapätkä" mahtuu joka istuimelle hyvin ja ajo-asennonkin saa suht hyvin kohdalleen. Pieni outous jalkatilan suhteen on kuljettana puolella istuessa; kojelaudan alin osa työntyy yllättävän alas, lähelle polkimia. Ainakin meikäläisellä varsinkin kaasujalka kolahtaa herkästi muoviin.

Ei nyt varsinaisesti mikään kovin hääppöinen "koe-ajo", mutta lähinnä tässä ihmettelen sitä että kuinka hyvän arkipäiväisen kulkineen sitä saa ns. pikkurahalla. :)

Edit: korjasin moottorin koon.
Viimeksi muokannut Smacket, 13 Joulu 2011, 14:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Albertolli
Viestit: 4205
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Smacket kirjoitti:Dual-Drive -sähköinen avustava ohjaustehostin.
Tuo on käsittääkseni melko herkkä vikaantumaan ja enempi ajetuissa saattaa olla ongelmia. Esim jos parkkiksella pyöritellessä kääntää ratin linkkuun turhan nopeasti niin tehostaja saattaa pudota pois päältä kokonaan. Lähtee kuitenkin toimimaan kun käyttää virrat pois. Tavallisessa ajossa voi toimia silti moitteetta.

Mikäs mörkömoottori tuollainen 1,6 16V on? Ettei olisi 1,2 16V ja 80 hummaa? Yllättävän pirtsakka tuollainen kyllä on ja alustaa päivittämällä saa varsin veikeän pelin mutkapätkille.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Albertolli kirjoitti:
Smacket kirjoitti:Dual-Drive -sähköinen avustava ohjaustehostin.
Tuo on käsittääkseni melko herkkä vikaantumaan ja enempi ajetuissa saattaa olla ongelmia. Esim jos parkkiksella pyöritellessä kääntää ratin linkkuun turhan nopeasti niin tehostaja saattaa pudota pois päältä kokonaan. Lähtee kuitenkin toimimaan kun käyttää virrat pois. Tavallisessa ajossa voi toimia silti moitteetta.

Mikäs mörkömoottori tuollainen 1,6 16V on? Ettei olisi 1,2 16V ja 80 hummaa? Yllättävän pirtsakka tuollainen kyllä on ja alustaa päivittämällä saa varsin veikeän pelin mutkapätkille.
Ohops! Juurikin näin, eli tosiaan tuo 1.2 koneinen - eikä todellakaan ykskuutonen :D Ajatuskatko, kiitokset tarkennuksesta :) Tosiaan, tuo Dual-Drive tuntuisi vielä olevan hyvin ryhdissään, vaikka kilometrejä alkaakin jo olla. Seuraillaan tilannetta.
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
h_lauri
Viestit: 6709
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Onkos toi DualDrive sama kuin vm. 2003 Stilossa? Ei se mun aikana mitään ihmeitä tehnyt, olipahan vain pirun kevyt parkkihallissa. Olisinkohan jotain 75 tkm ajanut.

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja einari »

h_lauri kirjoitti:Onkos toi DualDrive sama kuin vm. 2003 Stilossa? Ei se mun aikana mitään ihmeitä tehnyt, olipahan vain pirun kevyt parkkihallissa. Olisinkohan jotain 75 tkm ajanut.
Ilmeisesti se on juuri se samainen juttu kuin Stilossa on se "city" -namikka. Ei siinä mitään häiriötä ilmennyt sen 130 tkm aikana, mitä kulkine mulla oli. Kevensi mukavasti ohjausta parkkeeratessa ja sitten lähti pois pelistä, kun nopeutta tuli enemmän.

Avatar
Bisci
Viestit: 511
Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S
Paikkakunta: Savicity

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Bisci »

Jönsson kirjoitti:Koeajoin Aygon

Toyota Aygon yleisarvosanaksi muodostuu 6, mikä ei näinä ankeina aikoina ole hassumpi saavutus
Kiitos viihdyttävästä selostuksesta!

Tähän maailman turhimmat koeajot -ketjukkaaseen ei ole heittää yhtä mukaansa tempaavaa tekstiä. Sen sijaan uskon ajamani kulkineen, eli Hyundai i20:n olevan kenties vieläkin mitäänsanomattomampi. Ulkoväri oli tosin kirkkaan punainen, mikä korosti autolle sopivasti laitteen sammakkomaista ilmettä ja linjatonta korealaista muotoilua yhdistettynä epäurheilullisiin ominaisuuksiin. Onneksi sisätiloissa rohkean harmaa yleisväritys, tehostettuna pirteän mustilla yksityiskohdilla palautti kuljettajan tunnetason nopeasti lähelle aivokuollutta. Noin parinsadan kilometrin ajorupeamasta jäi likimain paskallakäynnin kaltainen muisto: ei se miellyttävää ollut, mutta ei siitä jäänyt juurikaan mitään mieleen. 6-------------------------.
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg

Avatar
Riccardo
Viestit: 527
Liittynyt: 01 Heinä 2007, 23:36
Paikkakunta: Kotka

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Riccardo »

En kyllä paljon kehuisi Puntoa jos Z3 näyttää "epäilyttävältä".

Taitaa vain toinen näistä olla hovikelpoinen parkkeeraukseen Côte d'Azurin rantakahviloiden edustalle...

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Riccardo kirjoitti:En kyllä paljon kehuisi Puntoa jos Z3 näyttää "epäilyttävältä".

Taitaa vain toinen näistä olla hovikelpoinen parkkeeraukseen Côte d'Azurin rantakahviloiden edustalle...
Ööh... no eipä täällä kukaan noita kahta ollut vertaamassakaan?
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Albertolli
Viestit: 4205
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

h_lauri kirjoitti:Onkos toi DualDrive sama kuin vm. 2003 Stilossa? Ei se mun aikana mitään ihmeitä tehnyt, olipahan vain pirun kevyt parkkihallissa. Olisinkohan jotain 75 tkm ajanut.
Luulisi, että olisi jo Stiloon korjattu. Kahteen oireista kärsivään törmännyt ja kahdesta purkuautosta oli jo valmiiksi rikki joista yritin osaa hankkia. Lisäksi joissain myynti-ilmoituksissa oikein mainostetaan, että se on korjattu. Ei tuo maailmallakaan ole tuntematon ilmiö, briteissä taisi olla jopa joku pulju joka noita korjailee.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
juhala
Viestit: 688
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja juhala »

Kun hiljan hankittu Alfa viipyili asennuksessa jne. Autokeskuksessa :roll: niin viikon verran ajelin vuokraamon Mazda 2:lla.
Ihan hirveän ikävä kulkine joka saa perheen pikkufiiun tuntumaan suorastaan loistavalta laatuikonilta niin ajettavuuden, mukavuuden, melun ,suorituskyvyn kuin esim. istuimien suhteen.
Tuo Mazdahan näyttää ihan modernilta mutta tunnelma oli kyllä erittäin ysäriä...
Käsite riisikuppi siis elää ja voi hyvin!
Elämä on aivan liian pitkä tylsillä autoilla ajamiseen!

Avatar
Aquatica
Viestit: 15107
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Parit kerrat pikatestattu paremman puoliskon vanhempien '08 Lineaa. Penkit on ehkä kovahkot, mutta tukevan mukavat ja ohjaustuntumaakin on varsinkin Stiloa enempi. Toki sähkönen on sähkönen on sähkönen, hence, aika heikko tunto. Sen sijaan kaasupoljin ja sen toiminta ei yksinkertaisesti osu mun käsityskykyyni mitenkään. Selitänpäs hieman:

156 Alfa 2.0TS, Fiat Stilo 1.6 ('03), Fiat Punto 1.1 ('00 tai '01), 'Pösö 406 2.0 '96 Pösö.... jne. Kun painaa kaasua ja nostaa kytkintä ykkösellä, kiihtyminen ei lähes pintakaasulla lopu 25kmh:iin kuin seinään, vaan selvästi edes jotain vedontapaista löytyy. Alfalla ja Pösöllä voi huoletta polkasta tallaa ja tapahtuu jotain. Linea? Ei tunnu tapahtuvan, ei mittään. Kakkoselle vaihdettaessa sama juttu; kiihtyy 35kmh asti, sitten on polkastava kaasua ihan tosissaan jos haluaa kiihdyttää enempi, jne jne. En tiedä, onko tuossa sähköinen kaasu, jos on, se ehkä voi selittää... Mutta tuntuu vaan niiiin oudolta. :)

Mutta parilla lyhyellä reissulla tuomio: näkyvyys kaikiailta, paitsi taustapeilistä on hyvä. Se on PIENI (pienempi kuin 156:ssa :lol:), löydän hyvän istuma-asennon noin 10 sekunnissa ja aika yllätyksetön laite. Moottori kyseisessä yksilössä on "joku pieni", jostain olen saanut kyllä päähäni, notta olisi 1.6 mut en kyllä mitenkään jaksa uskoa, ehkä se on sitten joku 1.2 tms... Tai sitten siinä on jotain vikaa :lol: Italialaiseen temperamenttiin kuuluen 0X.

Lyhyesti siis:
Penkit on aika jäykät, mutta ainakin lyhyessä ajossa jees. Ajoasento on helppo saada ainakin itselläni, kun mm. tuossa 156:ssa ei meinaa mitenkään löytyä nykyään :/ Lisäksi näkyvyys on oikein hyvä, sivupeilit on loistavasti muhkean kokoiset, vaikka taustapeili sitten onkin jotain ihan muuta. Mukava ajettava kaiken kaikkiaan.
Mikäli tuo kone oli isompi kuin 1.1/1.2, niin se on todella, todella tehottoman oloinen - kuulemma kulkee hyvin kyllä, eli ehkä en vain osaa... Tai sitten tuo kaasun käyttö vaatii reilusti treeniä Alfan jälkeen. Joka tapauksessa annan yleisarvosanaksi 7,5 - tilaa piisaa oikein kivasti joka suuntaan, auton kulmat on helppo hahmottaa ja ketteryyttäkään ei liiemmin tule ikävä. Mikäli jotain tuon Alfan rinnalle tai tilalle pitäisi saada, ns. "halpa perusauto", voisi tuo jopa olla ihan oikea vaihtoehto :)

Avatar
Albertolli
Viestit: 4205
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

^Lisämietteitä: Tehostus on perinteistä mallia, ei sähköinen (Grande Puntoissa on sähköinen, ainakin perusmalleissa). Näin ainakin dieselmallissa.
Moottorivaihtoehdot noissa on ollut 1,3 MJET ja 1,4 bensa, myöhemmin tuli myös bensaturbo. Ja ainakin toi 1,4 bensa on tosissaan laiska. Diesel on ihan ok, kun pääsee vauhtiin. Todella lyhyt 1. vaihde.
Linea on pakostakin isompi kuin 156 ainakin pituudeltaan. Pitkä pöydänkansi ei mahtunut SW 159:iin penkit kaadettuna, vaikka sitä oli kuljetettu aiemmin Lineassa penkit kaadettuna. Ja 156 on vielä pienempi. Leveyttä on Lineassa kyllä vähemmän, nimittäin isompiin autoihin tottuneet saavat olla vaihteita vaihtaessa tarkkana, etteivät epähuomiossa roplaa apukuskin "shifteriä". Kyynärnojalla on myös ruuhkaa kun kyynerpäät kolisevat yhteen. Kääntösäde Lineassa on yllättävän suuri. Selvästi isompi 159 on ketterämpi :shock:
Perusvarma kulkija ja edullinen ajaa (dieselmallin kulutus ~5l ja vero suht pieni). Käyttöautoksi miellettynä dieselin arvosana 8 ja vapari bensakoneella varustettuna jotain 6,5-7.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
routasydän
Viestit: 1558
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Audi Q3, 2,0tdi q s-tronic 130kW

Ulkonäkö: Tyylikäs pikkumöhkö IMO. Kuten Q5 mutta pienemmillä mitoilla. Ei kuitenkaan tökerösti tehty.

Sisätilat: Laatuvaikutelma ei hinnanmukaisella tasolla. Muovialumiinilistat ja muuten musta muovi ei kuulu asiaan tässä hintaluokassa IMO. PAljon volkkarimaisuuksia ja A3:sta tuttuja namikkeleita. Isommille ihmiselle varsin kapea laitos, ei v50:stä leveämpi. Takapenkit muotoiltu kahden istuttaviksi, jalka- ja päätilaa olisi ehkä isommillekkin, mutta tuskin kovin mukava olisi 190cm pitkälle ihmiselle. Takakontista isoin miinus. Todella surkea. Litroissa pitäisi olla sama kuin vollessa, mutta se on kyllä onnistuttu munimaan täysin kaartuvan lasin muutenkin huonosti suunnitellun tilan avulla. Ei toivoakaan, että tuonne saisi koiran häkkejä mahtumaan, ja lapsiperheen rattaille voi tulla tiukat oltavat. Sisätilat siis ehdottomasti pettymys, numerot lupailivat parempaa.

Ajettavuus: Tämä oli kyllä hyvä. KEtterä, mutta ei huojunut nopeammissakaan kaistanvaihdoissa. Ohjaus riittävän tunnokas myös keskialueella. Vaihtoisto toimi hyvin ja vaihdot sujuvia ja nopeita. Kitkat alla ja auto oli äärimmäisen hiljainen, yksi hiljaisimmista mitä on tullut ajettua.

Yhteenveto: Muutaman tonnin lisäsijoituksella saa q-vitosen, jossa paremmat tilat ja tyylikkäämpi ja edustuksellisempi sisustus. Jos tiloja ei tarvi ja kojelaudan tyylikkyydellä ei merkitysta, vaan ketteryys ja näppäryys ratkaisee, tinkimättä ulkonäöstä (joo joo, ette kaikki tykkää rinkelikeuloista, mutta yleisen nykystandardin mukaan uusi kalliihko audi on tyylikäs ja ulkonäkö kommentti perustuu siihen), nelivedosta ja maavarasta niin miksipä ei. Mutta huonojen sisätilojen vuoksi ei passaisi meille useamman koiran talouteen.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja DaViega »

308 GT 156 THP 41tkm 2008

Babylonin punainen, 3-ovinen 308 näyttää yllättävän hyvältä, ainakin sisätiloissa läheltä katsottuna. Ehkä ainoa miinus tulee pöläreistä, jotka eivät vaan sovi tälläiseen kokonaisuuteen. 3-ovinen omaa tietenkin ison oven josta pääsee hyvin kuskinpaikalle, eikä urheilu jakkaratkaan pahemmin aiheuta tarvetta pujotella, taaksekkin pääsee helpohkosti, ellie nyt sitten joku krittinen nivel ole täysin junttura. Kuskin urheilullisemmat penkit antavat hyvän tuen, olematta ahtaat, päin vastoin, joku saattaisi toivoa ehkä vieläkin tiukempaa tukea.
Kun tuoliin on tottunnut alkaa selailla sisustaa. tummaa ja hyvin viimeistellyn näköistä ranskalaisella touchilla, totta kait. viimeistään liikkeelle lähdettäessä kunnon "hot hatchistä" laimenevat, ohjaus on tunnuttoman puoleinen, eikä kovin tarkka ainakaan hiljasissa nopeuksissa, vaihteisto on tuttua 206-307-407 akselia, keppi heiluu paljon ja liikkeet ovat pitkiä ja kevyitä, puuroa siis sekoitellaan. kytkin- tai poljin tuntuma ei petä yhtä pahasti, mutta ei kyllä parannakkaan, näistä jää neutraali maku.
GT:ssä ei tunnu tiukka alusta tai hurjat menohalut, saattoi tietenkin johtua säästä ja talvirenkaista, kesäiset 225-45 17 olisi voinnut olla paljon parempi yhditelmä.
Koe ajolenkki on aina sama, joten se oli jo edellisenä päivänä ajettu X-traililla, pienoisen yllätyksen antoi jousitus, siinä missä Xtrail maasturi vietereillä, vietereiden vaimentimilla ja 65-profiilisilla renkailla täristi ikävästä nimismiehen kiharoissa, meni pösö paljon tasaisemmin, täristäen myös, mutta siistimmin.
Autosta löytyi automaattiset valot, -ilmastointi ja -pyyhkijät. Kun kerran käänsi asennot AUTO- vaihtoehtoon, ei paljoa tarvinnut itse tehdä, ainoa mikä tuntui elävän hiukan omiaan, oli juuri pyyhkijät, yliherkyyttä havaittavissa. Vakionopeuden säätimen näyttö oli mukava lisä, mittaristossa luki nopeus kokoajan, mutta vain silloin kun mentiin cruisella - olisi ollut mukava, jos nopeus olisi ollut kokoajan myös digimuodossa, vaikka valkopohjainen mittaristo sinisillä ehoste raidoilla olikin GT sopivan näköinen.
Moottorilta odottaisi enemmän, lähdöt ovat hiukan tahmeita, korkealle ei heltisi kierrättää kun äänet ovat suoralla kurkulla huutamista karjumisen sijaan, mutta kun ajoon päästään, on kaasuvaste hyvää, auto kulkee kevyesti ja jos yhtään on uskominen ajotietokoneen kulutus lukemiin on lukemat pieniä

Mitä jäi käteen? Auto joka näyttää hyvältä niin ulkoa kuin sisältä, yksityiskohtia on mietitty ja varustus on hyvä, mutta vaihteisto-ohjaus yhditelmä ei aivan ole kaiken muun tasolla ainakaan talvirenkailla, mukava, muttei kunnon Gran turismo. Sinä päivänä kun Alfat alkavat käydä liian "ajajan autoiksi" olisi peugeot mukava vaihtoehto. jos tuohon saisi astetta paremman vaihteiston tai edes vivuston joka ei anna myöten senttejä ennemin kuin millejä, olisi 308 omiaan kaupunki kruisailussa, ehkäpä faceliftin jälkeistä pitäisi kokeilla?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Rauta
Viestit: 432
Liittynyt: 27 Touko 2011, 19:45
Car(s): Hyundai Kona Electric ja Peugeot e2008 (exiä: MiTo QV, Giulia, MiTo, Giulietta, 159 ja 156)
Paikkakunta: Lohja

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Rauta »

Jeeppimiehet heiluttaa -ketjussa nähdään varmasti punaista, mutta menköön :lol:

Tänään sain Giuliettan korjausten ajaksi uuden Jeep Compassin vara-autoksi. Neliveto, 6-vaihteinen manuaali ja mersun 2.2crd diesel. Luulisi, että tällä mentäisiin vaikka kuuhun. Vaan ei!

Laitetaan tähän nyt kuitenkin vaikkapa niitä hyviä ominaisuuksia:
-Alusta on periaatteessa ihan kiva, pientä pintakovuutta ja pompotusta löytyy, mutta maantiellä ja maastossa ihan ok joka tapauksessa.
-Ohjaustuntuma on sellainen rento ja letkeä, ihan onnistunut kokonaisuus tunnokkuutta ja keveyttä.
-Kone vääntää alhaata ja ihan kohtuulliset tehot.

Sitten niitä miinuksia:
-Voimansiirto kolisee
-Kytkin ottaa todella nopeasti kiinni, tosin helpottaa kun vähän totuttelee
-Jarru on aivan uskomattoman tunnoton ja jäykkä. Onko tämä todella ominaisuus vai pakkasen syytä?
-Kitkarenkailla ei kyllä lumipöperössä etene kovinkaan vakuuttavasti
-Penkit ovat aivan kamalat! Ensialkuun ajoasento tuntuu hyvältä, mutta puolen tunnin ajon jälkeen selkää särkee. Apparin paikalla tämä ominaisuus on vielä pahempi
-Jatkoa edelliseen...Ratissa ei ilmeisesti ole etäisyyden säätöä, mitä ihmettä? Ja sähkösäätöisessä penkissä selkänoja kuitenkin säädetään portaittaisesti ja käsin
-Valot ovat yhtä hyvät kuin 300 000km ajetussa toyota carinassa. Kyllä näkee! ...ainakin ensimmäiset 20 metriä
-Räminää ja kolinaa kuuluu joka puolelta
-Melutaso on melko julma maantievauhdeissa. Rengasmelua ja tuulen huminaa korin kulmista

Nojoo, lopetetaan tähän. Periaatteessa kaikesta huolimatta ihan asiallinen auto, mutta hinta-laatusuhde ei ole kohdallaan. Kaiken hyvän tappaa lopullisesti tuo aivan kamala penkki. Yritin rakastaa tätä, mutta ei onnistunut :lol:

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Rauta kirjoitti:
-Voimansiirto kolisee
-Jarru on aivan uskomattoman tunnoton ja jäykkä. Onko tämä todella ominaisuus vai pakkasen syytä?
-Penkit ovat aivan kamalat! Ensialkuun ajoasento tuntuu hyvältä, mutta puolen tunnin ajon jälkeen selkää särkee. Apparin paikalla tämä ominaisuus on vielä pahempi
-Valot ovat yhtä hyvät kuin 300 000km ajetussa toyota carinassa. Kyllä näkee! ...ainakin ensimmäiset 20 metriä
-Räminää ja kolinaa kuuluu joka puolelta
-Melutaso on melko julma maantievauhdeissa. Rengasmelua ja tuulen huminaa korin kulmista
Syy miksi quotesin nuo.. Et ole ajanut vissiin kauhean paljon ameriikanautoilla? :lol:

Se on juurikin tuollaista. Ei saisi yleistää, mutta kokemuksen syvällä rintaäänellä minun on ihan pakko.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
Rauta
Viestit: 432
Liittynyt: 27 Touko 2011, 19:45
Car(s): Hyundai Kona Electric ja Peugeot e2008 (exiä: MiTo QV, Giulia, MiTo, Giulietta, 159 ja 156)
Paikkakunta: Lohja

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Rauta »

Shakal kirjoitti:
Rauta kirjoitti:
-Voimansiirto kolisee
-Jarru on aivan uskomattoman tunnoton ja jäykkä. Onko tämä todella ominaisuus vai pakkasen syytä?
-Penkit ovat aivan kamalat! Ensialkuun ajoasento tuntuu hyvältä, mutta puolen tunnin ajon jälkeen selkää särkee. Apparin paikalla tämä ominaisuus on vielä pahempi
-Valot ovat yhtä hyvät kuin 300 000km ajetussa toyota carinassa. Kyllä näkee! ...ainakin ensimmäiset 20 metriä
-Räminää ja kolinaa kuuluu joka puolelta
-Melutaso on melko julma maantievauhdeissa. Rengasmelua ja tuulen huminaa korin kulmista
Syy miksi quotesin nuo.. Et ole ajanut vissiin kauhean paljon ameriikanautoilla? :lol:

Se on juurikin tuollaista. Ei saisi yleistää, mutta kokemuksen syvällä rintaäänellä minun on ihan pakko.
Mut hei nyt on 2012. Kai ne joskus voisi edes yrittää mennä kehityksessä eteenpäin? :roll:

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Rauta kirjoitti: Mut hei nyt on 2012. Kai ne joskus voisi edes yrittää mennä kehityksessä eteenpäin? :roll:
Totanoin.. Corvette C6 on vielä varustettu esim lehtijousilla. Asia joka on keksitty kirjaimellisesti keskiajalla, on noiden propellipäiden mielestä vielä modernia 2000 luvulla.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
Rauta
Viestit: 432
Liittynyt: 27 Touko 2011, 19:45
Car(s): Hyundai Kona Electric ja Peugeot e2008 (exiä: MiTo QV, Giulia, MiTo, Giulietta, 159 ja 156)
Paikkakunta: Lohja

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Rauta »

Shakal kirjoitti:
Rauta kirjoitti: Mut hei nyt on 2012. Kai ne joskus voisi edes yrittää mennä kehityksessä eteenpäin? :roll:
Totanoin.. Corvette C6 on vielä varustettu esim lehtijousilla. Asia joka on keksitty kirjaimellisesti keskiajalla, on noiden propellipäiden mielestä vielä modernia 2000 luvulla.
Ja silti ihmiset ostaa niitä :drinking:

Avatar
doublesix
Viestit: 2534
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja doublesix »

^^^^ No ei se nyt ihan noin mene, vaikka sen sanoisi kuinka syvällä rintaäänellä. :wink:
Ride on!

Avatar
lerppu
Viestit: 6099
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Heips. Ameriikan autoista kokemuksia on täälläkin. Olen omistanut useamman, joitain ihan mielenkiintoisiakin. Katastrofaalisin oli Northstarin moottorilla varustettu Cadillac. Alumiinilohkosta kun käräytät kansipahvin, niin sitä konetta ei enää ihan helpolla korjata...

Laatuongelmaisia siis kaikki, niin vanhat harrastepelit kuin modernitkin tuotokset. 300M:stä halkesi kojelauta alle satkun ajettuna ja iskarit oli aivan valmiit. Oikeesti hyvä auto - uutena.

Muttamutta; Corvete C6 generaation mollaaminen ei istu teemaan. Kyseistä laitetta manuaaliaskilla ja hieman piristettynä paljonkin pyöritelleenä voin todeta että kyseinen vaunu on yksi parhaista ajamistani autoista. Lähelle pääsee Mitsun evo-perhe hauskuuttajana. Urheiluautoista esim. Lotus Esprit S4 jää jo kauas. Uusin Vette on ihan oikeesti hyvä (aivan sama miten alusta toteutettu). Olen ajellut paljon myös kolmos sukupolven 454-koneella henkivää Vetteä ja on sekin aika maukas laite. Vaikka on vain yksi lehtijousi poikittain takajousituksena.

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Eikohän tuo corveten lehtijousiratkasu oon niin pitkälle hiottu että se toimii ko kamppeessa. Ainakaan sen tahkoamien kierrosaikojen perusteella ei se kovin paska voi olla siltä osin. Sen sijaan sisusta näyttää kamalalta eikä toi ohjaamo oo muiltakaan osin (penkit ja ergonomia) saanu kehuja.

Mutta tuosta Compassista: Tuohan pohjautuu Paskimpaan Uuteen Autoon Jota Olen Ajanut So Far (tm) eli Dodgen Caliberiin/Avengeriin. Eli ei niistä lähtökohdista kovin pitkälle pötkitä.
-Matti-

Avatar
lerppu
Viestit: 6099
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Corvetten sisusta on tismalleen samanlainen kuin kaikissa ameriikan ihmemaan autoissa. Jossain kohtaa koelautaa on käytetty samaa muovia, mitä löytyy suklaakonvehtirasioista. Siis niistä muoteista, joihin ne suklaanpalaset menee.

Tämän myöntää auliisti myös ystäväni, joka C6 Vetellä pöristelee. Ja sama heebo totesi, että GT:n sisusta pieksee Vetten koko päivän ja yön.

Ergonomiasta sen verran, että hienoista "löysyyttä" sovituksesta on havaittavissa. Sisusta onkin suunniteltu täysikokoinen amerikkalainen kuski mielessäpitäen. Kasvuvaraa normi kaukaasialaiselle euroopan ruoka-annoksiin tottuneelle on siis reilun puoleisesti!

Avatar
tumbe
Viestit: 706
Liittynyt: 27 Huhti 2006, 16:14
Car(s): BMW F11 Ex: Insignia ST 1.6t, 159 2.4, 156 ts
Paikkakunta: Tampere

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja tumbe »

Range Rover Evoque 2.2 TD4 aut. Dynamic
+ Ulkonäkö (toki makuasia)
+ Todella hieno sisältä, laadukkaat materiaalit ja hyvin löyty kaikki tarpeellinen ja vähemmän tarpeellinen.
+ Varusteita todella paljon, en jaksa edes luetella http://www.landrover.fi/uudet-autot/rr/ ... c-aut.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
+ Ajettavuus oli hyvää ja tasaista. Eteni syvässäkin lumessa vaivatta mutta ihan metsään en välttättä lähtisi.
+ Vaikka moottorina oli tehottomampi 150hv kone, vääntöä ja kulkua oli yllättävän hyvin. (0-100 9,6)

- Hinta. Alkaen hinta(47t) joo aika matala Rangeksi mutta dynamic varusteilla ja automaattina hinta noin 64t.
- Näkyvyys takaviistoon
- Ei osunu lotto.

Avatar
EBITDA
Viestit: 1858
Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja EBITDA »

Vaikken jeeppimies tällä hetkellä olekaan, niin tuskinpa tuosta kukaan punaista näkee. Compass on kyllä aika onneton viritelmä, jopa citymaasturiksi. Omat kokemukseni tosin perustuvat ensimmäiseen malliin. Tätä uudempaa en ole kokeillut.
Rauta kirjoitti:Jeeppimiehet heiluttaa -ketjussa nähdään varmasti punaista, mutta menköön :lol:

Avatar
Savo
Viestit: 2130
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja Giulia 2.0
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Savo »

Lyhyt koeajo Citroen DS3 156 THP:llä. ESP:n pystyi (myyjän mukkaan) kytkemään kokonaan pois. Koska Mitossa ei pysty, niin todennäköisesti valintani olisi DS3 näistä kahdesta. Vaikka myönnän, että tätä omanaisuutta tarvitsee vain pari kertaa vuodessa.

Oma 156 V6 tuntui edelleen hyvältä koeajon jälkeenkin; ei painetta vaihtamiseen.

Avatar
silverine
Viestit: 2476
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja silverine »

Pikaiset tyypit 500km ajetulla Pösö 508:lla, 1.6 pensa.

Ulkonäkö:
- keula ja perä ok mutta sivuprofiili tökkii (korkea keula)
- sisältä jotenkin rauhaton(mittaristo)

Ajotuntuma:
- kuskin penkki ja säädöt ok, ajoasento löytyi nopeasti
- ohjaus kohtuullisen nopea, jämäkkä ja suuntavakaa, ei suurempaa valittamista
- alusta oudon nypyttävä ja jopa koliseva, poimii kaikki epätasaisuudet ärsyttävästi, ranskalainen mukavuus muisto vain
- vaihdekepin liikkeet todella lyhyet, siihen tosin tottui nopeasti
- tuntuma polkimiin jotenkin epämääräinen, herkkyys puuttui
- jarrut mallia äkäiset
- kutosvaihteella ei todellakaan ajella taajama-ajoa, potku vaatimaton muutenkin

Rauhallisen papan auto.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Bones »

lerppu kirjoitti:Heips. Ameriikan autoista kokemuksia on täälläkin. Olen omistanut useamman, joitain ihan mielenkiintoisiakin. Katastrofaalisin oli Northstarin moottorilla varustettu Cadillac. Alumiinilohkosta kun käräytät kansipahvin, niin sitä konetta ei enää ihan helpolla korjata...
eikö northstarin kotiinnilkutustoiminto toiminut? senhän pitäisi ylikuumetessa vissiin potkaista 4 sylinteriä pois pelistä ja pystyä ainakin teoriassa ajamaan hissunkissun ilman jäähdytysnesteitäkin..
200 baria vaparissa..

Avatar
Coon
Viestit: 49
Liittynyt: 11 Loka 2011, 19:15
Car(s): ex. 156 2.0TS
Paikkakunta: Tampere

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Coon »

VW Passat 06 2.0 FSI 4motion


Muutamia kertoja tullut tilantarpeeseen lainailtua moista farkkua perhepiiristä. Neliveto on luonnollisesti ylivoimainen talvella, VAG-tuotteista aikaisemmin on tullut ajettua A4 quattroa 1.8 turbottomalla, ja muistikuvat tuosta jäävät lähinnä vetävien pyörien määrään.


Plussat!

- Passat on Iso. 110cm leveä sänky meni penkit taittaen kyytiin että heilahti, ja tetriksen jälkeen sekaan meni vielä paljon muutakin. Suuruus tuntuu myös takapenkillä istuessa, jalka- ja pääntilaa on 185cm kokoiselle vähintäänkin riittävästi joka suunnassa. Pidempikin pärjäisi mainiosti.

- Neliveto. (duh) Muista koneista ei ole kokemusta, mutta manuaalina ja tuolla 2.0 FSI:llä toimii erittäin hyvin.

- Ajettavuus. Pitkillä matkoilla menee kliseisen junamaisesti, kaupungissakin vähintään mukiinmenevästi, ja alusta on mukavan jämäkkä ainakin talviolosuhteissa.

- Vääntö. 6-vaihteella mahdollista ajaa pienissäkin nopeuksissa ja kiihtyvyyttä löytyy joka vaihteella yllättävänkin paljon bensavehkeeksi.


Miinukset.

- Ilman nelivetoa, talvea ja tilantarvetta äärimmäisen tylsä.

- Ulkonäkö. Okei, muumipassatista on tultu kauas, mutta edellinen korimalli miellytti omaa silmää paljon enemmän. Volkkariksi.

- Havahduin liikennevaloissa siihen, että näin 4 samanlaista farkkua kääntämättä päätäni. Hetkellisesti, mutta silti.

- Muistin keksineeni enemmän plussia autosta, mutta unohdin ne niiden ollessa vähäisempiä, joten tästä miinus.

- Tehontunne. Kiihdytys on tasaista, ja Alfaan tottuneelle tylsää. 3000 rpm jälkeen ei tapahdu minkäänlaista tehonlisäystä, vaikka kuinka odottaisi. Tehoa toki löytyy ohitustilanteessa varsin riittävästi, mutta liian kontrolloidusti. Oma 2.0 TS kehittää vain ~5hp enemmän, mutta tehontunne on erilainen.

Avatar
Tazio
Viestit: 3399
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Bones kirjoitti:
lerppu kirjoitti: Katastrofaalisin oli Northstarin moottorilla varustettu Cadillac. Alumiinilohkosta kun käräytät kansipahvin, niin sitä konetta ei enää ihan helpolla korjata...
eikö northstarin kotiinnilkutustoiminto toiminut? senhän pitäisi ylikuumetessa vissiin potkaista 4 sylinteriä pois pelistä ja pystyä ainakin teoriassa ajamaan hissunkissun ilman jäähdytysnesteitäkin..
Pohjantähden kansiprobleemit ovat aikas yleinen ongelma, taisi tuo ongelma vaivata kaikkia paitsi aivan ensimmäisiä ja viimeisiä eriä. Harvassa taitaa olla Nortit joilla olisi miehekkäitä kilometrejä työnnetty ilman kansiremppaa.
Hieno pata tästä huolimatta, nättikäyntinen, tehokas, kierrosherkkä ja taloudellinen.

Serti/helicoil korjaussarjoilla taitaa molemmilla olla puolestapuhujansa.

-Tazio

Avatar
lerppu
Viestit: 6099
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Hyvin toimi kotiinnilkutus DeVillessä!
Ensin silmille hyppäsi teksti että sammuta ilmastointi. Sammutin.
Sitten, että sammuta kaikki ylimääräinen. Sammutin.
Sitten että STOP THE CAR; NOW! - melko huolestuttava varoitusteksti, en tykänny...
Sain nilkutettua Friscosta Alleniin silloiseen kotiin (Dallasin seutua tunteville tämä kertoo, että 15 mailia ajeltiin).
En tiedä ampuiko kaikilla kahdeksalla, ei tuntunut sillä hetkellä tärkeeltä...
Pysähdyinkin kerran matkalla ja tuuppasin syylariin sen mitä sinne mahtui.

Ikävintä oli se, että tämän sattuessa olin jo sitoutunut palaamaan Suomeen alle 6 kk kuluttua, ainut tapa saada muuttoauto-veroalennus olisi ollut korjata Käkkylä. Joten mukana Suomeen kolmen vuoden stintiltä tuli vain Vaimon ML Mese.

Käkkylä oli tuolloin 8 vuotias, 70tml ajettu. Pistetäänpäs kaikkien iloksi kuva marraskuulta 2006, taka-alalla näkyvä Crown Vic oli myös mun.
Olis pitänyt tuoda se Suomeen, mutta sillon tuntui aivan turhalta rahdilta!
Liitteet
Kolmen kopla.jpg
Kolmen kopla.jpg (68.48 KiB) Katsottu 8052 kertaa

Avatar
Jurin
Viestit: 358
Liittynyt: 14 Syys 2008, 10:06
Car(s): 156 2.4 JTDm TI
Ex. 159 1750 TBi TI
Ex.Ex. 156 JTS 2.0 Boselift
Paikkakunta: Tampere

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Jurin »

Huollon sijaisautona toiminut tällä viikolla Fiat 500 1.2.

+ Uskomattoman ketterä (ainakin kun vertaa omaan 159:ään)
+ Hyvä ohjaustuntuma jopa talvikeleillä / renkailla
+ Kohtuullisen vikkelä jopa tuolla pikkukoneella, ääntäkin kuuluu
+ Yllättävän tilava sisältä. Eilen kuskattiin koko orkesteri lastenvaunuineen ja istuimineen.
+ Harvoin saa sijaisautoa joka kerää yhtä paljon katseita ja maireita kommentteja
+ Jotenkin hymyilyttää aina kun tuolla ajaa

- Nitisee ja natisee huolestuttavan paljon
- Penkin säädöt huonot
- Ajomelu melkoinen motarinopeuksissa

Jos lompakko kestäisi tuo olisi 100hv koneella meidän talouden kakkosauto ehdottomasti. Mahtava vehje.

Vastaa Viestiin