Ajotietokone on alkanut risteyksissä vauhdikkaammin käännyttäessä vilkuttelemaan "low break fluid" varoitusta. Kuinkahan pian tuohon pitäisi reagoida eli lisätä/vaihtaa jarrunesteet? Valo ei tod. pala alvariinsa. Pinnan taso ilmeisesti vaan heittelee kallistuksen mukaan.
Tuskin sen enempää mihinkään nesteitä "kadottaa", missään en ainakaan ole havainnut minkäänlaisia vuotoja/tiputuksia.
Low break fluid
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 83
- Liittynyt: 15 Joulu 2011, 23:12
- Car(s): Alfa 156 JTS 2.0
- Paikkakunta: Kangasala
Low break fluid
Some believe football is a matter of life and death, but it is much more important than that.
Re: Low break fluid
Palojen suuri kuluminenhan voi myös vaikuttaa aavistuksen tuon pinnan laskuun, ei välttämättä tarvitse olla vuotoja.
Tsekkaile säiliöstä minkä verran nestettä on ja lisää tarvittaessa, itse kyllä varmuuden vuoksi tutkiskelisin vuodon varalta.
edit: Niin ja jos on todella vanhat jarrunesteet, ei niiden vaihtamisesta ikinä haittaakaan ole.
Tsekkaile säiliöstä minkä verran nestettä on ja lisää tarvittaessa, itse kyllä varmuuden vuoksi tutkiskelisin vuodon varalta.
edit: Niin ja jos on todella vanhat jarrunesteet, ei niiden vaihtamisesta ikinä haittaakaan ole.
Viva la Italia
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Re: Low break fluid
Kannattaa lisätä nestettä jokatapauksessa samantien, ei se juuri kummempaa ole kun pissapojan täyttäminenkään. Pyyhkii vain säiliön puhtaaksi siita täyttökorkin ympäristöstä ennen korkin aukaisemista.
Vähästä jarrunesteestä saattaa myöhemmin olla se seuraus,että pääsylinteri imaiseen ilmakuplan järjestelmään. Tämän seurauksena jarruteho vähenee. Nesteen lisääminen tuossa vaiheessa on myöhäistä, jarrut on pakko ilmata että ongelma poistuu.
Mistäkö tiedän? Kerran yksi (naispuolinen) tuttava toi tutkittavakseni auton kommentilla "jarruissa jotain kummallista". Autoani tutkiessani huomasin, että jarrujen merkkivalo paloi ja nestesäiliö oli rutikuiva. Kysyessäni kuinka kauan valo oli palanut ja miksi siihen ei oltu reagoitu, vastaus oli tyyliä "en muista, useita kuukausia varmaan". Valoon ei oltu reagoitu kun oli arveltu sen liittyvän käsijarruun. Ja kun kerran auto toimi ei ollut kiire tehdä mitään.
Tutkiessani autoa tarkemmin havaitsin että jarrupalat oli aivan totaalisesti loppu. Vuotoja ei vaikuttanut olevan. Eli nestepinnan vajeneminen hyvinkin todennäköisesti johtui aivan loppuun ajetuista jarrupaloista.
Koeajolla havaitsin että ensimmäisellä polkaisulla poljin meni pohjaan ja mitään ei tapahtunut. Auton sai pysähtymään vain poljinta pumppaamalla. Tämä ei omistajan mukaan ollut mitenkään erikoista eikä varsinkaan pelottavaa. Auto oli ollut hänellä päivittäisessä käytössä. Yritin ilmata jarrut, mutta se jäi tekemättä koska takarajarrujen työsylintereiden ilmausnipat oli ruostuneet jumiin. Todennäköisesti autosta ei oltu koskaan vaihdettu jarrunesteitä. Tähän täytyy selvennyksen vuoksi sanoa että auto oli Nissan Sunny.
Pelottavin kohta juttua seuraa: Kun en onnistunut korjaamaan autoa varaosaliikkeiden kiinniolon takia (tapahtui sunnuntaina vuosia sitten), halusi auton omistaja viedä auton pois ajamalla. Aikoi sillä vielä mennä töihinkin seuraavana päivänä ja viedä korjaamolle "sitten joskus"
Yritin estellä mutta epäonnistuin 
Vähästä jarrunesteestä saattaa myöhemmin olla se seuraus,että pääsylinteri imaiseen ilmakuplan järjestelmään. Tämän seurauksena jarruteho vähenee. Nesteen lisääminen tuossa vaiheessa on myöhäistä, jarrut on pakko ilmata että ongelma poistuu.
Mistäkö tiedän? Kerran yksi (naispuolinen) tuttava toi tutkittavakseni auton kommentilla "jarruissa jotain kummallista". Autoani tutkiessani huomasin, että jarrujen merkkivalo paloi ja nestesäiliö oli rutikuiva. Kysyessäni kuinka kauan valo oli palanut ja miksi siihen ei oltu reagoitu, vastaus oli tyyliä "en muista, useita kuukausia varmaan". Valoon ei oltu reagoitu kun oli arveltu sen liittyvän käsijarruun. Ja kun kerran auto toimi ei ollut kiire tehdä mitään.
Tutkiessani autoa tarkemmin havaitsin että jarrupalat oli aivan totaalisesti loppu. Vuotoja ei vaikuttanut olevan. Eli nestepinnan vajeneminen hyvinkin todennäköisesti johtui aivan loppuun ajetuista jarrupaloista.
Koeajolla havaitsin että ensimmäisellä polkaisulla poljin meni pohjaan ja mitään ei tapahtunut. Auton sai pysähtymään vain poljinta pumppaamalla. Tämä ei omistajan mukaan ollut mitenkään erikoista eikä varsinkaan pelottavaa. Auto oli ollut hänellä päivittäisessä käytössä. Yritin ilmata jarrut, mutta se jäi tekemättä koska takarajarrujen työsylintereiden ilmausnipat oli ruostuneet jumiin. Todennäköisesti autosta ei oltu koskaan vaihdettu jarrunesteitä. Tähän täytyy selvennyksen vuoksi sanoa että auto oli Nissan Sunny.
Pelottavin kohta juttua seuraa: Kun en onnistunut korjaamaan autoa varaosaliikkeiden kiinniolon takia (tapahtui sunnuntaina vuosia sitten), halusi auton omistaja viedä auton pois ajamalla. Aikoi sillä vielä mennä töihinkin seuraavana päivänä ja viedä korjaamolle "sitten joskus"




- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
Re: Low break fluid
^Jöin miettimään, mikähän se "joku kummallisuus" sitten oli mikä naikkosta vaivasi jos tuo kaikki loppu kerran oli täysin normaalia ja tavallista ja jo pitkään jatkunutta...?
OT: Joskus ala-asteaikana muistan kun koulutaxikin jarrutteli käkkärillä ainoastaan, tiedä sitten mihin jarrut olivat hukkuneet
Useampi päivä mentiin tuolleen kumminkin ja kai se muitakin keikkoja ajoi. Ei taitaisi mennä nykypäivänä läpi ilman Iltalehden huutavia otsikoita, kyllä 90-luvulla oli vielä leppoisa meno.

OT: Joskus ala-asteaikana muistan kun koulutaxikin jarrutteli käkkärillä ainoastaan, tiedä sitten mihin jarrut olivat hukkuneet

Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen
- willez
- Viestit: 5247
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS
Re: Low break fluid
jos jarrut ei vuoda,niin kytkimen työsylinteri vuotaa ? Niillä on ilmeisesti sama nestesäiliö...