Nestekytkimen ilmaus?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
TeroV.
Viestit: 530
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Nestekytkimen ilmaus?

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Ajattelin epäviisaasti 155 TS:n jarrunesteitä vaihtaessani vaihtaa myös nestekytkimen nesteet, samasta säiliöstä jarrunesteiden kanssa kun tulevat. Apumies polkemaan ja ilmausruuvi auki -> uutta nestettä ei kuitenkaan alkanut tulla aiotulla tavalla ilmausruuvin kautta ulos, vaikka jarru-/kytkinnestesäiliö oli tavaraa täynnä.

Myöhemminkään lukuisista yrityksistä huolimatta ei pääsylinteri alkanut pumppaamaan nestettä kunnolla ja nyt järjestelmä ainoastaan pulputtelee ilmakuplia ja poljin on aivan hervoton. Vaihdoin jo varmuuden vuoksi nestesäiliöltä pääsylinterille (polkimen takana) menevän letkun, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta.

Kävikö siis kerta kaikkiaan niin käsittämättömän huono tuuri, että pääylinteri korkkasi juuri samalla hetkellä kun avasin ilmausruuvin vai onko nestekytkimen ilmaamiseen olemassa joku kikka, jota en vielä ole kokeillut?

Avatar
TeroV.
Viestit: 530
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Löysinkin jo googlettamalla hyvän vinkin, jolla sain taas pitoa kytkimeen:

"Eräs hyvä keino ilman välttämiseksi on täyttää täysin tyhjä järjestelmä alhaalta työsylinterin ilmausruuvin kautta. Öljylle tarkoitettu tippakannu (puhdas) täytetään jarrunesteellä. Kannun suuttimen ja työsylinterin ilmauksen välille pieni letkun pätkä ja pumpataan näin tippakannulla järjestelmä säiliön ylärajalle asti täyteen. Yleensä ei tarvitse ilmata lainkaan." (Lähde: http://www.saunalahti.fi/~retki/saab96/faq2.htm#kysy18)

Homma toimi hyvin - kun tippakannulla sai pikkuisen pitoa kytkimeen, toiminta alkoi kohentua normaaliin suuntaan polkemalla kytkinpoljilta ylös alas. Pikkuisen taitaa vielä olla ilmaa järjestelmässä, mutta sitä voi myös kokeilla joskus myöhemmin poistaa järjestelmästä em. lähteestä löytyviä ilmausohjeita soveltaen.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11363
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021, 500e La Prima 2022
Paikkakunta: Lago d'Erba

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tuo oli hyvä vinkki, kiitos! Kumminkin joskus tulee taas tarvetta.
- Epäkelpokeräilijä -

Vastaa Viestiin