monenlaisia oireita 156 2.5 v6

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
sadrach
Viestit: 66
Liittynyt: 07 Touko 2012, 06:57
Car(s): 156 2.5 -01
Paikkakunta: Lappeenranta

monenlaisia oireita 156 2.5 v6

Viesti Kirjoittaja sadrach »

olisi muutama kysymys.
1. autoon syttyy moottorin varoitusvalo ja auto ottaa enää 1000 kierroksia. sammutan ja käynnistän uudelleen niin valo jää palamaan mutta toimii taas muuten normaallisti.
2. mitä tarkoittaa vikakoodeissa vertikaali nopeusmittari.
3. moottorin varoitusvalo syttyi talvella aina kun auto oli lämppärissä kiinni. muistaakseni esilämmitys vikakoodi. onko kalliskin osa ja vaikea vaihtaa itse?
4. apuhihnan kohdilta tulee tyhjäkäynnillä outoa ääntä, rengaskotelon ja auton alta kuulee parhaiten.. rohisee kummasti. eikös vesipumpun luulisi ujeltavan tai laskevan kaikki vedet allensa. alkaa pelottaa että pumppu tekee tenän. edellinen omistaja ei ainakaan ollut viime kerralla vaihtanut vesipumppua.
5. moottori ylikuumeni talvella kovilla pakkasilla. motari nopeuksissa lämmöt nousi melkein tappiin. auto seis ja mittari laski kuin lehmän häntä abaut 80 asteeseen. nousi heti 100 asteeseen kun lähti jatkamaan matkaa hiljaisemmalla nopeudella. nestettä katoaa aina sen verran että se menee minimi kohtaan. muutenkin auton lämmöt seilaa 90-110 väliä. flektit huutaa täysillä noin 92 asteen ylittyessä. joskus ei lämmöt laske alle 92 vaikka on paikallaan. lamelloinnit ok syylärissä. ärsyttää ajaa kun saa seurata lämpömittaria kokoajan.

siinähän sitä alkais olemaan jo kaikkea mukavaa :shock:
muutenkin jo tehny remppaa jonkinverran kulutus osiin että tuntuu edellisen omistajan vain ajelleen. hyvä aika tietenkin vaihtaa autoa tällästen joukko korjausten edetessä :bad-words:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15177
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Legacy 2.5 STW Boxer '12
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: monenlaisia oireita 156 2.5 v6

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Helpottaisi vikakoodin osalta saada itse koodit... Nuo lämmöt kuulostaa oudolta. Jos noin ylikuumenee ihan oikeasti, voisiko kansi olla entinen? Ja jos ei oikeasti lämpene, niin mahtaisikohan vaan termostaatti/lämpömittari olla tiensä päässä - tai jopa ECU?
Rohiseva ääni jakopään suunnalta kenties? Voisiko olla kiristin mennyt hihnalta murusiksi -> jako pielessä -> enemmänkin kuin miljoona ongelmaa...
Tuo 1000 kierrosta minuutissa taas kuulostaa tutulta, mutten nyt millään saa päähäni mikä tuota on enemmän aiheutellut - kaasuläppään se muistaakseni liittyi. Ehkä, jos ECU huomaa jonkun ns. kriittisen vian -> tehorajoitus -> kierroksia ei saa irti koneesta sen suojelemiseksi. Nesteet jos ei mihinkään näkyvästi katoa, niin mielestäni tuokin kielisi kansiviasta.

sadrach
Viestit: 66
Liittynyt: 07 Touko 2012, 06:57
Car(s): 156 2.5 -01
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: monenlaisia oireita 156 2.5 v6

Viesti Kirjoittaja sadrach »

ai tätä ihanuutta =) jos kansi rikki niin eikö luulis öljyt ja vedet menevän sekaisin. näyttänyt ainaskin tikusta öljyt normaliilta.
noh kansiremppahan tulee sit halvaksi hahaa.

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: monenlaisia oireita 156 2.5 v6

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Aquatica kirjoitti: Tuo 1000 kierrosta minuutissa taas kuulostaa tutulta, mutten nyt millään saa päähäni mikä tuota on enemmän aiheutellut - kaasuläppään se muistaakseni liittyi. Ehkä, jos ECU huomaa jonkun ns. kriittisen vian -> tehorajoitus -> kierroksia ei saa irti koneesta sen suojelemiseksi.

Tuo 1000rpm esiintyy ainakin jos akun kenkä käytetään irti akusta. Eli kysyjän tapauksessa viittaisi siihen että jokin paikka ei saa jännitettä koko aikaa (joka sellaista tarvii). Jäähdyttimen vaihdon yhteydessä oli akku lattialla yön yli, ja kun seuraavan kerran käynnistin auton ei vaikuttanut kaasupoljin mitään. Pysyi siis tyhjäkäynnillä. Mutta seuraava startti niin rupes pelittämään.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15177
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Legacy 2.5 STW Boxer '12
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: monenlaisia oireita 156 2.5 v6

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

sadrach kirjoitti:ai tätä ihanuutta =) jos kansi rikki niin eikö luulis öljyt ja vedet menevän sekaisin. näyttänyt ainaskin tikusta öljyt normaliilta.
noh kansiremppahan tulee sit halvaksi hahaa.
Ihan on huomionarvoinen kommentti. Kun ei tekniikan aitoa tietämystä ole (eikä hirveästi edes luettua), niin jää aina osa noista oleellisista pointeista ajattelematta... Toisaalta voin varmuudella sanoa, että on kuultu vastaavia. Erään tuttavan Mondeosta ainakin kansipahvin kärähdettyä katoili jäähdytysnesteet "johonkin", muttei mennyt öljy ja vesi ristiin.
Vilkase nyt kuitenkin vielä ölppätulppa, ettei ole kermaa tai vaahtoa.

äölkjhgf:n sähkönsaanti-ajatus koskien kierrosongelmia voisi jopa ollakin ihan asiaan liittyvä; tai mahdollisesti joku oleellisemmista maadotuspisteistä on hapettunut/löystynyt. Arvailuahan tämä on

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1223
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: monenlaisia oireita 156 2.5 v6

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

kuullostaa siltä että vesipumppu vaihtokunnossa. Muovisiipi halkeaa ja vesipumpun akseli pyörii tyhjää sen siiven sisällä=vesi ei kierrä=lämmöt nousee. Ääni muistutti remmiahdinta kun kaverilla hajos vesipumppu. Näissähän on ollut ongelmia kaasupolkimen liittimessä mikä oli muistaakseni jossain hansikaslokeron takana. Ja ilmeisesti jonkun verran myös kaasuläpän sähkömoottorissa/sen liittimessä.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: monenlaisia oireita 156 2.5 v6

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Multa hävitti v6:n jäähdytysnestettä joskus enempi, joskus vähempi. Aluksi ei auton alle kuitenkaan mitään valunut. Lopulta kahvikupillisen kokoisia lammikoita ilmestyi silloin tällöin. Vuotoa etsittiin, muttei löytynyt muuta kuin että pakkasneste oli jättänyt jälkiä pohjalevyyn. Lopulta vika löytyi.
Paisuntasäiliön pohjassa parin-kolmen sentin halkeama. Säiliön vaihto ja kaikki lämmön heittelyt ja nesteen katoamiset päättyivät siihen.
Vesi oli osannut valua niiden johdonsuojakoteloiden alla piilossa eteen, jossa ilman virta oli hajoittanut veden. Siksi vuotokohta ei tutkimalla selvinnyt. Olen kertonut tästä ennenkin, mutta halusin muistuttaa, että tälläinenkin vaihtoehto veden katoamiselle on.

sadrach
Viestit: 66
Liittynyt: 07 Touko 2012, 06:57
Car(s): 156 2.5 -01
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: monenlaisia oireita 156 2.5 v6

Viesti Kirjoittaja sadrach »

pitänee tutkia paisuntasäiliön kunto ja suorittaa huuhtelu jäähdytysjärjestelmälle. termarinkin voisi tietysti vaihtaa varoiksi. rohina tulee joko vesipumpusta tai ??????? tänään meinaan toimi taas hyvin ekalla puolella tunnilla ja sit ilmeisesti nesteet lämpeni liikaa. nelikaistasella oli 100 astetta lämmöt, jatkoin ajoa n10min kunnes pysähdyin ja lämmöt laskivat 80 muutamassa sekunnissa. ihan kuin termari olisi auennut vasta silloin. ihme sontaa on kyllä paisarissa että ei olisi ihme että veden kierto on mitä on. sellaista läpinäkyvää rasvaa.
kiitoksia kaikille auttaneille ja saa vieläkin ehdotella jos jotain tulee mieleen :-D

Vastaa Viestiin