ulompi vetonivel irroitus ym.
Valvoja: Moderators
ulompi vetonivel irroitus ym.
alatukivarren, ulomman vetonivelen ja laakerin vaihto operaatio käynnissä. apuja kaivataan. jarrulevy on jo irti, kuten myös iso napa mutteri. neljä kuusiokolo pulttia on tuon navan takana, miten ne niihin pääsee käsiksi? pitääkö napa irroittaa kolmijalkaisella ulosvetäjällä, näyttäis olevan pooreilla.
menetelmiä miten olette saanet abs anturit ehjänä irti?
auto 156 -98
menetelmiä miten olette saanet abs anturit ehjänä irti?
auto 156 -98
Viimeksi muokannut roude, 29 Touko 2012, 11:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- willez
- Viestit: 5247
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS
Re: pikaneuvoja!
Ota yläpallo auki niin saat vetarin pois navasta ja syrjään. Sitten pitäs saada laakerin pultit auki,ja luultavasti kevyt napautus takaata päin laakeri tulee ulos,ei pitäis olla tiukassa kun pultit ovat avattu.roude kirjoitti:alatukivarren, ulomman vetonivelen ja laakerin vaihto operaatio käynnissä. apuja kaivataan. jarrulevy on jo irti, kuten myös iso napa mutteri. neljä kuusiokolo pulttia on tuon navan takana, miten ne niihin pääsee käsiksi? pitääkö napa irroittaa kolmijalkaisella ulosvetäjällä, näyttäis olevan pooreilla.
menetelmiä miten olette saanet abs anturit ehjänä irti?
auto 156 -98
Valitettavsti abs-anturia ei taida kovin helpolla saada irti,miksi pitäisi saada ?
Re: pikaneuvoja!
joo se lähtikin sieltä ihan vaan vetämällä tuo vetoakseli, nyt on koko paketti irti ja tieltä pois niin voi alkaa vaihtaa ton alatukivarren.willez kirjoitti:Ota yläpallo auki niin saat vetarin pois navasta ja syrjään. Sitten pitäs saada laakerin pultit auki,ja luultavasti kevyt napautus takaata päin laakeri tulee ulos,ei pitäis olla tiukassa kun pultit ovat avattu.roude kirjoitti:alatukivarren, ulomman vetonivelen ja laakerin vaihto operaatio käynnissä. apuja kaivataan. jarrulevy on jo irti, kuten myös iso napa mutteri. neljä kuusiokolo pulttia on tuon navan takana, miten ne niihin pääsee käsiksi? pitääkö napa irroittaa kolmijalkaisella ulosvetäjällä, näyttäis olevan pooreilla.
menetelmiä miten olette saanet abs anturit ehjänä irti?
auto 156 -98
Valitettavsti abs-anturia ei taida kovin helpolla saada irti,miksi pitäisi saada ?
siksi olisin sen abs anturin irrottanu et saan vähä paremmin liikuteltua tuota osaa missä se on kiinni mut on siinä sen verran löysää et sain laskettua sen tohon maahan.
Re: pikaneuvoja!
siinä pitäs olla liitin siinä anturin piuhassa jossain kohtaa että saa irti , se anturi kannattaa/pitää? muutenkin ottaa irti jos vaihtaa laakeria, kova nitkuttelu siinä on jos meinaa ehjänä saada irti-
Re: pikaneuvoja!
juu u, kiitoksia avusta, pittää lopetella tältä illalta, otan huomenna pari kuvaa aiheesta.
Re: pikaneuvoja!
pääsin vasta eilen jatkaa hommia, laakerin vaihto tehty. mutta en saanu pähkäiltyä tota ulompaa vetoniveltä auki.
kuvatkin jäi ottamatta mutta koitan kysyä mahd. selkeästi eli koko vetoakseli on nyt otettu irti, ja suojakumi vedetty pois nivelen päältä akselia pitkin. joku mainitsi toisessa aiheeseen liittyvässä topicissa et siel ois joku klipsi. höpö höpö, en löytäny ku semmosen holkki renkaan sieltä rasvan seasta joka kiertää sille tarkoitetussa urassa akselin ympäri. jotakin se siellä pitää kiinni mutta ei sitä kyllä mitenkään saa sieltä välistä pois purkamatta ensin koko niveltä. eli miten tuo ny puretaan?
luultavasti tuo ulompi nivel on siis rikki, kuskin puolella kolisee ajaessa kun käännän kaikki oikealle, klonk klonk klonk, tästä diagnoosi.
koitin vääntää myös niveltä ääriasentoon ja ottaa niitä kuulia sieltä välistä mutta ei onnistunut sekään, sitten jo loppui keinot. nivelessä tuntui myös hieman väljää eteen taakse suunnassa mutta luulen että siellä semmonen pikku välys kuuluu ollakkin? se liikku pikkasen siinä pooreilla edes takaisin.
kuvatkin jäi ottamatta mutta koitan kysyä mahd. selkeästi eli koko vetoakseli on nyt otettu irti, ja suojakumi vedetty pois nivelen päältä akselia pitkin. joku mainitsi toisessa aiheeseen liittyvässä topicissa et siel ois joku klipsi. höpö höpö, en löytäny ku semmosen holkki renkaan sieltä rasvan seasta joka kiertää sille tarkoitetussa urassa akselin ympäri. jotakin se siellä pitää kiinni mutta ei sitä kyllä mitenkään saa sieltä välistä pois purkamatta ensin koko niveltä. eli miten tuo ny puretaan?
luultavasti tuo ulompi nivel on siis rikki, kuskin puolella kolisee ajaessa kun käännän kaikki oikealle, klonk klonk klonk, tästä diagnoosi.
koitin vääntää myös niveltä ääriasentoon ja ottaa niitä kuulia sieltä välistä mutta ei onnistunut sekään, sitten jo loppui keinot. nivelessä tuntui myös hieman väljää eteen taakse suunnassa mutta luulen että siellä semmonen pikku välys kuuluu ollakkin? se liikku pikkasen siinä pooreilla edes takaisin.
-
- Viestit: 1549
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: pikaneuvoja!
Miten sait vaihdettua tuon laakerin, tarviiko prässiä? Mitä kaikkea pitää irroittaa?
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: pikaneuvoja!
Lukkorengaspihdeillä levität lukkorengasta. Muistaakseni siellä on yksi leveämpi rako, minkä kohdalla levitys onnistuu parhaiten. Samalla koputtelee niveltä niin tulee pois booreja pitkin.roude kirjoitti:pääsin vasta eilen jatkaa hommia, laakerin vaihto tehty. mutta en saanu pähkäiltyä tota ulompaa vetoniveltä auki.
kuvatkin jäi ottamatta mutta koitan kysyä mahd. selkeästi eli koko vetoakseli on nyt otettu irti, ja suojakumi vedetty pois nivelen päältä akselia pitkin. joku mainitsi toisessa aiheeseen liittyvässä topicissa et siel ois joku klipsi. höpö höpö, en löytäny ku semmosen holkki renkaan sieltä rasvan seasta joka kiertää sille tarkoitetussa urassa akselin ympäri. jotakin se siellä pitää kiinni mutta ei sitä kyllä mitenkään saa sieltä välistä pois purkamatta ensin koko niveltä. eli miten tuo ny puretaan?
luultavasti tuo ulompi nivel on siis rikki, kuskin puolella kolisee ajaessa kun käännän kaikki oikealle, klonk klonk klonk, tästä diagnoosi.
koitin vääntää myös niveltä ääriasentoon ja ottaa niitä kuulia sieltä välistä mutta ei onnistunut sekään, sitten jo loppui keinot. nivelessä tuntui myös hieman väljää eteen taakse suunnassa mutta luulen että siellä semmonen pikku välys kuuluu ollakkin? se liikku pikkasen siinä pooreilla edes takaisin.
Sitten kuulalaakerit yksitellen pois niin saa loput sisuskalut ulos nivelestä ja kunnon puhdistus on helpompaa.
Onnistuu myös vetari kiinni, vähän saa ährätä hankalamassa asennossa.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: pikaneuvoja!
Jarrusatula + levy, yläpallon pultti, sitten vetari irti ja navan takaa pultit pois. näin teoriassajmi kirjoitti:Miten sait vaihdettua tuon laakerin, tarviiko prässiä? Mitä kaikkea pitää irroittaa?
Laakri saattaa olla tiukassa paikallaan, mutta se ei tarvitse prässiä, laita navan takana olevat pultit parilla kierroksella kiinni (mitä enemmän - sen parmpi kunhan ei ihan kokonaan kiinni) ja vasaralla naputtele pultteja niin laakeri lähtee irtoamaan, sitten vaan hio ja ravaa kolon johon laakeri tulee, niin menee uusikin kivuttomasti paikalleen
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Epezi
- Viestit: 7526
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: pikaneuvoja!
^onkos TS:n ulommassa nivelessä tuommoista levitettävää sokkarengasta.
En nyt varmaksi sano (katsomallahan se selviää) mutta väittäisin tuon olevan ihan nivelen sisäisellä sokkarenkaalla, joka siis irtoaa lyömällä.
Lyönnit pitää ehdottomasti lyödä siihen vetarin sisäkehälle (tosin tässä on kait tarkoitus uusia nivel niin lieneekö tuolla sitten merkitystä), ja jollain terästä pehmeämmällä.
En nyt varmaksi sano (katsomallahan se selviää) mutta väittäisin tuon olevan ihan nivelen sisäisellä sokkarenkaalla, joka siis irtoaa lyömällä.
Lyönnit pitää ehdottomasti lyödä siihen vetarin sisäkehälle (tosin tässä on kait tarkoitus uusia nivel niin lieneekö tuolla sitten merkitystä), ja jollain terästä pehmeämmällä.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: pikaneuvoja!
^oletin kun v6:ssa oli..
Re: pikaneuvoja!
Epezi kirjoitti:^onkos TS:n ulommassa nivelessä tuommoista levitettävää sokkarengasta.
En nyt varmaksi sano (katsomallahan se selviää) mutta väittäisin tuon olevan ihan nivelen sisäisellä sokkarenkaalla, joka siis irtoaa lyömällä.
Lyönnit pitää ehdottomasti lyödä siihen vetarin sisäkehälle (tosin tässä on kait tarkoitus uusia nivel niin lieneekö tuolla sitten merkitystä), ja jollain terästä pehmeämmällä.
joo siis nimenomaan näin, eli sen sokkarenkaan sieltä bongasin mut tässä ulommas niveles se on siellä sisällä rasvan seas niin en jotenki kässänny et miten sen saa pois, ihan erilainen ku se sisempi puoli, sen olen purkanu molekyyleiksi ongelmitta viime kesänä, mut joo, niinhän sen täytyy olla et se pitää jotenki sieltä nivelen sisästä sit ujuttaa pois siitä urasta se rengas ja lyödä se nivel irti. en ole muusta kuullu puhuttavan
Re: pikaneuvoja!
nii ja tosiaa sain sen abs anturin ehjänä irti!
- Epezi
- Viestit: 7526
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: pikaneuvoja!
Ei sitä sokkaa sieltä millään irroiteta. Akselissa on ura mihin se painuu kun niveltä lyö poispäin.
Re: pikaneuvoja!
ei se ihan näin menny se sokka oli mulla ainaki valmiiksi jo siellä urassa niinku sen kuuluukin olla, o-rengas pihdeillä kun sitä levitti niin akseli tuli nätisti käsillä vetämällä sieltä nivelen sisästä pois pooreilta. elikkä sitä sokkaa vaan levitetään syvemmälle sinne uraan että akseli mahtuu tulemaan pois. ei tarvi hakata.Epezi kirjoitti:Ei sitä sokkaa sieltä millään irroiteta. Akselissa on ura mihin se painuu kun niveltä lyö poispäin.
- Epezi
- Viestit: 7526
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: ulompi vetonivel irroitus ym.
^ymmärsin siis selostuksesi väärin.
Re: ulompi vetonivel irroitus ym.
kävipä hauskasti ku olin just menossa tossa viime perjantaina katastaa autoa ja siinä asemalle ajellessa alkoi kuulumaan semmonen rutiseva ääni oikean eturenkaan suunnalta. päätin kuitenkin mennä kokeileen onneani. auto meni läpi huomautuksitta mutta ääni ei ollut päässäni
heti ku pikkasen etes vasemmalle kaartaa alkaa rutisee, jonkin verran pitää olla vauhtia et alkaa kuuluu. eka ajattelin et sieltä joku muovin pala lokarista hankais renkaaseen ku kääntää, mut ku otin renkaan pois ei siellä näkyny mtn...
aika finaalissa oli tämä oikean puolen sisempi vetonivel viime kesänä ku aukasin, ainaki kuulat naarmuilla. ulompaan en ole koskenu. mut mites muilla onko vetarit pitäny tommosta rutinaa, eli samantein ku kääntää vasemmalle kuuluu trr trr trr trr ja vauhdin kasvaessa ääni kuuluu tietty tiheämpää?
heti ku pikkasen etes vasemmalle kaartaa alkaa rutisee, jonkin verran pitää olla vauhtia et alkaa kuuluu. eka ajattelin et sieltä joku muovin pala lokarista hankais renkaaseen ku kääntää, mut ku otin renkaan pois ei siellä näkyny mtn...
aika finaalissa oli tämä oikean puolen sisempi vetonivel viime kesänä ku aukasin, ainaki kuulat naarmuilla. ulompaan en ole koskenu. mut mites muilla onko vetarit pitäny tommosta rutinaa, eli samantein ku kääntää vasemmalle kuuluu trr trr trr trr ja vauhdin kasvaessa ääni kuuluu tietty tiheämpää?
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: ulompi vetonivel irroitus ym.
^
On pitänyt. 156:ssa alkoi vasen sisempi (?) nivel vähän ääntämään ja se paheni tosi nopeasti hirveäksi kolinaksi ja ratinaksi. Ei paljon uskaltanut ajella muuta kuin talliin vetarin irroitukseen.
On pitänyt. 156:ssa alkoi vasen sisempi (?) nivel vähän ääntämään ja se paheni tosi nopeasti hirveäksi kolinaksi ja ratinaksi. Ei paljon uskaltanut ajella muuta kuin talliin vetarin irroitukseen.
Re: ulompi vetonivel irroitus ym.
mullaki tossa viikko sitten paheni se ääni sillai et nyt ei tarvi kääntää ku ihan milli sinne vasemmalle niin alkaa ratisee. en ole nyt sitte sen jälkeen uskaltanu alfalla ajella. pistin veto nivelet tilaukseen niin katsotaan jos paranis vika niillä. sitten onki uusittu autoon viimeisen parin kuukauden aikana, alustasarja, kaikki koiranluut. ala ja ylätukivarret kaikki eteen sekä raidetangonpäät... nii ja levyt ja palat eteen, 1 ulompi vetonivel ja nyt tulossa kaks uutta niveltä lisää prkl jos ei kohta ala alusta olemaan kuosissa niin jo on kumma..michael kirjoitti:^
On pitänyt. 156:ssa alkoi vasen sisempi (?) nivel vähän ääntämään ja se paheni tosi nopeasti hirveäksi kolinaksi ja ratinaksi. Ei paljon uskaltanut ajella muuta kuin talliin vetarin irroitukseen.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: ulompi vetonivel irroitus ym.
^pelkona voi olla, että saa vuoden päästä taas vaihtaa ylätukivarret, riippuen valmistajasta.
Re: ulompi vetonivel irroitus ym.
joo olen kuullutkin huhuja että laadussa on suuria eroja, tilasin saksan ebaystä ja ei ole mtn hajua siitä että miten nuo kestää.Finest kirjoitti:^pelkona voi olla, että saa vuoden päästä taas vaihtaa ylätukivarret, riippuen valmistajasta.
oli tämmönen setti: http://www.ebay.de/itm/4-QUERLENKER-2-X ... 460594112f" onclick="window.open(this.href);return false;
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: ulompi vetonivel irroitus ym.
^ite tilasin Englannista, saapi nähdä täytyykö syksyn leimalle taas vaihtaa ylätukivarret..
Re: ulompi vetonivel irroitus ym.
tulipa nyt vaihdettua se sisempi ja ulompi nivel tuohon oikealle puolelle, eipä hävinnyt ääni.. no ei onneks ihan hukkaan menny rahat ku olihan ne kuulat vähän urilla, ainaki siinä sisemmässä.
mut nyt ainoa vaihtoehto on se kuskin puolen sisempi nivel, kaikki on sit vaihdettu.. jos ei sillä parane niin sit on ideat lopussa.
ajattelin kokeilla sillain et otan siitä vanhasta sisemmästä nivelestä sen pesän ja ulommasta ne kuulat, koska ne oli ihan sileät. lyön kasaan ja katon miten käy. eikö ne kuulat ole saman kokoisia ulommassa ja sisemmässä nivelessä?
mut nyt ainoa vaihtoehto on se kuskin puolen sisempi nivel, kaikki on sit vaihdettu.. jos ei sillä parane niin sit on ideat lopussa.
ajattelin kokeilla sillain et otan siitä vanhasta sisemmästä nivelestä sen pesän ja ulommasta ne kuulat, koska ne oli ihan sileät. lyön kasaan ja katon miten käy. eikö ne kuulat ole saman kokoisia ulommassa ja sisemmässä nivelessä?
-
- Viestit: 828
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: ulompi vetonivel irroitus ym.
Kokeilitko sormin pyöritellä pyörän laakeria? Joskus tuollainen pyöränlaakeri pitää kolinaa ja siihen riittää kun yhdestä kuulasta on pinta irti tms. Itsekin yritin diagnosoida kaikilla tempuilla pyöränlaakerin vikaa, siinä onnistumatta. Vasta kun olin vetonivelen vaihtopuuhissa ja kokeilin sormin pyörittää laakeria - laakerissa tuntui vika. Vetonivel jäi hyllyyn, laakeri vaihtui ja kolina loppui.
-
- Viestit: 1295
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Re: ulompi vetonivel irroitus ym.
Tuossa olisi muuten kuva JTS:n vetarin osista, jos jotakuta nivelen tai kumin vaihtajaa auttaa.
Kuvassa saattaa hämätä että sisemmän nivelen suojakumi on irti laipasta, varaosaliike myi väärän osan, jossa tuo laippa oli liian iso mutta kumi sopiva, joten jätin vanhan laipan niveleen kiinni ja vaihdan vain kumin. Menossa siis ulomman nivelen ja molempien kumien vaihto. Tätä vartenhan ei sitten tarvitse kai sisempää niveltä irrottaa, kuten itse tein. Sisemmän nivelen kumi tulisi varmaan vetämällä tuon akselissa olevan möntin yli. JTS:ssä ei kuitenkaan ole tilaa vaihtaa sisempää kumia paikallaan, itse en ainakaan keksinyt miten sisemmän kumin ison kiinnityspannan saisi kiristettyä vetari paikallaan.
Ulomman nivelen ja suojakumin vaihtaisi kyllä helposti akseli paikallaan, kun tässä on tuo levitettävä sokka ulommalla nivelellä. Ilmeisesti vanhemmissa muuttuu jossain kohtaa sokka lyötäväksi jota voi olla vaikea saada liikkumaan akseli paikallaan.
Oho, tulipa sepustus...
Kuvassa saattaa hämätä että sisemmän nivelen suojakumi on irti laipasta, varaosaliike myi väärän osan, jossa tuo laippa oli liian iso mutta kumi sopiva, joten jätin vanhan laipan niveleen kiinni ja vaihdan vain kumin. Menossa siis ulomman nivelen ja molempien kumien vaihto. Tätä vartenhan ei sitten tarvitse kai sisempää niveltä irrottaa, kuten itse tein. Sisemmän nivelen kumi tulisi varmaan vetämällä tuon akselissa olevan möntin yli. JTS:ssä ei kuitenkaan ole tilaa vaihtaa sisempää kumia paikallaan, itse en ainakaan keksinyt miten sisemmän kumin ison kiinnityspannan saisi kiristettyä vetari paikallaan.
Ulomman nivelen ja suojakumin vaihtaisi kyllä helposti akseli paikallaan, kun tässä on tuo levitettävä sokka ulommalla nivelellä. Ilmeisesti vanhemmissa muuttuu jossain kohtaa sokka lyötäväksi jota voi olla vaikea saada liikkumaan akseli paikallaan.
Oho, tulipa sepustus...
- Liitteet
-
- 12080074.jpg (71.03 KiB) Katsottu 4293 kertaa
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-