JTD:stä hävisivät tehot
Valvoja: Moderators
- Isola
- Viestit: 2132
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
JTD:stä hävisivät tehot
Potilas on Thesis, mutta moottorihan Alfasta tuttu 2,4 JTD 20v. Toiminut ikinä mitään nikottelematta, kunnes tänään parin minuutin pysähdyksen jälkeen ei tahtonut liikkua mihinkään.
Käy tyhjäkäyntiä normaalisti, mutta vapaallakin ottaa kierroksia todella hitaasti. 4000 rpm saa houkuteltua kun jaksaa pitää poljinta pohjassa. Vaihde päällä kulkee kävelyvauhtia, yhtä lailla eteen ja taakse (Aisinin automaattilaatikko siis kyseessä).
Mikään vikavalo ei pala. Sammutin auton ja hetken odottelun jälkeen uusi yritys. Diagnostiikan mukaan kaikki ok, mutta auto vain ei liiku kävelyvauhtia kovempaa. Käy, mutta ei kulje. Mikä neuvoksi?
Moottorin suojamuovia en vielä irrotellut, mutta muuten konehuoneessa näyttää normaalilta.
Perinteisesti kai tällaiset oireet viittaavat äänenvaimentimesta irronneisiin villoihin, mutta voiko tehonmenetys olla noin äkillinen ja totaalinen, ja tapahtua liikkeelle lähtiessä kun paikalle on tultu normaalisti?
Kukas näiden päälle ymmärtää Tampereella? Sastamalassa kait olisi se Thesis-harrastajien suosima paja, mutta lavettikyyti sinne asti ei houkuttele.
Käy tyhjäkäyntiä normaalisti, mutta vapaallakin ottaa kierroksia todella hitaasti. 4000 rpm saa houkuteltua kun jaksaa pitää poljinta pohjassa. Vaihde päällä kulkee kävelyvauhtia, yhtä lailla eteen ja taakse (Aisinin automaattilaatikko siis kyseessä).
Mikään vikavalo ei pala. Sammutin auton ja hetken odottelun jälkeen uusi yritys. Diagnostiikan mukaan kaikki ok, mutta auto vain ei liiku kävelyvauhtia kovempaa. Käy, mutta ei kulje. Mikä neuvoksi?
Moottorin suojamuovia en vielä irrotellut, mutta muuten konehuoneessa näyttää normaalilta.
Perinteisesti kai tällaiset oireet viittaavat äänenvaimentimesta irronneisiin villoihin, mutta voiko tehonmenetys olla noin äkillinen ja totaalinen, ja tapahtua liikkeelle lähtiessä kun paikalle on tultu normaalisti?
Kukas näiden päälle ymmärtää Tampereella? Sastamalassa kait olisi se Thesis-harrastajien suosima paja, mutta lavettikyyti sinne asti ei houkuttele.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.
Re: JTD:stä hävisivät tehot
veikkaisin egr-venttiiliä..jumissa.
Re: JTD:stä hävisivät tehot
Samaa mieltä, EGR on tuohon syynä. Mulla oli 159 JTDm automaatissa hyvin samantyyppiset oireet toissa talvena. Tosin sen sai vielä liikkumaan pikkuvaihteilla pitämällä kierrokset yli kahden tonnin. Ei ole vaikea remppa. Hinnasta osaa sanoa, koska Alfassa meni takuuseen.
Kannattaa EGR:n vaihdon/putsaamisen jälkeen käyttää uudelleenohjelmoitavana vaikkapa Turbotecilla. Muuttavat EGR:n parametreja niin, että se on vähemmän auki. Parasta, jos pystyy sulkemaan kokonaan. 159:ssä ei pystynyt.
Kannattaa EGR:n vaihdon/putsaamisen jälkeen käyttää uudelleenohjelmoitavana vaikkapa Turbotecilla. Muuttavat EGR:n parametreja niin, että se on vähemmän auki. Parasta, jos pystyy sulkemaan kokonaan. 159:ssä ei pystynyt.
TTi
- Isola
- Viestit: 2132
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: JTD:stä hävisivät tehot
On tämä uskomaton foorumi. Heti tuli vastaus muutamassa minuutissa ja tunnin sisään vielä uskonvahvistusta. Kiitos!
Lancia on nyt hinattu kotipihaan. Suomalainen laatutuote, "pakettiauton hinausköysi" katkesi 2 km matkalla vain kerran. Lisätään muistilistaan: ostettava italialainen köysi.
Tähän aikaan illasta en viitsinyt ruveta purkamaan, mutta kytkin FiatEcuScanin kiinni ja epäily EGR-venttiilistä sen kuin vahvistuu. Mitään vikakoodeja ei tule, mutta EGR-venttiilin aktuaattoritesti epäonnistui (out of operating conditions tms), vaikka kierrosluvun ja moottorin lämmön puolestakin EGR:n pitäisi toimia. EGR:n asento on jatkuvasti 0,00%, mikä ei sekään kai ole ihan normaalia. Kevyt kaasun painelu ei muuta lukemaa.
eLearnista katsoen EGR:n pitäisi irrota helposti. Katsotaan josko huomenna sen irrottaisi ja näkisi, onko siellä puolen Euroopan noet säilöttynä.

Lancia on nyt hinattu kotipihaan. Suomalainen laatutuote, "pakettiauton hinausköysi" katkesi 2 km matkalla vain kerran. Lisätään muistilistaan: ostettava italialainen köysi.
Tähän aikaan illasta en viitsinyt ruveta purkamaan, mutta kytkin FiatEcuScanin kiinni ja epäily EGR-venttiilistä sen kuin vahvistuu. Mitään vikakoodeja ei tule, mutta EGR-venttiilin aktuaattoritesti epäonnistui (out of operating conditions tms), vaikka kierrosluvun ja moottorin lämmön puolestakin EGR:n pitäisi toimia. EGR:n asento on jatkuvasti 0,00%, mikä ei sekään kai ole ihan normaalia. Kevyt kaasun painelu ei muuta lukemaa.
eLearnista katsoen EGR:n pitäisi irrota helposti. Katsotaan josko huomenna sen irrottaisi ja näkisi, onko siellä puolen Euroopan noet säilöttynä.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.
-
- Viestit: 1474
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT
Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä. - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: JTD:stä hävisivät tehot
Ainakin 1.9:stä egr:n käsiin purkaminen oli hämmentävän helppoa. Silti vähän hämää, että miten egr:n toimimattomuus saa auton tuohon tilaan ilman vikakoodia? Onko mitään tiettyä anturitietoa, millä tuon voisi havaita?
- Isola
- Viestit: 2132
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: JTD:stä hävisivät tehot - EGR tukossa (ratkaistu)
Onnittelut oikein arvanneille. Irrotin EGR:n ja edelleen solenoidin irti venttiilin rungosta ja pesin noet pois. Mötikkä takaisin kiinni ja taas kulkee.
Pieni epävarmuus tuosta jäi, koska EGR ei tuntunut olevan yhtään jumissa. Solenoidin tappi ja itse venttiili liikkuivat kevyesti painamalla jousia vasten, eikä venttiili ainakaan purettaessa ollut auki. Nokea tuli kyllä ihan ravistamalla, joten saattoihan siellä jumi olla. Tarkkailen tilannetta, mutta nyt siis tuntuu toimivan.
Joku on muuten tehnyt hyvää paremman ohjeen EGR-venttiilin puhdistuksesta. Linkki löytyi Alfa-Ownerista ja itse pruju makaa ainakin toistaiseksi täällä. Kannattaa poimia talteen, jottei häviä. Thesikseni EGR on hiukan eri näköinen, mutta ohje pätee ainakin niin kauan, kuin solenoidin koteloa ei lähdetä poraamaan auki. Pierburgin tekele sekin, kuten tuon ohjeen kuvissa eli luultavasti sama ohje pätee pidemmällekin. Osat näyttävät vaihtokelpoisilta.
Homma oli todella helppo ja nopea, vaikeinta on saada käsi mahtumaan putkien väliin jotta saa solenoidin kaapelin liittimen irti. Ei siis kovin paha...
Pieni epävarmuus tuosta jäi, koska EGR ei tuntunut olevan yhtään jumissa. Solenoidin tappi ja itse venttiili liikkuivat kevyesti painamalla jousia vasten, eikä venttiili ainakaan purettaessa ollut auki. Nokea tuli kyllä ihan ravistamalla, joten saattoihan siellä jumi olla. Tarkkailen tilannetta, mutta nyt siis tuntuu toimivan.
Joku on muuten tehnyt hyvää paremman ohjeen EGR-venttiilin puhdistuksesta. Linkki löytyi Alfa-Ownerista ja itse pruju makaa ainakin toistaiseksi täällä. Kannattaa poimia talteen, jottei häviä. Thesikseni EGR on hiukan eri näköinen, mutta ohje pätee ainakin niin kauan, kuin solenoidin koteloa ei lähdetä poraamaan auki. Pierburgin tekele sekin, kuten tuon ohjeen kuvissa eli luultavasti sama ohje pätee pidemmällekin. Osat näyttävät vaihtokelpoisilta.
Homma oli todella helppo ja nopea, vaikeinta on saada käsi mahtumaan putkien väliin jotta saa solenoidin kaapelin liittimen irti. Ei siis kovin paha...

Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: JTD:stä hävisivät tehot
Sama ongelma oli itsellänikin. Ei tosin ihan yhtä pahana.
EGR:n vaihdolla poistui sekin
EGR:n vaihdolla poistui sekin

Life is too short to drive boring cars.
- Isola
- Viestit: 2132
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: JTD:stä hävisivät tehot
Hyvin toimi hetken aikaa, mutta nyt on samanlaista vaivaa kuin TTi tuossa kuvaili. Alakierroksilla on teho täysin kateissa, mutta jos saa kierrokset houkuteltua yli 2.500 rpm, niin jo ampuu liikkeelle. Mitä ilmeisimmin siis EGR. Ihan parin viikon välein sitä ei viitsisi rassata, joten pitää keksiä jokin kestävämpi korjaus. Uudelleenohjelmointi jo vinkattiin, ja koko EGR:n vaihtaminen olisi toinen keino, kunnes sekin hajoaa. Mites, toimiiko tässä moottorissa yksinkertaisesti sokea laippa EGR:n putkessa? Noita kaupataan eBayssa (tai tekaiseehan sellaisen hetkessä itsekin), mutta aiheuttaako se ongelmia diagnostiikan kanssa? Järki sanoo että ei, koska diagnostiikka ei huomaa koko EGR:n jumimista, mutta mistä sen ikinä tietää ennen kuin joku kokeilee.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Re: JTD:stä hävisivät tehot
Tuollahan EGR:stä olikin juttua.
http://www.turbotec.com/henkiloautot/chiptuning/egr.php
Jos ei aiheuta vikatilaa, voi periaatteessa tukkia. Lämmöt ei välttämättä enää nouse oikeaksi sen jälkeen.
http://www.turbotec.com/henkiloautot/chiptuning/egr.php
Jos ei aiheuta vikatilaa, voi periaatteessa tukkia. Lämmöt ei välttämättä enää nouse oikeaksi sen jälkeen.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11363
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021, 500e La Prima 2022
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Re: JTD:stä hävisivät tehot
Ainakin JTDm 16v huomaa tulpatun EGR:n, luulisin että Thesiskin. Se vertaa ilmamassamittarin mittausarvoa laskennalliseen ilmamäärään joka saadaan moottorin pyörintänopeudesta, iskutilavuudesta ja EGR:n ohjauksesta ja harmistuu jos nuo poikkeavat paljon toisistaan. Muuten kyllä toimii normaalisti mutta vikavalo loimottaa.
Putsasitko Isola viimeksi myös sen solenoidin noesta? Taitaa olla kriittisempi paikka kuin varsinainen venttiili. Mulla 156 toimi putsauksen jälkeen ainakin sen vuoden jonka auto mulla oli, eli ihan parin viikon välein ei pitäisi olla tarvetta käpistellä.
Putsasitko Isola viimeksi myös sen solenoidin noesta? Taitaa olla kriittisempi paikka kuin varsinainen venttiili. Mulla 156 toimi putsauksen jälkeen ainakin sen vuoden jonka auto mulla oli, eli ihan parin viikon välein ei pitäisi olla tarvetta käpistellä.
- Epäkelpokeräilijä -
- Isola
- Viestit: 2132
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: JTD:stä hävisivät tehot
Juu, otin solenoidin ja itse venttiliin irti toisistaan ja puhdistin huolella noet molemmista osista. Molemmat liikkuivat kevyesti ja tarketelematta.
Lueskelin kanssa korjauskäsikirjaa ja sen perusteella ilmamassamittarin lukeman poikkeama laskennallisesta voisi aiheuttaa murheita. Ennen kuin rupean tuolle mitään tekemään, pitää selvittää liittyykö ajoittain kuuluva juriseva ääni tähän. Kaksi viikkoa sitten ilmestyi nimittäin uusi vaiva: Muutama sekunti lämpimänä käynnistyksen jälkeen alkaa toisinaan kuulua jurina, jota en ole saanut vielä paikallistettua. Ääntä kuuluu muutaman kymmenen sekuntia. Se ei riipu moottorin kierroksista, vaihteesta eikä ilmastoinnin säädöistä, joten epäilin alkuun jäähdyttimen puhallinta. Eilen ääntä alkoi kuulua joskus myös pidemmän tyhjäkäyntijakson aikana esim. valoissa seistessä ja se tuntuisi osuvan yksiin tehonpuutoksen pahenemisen kanssa. Mietin, että vatkaako siellä jumiva EGR:n solenoidi väkisin venttiilin karaan tms. Kylmällä moottorilla ei kumpaakaan vaivaa esiinny. Tämä kai sopisi EGR-venttiiliin, koska sitä ei ohjata jos moottorin lämpö on alle +50 tai jotain sinne päin.
Lueskelin kanssa korjauskäsikirjaa ja sen perusteella ilmamassamittarin lukeman poikkeama laskennallisesta voisi aiheuttaa murheita. Ennen kuin rupean tuolle mitään tekemään, pitää selvittää liittyykö ajoittain kuuluva juriseva ääni tähän. Kaksi viikkoa sitten ilmestyi nimittäin uusi vaiva: Muutama sekunti lämpimänä käynnistyksen jälkeen alkaa toisinaan kuulua jurina, jota en ole saanut vielä paikallistettua. Ääntä kuuluu muutaman kymmenen sekuntia. Se ei riipu moottorin kierroksista, vaihteesta eikä ilmastoinnin säädöistä, joten epäilin alkuun jäähdyttimen puhallinta. Eilen ääntä alkoi kuulua joskus myös pidemmän tyhjäkäyntijakson aikana esim. valoissa seistessä ja se tuntuisi osuvan yksiin tehonpuutoksen pahenemisen kanssa. Mietin, että vatkaako siellä jumiva EGR:n solenoidi väkisin venttiilin karaan tms. Kylmällä moottorilla ei kumpaakaan vaivaa esiinny. Tämä kai sopisi EGR-venttiiliin, koska sitä ei ohjata jos moottorin lämpö on alle +50 tai jotain sinne päin.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11363
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021, 500e La Prima 2022
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Re: JTD:stä hävisivät tehot
Joo, kylmällä koneella EGR:n pitäisi olla kiinni. En kuitenkaan äkkiä keksi miten siitä voisi irrota jurinaksi luonnehdittavaa ääntä.
Voisikohan jurina mahdollisesti tulla laturista, ilmastoinnin kompurasta tai alipainepumpusta? Kaikilla taitaa käynnistyksen jälkeen olla normaalia enemmän duunia. Juriseeko jos irrottaa apulaitehihnan?
Voisikohan jurina mahdollisesti tulla laturista, ilmastoinnin kompurasta tai alipainepumpusta? Kaikilla taitaa käynnistyksen jälkeen olla normaalia enemmän duunia. Juriseeko jos irrottaa apulaitehihnan?
- Epäkelpokeräilijä -
- Isola
- Viestit: 2132
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: JTD:stä hävisivät tehot
En usko äänen tulevan apulaitehihnan käyttämistä laitteista, koska jurinan taajuus ei reagoi yhtään kierroslukuun. Ilmastoinnin kompressori se ei voine olla, koska sen saa käsipelissä pois päältä ja ääni ei siitä muutu. Toisaalta, kaikkihan on mahdollista paitsi mahdoton, ja kyllä sekin joskus. Kuulostelen äänen lähdettä kunhan ehdin. Jäähdyttimen tuuletinta veikkailin sikäli, että kierroksista riippumaton taajuus ja kunnolla lämmin moottori äänen edellytyksenä viittaisivat siihen suuntaan. Diagnostiikkaa vaikeuttaa jurinan lyhyt kesto ja satunnaisuus - sitä ei kuulu jokaisella lämminkäynnistyksellä, joten poissulkemistaktiikalla sitä on aavistuksen hankala lähestyä. Ai niin, ensimmäisen kerran ääni kuului heti ilmastointihuollon jälkeen. Vaikea kuitenkaan uskoa, että pelkässä täyttöhuollossa olisi saatu mitään särjettyä. Thesiksessä ilmastoinnin venttiilit ovat vielä harvinaisen hyvin esillä.
EGR ei minustakaan kuulosta uskottavalta äänen lähteeltä muuten, mutta puhdittomuuden paheneminen äänen kuuluessa vinkkaisi siihen suuntaan. EGR:ää ohjataan pulssinleveyssäädöllä (jos oikein ymmärsin eLearnin selostusta), mikä voisi aiheuttaa pärisevän äänen jos itse venttiili on jumissa, mutta solenoidin tappi liikkuu ja hakkaa sitä vasten. Tappihan siis työntää venttilin karaa, mutta molemmilla on omat palautusjousensa. Joo, voi olla kaukaa haettua. Huomenillalla jos ehtisi viimein paneutumaan asiaan ihan auton ääressä.
EGR ei minustakaan kuulosta uskottavalta äänen lähteeltä muuten, mutta puhdittomuuden paheneminen äänen kuuluessa vinkkaisi siihen suuntaan. EGR:ää ohjataan pulssinleveyssäädöllä (jos oikein ymmärsin eLearnin selostusta), mikä voisi aiheuttaa pärisevän äänen jos itse venttiili on jumissa, mutta solenoidin tappi liikkuu ja hakkaa sitä vasten. Tappihan siis työntää venttilin karaa, mutta molemmilla on omat palautusjousensa. Joo, voi olla kaukaa haettua. Huomenillalla jos ehtisi viimein paneutumaan asiaan ihan auton ääressä.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.
-
- Viestit: 630
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18 - Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: JTD:stä hävisivät tehot
159:ssä juriseva ääni tuli paisuntasäiliön värinästä tuliseinää vasten. Vaivasi kanssa pitkään ennen kuin keksin. Ääni kuului joskus kylmänä, joskus lämpimänä. ja yleensä juusi valoihin pysähtdyttäessä. Vähän kierroksia lisättäessä ja kytkimellä luistattaessa ääni hävisi; luulin jo että kaksoismassavauhtipyörä oireilee.Isola kirjoitti:liittyykö ajoittain kuuluva juriseva ääni tähän. Kaksi viikkoa sitten ilmestyi nimittäin uusi vaiva: Muutama sekunti lämpimänä käynnistyksen jälkeen alkaa toisinaan kuulua jurina, jota en ole saanut vielä paikallistettua. Ääntä kuuluu muutaman kymmenen sekuntia. Se ei riipu moottorin kierroksista, vaihteesta eikä ilmastoinnin säädöistä, joten epäilin alkuun jäähdyttimen puhallinta. Eilen ääntä alkoi kuulua joskus myös pidemmän tyhjäkäyntijakson aikana esim. valoissa seistessä ja se tuntuisi osuvan yksiin tehonpuutoksen pahenemisen kanssa.
Tehonpuutokseen ei tuolla kyllä ole merkitystä mutta vinkiksi etsintään.
- Isola
- Viestit: 2132
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: JTD:stä hävisivät tehot
Kotiuduin mökkiviikonlopusta hiukan etuajassa ja ränäsin Thesistä. Taitaa olla niin, että jurina ja voimattomuus eivät liity yhteen ainakaan suoraan, tosin molempien ilmeneminen riippunee moottorin lämpötilasta.
Jurinan lähde taitaa olla jäähdyttimen puhallin. Kun ääni alkoi, tempaisin konepellin auki ja yritin kuulostella äänen tulosuuntaa. Muovikansi oli jo valmiiksi pois. Sen verran voimakas lämmin myrskytuuli puski nenille, että kuulostelu jäi vähän puolinaiseksi. Selvästi kuitenkin "sähköinen" ääni, koska konepellin alta kuunneltuna sen loppu oli just sellainen sammuvan sähkömoottorin tavoin nopeasti hiljenevä. Muovikatteiden painelu ei vaikuttanut, joten niiden resonoinnista ei ollut kyse. Muuten kyllä hyvä ehdotus tuo paisuntasäiliö, se olisi monestakin syystä sopinut tähän.
No, leluttelin FiatEcuScanilla. Jostain syystä puhaltimen ohjaus FESistä ei onnistu, vaikka pitäisi (minulla on FESin täysversio). Kuitenkin, kun parametrisivulla puhaltimen ohjauksen pulssisuhde nousee n. 80% yli, metakka alkaa, ja loppuu taas kun lasketaan alle n. 60% lukeman. Voipi olla yksinkertaisesti puhaltimen siivissä röhnää, tai sitten sieltä on menossa laakerit. Pitää ehtiä tuokin purkamaan esiin ja tutkia, mutta ei vaikuta kovin vaaralliselta. Ajossa jurinaa ei kuulu, koska jo pienelläkin nopeudella ajoviima hoitaa jäähdytyksen ja puhallin pyörii korkeintaan näön vuoksi. Tämä muuten selittäisi senkin, miksi ääni alkoi ilmastointihuollon jälkeen. Puhaltimen ohjaukseen vaikuttaa voimakkaasti se, onko ilmastointi päällä. Ilmastoinnin toimimattomuus siis piti tämän vian piilossa.
Sitten se EGR. Irrotin, purin ja puhdistin. Nokea oli vain väriksi asti, ei mitenkään silmiinpistävän paljon. Tuntuu, että edelleen voimaa puuttuu alakierroksilla, mutta tilanne on silti paljon perjantai-iltaa parempi. Voi olla yhtä puhdasta sattumaa tai tarkoista olosuhteista kiinni (nyt on sentään hiukan viileämpää kuin perjantaina). Jotenkin en uskoisi noin kevyen nokihunnun aiheuttaneen ongelmaa.
Mitenkäs, voiko tuo EGR-venttiili hajota muutenkin kuin karstoittumalla umpeen? Ts. jos huolellinen puhdistus ei auttanut kuin hetken, onko uudesta venttiilistä yhtään enempää iloa vai onko vika jossain muualla, esim. EGR-venttiilin ohjauksessa?
Jurinan lähde taitaa olla jäähdyttimen puhallin. Kun ääni alkoi, tempaisin konepellin auki ja yritin kuulostella äänen tulosuuntaa. Muovikansi oli jo valmiiksi pois. Sen verran voimakas lämmin myrskytuuli puski nenille, että kuulostelu jäi vähän puolinaiseksi. Selvästi kuitenkin "sähköinen" ääni, koska konepellin alta kuunneltuna sen loppu oli just sellainen sammuvan sähkömoottorin tavoin nopeasti hiljenevä. Muovikatteiden painelu ei vaikuttanut, joten niiden resonoinnista ei ollut kyse. Muuten kyllä hyvä ehdotus tuo paisuntasäiliö, se olisi monestakin syystä sopinut tähän.
No, leluttelin FiatEcuScanilla. Jostain syystä puhaltimen ohjaus FESistä ei onnistu, vaikka pitäisi (minulla on FESin täysversio). Kuitenkin, kun parametrisivulla puhaltimen ohjauksen pulssisuhde nousee n. 80% yli, metakka alkaa, ja loppuu taas kun lasketaan alle n. 60% lukeman. Voipi olla yksinkertaisesti puhaltimen siivissä röhnää, tai sitten sieltä on menossa laakerit. Pitää ehtiä tuokin purkamaan esiin ja tutkia, mutta ei vaikuta kovin vaaralliselta. Ajossa jurinaa ei kuulu, koska jo pienelläkin nopeudella ajoviima hoitaa jäähdytyksen ja puhallin pyörii korkeintaan näön vuoksi. Tämä muuten selittäisi senkin, miksi ääni alkoi ilmastointihuollon jälkeen. Puhaltimen ohjaukseen vaikuttaa voimakkaasti se, onko ilmastointi päällä. Ilmastoinnin toimimattomuus siis piti tämän vian piilossa.
Sitten se EGR. Irrotin, purin ja puhdistin. Nokea oli vain väriksi asti, ei mitenkään silmiinpistävän paljon. Tuntuu, että edelleen voimaa puuttuu alakierroksilla, mutta tilanne on silti paljon perjantai-iltaa parempi. Voi olla yhtä puhdasta sattumaa tai tarkoista olosuhteista kiinni (nyt on sentään hiukan viileämpää kuin perjantaina). Jotenkin en uskoisi noin kevyen nokihunnun aiheuttaneen ongelmaa.
Mitenkäs, voiko tuo EGR-venttiili hajota muutenkin kuin karstoittumalla umpeen? Ts. jos huolellinen puhdistus ei auttanut kuin hetken, onko uudesta venttiilistä yhtään enempää iloa vai onko vika jossain muualla, esim. EGR-venttiilin ohjauksessa?
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.
- Keltsi
- Viestit: 1896
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt, Megane RS (225)
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: JTD:stä hävisivät tehot
Katso FES:llä millaista arvoa ilmi antaa ja vertaa sitä moottorinohjauksen pyyntiin, viallinen ilmi aiheuttaa alaväännön katoamista. Vaihtoehtoisesti voi myös kokeilla ajamalla ilmin liitin irroitettuna;)
"No smoke => no power => no hope"
- Isola
- Viestit: 2132
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: JTD:stä hävisivät tehot

Kokeilinpa Kelstin neuvoa. Käyrä näyttää taajamanopeuksilla pyörittäessä tältä. Sininen käyrä on pyydetty ilmamäärä ja punainen mitattu. Vihreällä on lisäksi EGR:n käyrä.
Näyttäisi, että yleisesti ottaen ilmaa tulee sen verran kuin pyydetään. Ripeässä kiihdytyksessä mitattu käyrä tulee pyydetyn perässä. Näin kai pitää ollakin, jos pyyntö perustuu kaasupolkimen asentoon ja mittaus siihen, mitä moottori imee (ja turbo puhaltaa), viivettähän siinä on väkisinkin. Kun tehoa puuttuu, niin viivettäkin on sekuntitolkulla. Muuten mitattu ilmamäärä seuraa pyydettyä ihan kivasti ainakin näin maallikon silmään. Voikos tästä nyt päätellä mitään?
Tuota. Nyt sitten tyhmä kysymys

Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.
- Dio Natale
- Viestit: 864
- Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
- Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
- Paikkakunta: Cebu PH
Re: JTD:stä hävisivät tehot
Noilla oireilla etsisin imupuolelta vikaa vikaa..sama ilmi (pitäisi olla 2,4 ducatossa kuin 156 ts.Korjaatkaa jos olen väärässä?
molex to sata, lose all your data.
- Keltsi
- Viestit: 1896
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt, Megane RS (225)
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: JTD:stä hävisivät tehot
Käyrien mukaan viive on melko suuri ja varsinkin isommilla arvoilla (desired max. 1400 vs. mitattu max. 681) on liikaa hajontaa. Uudella ilmilläkin on viivettä, mutta kyllä varsinkin yläpään arvojen pitäisi olla lähempänä toisiaan.
Tosiaan, vuoto imupuolella vaikuttaa myös samalla tavalla. Vaihda ensin se imuputki ja katsellaan sitten uudestaan.
Noita käppyröitä kannattaa ajaa vedättämällä kaasu pohjassa esim. kolmosella matalilta kierroksilta lähes rajoittimelle ja siitä vielä hetken aikaa nelosella. Tätä kannattaa toistaa muutamia kertoja. Yleensä 1 ja 2 vaihteet on liian lyhyitä ja koneen "liikkeet" turhan nopeita datan tutkimiseen
Tämä vaan siis ihan yleisellä tasolla vinkiksi.
Tosiaan, vuoto imupuolella vaikuttaa myös samalla tavalla. Vaihda ensin se imuputki ja katsellaan sitten uudestaan.
Noita käppyröitä kannattaa ajaa vedättämällä kaasu pohjassa esim. kolmosella matalilta kierroksilta lähes rajoittimelle ja siitä vielä hetken aikaa nelosella. Tätä kannattaa toistaa muutamia kertoja. Yleensä 1 ja 2 vaihteet on liian lyhyitä ja koneen "liikkeet" turhan nopeita datan tutkimiseen

"No smoke => no power => no hope"
- Isola
- Viestit: 2132
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: JTD:stä hävisivät tehot
Kiitos vihjeistä, näinhän se ratkesi. Vika oli imuputken vuoto. Soitin Autokeskukseen ja sitä kautta kyllä saa uuden putken, mutta hinta on varsin suolainen Eperin ohjehintaan verrattuna. Kyselen Heikalta kunhan tulee lomalta. Sitä odotellessa paikkasin nykyisen putken ja nyt alakierrosvääntö on taas kohdallaan. Parempi kuitenkin uusia tuo, kun ei taas tiedä kauanko purkkapaikka kestää.
EGR-venttiilin suhteen olen edelleen siinä uskossa, että huolellinen puhdistus riitti, joten sitä en ala näillä näkymin uusimaan. Ohjelmointimuutos varmasti kannattaa teettää jossain välissä.
EGR-venttiilin suhteen olen edelleen siinä uskossa, että huolellinen puhdistus riitti, joten sitä en ala näillä näkymin uusimaan. Ohjelmointimuutos varmasti kannattaa teettää jossain välissä.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.
Re: JTD:stä hävisivät tehot
No niin. Kiitoksia jälleen hyvistä vinkeistä ja neuvoista.
Sain EGR:n purettua hienosti ja myös sen solenoidin sisässä olevan mekanismin pöydälle ihmeteltäväksi ja puhdistukseen. Itse venttiili oli yllättävän puhdas mutta tämä em. solenoidin tappi olikin sitten liikkeeltään rajoittunut. Perusteellinen puhdistus ja kokoaminen olikin sitten helppoa ja palauttivat liikkeen normaaliksi.
Minun ei tarvinnut edes porata siitä päädystä koska joku ystävällinen oli sen jo puolestani tehnyt entisen omistajan aikaan, eli ongelmaa ollut siis jo alle 50 000 ajettuna. Nythän autolla on veivattu se 90 000 km
Siihen porattuun reikään ei ollut kuitenkaan kukaan seppä laittanut mitään tukkoa tai ruuvia. Siellähän ei mitään painetta tietenkään ole, joten tukkiminen ei sinällään liene tarpeen mutta kuitenkin reijän tukkosin niin eipä pääse kökkö sisään siitä sitten.
Muuta huomioitavaa ole se että koko venttiili oli sangen höllästi kiinni ja yksi neljästä kiinnytyspultista oli käsin pyöritettävissä auki. Tämä ainakin jo aiheuttaa jonkinmoista suffinenssia sisään tai ulos.
Kaikesta huolimatta nyt AUTO TOIMII. Jippijaijee
Sain EGR:n purettua hienosti ja myös sen solenoidin sisässä olevan mekanismin pöydälle ihmeteltäväksi ja puhdistukseen. Itse venttiili oli yllättävän puhdas mutta tämä em. solenoidin tappi olikin sitten liikkeeltään rajoittunut. Perusteellinen puhdistus ja kokoaminen olikin sitten helppoa ja palauttivat liikkeen normaaliksi.
Minun ei tarvinnut edes porata siitä päädystä koska joku ystävällinen oli sen jo puolestani tehnyt entisen omistajan aikaan, eli ongelmaa ollut siis jo alle 50 000 ajettuna. Nythän autolla on veivattu se 90 000 km
Siihen porattuun reikään ei ollut kuitenkaan kukaan seppä laittanut mitään tukkoa tai ruuvia. Siellähän ei mitään painetta tietenkään ole, joten tukkiminen ei sinällään liene tarpeen mutta kuitenkin reijän tukkosin niin eipä pääse kökkö sisään siitä sitten.
Muuta huomioitavaa ole se että koko venttiili oli sangen höllästi kiinni ja yksi neljästä kiinnytyspultista oli käsin pyöritettävissä auki. Tämä ainakin jo aiheuttaa jonkinmoista suffinenssia sisään tai ulos.
Kaikesta huolimatta nyt AUTO TOIMII. Jippijaijee