156 2.0 TS jakohihnanvaihdon jälkeinen elämä
Valvoja: Moderators
- AlfaTom
- Viestit: 2876
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Fiat Punto 1.2 60 2000 - Paikkakunta: Kuusankoski
156 2.0 TS jakohihnanvaihdon jälkeinen elämä
Tällainen tapaus: 1998 malliseen 156 2.0 TS Alfaan vaihdatettiin jakohihna, tasapainoakselin hihna, kiristimet, ohjainrulla ja vesipumppu, siis ihan normi tapaus tähän asti. Koeajolla oli tehot kateissa. Rempan tekijä ei ollut Alfa ekspertti missään mielessä. No, kuinka ollakaan kävi ilmi että jakohihna heitti 4 hammasta, en tiedä kumpaan suuntaan. Lisäksi hihna oli väärinpäin, siinä ollut nuoli osoitti päinvastaiseen kuin pyörimissuuntaan. Asia korjattiin mutta nyt mukaan tuli terävä pärisevä mekaaninen ääni kun kierrokset menee 2000 rmp kohdalle, sen korkeammalle ei uskallettu kokeilla.
Kone käy aaltoilevaa tyhjäkäyntiä. Hihnan oikea ajoitus on kuulemma tarkistettu tämän jälkeen asiallisessa korjaamossa. Mutta jotain on hajonnut tai joku ei ole kuitenkaan oikein säädetty, koska tuo ylimääräinen ääni tuli mukaan.
Arvuuteltiin porukalla syytä; voisiko tasapainoakselin väärä ajoitus saada aikaan tuon äänen?
KOne huohottaa öljykorkista aika voimakkaasti kun korkki on aiki koneen käydessä, normaalia?
Olisiko jäähdytysjärjestelmään jäänyt ilmaa koska kone lämpeni aika paljon parin kilometrin ajossa?
Millaiset oireet tekee ajoituksen muuntimen vika, voisiko tuo päriseva/rämisevä ääni tulla siitä?
Ääni tuntuu tulevan imupuolelta kantta.
Itse en ehtinyt perehtyä tapaukseen kuin hetken aikaa mutta lupasin kysellä viisaammilta neuvoja.
Tällainen pähkinä perjantain ratoksi. Kiitollisina odottelemme vinkkejä ja tietoa aiheeseen liittyen.
Kone käy aaltoilevaa tyhjäkäyntiä. Hihnan oikea ajoitus on kuulemma tarkistettu tämän jälkeen asiallisessa korjaamossa. Mutta jotain on hajonnut tai joku ei ole kuitenkaan oikein säädetty, koska tuo ylimääräinen ääni tuli mukaan.
Arvuuteltiin porukalla syytä; voisiko tasapainoakselin väärä ajoitus saada aikaan tuon äänen?
KOne huohottaa öljykorkista aika voimakkaasti kun korkki on aiki koneen käydessä, normaalia?
Olisiko jäähdytysjärjestelmään jäänyt ilmaa koska kone lämpeni aika paljon parin kilometrin ajossa?
Millaiset oireet tekee ajoituksen muuntimen vika, voisiko tuo päriseva/rämisevä ääni tulla siitä?
Ääni tuntuu tulevan imupuolelta kantta.
Itse en ehtinyt perehtyä tapaukseen kuin hetken aikaa mutta lupasin kysellä viisaammilta neuvoja.
Tällainen pähkinä perjantain ratoksi. Kiitollisina odottelemme vinkkejä ja tietoa aiheeseen liittyen.
Alfa164Super3.0A Fiat Punto 1,2
La vita è
La vita è
- Aquatica
- Viestit: 15177
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Legacy 2.5 STW Boxer '12
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: 156 2.0 TS jakohihnanvaihdon jälkeinen elämä
Tässä esimerkki ajoituksenmuuntimesta:
http://www.youtube.com/watch?v=pQYhaJjvwmg" onclick="window.open(this.href);return false;
Se tosin pitäisi katoutua kierroksia nostaessa. Voiskohan olla niin, että jotain on mennyt ihan rikki nyt, kun jako vedetty persiilleen? Myös kiristimestä voipi lähteä omituinen ääni, tässä yksi esimerkki GTV:stä, missä on ilmeisestikin liian tiukalla kiristin: http://www.youtube.com/watch?v=S47uVFWDJrQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Löysäksi jäänyt jakohihna.... http://www.youtube.com/watch?v=61FlYZ48aKw" onclick="window.open(this.href);return false;
Mikähän noista vois olla lähimpänä oikein? Vai osuisko jopa joku. Mutta näin netistä kaivettu:
TP-akselin kiristin jos pitää ääntä, se on ilmeisen metallinen, hyvin korkea vikinä. Youtubessa on mm. yksi JTD-kone, josta kiristimen laakeri paukahtanut (näin ymmärsin) ja se vikisi ja väkersi.
Ettei kiristintä ole laitettu liian tiukalle tai liian löysälle? Koskee toki niin jakohihnaa kuin tp-akselin hihnaakin. Mitenkäs apulaitehihna, entäs sen kiristin?
http://www.youtube.com/watch?v=pQYhaJjvwmg" onclick="window.open(this.href);return false;
Se tosin pitäisi katoutua kierroksia nostaessa. Voiskohan olla niin, että jotain on mennyt ihan rikki nyt, kun jako vedetty persiilleen? Myös kiristimestä voipi lähteä omituinen ääni, tässä yksi esimerkki GTV:stä, missä on ilmeisestikin liian tiukalla kiristin: http://www.youtube.com/watch?v=S47uVFWDJrQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Löysäksi jäänyt jakohihna.... http://www.youtube.com/watch?v=61FlYZ48aKw" onclick="window.open(this.href);return false;
Mikähän noista vois olla lähimpänä oikein? Vai osuisko jopa joku. Mutta näin netistä kaivettu:
TP-akselin kiristin jos pitää ääntä, se on ilmeisen metallinen, hyvin korkea vikinä. Youtubessa on mm. yksi JTD-kone, josta kiristimen laakeri paukahtanut (näin ymmärsin) ja se vikisi ja väkersi.
Ettei kiristintä ole laitettu liian tiukalle tai liian löysälle? Koskee toki niin jakohihnaa kuin tp-akselin hihnaakin. Mitenkäs apulaitehihna, entäs sen kiristin?
- Epezi
- Viestit: 7544
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 156 2.0 TS jakohihnanvaihdon jälkeinen elämä
Eiköhän neljän hampaan heitolla ole jo venttiilit kilahtanut mäntiin --> venttiili mutkalle, jää kantamaan ja pitään ääntä. Ensimmäiseksi ohivuotomittaus ennenkuin konetta käynnistää uudelleen.
Aikalailla päin helvettiä on mennyt jos on neljä hammasta väärin. Mistäs se nyt tietää sen olevan oikein? Onko lukkopalat käytössä?
Aikalailla päin helvettiä on mennyt jos on neljä hammasta väärin. Mistäs se nyt tietää sen olevan oikein? Onko lukkopalat käytössä?
- willez
- Viestit: 5247
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS
Re: 156 2.0 TS jakohihnanvaihdon jälkeinen elämä
"kanssiii pooiiis" , todenäkösesti venttiilit osunu mäntiin,korjaamo maksaa viulut. Kuulostaa täysin ammattitaidottomalta touhulta,missä vaihdatit ?
- AlfaTom
- Viestit: 2876
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Fiat Punto 1.2 60 2000 - Paikkakunta: Kuusankoski
Re: 156 2.0 TS jakohihnanvaihdon jälkeinen elämä
Vaikea sanoa ihan varmasti mutta tuntuisi tuo jakohihnan ääni lähinnä samalta. Ajoitin raksuttaa tyhjäkäynnilläkin. Aaltoileva tyhjäkäynti viittaa taas johonkin muuhun?Aquatica kirjoitti:Tässä esimerkki ajoituksenmuuntimesta:
http://www.youtube.com/watch?v=pQYhaJjvwmg" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Se tosin pitäisi katoutua kierroksia nostaessa. Voiskohan olla niin, että jotain on mennyt ihan rikki nyt, kun jako vedetty persiilleen? Myös kiristimestä voipi lähteä omituinen ääni, tässä yksi esimerkki GTV:stä, missä on ilmeisestikin liian tiukalla kiristin: http://www.youtube.com/watch?v=S47uVFWDJrQ" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Löysäksi jäänyt jakohihna.... http://www.youtube.com/watch?v=61FlYZ48aKw" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Mikähän noista vois olla lähimpänä oikein? Vai osuisko jopa joku. Mutta näin netistä kaivettu:
TP-akselin kiristin jos pitää ääntä, se on ilmeisen metallinen, hyvin korkea vikinä. Youtubessa on mm. yksi JTD-kone, josta kiristimen laakeri paukahtanut (näin ymmärsin) ja se vikisi ja väkersi.
Ettei kiristintä ole laitettu liian tiukalle tai liian löysälle? Koskee toki niin jakohihnaa kuin tp-akselin hihnaakin. Mitenkäs apulaitehihna, entäs sen kiristin?
Alfa164Super3.0A Fiat Punto 1,2
La vita è
La vita è
- AlfaTom
- Viestit: 2876
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Fiat Punto 1.2 60 2000 - Paikkakunta: Kuusankoski
Re: 156 2.0 TS jakohihnanvaihdon jälkeinen elämä
Itsekin heitin arvauksen venttiilin vääntymisestä, kierroksilla raplattaa? Kunnes lautanen katkeaa ja pitää bileet sylinterissä. Lopputulos että moottorista tulee verkonpaino. Pahinta on että remontin tehnyt on ns. persaukinen moottoriguruEpezi kirjoitti:Eiköhän neljän hampaan heitolla ole jo venttiilit kilahtanut mäntiin --> venttiili mutkalle, jää kantamaan ja pitään ääntä. Ensimmäiseksi ohivuotomittaus ennenkuin konetta käynnistää uudelleen.
Aikalailla päin helvettiä on mennyt jos on neljä hammasta väärin. Mistäs se nyt tietää sen olevan oikein? Onko lukkopalat käytössä?

Arvaat varmaan oliko lukkopalat käytössä? NOT!
Alfa164Super3.0A Fiat Punto 1,2
La vita è
La vita è
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4146
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Re: 156 2.0 TS jakohihnanvaihdon jälkeinen elämä
Niin kyse ei siis ole Tommin eikä minun autosta. Kävimme vain sitä ihmettelemässä omistajan pyynnöstä En ole koskaan kuullut miltä kuulostaa jos venttiilit on vääntyneet jaon hypätessä, mutta sitä itse ehdotin. Pahan kuuloinen mekaaninen naputus joka menee kierrosten mukaan. Tuntuis kuuluvan rintapellin puolelta selvemmin. Olisiko sieltä puolelta sen verran osunut?
Ainut mitä ihmettelen on että miten se voi olla osumatta sinne noin 2000 saakka ja sitten osua
Tyhjäkäynti heiluu mikä ymmärtääkseni on tyypillistä jos jako ei ole kohdallaan? Mutta jos se nyt on, ja tarkistettu, niin voiko venttiilivika sitten tuon tehdä? Yritin miettiä kovasti mikä muu kyseessä voisi olla mutta eipä tule muuta mieleen.
Kaiken kaikkiaan surullinen tarina ja malli esimerkki siitä miksi jakopään remonttia ei kannata teettää kuin ammattilaisella joka homman osaa, ja joka vahingon sattuessa kantaa vastuun. Voi, voi
Ainut mitä ihmettelen on että miten se voi olla osumatta sinne noin 2000 saakka ja sitten osua

Kaiken kaikkiaan surullinen tarina ja malli esimerkki siitä miksi jakopään remonttia ei kannata teettää kuin ammattilaisella joka homman osaa, ja joka vahingon sattuessa kantaa vastuun. Voi, voi

Ayrton Senna da Silva forever
- VMTD
- Viestit: 3398
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05, 147 1.9 JTD ja Saab 9000 CS 2.0t -97.
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: 156 2.0 TS jakohihnanvaihdon jälkeinen elämä
Pitäisihän venttiilivian ilmetä myös tyhjäkäynnillä tai sitten aaltoilu viitaa siihen. Eihän sen koneen pitäisi hirveästi ohi puhallella, jos paikat kunnossa.
Oliko lämmöt paljon normaalin yläpuolella? Aika helpolla pitäisi ylimääräiset ilmat järjestelmästä tulla.
Hihnankiristimissä on merkit, joten kireys pitäisi niillä saada oikeaksi ja mikäli on löysät tai liian kireät voi ääni tulla niistäkin, tasapainoakseleissa on kohdistusmerkit, joten nekin on helppo tarkistaa.
Jos kone on seissyt kauan voi muunnin pitää jonkin aikaakin hakkaavaa ääntä.
Oliko lämmöt paljon normaalin yläpuolella? Aika helpolla pitäisi ylimääräiset ilmat järjestelmästä tulla.
Hihnankiristimissä on merkit, joten kireys pitäisi niillä saada oikeaksi ja mikäli on löysät tai liian kireät voi ääni tulla niistäkin, tasapainoakseleissa on kohdistusmerkit, joten nekin on helppo tarkistaa.
Jos kone on seissyt kauan voi muunnin pitää jonkin aikaakin hakkaavaa ääntä.
- AlfaTom
- Viestit: 2876
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Fiat Punto 1.2 60 2000 - Paikkakunta: Kuusankoski
Re: 156 2.0 TS jakohihnanvaihdon jälkeinen elämä
"korjaamo" ei tässä tapauksessa ota mitään vastuuta. Oli täysin ammattitaidoton turaaja.willez kirjoitti:"kanssiii pooiiis" , todenäkösesti venttiilit osunu mäntiin,korjaamo maksaa viulut. Kuulostaa täysin ammattitaidottomalta touhulta,missä vaihdatit ?

Onneksi ei ole mun auto...
Alfa164Super3.0A Fiat Punto 1,2
La vita è
La vita è
- VMTD
- Viestit: 3398
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05, 147 1.9 JTD ja Saab 9000 CS 2.0t -97.
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: 156 2.0 TS jakohihnanvaihdon jälkeinen elämä
Eihän siinä mitään kun tekijä muistaa vaan alkuun mainita, että vastuu on teettäjällä. Niinhän minunkin tekemissä remonteissa vastuun kantaa aina teettäjä, en minä.
- willez
- Viestit: 5247
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS
Re: 156 2.0 TS jakohihnanvaihdon jälkeinen elämä
Heh,ei meenaan oo eka kerta kun joku "kotimekaanikko" eli ns.esson paarin kovin jätkä asentaa ja kaik o viturallaa... Ja sit viedään korjaamon pihalle jalosen lavetilla ja ihmetellään kun korjaus makso tonnin...AlfaTom kirjoitti:"korjaamo" ei tässä tapauksessa ota mitään vastuuta. Oli täysin ammattitaidoton turaaja.willez kirjoitti:"kanssiii pooiiis" , todenäkösesti venttiilit osunu mäntiin,korjaamo maksaa viulut. Kuulostaa täysin ammattitaidottomalta touhulta,missä vaihdatit ?![]()
Onneksi ei ole mun auto...
- AlfaTom
- Viestit: 2876
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Fiat Punto 1.2 60 2000 - Paikkakunta: Kuusankoski
Re: 156 2.0 TS jakohihnanvaihdon jälkeinen elämä
Kiitos kaikille ketjuun kortensa kantaneille, suosittelin kaverille Alfan viemistä asiantuntevaan korjaamoon asian selvittämiseksi.
Alfa164Super3.0A Fiat Punto 1,2
La vita è
La vita è
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 156 2.0 TS jakohihnanvaihdon jälkeinen elämä
Epezi ja Willez tuon jo pisti, niin kuin asia on. Korjaaja oli siis yksityinen henkilö? Tuli kallis säästö yritys tällä kertaa jos näin oli... Ei sentään tehnyt merkkejä miranolilla niin kuin eräs tapaus jokunen kuukausi takaperin...? paksuimmalla pensselillä tietenkin
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- gtvaj
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Re: 156 2.0 TS jakohihnanvaihdon jälkeinen elämä
Kaikkea remonttia mäkin muille teen mutta jakohihnaa en koskaan vaihda kuin itselle. Ihan senkin takia että vaikka remppa onnistuisikin niin mitäs jos hihna pettää huonouttaan hetken päästä, tai rullat. Kuka sit maksaa ja kuka tarjoo bisset
Muistakin rempoista sanon samaa että vastuu on teettäjällä. silti riittää jonoa...
Omissa ei väliä kun itse tekee ja itse maksaa seurauksetkin jos sössii.

Muistakin rempoista sanon samaa että vastuu on teettäjällä. silti riittää jonoa...
Omissa ei väliä kun itse tekee ja itse maksaa seurauksetkin jos sössii.
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
- AlfaTom
- Viestit: 2876
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Fiat Punto 1.2 60 2000 - Paikkakunta: Kuusankoski
Re: 156 2.0 TS jakohihnanvaihdon jälkeinen elämä
Oman harrasteAlfan jakohihnanvaihto on edennyt varovasti ja hartaudella
mutta onneksi taloudessa on myös yksi ketjukone ja yksi työntötankokone...no Ducatia ei tähän kategoriaan lasketa
Kyllä muiden vastoinkäymiset on opettaneet ainakin sen, että parempi tehdä (sössiä) itse kuin teettää sutta toisilla



Kyllä muiden vastoinkäymiset on opettaneet ainakin sen, että parempi tehdä (sössiä) itse kuin teettää sutta toisilla


Alfa164Super3.0A Fiat Punto 1,2
La vita è
La vita è