chiptuning

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Spiderman
Viestit: 54
Liittynyt: 02 Elo 2004, 22:10

chiptuning

Viesti Kirjoittaja Spiderman »

2.0 TS 16v. Onko kokemuksia lastusta/virittämisestä.

Hyvät ja huonot puolet ?

Avatar
155156
Viestit: 2223
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Superchips

Viesti Kirjoittaja 155156 »

155 2.0 TS 16V lastutettiin Superchipsillä (Muukkonen). Perstuntumalta tuli ohituskiihtyvyyttä lisää ja otti kierroksia herkemmin. Myös rajoitin siirtyi hiemen korkeammalle, mikä ei välttämättä ole hyvä asia (hydrauliset venttiilinpainimet). Pari tuttavaa huomasi auton kiihtyvän paremmin, vaikka tarkoituksella en kertonut heille chippauksesta. Kulutus ei muuttunut.

Ei tullut tehtyä "ennen & jälkeen" mittauksia, koska en tiennyt vielä Muukkoselle mennessäni ostavani Superchippiä. Se oli heräteostos, tosin lyhyen koeajon jälkeen. Ei pahaa sanottavaa. Moottori oli siis "alkuperäinen" 2.0 TS 16V vuodelta 1996.

Myöhemmin vaihdettiin myös alkuperäiseen koteloon JR-vapaavirta ilmansuodatin. 155:n ennestäänkin miehekkäät imuäänet paranivat. 156:n korvaava suodatin ei taasen aiheuttanut mitään muutoksia, ei ainakaan 2.5 V6 imuääniin.

Spiderman
Viestit: 54
Liittynyt: 02 Elo 2004, 22:10

Viesti Kirjoittaja Spiderman »

Tyhmä kysymys:

kuinka paljon saa viritellä ilman katsastusmiehen puheilla käymistä ?

Avatar
90
Viestit: 8056
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 V6 Super -87
156 2.5 V6 -98
164 3.0 V6 autom -88
166 3.2 V6 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

periaatteessa alkuperäistä moottoria koskevia rajoiruksia ovat vain pakokaasupäästöt...jos moottoria lähdetään vaihtamaan niin sitten pitänee vierailla jo konttorilla.. :)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11350
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021, 500e La Prima 2022
Paikkakunta: Lago d'Erba

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kyllä ainakin ennen on ollut sääntö, että teho saa kasvaa 20% ja lisäksi tehopainosuhde saa olla parhaimmillaan 7 kg/kW.

Eri asia sitten on, ettei ainakaan Twin Sparkin teho ihan pienellä viilaamisella nouse tuon rajan yli.
- Epäkelpokeräilijä -

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

mallisarjan tehokkaimpaan tuo plus 20% :mrgreen:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11350
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021, 500e La Prima 2022
Paikkakunta: Lago d'Erba

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mitäsäsanoitsyönees?

1,6 TS 300hv (250*1,2) ei ihan taida mennä läpi ilman muutoskatsastusta :P
- Epäkelpokeräilijä -

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

jarrut ym tietysti laitettava ja ei saa menna tuo kilo/tehoraja yli.
Eli kyllä siinä on varaaa viritella ihan reilusti :wink:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

pee
Viestit: 457
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Car(s): 156 v6
500 Esseesse
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

Lieneekö GTA edes samaa mallisarjaa AKE:n mielestä? Eipä kai noita Cosworth Sierrojakaan tai B*W E30 M3:ia taida saada enää tehdä.

Avatar
90
Viestit: 8056
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 V6 Super -87
156 2.5 V6 -98
164 3.0 V6 autom -88
166 3.2 V6 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Kyllä ainakin ennen on ollut sääntö, että teho saa kasvaa 20% ja lisäksi tehopainosuhde saa olla parhaimmillaan 7 kg/kW.

Eri asia sitten on, ettei ainakaan Twin Sparkin teho ihan pienellä viilaamisella nouse tuon rajan yli.
no tuo pykälä on kyllä olemassa mutta kuka niitä tehoja kyttää kunhan saa menemään päästöistä läpi varsinkin kun puhutaan vakiokoneen virittämisestä..turbotukset on tietenkin asia erikseen..
täkäläiset konttorit ei ainakaan jaksa paneutua noin tarkkaan asioihin..
tosin etelässähän noita rakenneltuja viritelmiä on tietenkin suht enemmän ja paneutuminen voi tietenkin konttorilla olla hieman eri luokkaa...

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7796
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + Explorer EV
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Niin siis KAIKKI tehonlisäykset pitää muutoskatsastaa. 20% yli mallisarjan tehokkaimman edellyttäen että auto VASTAA tehokkainta mallia alustaltaan jne. niin menee vielä läpi. Kaikki yli 20% tai iskutilavuus yli 25% niin menee sitten poikkeusluvalla jota tuskin saa.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4146
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Lisätään tähän sellainen kommentti, että jos erehdyksessä rikkoo tuon 20% säännön (ja katsastusmies vaatii tehomittausta) niin ainakin jotkut dyno pajat avuliaasti tekevät hieman huonomman käppyrän jota voi näyttää :wink:
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7796
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + Explorer EV
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Mitä, meinaatko ettei kaikki turbotukset ole dynotettu ihan laillisesti, että voisi esim paineita säätää tai sytkää ruuvata vituralleen? Ei kai.. :wink:

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

:lol: :lol:
- Alfaholic -

Vastaa Viestiin