Alfa 159 vaihteiston rutinat
Valvoja: Moderators
Alfa 159 vaihteiston rutinat
Tuo 159 ketju alkaa olemaan sen verran pitkä, että näitä tyypillisiltä näyttäviä harmeja voisi mielestäni koota erillisiksi ketjuiksi. Jos olette eri mieltä, niin tämän voi poistaa.
Harmi on siis Alfa 159 manuaalisen 6 vaihteisen laatikon rutina. Rutina ilmenee yleisimmin isommalle vaihtaessa 1-2 ja 2-3 vaihdoissa.
Vaihteisto on Fiatin omaa tuotantoa, eikä GM peräinen tuote, jossa uskossa ainakin minä olin aiemmin. Näyttäisi siltä, että asiaan vaikuttaa vaihteistoöljyn laatu ja ainakin lämpötila. Kesällä pärjää hellällä vaihtotyylillä, talven pakkasissa rutinalta ei voi välttyä.
Se tärkein kysymys: Onko kukaan keksinyt lääkettä tähän vaivaan?
Harmi on siis Alfa 159 manuaalisen 6 vaihteisen laatikon rutina. Rutina ilmenee yleisimmin isommalle vaihtaessa 1-2 ja 2-3 vaihdoissa.
Vaihteisto on Fiatin omaa tuotantoa, eikä GM peräinen tuote, jossa uskossa ainakin minä olin aiemmin. Näyttäisi siltä, että asiaan vaikuttaa vaihteistoöljyn laatu ja ainakin lämpötila. Kesällä pärjää hellällä vaihtotyylillä, talven pakkasissa rutinalta ei voi välttyä.
Se tärkein kysymys: Onko kukaan keksinyt lääkettä tähän vaivaan?
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Mistään mitään tietämättä mutta mutuna ja perstuntumalta voin sanoa että eri laatua on 156 ja 159 6-loviset laatikot.Rasvis kirjoitti:Onkos tuo loora eri sukua kuin 156:n kuusivaihteiset? Sille ei rutinat taida olla mitenkään tyypillisiä.
Ei töki 156 laatikko vastaan yhtään mutta 159 oli sellaista tökkimistä välillä että meinasi ranteet mennä poikki kun ei saa vaihdetta päälle.
Sitten oli taas päiviä kun ei edes ajatellut koko asiaa ja vaihteet sujahteli sisään paljon paremmin, mutta se rutina on jotain sellaista mitä en ole missään autossa ennen tuntenut kädessä vaihdetta vaihtaessa.
Life is too short to drive boring cars.
Näin on. Varsinkin pakkasella vaihteisto todella rutisee. Kesälämpimillä oikein hellästi vaihtaen sillä pärjää, joten öljy voisi vaikuttaa? Onko kukaan saanut korjattua?
Epäilin GM peräistä siirtäjien väljiintymistä, mutta joku todisti aiemmin laatikon olevan Fiat perua. Vika vain sopisi tuohon Ooppelin lootaan paremmin.
Epäilin GM peräistä siirtäjien väljiintymistä, mutta joku todisti aiemmin laatikon olevan Fiat perua. Vika vain sopisi tuohon Ooppelin lootaan paremmin.
- MKT
- Viestit: 685
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Hyvä ajatus heitellä omiin ketjuihin näitä 159:n ominaisuuksia, ei tuosta megaketjusta kukaan mitään jaksa etsiä.
Kuten toiseen viestiin tuli jo laitettua aiemmin niin sama ongelma omassakin kulkineessa. Etenkin kylmänä nuo 1->2 ja 2->3 vaihdot ovat vaikeita. Kun loota lämpenee niin pelaa paremmin. Saisikohan tuota sitten eri öljyllä pelaamaan kylmänäkin?
Minulla on toinenkin erikoisuus joka ei välttämättä ole samasta ominaisuudesta mutta sellainenkin mahdollisuus on olemassa. Eli kaasua nostettaessa etuperän tienoilta kuuluu selkeä tumpsaus/kolaus. Vähän kuin seiskavitosesta kun tukikumit ovat finaalissa. Tuennat kyllä vaikuttaisivat olevan ok.
Onkohan tuolla vauhtipyörällä mitään tekemistä tämän/näiden asian kanssa?
Kuten toiseen viestiin tuli jo laitettua aiemmin niin sama ongelma omassakin kulkineessa. Etenkin kylmänä nuo 1->2 ja 2->3 vaihdot ovat vaikeita. Kun loota lämpenee niin pelaa paremmin. Saisikohan tuota sitten eri öljyllä pelaamaan kylmänäkin?
Minulla on toinenkin erikoisuus joka ei välttämättä ole samasta ominaisuudesta mutta sellainenkin mahdollisuus on olemassa. Eli kaasua nostettaessa etuperän tienoilta kuuluu selkeä tumpsaus/kolaus. Vähän kuin seiskavitosesta kun tukikumit ovat finaalissa. Tuennat kyllä vaikuttaisivat olevan ok.
Onkohan tuolla vauhtipyörällä mitään tekemistä tämän/näiden asian kanssa?
2->3 hangoittelua on tosiaan havaittavissa täälläkin.
Takuunalainen peli, joten soittelin Deltaan tutulle myyjälle ja auto kävi tutkittavana. Tilasivat uuden pääsylinterin joka saapuu joskus.
Tuo hitaammin vaihtaminen ei juurikaan vaikuta, kyseessä on jotain muuta. Paremmat/tuoreemmat öljyt voisi tietysti vaihdattaa samalla kun vaihtavat sylkyn.
Takuunalainen peli, joten soittelin Deltaan tutulle myyjälle ja auto kävi tutkittavana. Tilasivat uuden pääsylinterin joka saapuu joskus.
Tuo hitaammin vaihtaminen ei juurikaan vaikuta, kyseessä on jotain muuta. Paremmat/tuoreemmat öljyt voisi tietysti vaihdattaa samalla kun vaihtavat sylkyn.
MKT: Kolahdus edestä myös tässä Q4:ssa. Saman saa aikaan, jos tunkkaa vain yhden takarenkaan irti maasta ja heiluttelee pyörimissuunnassa. Melkoinen voimansiirron välys ja kunnon kolahdus edestä. Yksin ei ole pystynyt selvittämään mistä tulee. Veikkaisin keskitasauspyörästöä... jos siellä sellainen on. Ajossa sama kuuluu tosiaan matalilla kierroksilla, kun höllää vedon moottorijarrutukselle.
noose: Eli veikkaavat, että kytkimen liike jää vajaaksi, eikä siksi irrota? Tästä jos vain viitsit päivittää tiedon mikäli vika korjaantuu, niin uskoisin useammankin olevan tiedosta kiitollinen.
noose: Eli veikkaavat, että kytkimen liike jää vajaaksi, eikä siksi irrota? Tästä jos vain viitsit päivittää tiedon mikäli vika korjaantuu, niin uskoisin useammankin olevan tiedosta kiitollinen.
- MKT
- Viestit: 685
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Kuulostaa samalta ominaisuudelta. AutoMilanossa olivat sitä mieltä että kaikissa kuunelosissa / muissakin samalla tavoin toteutetuissa nelivedoissa tulee vastaavia kolahduksia. Mutta se on tutkinnan alla onko tämä jotenkin tavanomaisesta poikkeavan kova ääni. Tämä tuntuu kuuluvan halpommin silloin kun voimansiirto on lämmin joten yksi ajatus on että etuperän öljyt vaihtoa voisi kokeilla.alfista kirjoitti:MKT: Kolahdus edestä myös tässä Q4:ssa. Saman saa aikaan, jos tunkkaa vain yhden takarenkaan irti maasta ja heiluttelee pyörimissuunnassa. Melkoinen voimansiirron välys ja kunnon kolahdus edestä. Yksin ei ole pystynyt selvittämään mistä tulee. Veikkaisin keskitasauspyörästöä... jos siellä sellainen on. Ajossa sama kuuluu tosiaan matalilla kierroksilla, kun höllää vedon moottorijarrutukselle.
- MKT
- Viestit: 685
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Kuulostaa samalta ominaisuudelta. AutoMilanossa olivat sitä mieltä että kaikissa kuunelosissa / muissakin samalla tavoin toteutetuissa nelivedoissa tulee vastaavia kolahduksia. Mutta se on tutkinnan alla onko tämä jotenkin tavanomaisesta poikkeavan kova ääni. Tämä tuntuu kuuluvan halpommin silloin kun voimansiirto on lämmin joten yksi ajatus on että etuperän öljyt vaihtoa voisi kokeilla.alfista kirjoitti:MKT: Kolahdus edestä myös tässä Q4:ssa. Saman saa aikaan, jos tunkkaa vain yhden takarenkaan irti maasta ja heiluttelee pyörimissuunnassa. Melkoinen voimansiirron välys ja kunnon kolahdus edestä. Yksin ei ole pystynyt selvittämään mistä tulee. Veikkaisin keskitasauspyörästöä... jos siellä sellainen on. Ajossa sama kuuluu tosiaan matalilla kierroksilla, kun höllää vedon moottorijarrutukselle.
-
- Viestit: 828
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
- Capirex
- Viestit: 394
- Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
- Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
- Paikkakunta: Helsinki/Tampere
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Varailin aikaa vaihteistoöljynvaihtoon kun hoitavat samalla tuon ilmastointilaitteen. AK:n kaveri sanoi että laittavat jotain Nesteen tököttiä 75W-90, mutta manuaalissa lukee että pitäisi laittaa 75W-85:sta. Voiko tohon nyt luottaa että tuo Nesteen tökötti on samaa kuin Tutelan mömmöt? Mihin tässä pitäisi osata kiinnittää huomioita, kun vien auton?
-
- Viestit: 608
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18 - Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Juuri laskin öljyt pois vaihteistosta ja se näytti ja tuoksui kyllä epäilyttävästi automaattivaihteistoöljylle vaikka vaihteisto on kepillä hämmennettävä. Onko kenelläkään kokemusta alkuperäisten öljyjen ulkoasusta?
Olisiko tuohon joku jamppa joskus vaihtanut väärät öljyt? Määräkin oli 3 l kun opas sanoo 2,5 l.
OT: hammastangon vaihto täälläkin menossa, uutta odottelen Englannista...
Olisiko tuohon joku jamppa joskus vaihtanut väärät öljyt? Määräkin oli 3 l kun opas sanoo 2,5 l.
OT: hammastangon vaihto täälläkin menossa, uutta odottelen Englannista...
- Janne
- Viestit: 2132
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 2x75, Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Täällä havaittavissa ihan samaa. Vaihdot 1-2, 2-3 on hankalia ja varsinkin talvella täytyy olla todella varovainen. Kesällä tuon kanssa pärjää just ja just.
Asiasta on keskusteltu moneen otteeseen sekä maahantuojan että jälleenmyyjän kanssa. Maahantuoja hangoittelee erittäin kovasti vastaan, jälleenmyyjä olisi tutkimassa asiaa perinpohjaisemmin, vaihtamassa öljyjä jne. mutta ei saa lupaa maahantuojalta. Jälleenmyyjä on todennut vian jokaisen huoltokäynnin, takuukäynnin yhteydessä. Merkintöjä viasta on sähköisessä huoltojärjestelmässä riittämiin. Eka merkintä heti ensimmäisen käynnin yhteydessä eli n.1000km tienoilla. Maahantuoja ilmeisesti odottaa että näitä alkaa porsimaan oikein urakalla, ennenkuin alkaa tunnustamaan että noille laatikoille pitäisi tehdä takaisinkutsu ainakin öljyjen vaihtoon.
Jostain ulkomaanfoorumilta luin että vaihteensiirtimiin olisi saatavilla jonkinlainen päivityspaketti.
Kaivakaapa muuten jostain TM tai Tuulilasi, jossa oli 2 sivun testissä punainen 159 TBi SW TI. Siinä koeajossa valittelivat ihan samaa vaihteisto-ongelmaa. Vika (!!!) vaivaa näitä kaikkia, eikä ole missään nimessä ominaisuus.
Asiasta on keskusteltu moneen otteeseen sekä maahantuojan että jälleenmyyjän kanssa. Maahantuoja hangoittelee erittäin kovasti vastaan, jälleenmyyjä olisi tutkimassa asiaa perinpohjaisemmin, vaihtamassa öljyjä jne. mutta ei saa lupaa maahantuojalta. Jälleenmyyjä on todennut vian jokaisen huoltokäynnin, takuukäynnin yhteydessä. Merkintöjä viasta on sähköisessä huoltojärjestelmässä riittämiin. Eka merkintä heti ensimmäisen käynnin yhteydessä eli n.1000km tienoilla. Maahantuoja ilmeisesti odottaa että näitä alkaa porsimaan oikein urakalla, ennenkuin alkaa tunnustamaan että noille laatikoille pitäisi tehdä takaisinkutsu ainakin öljyjen vaihtoon.
Jostain ulkomaanfoorumilta luin että vaihteensiirtimiin olisi saatavilla jonkinlainen päivityspaketti.
Kaivakaapa muuten jostain TM tai Tuulilasi, jossa oli 2 sivun testissä punainen 159 TBi SW TI. Siinä koeajossa valittelivat ihan samaa vaihteisto-ongelmaa. Vika (!!!) vaivaa näitä kaikkia, eikä ole missään nimessä ominaisuus.
Alfa Romeo 155 V6 1992
- Farina
- Viestit: 1498
- Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
- Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Mulla on harvinaislaatuinen 159 (ja Alfakin), koska se ei ole 2. joka rusahtaa, vaan se on 3:nen. Sitä saa sovitella aika huolella, varsinkin jos yrittää nopeata vaihtoa. Kaiken kanssa oppii elämään, mutta kyllähän Alfalla olisi opiskeltavaa muilta valmistajilta tällä saralla.
- ragazza
- Viestit: 304
- Liittynyt: 24 Heinä 2009, 21:06
- Car(s): Stelvio 2.0 280hp '19, 159 2.4 JTDm '06, 147 2.0 T.S. '08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Tampere
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Täällä rutisee ykkönen ja nelonen Eipä tuo ole menoa haitannut, kun siihen on tottunut, vaikka ykköstä joutuu kylmänä hiukan runnomaan..
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
97 tkm nyt mittarissa ja aika hyvin toimii laatikko. 2 ja 3 voi rusahtaa ainakin jos oon huolimaton kytkimen kanssa mutta kun muistan painaa kykän kunnolla pohjaan ja vähän hitaammin vaihdan niin ihan nätisti toimii. Paitsi joskus kylmänä se kakkosvaihde vaatii melkoisesti voimaa mutta ei se silloinkaan rutise.
Joskus harvoin ykkönen ei mene (paikallaan) päälle lainkaan. Keppi ikäänkuin törmää kiviseinään kun ykköstä sovittelee. Kytkimen käyttö ylhäällä korjaa tilanteen.
Joskus harvoin ykkönen ei mene (paikallaan) päälle lainkaan. Keppi ikäänkuin törmää kiviseinään kun ykköstä sovittelee. Kytkimen käyttö ylhäällä korjaa tilanteen.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Minkäänlaista rutinaa en ole saannut aikaan, edes pakkasella. Vaihdoin vaihteisto öljyt kuitenkin "varoiksi" jossain kohtiin, en muista tarkkaa ajankohtaa, olisiko ollut viime syksyllä, vanha öljy oli ihan normaalin ruskean väristä, metallia ei löytynnyt vaikka magneetilla kaivoi, muistaakseni oli jonkun desin tai 2 vajaa kuitenkin.
Laitoin Redlinea sisään, ja ero oli hurja vaikka kuvittelin, että mitään kankeuta ei ole ollut mutta kyllä nielaisi liukkaasti pykälät pesään, piti ihan ottaa pidennetty koeajo
Laitoin Redlinea sisään, ja ero oli hurja vaikka kuvittelin, että mitään kankeuta ei ole ollut mutta kyllä nielaisi liukkaasti pykälät pesään, piti ihan ottaa pidennetty koeajo
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Capirex
- Viestit: 394
- Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
- Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
- Paikkakunta: Helsinki/Tampere
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Katotaan onko öljynvaihdosta apua... olen lukenut paljon noita ulkomaalaisia foorumeita ja kyllä siellä on ollut hyviä kokemuksia öljynvaihdosta viimeistään 50tkm kohdalla. AK:n kanta on että parin vuoden välein olisi hyvä vaihtaa.
- flapjack
- Viestit: 474
- Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
- Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
- Paikkakunta: Oulu
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Giulietta tekee (tai teki?) täällä samaa. Joskus tökkää kuin seinään. Joskus vain tuntuu vastus josta menee sitten yli. Saattaa sattua paikoillaan tai liikkeessä yhtälailla. Vispaus 2/3 loven kautta saa taas toimimaan. Kytkin auttaa ehkä myös, mutta vierastan startstopin takia kytkimen impulsiivista nosteluamichael kirjoitti:Joskus harvoin ykkönen ei mene (paikallaan) päälle lainkaan. Keppi ikäänkuin törmää kiviseinään kun ykköstä sovittelee. Kytkimen käyttö ylhäällä korjaa tilanteen.
Ainakin kerran olin pistänyt ykkösen jossain valoristeyksessä ja sitten kun nosti kytkimen, ei tapahtunutkaan mitään. Vaihde oli pompannut pois. Meni kuitenkin sen verran että luulin että se kytkeyty. Nyt on tottunut että 1 (ja pakkasella muutekin) vaihteet saa vaihtaa tasaisella liikkeellä ja varmasti pohjaan asti. Een kyllä muistakaan pitkään aikaan enää huolia. Ehkä sitä on vain oppinut käsittelemään tai sitten karheus on hävinnyt.
Vuokrattiin muuten muuttoa varten pakettiauto. Sattumoisin JTD Ducato. Oli tuttu fiilis ekassa risteyksessä kun 1 kohdalla oli seinä vastassa. Siinä tosin auttoi kun ykköstä kytkiessä veti sen pakin lukitsimen ylös. Ilmeisesti se ei päästänyt vipua tarpeeksi vasemmalle tms.
Toisaalla valitetaan myös
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.
- Capirex
- Viestit: 394
- Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
- Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
- Paikkakunta: Helsinki/Tampere
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
No nyt on öljyt vaihdettu ja vaihteisto toimii selvästi terhakkaammin. Semmonen traktorimainen kankeus on tipotiessään. Valitettavasti kuitenkin huollossa paljastui toinen ongelma. Vika koodit luettaessa tuli eteen P0340 Phase Sensor intermittent kuulemma. AK:n mukaan tarkoittaa sitä että nokka-akseli pitää vaihtaa ja tilasivat sellaisen nyt Italiasta Miten 35000 ajetussa autossa voi nokka-akseli olla muka vaihtokunnossa. Auto pätkii 1800 kierroksella ajoittain ja välillä hienoisesti nytkyttää paikoillaan, mutta että nokka-akselivika. Anna mun kaikki kestää
- Aquatica
- Viestit: 15113
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Eh? Nokka-akselin asentotunnistinhan on P0340 - ei Nokka-akseli. Nimimerkillä meillä 156:een juuri vaihdettiin tuo saman vikakoodin vuoksi...
- Capirex
- Viestit: 394
- Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
- Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
- Paikkakunta: Helsinki/Tampere
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Niin minulle ainakin kerottiin... minä tuosta tekniikasta niin perusta. Mitä teillä vaihdettiin sitten tuon koodin takia?Aquatica kirjoitti:Eh? Nokka-akselin asentotunnistinhan on P0340 - ei Nokka-akseli. Nimimerkillä meillä 156:een juuri vaihdettiin tuo saman vikakoodin vuoksi...
- Aquatica
- Viestit: 15113
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Pakonokalla sijainnee tuo anturi 156 TwinSparkissa, en tosiaan tiedä miten eroaa 159iin. Mutta vaati meidän tapauksessa jakopäähihnarempan yhteydessä muistaakseni puoli tuntia lisätyötä. Aika oudolta kyllä kuulostaa, että 35tkm ajetussa tuo paukahtaisi - mahtaako peräti olla nesimmäinen? Ja onko nyt ihan varma vikakoodista?
PS.
Muistelen jonkun sanoneen, että vastaava osa olisi huomattavasti helpompi vaihtaa 159iin kuin varttikutoseen; olenko taas kuunnellut tapani mukaan puolikorvalla ja sekoittanut asian täysin muualle?
PS.
Muistelen jonkun sanoneen, että vastaava osa olisi huomattavasti helpompi vaihtaa 159iin kuin varttikutoseen; olenko taas kuunnellut tapani mukaan puolikorvalla ja sekoittanut asian täysin muualle?
- h_lauri
- Viestit: 6715
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
^Jos toi on se sama kun mulla meni, niin 30 min. taisi riittää vaihtotyöhön. Sikäls ko muista oikke vuare takassi asioitt. Koodist ei ol havaintto, lasis palo se kusekeltane padankuva.
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
jotenkin en millään usko että itse akseli olisi viallinen. eihän näissä kulumisongelmaa ole ollut kellään.(?) ja vielä noin vähän ajettukin. jokin tuossa tarinassa mättää.Capirex kirjoitti:No nyt on öljyt vaihdettu ja vaihteisto toimii selvästi terhakkaammin. Semmonen traktorimainen kankeus on tipotiessään. Valitettavasti kuitenkin huollossa paljastui toinen ongelma. Vika koodit luettaessa tuli eteen P0340 Phase Sensor intermittent kuulemma. AK:n mukaan tarkoittaa sitä että nokka-akseli pitää vaihtaa ja tilasivat sellaisen nyt Italiasta Miten 35000 ajetussa autossa voi nokka-akseli olla muka vaihtokunnossa. Auto pätkii 1800 kierroksella ajoittain ja välillä hienoisesti nytkyttää paikoillaan, mutta että nokka-akselivika. Anna mun kaikki kestää
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Eihän noissa mitään muuttuvaa ventiilien ajotusta ole? ei ainakaan minun mielestä... jos kuitenkin on, niin vika voi johtua siitäkin
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Capirex
- Viestit: 394
- Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
- Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
- Paikkakunta: Helsinki/Tampere
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Moro h_lauri, ilmenikö autostasi tuo anturin toimimattomuus mitenkään muuten kun valoshowna ohjaamossa? Oliko nykimistä 1800 kierroksen kieppeillä?h_lauri kirjoitti:^Jos toi on se sama kun mulla meni, niin 30 min. taisi riittää vaihtotyöhön. Sikäls ko muista oikke vuare takassi asioitt. Koodist ei ol havaintto, lasis palo se kusekeltane padankuva.
- h_lauri
- Viestit: 6715
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
^No hitsi kun en muista...mun mielest ei? Toi kiekkalukemahan taitaa vastata semmosta kaheksaakymppiä kutosella? Siihen aikaan ei työmatkalle semmoista tilannetta useinkaan tainnut osua. En ota valalleni tätä lausuntoa eli kannan asiasta vain poliittisen vastuun.
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Moi vaan.
Uutena Alfa-kuskina pääsee heti perehtymään "ominaisuuksiin".. Eli viikonlopun verran on ehditty käytettynä hankitulla 159 sw 1.9 JTS:llä nautiskelemaan, kun huomio on kiinnittynyt kakkosvaihteeseen. Eli kaikki vaihteet kytkeytyy ihan nätisti, mutta kakkosen synkronointi/vaihde pitää jotain kahinaa kun moottorilla jarruttaa.
Nyt lisäksi moottorin EOBD -valo syttyi lautaan..
Uutena Alfa-kuskina pääsee heti perehtymään "ominaisuuksiin".. Eli viikonlopun verran on ehditty käytettynä hankitulla 159 sw 1.9 JTS:llä nautiskelemaan, kun huomio on kiinnittynyt kakkosvaihteeseen. Eli kaikki vaihteet kytkeytyy ihan nätisti, mutta kakkosen synkronointi/vaihde pitää jotain kahinaa kun moottorilla jarruttaa.
Nyt lisäksi moottorin EOBD -valo syttyi lautaan..
- KJS
- Viestit: 4705
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
- Paikkakunta: Nokia
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
^Sori OT, mutta nimimerkkisi pisti silmään. Liittyykö jollakin lailla harrastuksiin?
Alfaholismia vuodesta 2001
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Ei liity, koiria on kyl kotona, muttei vinttikoiria.. Eka yritys nickistä oli varattu, tää oli vapaa.
Autosta kerrottakoon vielä, että vm 2006 ja ajettu 65tkm.
Autosta kerrottakoon vielä, että vm 2006 ja ajettu 65tkm.
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Mitäs Redlinen vaihteistö-öljyä olette laittaneet 159 2.4 jtdm:ään? MTL?
- Vainio
- Viestit: 704
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Onkos tuo kovin työläs homma vaihtaa 2.4jtdm:n manuaalilootaan öljyt?
Elearnista koitin äsken katsoa ohjetta, mutta en ihan hahmottanut tyhjennys ja täyttötulppien paikkoja. Tarttis vissiin ottaa pohjamuovi pois ja ihmetellä lisää...
Millä sen öljyn oikean määrän saa varmistettua?
Täytetäänkö se tulpan tasalle vai ohjeessa annetun litramäärän mukaan?
Sitten lievästi OT kysymys aihetta sivuten.
Oma yksilö on pitänyt koko omistusaikani sellaista pientä hydraulipumppua muistuttavaa ääntä kun kääntää vasemalle veto päällä. Mitä kovemmin kaasua tarjoaa sitä selvemmin ääni kuuluu (ehkä oikealta puolelta autoa?).
Päällä olevalla vaihteella ei ole mitään merkitystä. Sama saundi joka vaihteella. Jos on hyviä arvauksia mistä ääni on peräisin niin kertokaa toki. Itse olen arvuutellut vetariosastoa, mutta kovin on vaikea paikallistaa ääntä. Olen ajellut autolla itse n. 100tkm eikä ääni ole muuttunut koko aikana mihinkään. Mahtaako olla ominaisuus vai ei...
Elearnista koitin äsken katsoa ohjetta, mutta en ihan hahmottanut tyhjennys ja täyttötulppien paikkoja. Tarttis vissiin ottaa pohjamuovi pois ja ihmetellä lisää...
Millä sen öljyn oikean määrän saa varmistettua?
Täytetäänkö se tulpan tasalle vai ohjeessa annetun litramäärän mukaan?
Sitten lievästi OT kysymys aihetta sivuten.
Oma yksilö on pitänyt koko omistusaikani sellaista pientä hydraulipumppua muistuttavaa ääntä kun kääntää vasemalle veto päällä. Mitä kovemmin kaasua tarjoaa sitä selvemmin ääni kuuluu (ehkä oikealta puolelta autoa?).
Päällä olevalla vaihteella ei ole mitään merkitystä. Sama saundi joka vaihteella. Jos on hyviä arvauksia mistä ääni on peräisin niin kertokaa toki. Itse olen arvuutellut vetariosastoa, mutta kovin on vaikea paikallistaa ääntä. Olen ajellut autolla itse n. 100tkm eikä ääni ole muuttunut koko aikana mihinkään. Mahtaako olla ominaisuus vai ei...
-
- Viestit: 608
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18 - Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Alfa 159 vaihteiston rutinat
Ei ole työläs kunhan saa täyttötulpan auki ja uutta öljyä sisään. Poistaminenhan on helppoa.
Itse en löytänyt öljyntarkistusproppua, laitoin ohjeen mukaisen määrän.
Itse en löytänyt öljyntarkistusproppua, laitoin ohjeen mukaisen määrän.
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Mun autossa toi kakkos -vaihde pitää ikävää kahinaa. Huomaa parhaiten kun moottorilla jarruttaa risteykseen tullessa esimerkiks.
Reilu viikko sitten ostettiin tuo Raision Autokeskuksesta, pakonokan asentotunnistimen vaihtoivat parin päivän kuluttua takuuna, mitenköhän suhtautuvat asiaan kun menen kertomaan että laatikko ei pelaa niinku pitäis tai on ainaki alkava laakerivaurio. Vaihtoautotakuuna pitäis kyllä vielä mennä.
Hatuttaa kun muuten on niin mahottoman kiva auto ajaa.
Reilu viikko sitten ostettiin tuo Raision Autokeskuksesta, pakonokan asentotunnistimen vaihtoivat parin päivän kuluttua takuuna, mitenköhän suhtautuvat asiaan kun menen kertomaan että laatikko ei pelaa niinku pitäis tai on ainaki alkava laakerivaurio. Vaihtoautotakuuna pitäis kyllä vielä mennä.
Hatuttaa kun muuten on niin mahottoman kiva auto ajaa.
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
No niin, selvisi se vaihteiston sivuäänikin.. Oli laakerit hajonnut vaihteiston pääakselilta. Onneksi meni vaihtoautotakuuna..
Samalla meni vaihtoon jakoketju ja kiristimet, syttyi moottorihäiriön valo toistuvasti ja vaihtoivat huollossa ilmeisesti turhaan nokkien asentotunnistimia.
Jotenki kummallista, alle 70tkm ajetussa, huolletussa autossa. Seuraavaksi kai se hammastanko..
Mukavasti alkanut tämä ura Alfa-kuskina, auton ostosta aikaa reilut kuusi viikkoa, joista se on seissyt merkkikorjaamolla kolme viikkoa.
Samalla meni vaihtoon jakoketju ja kiristimet, syttyi moottorihäiriön valo toistuvasti ja vaihtoivat huollossa ilmeisesti turhaan nokkien asentotunnistimia.
Jotenki kummallista, alle 70tkm ajetussa, huolletussa autossa. Seuraavaksi kai se hammastanko..
Mukavasti alkanut tämä ura Alfa-kuskina, auton ostosta aikaa reilut kuusi viikkoa, joista se on seissyt merkkikorjaamolla kolme viikkoa.
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Ei se kivaa ole, kun auto jatkuvasti pajalla. Siihen on vain totuttava, jos 159:llä meinaa kurvailla. Koita kestää.
Ride on!
- Farina
- Viestit: 1498
- Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
- Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Olipa aika provosoivasti sanottu. Tuliko tarkoituksella vai vahingossa, se jäi auki. Ihan niin kuin 159:t olisivat automaattisesti aina rikki ja korjattavana. Kolmen 159:n kokemuksella toki tiedän, että normaalien huoltojen lisäksi esim. EGR:n kanssa voi joutua ylimääräisille korjaamokäynneille, mutta kyllä nämä kärryt on pääasiassa tietä nähneet, ei korjaamon valoja. Epäilen että aika moni muu on samaa mieltä.doublesix kirjoitti:Ei se kivaa ole, kun auto jatkuvasti pajalla. Siihen on vain totuttava, jos 159:llä meinaa kurvailla. Koita kestää.
Toivottavasti Greyhound saa 159:n äkkiä pajalta ja takaisin baanalle.
-
- Viestit: 248
- Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
- Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW - Paikkakunta: Espoo
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
doublesix kirjoitti:Ei se kivaa ole, kun auto jatkuvasti pajalla. Siihen on vain totuttava, jos 159:llä meinaa kurvailla. Koita kestää.
Odottellu puoli toista vuotta mutta suotta, koska se rumba alkaa. En mä tosin ensimmäisen valon väläyksestä vikakoodeja käy lukemassa. Koska esim hill holderin vikavalo on herkkä ja sen saa syttymään, kun valuttaa jyrkässä mäessä jarrut kevyesti päällä taaksepäin. Kun käyttää vetoluiston esto ja vdc:n pois ja takaisin päälle, niin myös hillholder valo sammuu.
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
^^Sorry, tuli unenpöpperössä vähän väärä sanamuoto. Vittikoiran tapauksessa harmittaa eniten se, että ostat vähillä lukemilla ja huoltohistorialla olevan auton, niin rumba alkaa samantien. Auto itsessäänhän on miellyttävä ajaa ja muotoilultaan aivan huippua, varsinkin keula.
Omani meni vaihtoon(-06,2.4,Q-tronic)erinäisten sähkövikojen vuoksi, mutta Bellassa auto oli hienossa iskussa erään foorumilaisen omistuksessa. Terveisiä!
Loppukevennykseksi pätkä Jönssonin tekstistä, jossa keskusteltiin 159:n liian pienestä lattiamatosta: sen takia 159 on halpa ja kevyt, ei mitään ylimääräistä.
Omani meni vaihtoon(-06,2.4,Q-tronic)erinäisten sähkövikojen vuoksi, mutta Bellassa auto oli hienossa iskussa erään foorumilaisen omistuksessa. Terveisiä!
Loppukevennykseksi pätkä Jönssonin tekstistä, jossa keskusteltiin 159:n liian pienestä lattiamatosta: sen takia 159 on halpa ja kevyt, ei mitään ylimääräistä.
Ride on!
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Nyt biili on alla taas ja koneen veto parempi kuin aiemmin. Ei tuo 1.9 mikään tykki ole, mutta vääntöä riittää nyt hienosti jo matalilta kierroksilta, todella miellyttävä moottori käyttää. Kummasti se venynyt ketju vaikuttaa..
Ja vaihteistosta tuli selkeämpi, vaihteet "putoaa" päälle nopeasti, vaihtamisessa on aika sporttinen fiilis, kun keppiä pitää käyttää selkeällä otteella, mutta loota melkeen imee vaihteen sisään.
Ja sivuäänet katosivat. Kahiseva ääni tuli tosiaan kuluneesta laakerista ja kuului selvimmin kakkosvaihteella. Kyseinen rataspari oli kuulemma lähinnä vaurioitunutta laakeria.
Toivottavasti tuo nyt pelaa jatkossa paremmin, ei viitsisi millään laittaa kiertoon kun tuo on niin uskomattoman hyvä ajaa. Entisenä BMW:n omistajanakin on pakko myöntää, että mieluummin lähtee mutkatielle Alfa 159:llä kuin bemari E39:llä. Uudempaa viissatkua en ole tosin kokeillut.
Ja vaihteistosta tuli selkeämpi, vaihteet "putoaa" päälle nopeasti, vaihtamisessa on aika sporttinen fiilis, kun keppiä pitää käyttää selkeällä otteella, mutta loota melkeen imee vaihteen sisään.
Ja sivuäänet katosivat. Kahiseva ääni tuli tosiaan kuluneesta laakerista ja kuului selvimmin kakkosvaihteella. Kyseinen rataspari oli kuulemma lähinnä vaurioitunutta laakeria.
Toivottavasti tuo nyt pelaa jatkossa paremmin, ei viitsisi millään laittaa kiertoon kun tuo on niin uskomattoman hyvä ajaa. Entisenä BMW:n omistajanakin on pakko myöntää, että mieluummin lähtee mutkatielle Alfa 159:llä kuin bemari E39:llä. Uudempaa viissatkua en ole tosin kokeillut.
- Farina
- Viestit: 1498
- Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
- Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Hieman OT:na mainittakoon, että näitä Jönssonin nasevia mietteitä on jo vähän ikävä, kun hän on pitänyt hiljaiseloa palstalla pitemmän aikaa. Tai itse en ole ainakaan huomannut uudempia postauksia.doublesix kirjoitti: Loppukevennykseksi pätkä Jönssonin tekstistä, jossa keskusteltiin 159:n liian pienestä lattiamatosta: sen takia 159 on halpa ja kevyt, ei mitään ylimääräistä.
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Alfa 159 vaihteiston rutinat
Kiitos, kiitos. Tämä yksilö toimii oikein hienosti. Puoleentoistavuoteen ei mitään ongelmaa. Ja sitä edeltävällä vuodella vain hehkutulpat ja EGR.doublesix kirjoitti:Omani meni vaihtoon(-06,2.4,Q-tronic)erinäisten sähkövikojen vuoksi, mutta Bellassa auto oli hienossa iskussa erään foorumilaisen omistuksessa. Terveisiä!*