166 Camber/caster kulmat vai mitä ne oli?
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 828
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
166 Camber/caster kulmat vai mitä ne oli?
Moro!
Tuossa jokin aika sitten laitettiin autoon madallusjouset. Camber kulmat on nyt sitten sen verran
keturallaan että pyrkii syömään kumia sisälaidasta. Minkälaisilla tempuilla herrasväki on korjannut tuo kulman kohdilleen (edullisesti).
Tuossa jokin aika sitten laitettiin autoon madallusjouset. Camber kulmat on nyt sitten sen verran
keturallaan että pyrkii syömään kumia sisälaidasta. Minkälaisilla tempuilla herrasväki on korjannut tuo kulman kohdilleen (edullisesti).
Re: 166 Camber/caster kulmat vai mitä ne oli?
Taitaa se alustan madallus muuttaa hieman aurauskulmiakin edessä. En yhtäkkiä osaa sanoa kumpaan suuntaan, mutta jos harittaa enemmän kuin alkuperäisillä jousilla, niin tämäkinhän lisää sisäpuolen kulumista. Mutta tuonhan olet tietenkin jo katsonut. 

Re: 166 Camber/caster kulmat vai mitä ne oli?
Taitaa olla ainoa mahdollisuus alatukivarsien kiinnitysreikien soikistaminen apurungoista, ellei ole jo soikeat. Ainakin 156:ssa näytti rakenne sellaiselta.
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1223
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Re: 166 Camber/caster kulmat vai mitä ne oli?
etupää saattaa olla hankala, koska täytyy muuttaa ylä- tai alatukivarren kiinnitystä. Ylätukivartta tarvis saada ulommas tai alatukivartta sisemmäs, jotta negatiivinen camber pienenee. Alatukivarren takapuslan reikiä tarvii muokata ja etupuslan alta poistaa holkit tai ainakin ohentaa niitä,niin onnistunee. Sitä en sit tiedä kuinka iskarin alapää kiinnittyy alatukivarteen tän jälkeen,mut uskoisin et sen siihen vielä saa. Ylätukivarrelle tuskin pystyy tekeen mitään,ellei niihin teetä uusia holkkeja pusliin,joissa reikä on epäkeskeisesti. Takapään camberihan sit säätyy siitä ylätukivarren kiinnityspisteestä. Avaat sen 4 kuusiokolo pulttia ja siirrät sitä kiinnityspistettä vaikka vasaralla kevyesti koputtaen.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
-
- Viestit: 828
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: 166 Camber/caster kulmat vai mitä ne oli?
Jep jep, eli puslan tekohommiin joutuu... Ei taida olla valmiita "kittejä" tuohonkaan hommaan...
Taidanpa pitää ensiapuna rengaspaineet alarajoissa toistaiseksi, jos sitten ensikesänä alkaisi kikkailemaan.
Taidanpa pitää ensiapuna rengaspaineet alarajoissa toistaiseksi, jos sitten ensikesänä alkaisi kikkailemaan.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 166 Camber/caster kulmat vai mitä ne oli?
Oletko varma, että on nimenomaan camber-kulma? Otsikosta ei oikein ota selvää, onko aloittaja itsekkään täysin varma mistä puhutaan.
Casterit kannattaa unohtaa heti kättelyyn, se on kulma joka kertoo iskarin yläpään suhteen pyörän napaan 0 = iskarin yläpää täysin samassa kohtaa kuin pyörännapa (esim. citroen c5) 0,1---> Iskarin yläpää on pyörän napaa taaempana, vaikutus ajettavuuteen on kovin vähäinen, lähinnä miten ohjaus keskittää etenkin mutkan jälkeen.
Saattaa olla pelkät aurauskulmatkin, tekee pahaa jälkeä renkaille vaikka Camber olisikin kunnossa
Casterit kannattaa unohtaa heti kättelyyn, se on kulma joka kertoo iskarin yläpään suhteen pyörän napaan 0 = iskarin yläpää täysin samassa kohtaa kuin pyörännapa (esim. citroen c5) 0,1---> Iskarin yläpää on pyörän napaa taaempana, vaikutus ajettavuuteen on kovin vähäinen, lähinnä miten ohjaus keskittää etenkin mutkan jälkeen.
Saattaa olla pelkät aurauskulmatkin, tekee pahaa jälkeä renkaille vaikka Camber olisikin kunnossa
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
-
- Viestit: 828
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: 166 Camber/caster kulmat vai mitä ne oli?
DaViega kirjoitti:Oletko varma, että on nimenomaan camber-kulma? Otsikosta ei oikein ota selvää, onko aloittaja itsekkään täysin varma mistä puhutaan.
Casterit kannattaa unohtaa heti kättelyyn, se on kulma joka kertoo iskarin yläpään suhteen pyörän napaan 0 = iskarin yläpää täysin samassa kohtaa kuin pyörännapa (esim. citroen c5) 0,1---> Iskarin yläpää on pyörän napaa taaempana, vaikutus ajettavuuteen on kovin vähäinen, lähinnä miten ohjaus keskittää etenkin mutkan jälkeen.
Saattaa olla pelkät aurauskulmatkin, tekee pahaa jälkeä renkaille vaikka Camber olisikin kunnossa
Itse asiassa käytin rakkineen aurauskulmien oikaisussa.
Laittoivat sitten siellä joka renkaan "raja-arvojen" sisälle, eli pieni haritus joka renkaassa.
Olivat vielä laittaneet tuon harituksen tappiin eli raja-arvojen sisällä ihan suurimmalle mahdolliselle haritukselle.
Ei oikein käy minun järkeen, eikös haritus nimenomaan syö rengasta sisälaidasta?!?!
Itseasiassa autokin tuntuu nyt tasarengas töyssyissä levottomalta "vikuroi".
Ja jos kerran camber kulma on persseellään ja takana pystyy sitä säätämään niin miksi sitä ei säädetty?!?
Re: 166 Camber/caster kulmat vai mitä ne oli?
Näkyykös siitä lapusta mitkä camber arvot siellä nyt sitten on? en tiedä ohjearvoja, mutta nekin pitäisi siitä lapusta näkyä.pjotrthegreat kirjoitti:DaViega kirjoitti:Oletko varma, että on nimenomaan camber-kulma? Otsikosta ei oikein ota selvää, onko aloittaja itsekkään täysin varma mistä puhutaan.
Casterit kannattaa unohtaa heti kättelyyn, se on kulma joka kertoo iskarin yläpään suhteen pyörän napaan 0 = iskarin yläpää täysin samassa kohtaa kuin pyörännapa (esim. citroen c5) 0,1---> Iskarin yläpää on pyörän napaa taaempana, vaikutus ajettavuuteen on kovin vähäinen, lähinnä miten ohjaus keskittää etenkin mutkan jälkeen.
Saattaa olla pelkät aurauskulmatkin, tekee pahaa jälkeä renkaille vaikka Camber olisikin kunnossa
Itse asiassa käytin rakkineen aurauskulmien oikaisussa.
Laittoivat sitten siellä joka renkaan "raja-arvojen" sisälle, eli pieni haritus joka renkaassa.
Olivat vielä laittaneet tuon harituksen tappiin eli raja-arvojen sisällä ihan suurimmalle mahdolliselle haritukselle.
Ei oikein käy minun järkeen, eikös haritus nimenomaan syö rengasta sisälaidasta?!?!
Itseasiassa autokin tuntuu nyt tasarengas töyssyissä levottomalta "vikuroi".
Ja jos kerran camber kulma on persseellään ja takana pystyy sitä säätämään niin miksi sitä ei säädetty?!?
-
- Viestit: 828
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: 166 Camber/caster kulmat vai mitä ne oli?
Etu Camber on -1.3 ja -1.7
Taka Camber on - 3.1 ja -2.8
Edessä auraus tällä hetkellä -0.20 molemmilla puolilla
ja
Takana auraus 0.30 molemmilla puolilla. (eli olihan siellä auraus takarenkaissa, vaikka äsken väärin muistankin).
Mutta joo, jotenkin levottomalta tuntuu kyyti...
Taka Camber on - 3.1 ja -2.8
Edessä auraus tällä hetkellä -0.20 molemmilla puolilla
ja
Takana auraus 0.30 molemmilla puolilla. (eli olihan siellä auraus takarenkaissa, vaikka äsken väärin muistankin).
Mutta joo, jotenkin levottomalta tuntuu kyyti...
-
- Viestit: 828
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: 166 Camber/caster kulmat vai mitä ne oli?
Ai niin ja raja arvo camberille on takana -1.7 - -1.0.
ja edessä -0.6 - 0.0
Auraus pitis olla edessä -0.25 - -0.10
ja takana 0.15 - 0.30.
Nämä raja-arvot siis tästä korjaamon paperista...
ja edessä -0.6 - 0.0
Auraus pitis olla edessä -0.25 - -0.10
ja takana 0.15 - 0.30.
Nämä raja-arvot siis tästä korjaamon paperista...
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1223
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Re: 166 Camber/caster kulmat vai mitä ne oli?
se takacamberin säätö ei oo mikään ihan pikku homma.apurunkoa pitää tiputtaa alaspäin,jotta pultteihin pääsee käsiksi.omaan säädin kaikki mitä sai niin muuttui -3sta n.-1.40een. Toisekseen se pitää tietää että siellä on säätö,muuten jää huomaamatta. Alfaownerilla on paljon juttua noista kulmista ja niiden perusteella säädin omaani taakse aurauksen nollaan ja eteen muistaakseni n. -0.08.tollehan on ilmotettu muutamia eri raja-arvoja ja toisessa haritusta on muistaakseni tuplaten tohon toiseen verrattuna. takana ku on sen 0.20 aurausta niin mun mielestä perä oli jotenkin levoton töyssyjen jälkeen tai jos oli hiekkaa asvaltilla. Jos sulla on takapään puslissa vulkanoinnit jo pettänyt niin aiheuttaa saman,pelottava ajettava kun perä muljuu minne sattuu. Mulla on tosiaan strongflexit takana ja uniballit vaihdettu,joten en tiedä toimisko toi taka-auraus 0.20 kun olis ehjät orkkis osat takana. Saattais se itseohjautuvuus vaikuttaa asiaan.noilla uretaanisilla kun ko. ominaisuus häipyy. niin ja eikös auraus syö sisäreunoja ja haritus ulkoreunoja?
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
-
- Viestit: 828
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: 166 Camber/caster kulmat vai mitä ne oli?
Asia korjaantui paremmalle mallille kun vaihdoin takaa eteen vähän vähemmän kantiltaan kuluneet renkaat ja lykkäsin reilut paineet kumeihin (melkein 3bar). Pitänee seurailla miten alkaa rengas kulumaan, vai kuluuko. Näillä varmaan pärjää muutaman viikon, jos sitä sitten uutta rengasta...
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1223
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Re: 166 Camber/caster kulmat vai mitä ne oli?
Mulla ainakin kulu tosi nopeesti sisäreunat kun takana oli n.-3 astetta camberia.kyseessä oli vielä lähes uudet renkaat. camber pieneni n.puoli astetta kun vaihto ne uniballit sinne navan alaosaan. Uretaanipuslat ei muuttaneet camberia ollenkaan,vaikka puslista oli vulkanoinnit pettäneet. Loput säädin tallilla ottamalla apurunkoa alas ja naputtelin ylätukivarsien kiinnityspisteet niin ulos kun ne vaan sai. Lopulta arvot oli jotain -1,2 ja -1.4 astetta.uniballin vaihto muutti auraukseni yli asteeseen ja autolla ei voinut yli 40km/h ajaa kun perä oli niin levoton. Suosittelen et laitat kuntoon,on paljon mukavampi ajella sen jälkeen eikä renkaita tarvi uusia turhan takia.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
-
- Viestit: 828
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: 166 Camber/caster kulmat vai mitä ne oli?
Strongflexit ja Uniballit vaihdettu. Taas kulkee kuin juna.
Aurauskulmat säädätetty taas uudelleen
- on muuten hinta-eroja näissä.
Kesällä käytin Itäväylän Teboililla ja laskua tuli melkein 120€
nyt käytin Herttoniemessä Aallon autossa ja maksoi 70€ - hoitui vieläpä nopeammin
ja tarkemmin (ainakin papereiden mukaan) tuo homma.
Jos sitä nyt näillä asetuksilla talven yli pääsis...
Talvi näytti yllättäneen kanssa-autoilijat, mutta minua ei
Aurauskulmat säädätetty taas uudelleen
- on muuten hinta-eroja näissä.
Kesällä käytin Itäväylän Teboililla ja laskua tuli melkein 120€
nyt käytin Herttoniemessä Aallon autossa ja maksoi 70€ - hoitui vieläpä nopeammin
ja tarkemmin (ainakin papereiden mukaan) tuo homma.
Jos sitä nyt näillä asetuksilla talven yli pääsis...
Talvi näytti yllättäneen kanssa-autoilijat, mutta minua ei

- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Re: 166 Camber/caster kulmat vai mitä ne oli?
Kadulla ehkä merkityksetöntä, mutta onhan isossa casterissa se etu, että camber kasvaa kääntökulman kasvaessa, reipastahtisessa mutka-ajossa ihan suotava ominaisuus.DaViega kirjoitti:Casterit kannattaa unohtaa heti kättelyyn, se on kulma joka kertoo iskarin yläpään suhteen pyörän napaan 0 = iskarin yläpää täysin samassa kohtaa kuin pyörännapa (esim. citroen c5) 0,1---> Iskarin yläpää on pyörän napaa taaempana, vaikutus ajettavuuteen on kovin vähäinen, lähinnä miten ohjaus keskittää etenkin mutkan jälkeen.