ruiskun merkkivalo tulpanvaihdon jälkeen 156 2.0 ts sele
Valvoja: Moderators
- jkk
- Viestit: 6037
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
ruiskun merkkivalo tulpanvaihdon jälkeen 156 2.0 ts sele
Elikkäs pientä feelua jälleen : Vaihdoin brisk + bosch tulpat toissapäivänä alkuperäisiin ngk tulppiin. Käynnistin koneen, kaikki ok, annoin vähän kierroksia, putkesta tuli hetken sinertävää savua ja sitten peruutin ruudusta ulos ja syttyi ruiskun merkkivalo, kone kävi, muttei auto liikkunut. Sammutus, käynnistys, ruiskuvalo paloi edelleen, mutta auto liikkui normaalisti ja parinsadan metrin ajon jälkeen sammui valo. Tänään ilmeisesti valoista lähdettäessä syttyi tuo perhanan ruiskun valo, eikä auto ottanut kierroksia, vaan mateli dösärille, jossa sammutin ja käynnistin uudelleen, auto liikkuu taas norMAAlisti ja valo hävisi parinsadan metrin ajon jälkeen.
Missä vika? Öljykorkista katsottuna toisesen sylinterin tulpanreijissä öljyä hiukan, syyllinen? vaihdettu 5000 tkm sitten lambda, ilmi, alkuperäsiä.
kiitos etukäteen!
Missä vika? Öljykorkista katsottuna toisesen sylinterin tulpanreijissä öljyä hiukan, syyllinen? vaihdettu 5000 tkm sitten lambda, ilmi, alkuperäsiä.
kiitos etukäteen!
- Aquatica
- Viestit: 15177
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Legacy 2.5 STW Boxer '12
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: ruiskun merkkivalo tulpanvaihdon jälkeen 156 2.0 ts sele
Öljy/vesi tulpanreiässä on äkkiä syyllinen jos jonkinmoiseen ongelmaan. Samoin vaurioituneet puolat voi tehdä vaikka mitä - miten ois vikakoodien luku? Jäähän sinne muistiin se olemassaollut vika, vaikka valo sammuukin. Saattaisi (ehkä) saada enempi irti.
- jkk
- Viestit: 6037
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: ruiskun merkkivalo tulpanvaihdon jälkeen 156 2.0 ts sele
^eniten mua ihmetyttää että miten helkkarissa öljyä olis tuonne päässy, kun ei yläpuolella ollut mitään jälkiä öljystä tai että olis pyyhitty, eli öljy on varmasti tullut tulpan alta?? ihmetyttää myös, että jos vaikka juuri tuo puola olis paskana, niin kai auto jotenkuten kulkee ja ottaa kiekkaa kolmella pytyllä? toi vaan hyyty, tyhjäkäynti toki hienosti.
Re: ruiskun merkkivalo tulpanvaihdon jälkeen 156 2.0 ts sele
Jos auto toimii nyt taas hyvin, niin sanoisin vian johtuneen tulpan kolossa olleesta öljystä. Öljyt meni tietenkin männän päälle tulppia vaihdettaessa. Siitä myös ekan startin sininen pölläys.
Öljy on peräisin venakopan tiivisteen välistä, joka vuodattaa öljyt tulpankoloihin. Käsitykseni mukaan todella yleistä T.S. -moottoreissa. Omassa tessussa oli ostettaessa jokainen tulpan kolo aivan täynnä öljyä. Ei tosin aiheuttanut häiriöitä, jota suuresti ihmettelin.
Tiivistehän on helppo homma vaihtaa itsekin. Uusi kustantaa noin 30€. Tiivisteliimaa kannattaa käyttää jakopään jyrkissä taitekohdissa, muuten alkaa vuotamaan herkästi. Itse en tähän neuvoon ensin uskonut, joten vaihdoin tiivisteen kahdesti...
Venakoppaa ei saa kiristää liian tiukkaan. Kiristysmomentti taisi olla muoviselle venttiilikopalle ~12Nm. Joku voinee tämän vielä tarkastaa?
Öljy on peräisin venakopan tiivisteen välistä, joka vuodattaa öljyt tulpankoloihin. Käsitykseni mukaan todella yleistä T.S. -moottoreissa. Omassa tessussa oli ostettaessa jokainen tulpan kolo aivan täynnä öljyä. Ei tosin aiheuttanut häiriöitä, jota suuresti ihmettelin.
Tiivistehän on helppo homma vaihtaa itsekin. Uusi kustantaa noin 30€. Tiivisteliimaa kannattaa käyttää jakopään jyrkissä taitekohdissa, muuten alkaa vuotamaan herkästi. Itse en tähän neuvoon ensin uskonut, joten vaihdoin tiivisteen kahdesti...

Viimeksi muokannut Jarsan, 14 Elo 2012, 13:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- jkk
- Viestit: 6037
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: ruiskun merkkivalo tulpanvaihdon jälkeen 156 2.0 ts sele
^ok. mites, tarkoittanet kampiakselin asentoanturia? millanen homma vaihtaa? vähän jänskättää tuolla ajella aamusin neljän aikaan duuniin, niin vois äkkiä pistää kuntoon.
Re: ruiskun merkkivalo tulpanvaihdon jälkeen 156 2.0 ts sele
^Heh.
Muokkasin viestiä samaan aikaan, kun iski se kuuluisa AHAA-elämys. Nokan anturia tarkoitin. Kampuran anturin hajotessa auto sammuu siihen paikkaan.

- Aquatica
- Viestit: 15177
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Legacy 2.5 STW Boxer '12
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: ruiskun merkkivalo tulpanvaihdon jälkeen 156 2.0 ts sele
Paitsi että Alfallahan on tapana kuolla jos kampuran anturi on menossa; vasta kun kone on kuuma. Kylmänä taas toimii hyvin - kunnes jossain vaiheessa anturi kuolee kokonaan ja sit ei herää koko kone enää.
- jkk
- Viestit: 6037
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: ruiskun merkkivalo tulpanvaihdon jälkeen 156 2.0 ts sele
^tää kone oli kyllä kuuma, eikä sammunut ite vaan sammutin ja käynnistin heti uudelleen. voiko se kampuran anturi oireilla tuollakin tavalla?
Re: ruiskun merkkivalo tulpanvaihdon jälkeen 156 2.0 ts sele
Kampiakselin asentotunnistin lahotessaan käyttäytyy monesti juurikin niin kuin Aquatica kertoi. Mutta eikai kukaan sen toimintaa tässä ole syylliseksi ehdottanutkaan, kun minäkin takoitin editoimassani viestissä nokka-akselin asentotunnistinta?
Toimiiko auto nyt siis normaalisti vai polttaako se edelleen sitä ruiskun merkkivaloa? Ruiskun vikavalohan voi syttyä vaikkapa lambda-anturin sekoillessa. Ja takuullahan se lambda antaa hetken aikaa mitä sattuu lukemaa, kun tulppien vaihdossa on mennyt tulpan koloissa olleet moottoriöljyt männän/mäntien päälle. Joku sele-asiantuntija voinee kertoa, että auton liikkumattomuus johtuu jostain selen suojausjärjestelmästä, kun moottorissa on vikatila..?
Toimiiko auto nyt siis normaalisti vai polttaako se edelleen sitä ruiskun merkkivaloa? Ruiskun vikavalohan voi syttyä vaikkapa lambda-anturin sekoillessa. Ja takuullahan se lambda antaa hetken aikaa mitä sattuu lukemaa, kun tulppien vaihdossa on mennyt tulpan koloissa olleet moottoriöljyt männän/mäntien päälle. Joku sele-asiantuntija voinee kertoa, että auton liikkumattomuus johtuu jostain selen suojausjärjestelmästä, kun moottorissa on vikatila..?
- jkk
- Viestit: 6037
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: ruiskun merkkivalo tulpanvaihdon jälkeen 156 2.0 ts sele
kappas, sori en huomannut tuota nokka-akselin asentoanturia. auto toiminut normaalisti viimeset 150 km, ruiskun valo ei pala, mutta yllätti ajossa ja meno loppui siihen. uudelleen käynnistyksen jälkeen paloi hetken ja hävisi. Keväällä ruiskun valo yllätti täyskiihdytyksessä ja silloin meni lambda paskaks, tilalle alkup bosch. hämärää toimintaa alfalta ja ohje kirjassakin ruiskun merkkivalo tarkoittaa "häiriötä polttoaine-järjestelmässä".Jarsan kirjoitti:Kampiakselin asentotunnistin lahotessaan käyttäytyy monesti juurikin niin kuin Aquatica kertoi. Mutta eikai kukaan sen toimintaa tässä ole syylliseksi ehdottanutkaan, kun minäkin takoitin editoimassani viestissä nokka-akselin asentotunnistinta?
Toimiiko auto nyt siis normaalisti vai polttaako se edelleen sitä ruiskun merkkivaloa? Ruiskun vikavalohan voi syttyä vaikkapa lambda-anturin sekoillessa. Ja takuullahan se lambda antaa hetken aikaa mitä sattuu lukemaa, kun tulppien vaihdossa on mennyt tulpan koloissa olleet moottoriöljyt männän/mäntien päälle. Joku sele-asiantuntija voinee kertoa, että auton liikkumattomuus johtuu jostain selen suojausjärjestelmästä, kun moottorissa on vikatila..?
Tästä se ilo taitaa alkaa kun lasissa 200tkm


Re: ruiskun merkkivalo tulpanvaihdon jälkeen 156 2.0 ts sele
Ilmamassamittari ja imuvuodot sytyttelee ainakin tuota valoa myös, joten ilmiltä tuleva haitariputki kannattaa tsekata tarkoin.
Lisäys: Jos ilmejä oikeen rupeaa kulumaan niin kannattaa tutkia ilmansuodatinkotelo halkeamien varalta.
Lisäys: Jos ilmejä oikeen rupeaa kulumaan niin kannattaa tutkia ilmansuodatinkotelo halkeamien varalta.
- jkk
- Viestit: 6037
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: ruiskun merkkivalo tulpanvaihdon jälkeen 156 2.0 ts sele
Joo, yritin tuossa tutkailla, vois sen ilminkin aukasta ja tsekkaa, tosin ilmillä ajettu vasta n. 5tkm.
Huomasin, että etuputken "haitarin"verkko on kulunut kokonaan puhki, voisko se olla osasyyllinen viitaten tähän topiciin : http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=23771" onclick="window.open(this.href);return false;
Huomasin, että etuputken "haitarin"verkko on kulunut kokonaan puhki, voisko se olla osasyyllinen viitaten tähän topiciin : http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=23771" onclick="window.open(this.href);return false;