Alfa 147 2.0 TS tyhjäkäynti

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Rasa
Viestit: 72
Liittynyt: 06 Syys 2012, 23:14
Car(s): 159 SW 1750 TBi
Ex. 147 2.0 T.S.
Paikkakunta: Helsinki

Alfa 147 2.0 TS tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Rasa »

Pyydän etukäteen anteeksi uuden topicin avaamista paljon kalutusta aiheesta :oops: Olen viime päivät lukenut silmät ristissä heijausketjuja, mutta en mielestäni ole onnistunut löytämään täysin vastaavaa "ongelman" kuvausta.

Eli oma 2-litrainen tessu käytäyttyy seuraavasti:

Kylmänä käynnistettäessä käy nätisti. Tyhjäkäynti aluksi n. 1200 paikkeilla ja asettuu koneen lämmettyä lähemmäs 800:aa. Ei havaittavissa minkäänlaista tehonpuutetta tai heijaamista, ja liikkeellelähdöt sujuvat nätisti. Lämpimänä tyhjäkäynti saattaa joskus seilata vähän (tyyliin 40 rpm), mutta tämä lienee normaalin puitteissa kun kone kuitenkin käy nätisti eikä täristä (eikös esim. ilmaistointi voi vaikuttaa tähän?).

Se mikä itseäni mietyttää on tyhjäkäynnin käyttäytyminen lämpiämisen aikana, eli samalla kun kone lämpiää, niin käynti on epätasaista. Kierrokset eivät milloinkaan heijaa tuon 800-1200 ulkopuolelle, mutta joskus täristäminen tuntuu perseessä ja kuuluu ulkpuolelta äänessä. Heti kun painaa vähänkin kaasua niin kaikki pelittää, mutta joskus esimerkiksi risteykseen pysähdyttäessä heti ajoon lähdön jälkeen (siis ennen kuin kone on kunnolla lämmennyt) on tullut fiilis, että nytkö tää sammuu (ei ole kuitenkaan koskaan sammunut). Koneen kunnolla lämettyä "ongelma" häviää.

Eli kysymys kuuluu, onko normaalia että tyhjäkäynti tuolla tavalla "hakee" lämpiämisen aikana? Saatan olla vainoharhainen, mutta en ole aikaisemmin törmännyt vastaavaan (ainakaan yhtä selvänä), ja noviisina vasta opiskelen alfan sielunelämää :)

Avatar
Dio Natale
Viestit: 864
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Cebu PH

Re: Alfa 147 2.0 TS tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Moikka,itselläni oli sama ongelma mutta teki samaa oli se sitten lämmin tai kylmä ja ulkomaisilla sivuilla on paljon juttua ko aiheesta esmes (britti sivut) eli otin mittaristosta pin 15 tai 16 irti(sen saa sinne takaisin katkomatta johtoa)ne ovat siellä numeroitu..liittyi jotenkin abs härdelliin ja otin johdon pois niin loppui heijaaminen seinään eikä abs ilmoittellut mitään ja toimii, eli googlaa alfa 156 pin 15/16 niin pitäisi löytyä ..nyk alfa mamman alla ja kaikki toimii niin kuin pitää ja modifikaatiosta jo n 3vuotta.Joku tietysti sanoo tähän että vikaa ei korjattu mutta lähti naurettava heijaaheijaa pois.
molex to sata, lose all your data.

Avatar
Dio Natale
Viestit: 864
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Cebu PH

Re: Alfa 147 2.0 TS tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

I have the same problem.this seems to be a common problem with cars circ a 99 to 2000. I replaced the maf then later the throttle body, checked cables,plugs ..inital was good then it came back in a few days. I almost frustrated till I read an article at alfaowner.com where signal coruption was analysed for the idling controller to kick in...it was proposed pin 15 behind speedo be cut and seems to have fixed it. check it out at the site and I will be trying this. I also reset the ecu checked on examiner and only error I got was wheel speed sensing..I suspect the same signal issue..meanwhie I sometimes use the left ft t brake and right foot to paddle the throttle when I think it may stall....check the writeup pretty extensive...rkbella33
La Bella NA Basta..
molex to sata, lose all your data.

Rasa
Viestit: 72
Liittynyt: 06 Syys 2012, 23:14
Car(s): 159 SW 1750 TBi
Ex. 147 2.0 T.S.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa 147 2.0 TS tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Rasa »

Kiitos vinkistä! Muistan lukeneeni tuosta jossain, ilmeisesti kyse on siitä, että kun ko. liittimen irroittaa niin ECUlle (?) ei enää tule tietoa auton liikkumisesta, jolloin toimii eri tavalla, ja ilmeisesti joillain on tyhjäkäyntiongelmat hävinneet tämän myötä.

Taidan tässä vaiheessa seurailla tilanteen kehittymistä, vaiva on lähinnä kosmeettinen ja toistaiseksi siis "ominaisuus" -listalla. Jos sitten jossain vaiheessa alkaa tuo paljon puhuttu seilaaminen risteykseen tullessa tai vedonpuute vaivaamaan, niin varmaan ensi töiksi kannattaa tarkistaa "the usual suspects" :wink:

Sitä odotellessa kuitenkin kovaa ajoa! 8)

Vastaa Viestiin