156 ongelmia

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Joonake
Viestit: 223
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
Car(s): Ei alfaa :(
Paikkakunta: Kirkkonummi

156 ongelmia

Viesti Kirjoittaja Joonake »

Koska "tyhmiä kysymyksiä 156:sta" ketju sisältää vain ns. pieniä kysymyksiä, päätin tehdä ihan oman threadin tähän megalomaaniseen ongelmaan.

Ostinpa siis itselleni 156 2.5 v6:n ja käytin määräaikaishuollossa (180tkm) hetimmiten. Löysivät autokeskuksella joitakin kriittisiä vikoja, mitkä olisi syytä korjata. Koska autokeskus kuitenkin veloitti omalle kukkarolla liian paljon 180tkm huollosta jakohihnoineen, päätin koittaa keksiä halvemman ratkaisun kyseisille ongelmille. Olisiko täältä joku halukas kertomaan jonkun hyvän ja halvan korjaamon pk-seudulta tai antamaan vinkkiä mahdollisesti itse operoimiseen (en omista tallia, enkä paljon mitään työkaluja muutenkaan). Vikalista olisi seuraavanlainen:

Öljypohjan tiiviste vuotaa
Tähän kai ei ihan matti meikäläisellä taloyhtiön parkkipaikalla ole mitään mahdollisuuksia itse suorittaa. Pitäisi siis löytää joku korjaamo, jossa tämä voidaan laittaa kuntoon. Lisäksi on maininta "Mahdollisesti taka stefa vuotaa", josta minulla ei ole mitään käsitystä, mikä edes on stefa. Korjaamolla varmaan osaavat jeesata...?

Kaikki jarrulevyt on loppu
Nämä ilmeisesti kohtalaisen helppo itse vaihtaa, autokeskuksen hinnat ~400e/pari vaihtoineen. Kannattaako edes vaihtaa vielä, vai käyttää kunnes ei enää toimi ja sitten hommata uudet? Pitääkö loppuun kuluneet jarrut jotain rohinaa tms?

Moottorin ilmanottoputki ja kaasuläppäkotelolle menevä putki rikki
Toisen näistä korjasivat, toiseen pitäisi tilata ulkomailta 160e arvoinen palikka (imuputki?). Kannattaako näitä käydä kurkkimassa jostain puretuista 156:sta vai suosiolla tilailla ulkomailta uusi?

Koeajolla huomattu, että auto keittää
Ilmeisesti nesteet katoaa jossain välissä, koska olivat kuulemma lisänneet nestettä minimitasoon, mutta ei enää tuntunut olevan mitään jäljellä. Tämä varmaan ei ole kovin kallis operaatio korjaamolla hoidattaa.

ps. Autojen toiminnasta en paljoakaan vielä tiedä, joten kaikki neuvot olisi syytä vääntää rautalangasta :roll:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15177
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Legacy 2.5 STW Boxer '12
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 ongelmia

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

http://www.automilano.fi" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.carpojat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuossa heti 2 paikkaa, jossa hommat on suhteellisen hyvällä hinnalla ja Carpojat (järvenpää) ainakin osaa Alfoja työstää.
Stefa = tiiviste, näin ainakin olen ymmärtänyt... Jarrulevyt taakse (2kpl) + palat + nesteet + toinen takajarrusatula oli 745euroa yhteensä, jarrusatulan osuus taisi olla hulppeat 180eur tuosta kaikesta. Töineen, siis. Muistaakseni levyt ja palat töineen oli jossain 200euron tietämissä taakse - tosin tuossa säästettin levyissä pitkä penni, eli "halvimmat mitä löytyy" - takajarruilla ei ihan niin kriittisen tärkeätä kuin etujarruilla. Eteen levyt lienee jossain 100eur kipale, palasarja 40eur tai jotain sinnepäin (hattuarpavakio) joten töineen 300-400 etujarrut, taakse halvempaa selkeästikin.

Kannattaa soitella ja kysästä noista, itse olen ollut erityisen tyytyväinen carpoikaan, vaikka tuntuvat välillä ihan "vähän" ylibuukkaamaan, josta aiheutuu joskus vähän jänniä tilanteita =P

EDIT:
V6:ssa lienee vähän järeämmät jarrut (?), joten voi nostaa hintaa. Omat esimerkit koskevat 2.0 tessua.

Avatar
Isola
Viestit: 2134
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 156 ongelmia

Viesti Kirjoittaja Isola »

Vinkkinä, että Mister-Autosta saa Brembon tekemiä 156 V6:n takajarrulevyjä tarjoushintaan 56 e/pari, mikä on ihan järjettömän halpaa. Etulevyt ovat noin satasen pari, tarjoushinta sekin. Kannattaa ilman muuta poimia talteen. Postikulut on kiinteä 9.90 per lähetys, jos ei satu olemaan euron tarjousta päällä.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.

Avatar
dilledong
Viestit: 428
Liittynyt: 04 Syys 2008, 21:49
Car(s): ex. 156 GTA Q2 -02
Paikkakunta: Tampere

Re: 156 ongelmia

Viesti Kirjoittaja dilledong »

http://www.heikka.fi Melkolailla halpoja osia muihin verratatuna. Jarruosien vaihto on aika "walk in the park", jokainen nyrkkipaja pystyy ne hoitaan... kaverin verstaalla kun olin hommissa kiireapulaisena niin muistaakseni kaikkien levyjen+palojen vaihto autosta riippuen oli 60-120€ työstä...

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 156 ongelmia

Viesti Kirjoittaja DaViega »

[quote="Joonake"]

Öljypohjan tiiviste vuotaa
Ei paha rasti jos pääsee nosturille, mutta takastefa onkin sitten pahempi, vaatii vaihdelaatikon irrotuksen... Ensiksi kuitenkin kannattaa katsoa se oljypohjan tiivisteen fuskaaminen, jos vuotaa vaihteiston päädystä, se saattaa näyttää siltä, että vuotaa kampi-akselin taka tiivisteestä

Kaikki jarrulevyt on loppu
Jos ne nyt on ihan loppu, eli alarajassa, niin kannataa vaihtaa, tuntuu kyllä jarrutusmatkoissa... voihan kuluja vähän tasottaa, nyt etupalat ja levyt, ensikuussa sama homma taakse. On sen verran simppeli homma, että pitäisi onnistua joka korjaamolla, jos sössivät, niin pannaan koko pulju

Koeajolla huomattu, että auto keittää
Kansipahvi? jos ei tee lätäkköä...? :roll:
kannen tiiviste on se "worst case scenario", ja työläs vaihtaa, lisäksi pitäisi selvittää, kumman venttiilikannen alta vuotaa.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Joonake
Viestit: 223
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
Car(s): Ei alfaa :(
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 156 ongelmia

Viesti Kirjoittaja Joonake »

Tarkennusta otsikkoon "Koeajolla huomattu, että auto keittää", kyllähän siellä nuo nesteet ovatkin tallessa, oli vaan huono valaistus niin ei nähnyt vesirajaa :oops: Tämä siis mitä luultavammin on klassinen vesipumppu-juttu, jonka jouduin kokemaan myös edellisellä 156v6:lla... Lämmöt siis kiipeää hyvinkin nopsaa tuonne 90-tasolle ja pysyy yleensä siinä, välillä nousee lähelle 100-rajaakin kyllä...

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Re: 156 ongelmia

Viesti Kirjoittaja Bones »

tsekkaa kuitenkin tarkkaan se syyläri ensin. oma hukkasi vähän nestettä ja nosti lämpöjä ja syyläri oli ihan hapero... ei tehnyt kuitenkaan lammikkoa, tais tihkutella sen verta vähän. vähän yli satkun syyläri ulkomailta plus vaihtotyöt.
200 baria vaparissa..

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2403
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: 156 ongelmia

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Nuo mainitut jarrurempat ovat huikeita lukemia! Eihän ne osat niin paljon maksaa!!
Itse olin etsimässä taakse levyt ja palat ja hintaa kertyi noin 200 € ja vielä paikallisesti eikä esim. eBay kamaa.
Kuva

Avatar
jkk
Viestit: 6037
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 156 ongelmia

Viesti Kirjoittaja jkk »

^niin ja ne jarrut voi duunata ihan hyvin itsekin vaikkapa taloyhtiön parkkipaikalla

Avatar
VMTD
Viestit: 3398
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05, 147 1.9 JTD ja Saab 9000 CS 2.0t -97.
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 156 ongelmia

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Onko tuo öljypohjan/stefan vuoto kuinka voimakasta, tuppaa ainakin kampiakselin stefa valuttamaan alareunaan tippoja melkein joka vehkeessä.
Jarrurempan tekee itse reilulla 200 eurolla, eihän normaaliajossa tarvitse kalliita reijitettyjä levyjä käyttää. No V6 jarruosat voivat olla hieman kalliimpia.
Mites nuo lämmöt? Elikä jos paineistettu jäähdytinneste keittää, lämmöt olleet jossain 120 asteen kohdilla.

Vastaa Viestiin