http://pxweb2.stat.fi/database/StatFin/ ... vtp_fi.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolta löytyy jokaiselle jotakin. Helposti tästä asiakas (kansalainen/veronmaksaja) päässään tilastollisesti veroratkaisuja hallitsee ja ohjaa näin edustuksellisessa demokratiassa äänestyskäyttäytymistään.
Huomionarvoista on, että tämä on juurikin se sivuraide, jolle taas eksyttiin. Auktoriteetteihin suopeasti suhtautuva kuuliainen kansalainen saattaa tosiaan herkästi ratketa suhtautumaan valtion menoarvioon de juro ja täten tuloarvio on de facto. Ei kuitenkaan tarvitse olla anarkisti kyseenalaistaakseen byrokratiaan hukkuvaa taloudenhallinnon informaatiota. Päinvastoin, jotta edustuksellinen demokratia toimisi kaikkien parhaan edun mukaisesti, äänestäjien pitäisi olla mahdollisimman informoituja vaikuttaessaan kaikkien yhteisiin asioihin edustajiaan valittaessa.
Tulo- ja menoarvio ei informoi laskun maksajaa siitä, kuinka tehokkaasti hänen rahansa yhteisen hyvän eduksi käytetään. Kaikkien verotettavien ei tarvitse olla yhtä mieltä siitä, mihin rahat jaetaan ja missä suhteessa. Kaikkien etu puoluerajoista riippumatta on se, että rahalle saadaan vastinetta, ie. käytetään mahdollisimman tehokkaasti tuottavaan toimintaan, oli se toiminta mitä tahansa.
Tätä tulisi mittaroida, seurata ja informoida nykyistä oleellisesti tehokkaammin ja helpommin lähestyttävästi. Sensaatiohakuisen klikkausmedian uutiskynnyksen kun ylittävät vain kaikkein räikeimmät tapaukset, e.g. sähköinen potilasjärjestelmä.