Moniurahihnan vaihto 156 2.4JTD

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Moniurahihnan vaihto 156 2.4JTD

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Moniurahihna katkesi ja olisi näinollen tarpeen vaihta se. Kuinkas se vaihdetaan, ja millä sen kiristin kuuluu saada kasaan?
Minulla ei nyt ole ladattuna mitään sähköisiä korjausoppaita niin ei ole tullut perehdyttyä asiaan. Jotain hihnankappaleita siellä tuntuisi pyörivän vielä mukana.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Pomigliano
Viestit: 125
Liittynyt: 13 Loka 2008, 16:52
Car(s): EX Alfat: Sprint Coupe x2, 156 2,4 jtd 10 V x2, 156 2,4 Jtd 20V MJet -06,
GT 1,9 JTD -06.
Paikkakunta: Ruovesi

Re: Moniurahihnan vaihto 156 2.4JTD

Viesti Kirjoittaja Pomigliano »

Moro! Menikö tuo hihna täysin varottamatta, vai enteilikö jotenkin aiemmin äännellen rullien tai kiristimen laakerien loppua enteillen. Itsellä tuo olisi kanssa kohta edessä.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moniurahihnan vaihto 156 2.4JTD

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Kyllä se hihna kitisi monta viikkoa, ja taisivat rullatkin hurista ainakin vuoden. Oli hyvin ennakoitavissa että pian katkeaa, ei siksi ajettukaan autolla viime aikoina lähikauppaa kauemmas.
Kait sitä on vaan ruvettava purkamaan autoa, ja samalla kait pitäisi vaihtaa jakopää vesipumppuineen, putsattava imusarja jne.
Tosi ahtaalta näyttää kyllä tuo jakopään puoli, mutta kait sieltä sisäloksun välistä pitäisi saada rullat irti?
Latailen e-learnia parhaillaan, muistaakseni jossain oppaassa neuvottiin irrottamaan moottori jakopään vaihdon yhteydessä, siihen ei viiitsisi ryhtyä.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Keltsi
Viestit: 1896
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt, Megane RS (225)
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Moniurahihnan vaihto 156 2.4JTD

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Sullahan pitäisi olla vielä se mun tekemä special-tool kiristimen kääntämiseen, mikäli on vielä tallessa... Sillä mahtuu vääntämään kiristimen löysälle ja vaihtamaan apulaitehihnan.

Kaikki hihnat pystyy vaihtamaan koneen ollessa paikoillaan ja laaja työkaluvalikoima helpottaa hommaa.
"No smoke => no power => no hope"

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moniurahihnan vaihto 156 2.4JTD

Viesti Kirjoittaja Sautio »

^ Joo mulla on sen erikoistyökalu tietysti tallessa, mutta kuinkas sitä käytetään, en ole vielä ehtinyt perehtymään aiheeseen :D ?
Kertoilit aikanaan siitä hihnajumpasta, mutta kuinkas se menikään, pitikö konetta laskea vai nostaa, ja puritko apparin puolen eturipustukset veke samassa yhteydessä, vai onko vetarissa sen verran varaa että kone pääsee nousemaan/laskemaan?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Keltsi
Viestit: 1896
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt, Megane RS (225)
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Moniurahihnan vaihto 156 2.4JTD

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Joo, siitä rupeaa olemaan aikaa, kun viimeksi tuohon omaan JTD:hen apulaitehihnan vaihdoin...

Muistaakseni auto pukeille, oikea eturengas pois, sisälokari pois, tunkki koneen etukannakkeen alle, korvakkeen pultti irti kumityynystä ja lasketaan konetta varovasti tunkilla. Sitten mahtuu mukavasti askartelemaan, ehkä... Koko tekniikka paketti kallistuu, joten ei tarvitse purkaa ripustuksia.
"No smoke => no power => no hope"

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moniurahihnan vaihto 156 2.4JTD

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Oli näemmä karannut yli puolet moniurahihnan kiristimen rullan hauleista, ihmeellistä rohinaa ja kiljumista se pitikin parin vuoden ajan eli ostohetkestä lähtien, tulipahan ajettua kunnolla loppuun :)
Helsingin Laakeri-centeristä löytyi siihen uudet laakerit eli 2kpl 12/37/12 kokoiset. Kiinnityspultti piti tietty vaihtaa 12-milliseksi ja vääntää tapilla kiristimen alumiinivaluun 12mm:n kierre.
Alkuperäinen laakeri oli kaksirivinen ja sen paksuus oli 24mm, sisäreikä 10mm, ja ulkohalkaisija sen 37mm. Tuollaista ei mistään löytynyt mutta eiköhän kaksi rinnakkain olevaa laakeria aja saman asian.

Pitäisi tehdä itselle kopio tuosta Keltsin hihnatyökalusta, aika kätevä se on.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Vito
Viestit: 754
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05x2,156 SW 2.0 JTS-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Re: Moniurahihnan vaihto 156 2.4JTD

Viesti Kirjoittaja Vito »

Sautio kirjoitti: Helsingin Laakeri-centeristä löytyi siihen uudet laakerit eli 2kpl 12/37/12 kokoiset. Kiinnityspultti piti tietty vaihtaa 12-milliseksi ja vääntää tapilla kiristimen alumiinivaluun 12mm:n kierre.
Alkuperäinen laakeri oli kaksirivinen ja sen paksuus oli 24mm, sisäreikä 10mm, ja ulkohalkaisija sen 37mm. Tuollaista ei mistään löytynyt mutta eiköhän kaksi rinnakkain olevaa laakeria aja saman asian..
Totanoin,kysyitkö mille max.kierrosluvulle nuo hommaamasi laakerit on tarkoitettu?
Kiristinrulla kun pyörii jotain x kertaa moottorin kierrosluku ja laakerivälykset on määritelty periaatteella: Mitä suurempi kierrosluku,sitä suurempi välys.
Pahimmassa tapauksessa sulle tyrkätyt laakerit on tiukalla välyksellä ja leikkaa kiinni ensimmäisen kerran lämmettyään.(useimmiten ammattitaitoinen laakerimyyjä osaa kysyä mahdollista kierroslukua ja päätellä oikeantyyppisen laakerin)
Kokemusta on,joskaan ei kiristysrullan tapauksesta :evil:

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moniurahihnan vaihto 156 2.4JTD

Viesti Kirjoittaja Sautio »

^ myyjä kysyi käyttötarkoitusta ja sen perusteella lähti pläräämään paperimuotoista laakeriluetteloaan, välyksistä ei itselläni ole tietoa.
Itse olen vaihtanut rälläköihin, sirkkeleihin ja raspi-roopeihin ihan halvimpia mitälie kuulalaakereita, kauemmin ne on kestäneet kuin alkuperäiset, joten sinällään en ole kovin huolissani etteikö ostamani lakrut kestäisi riittävän kauan suhteellisen hiljakseen pyörivässä kiristinrullassa.
Hihna katkesi siis laturin kiinnijumittumisen vuoksi.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Vastaa Viestiin