Ongelmaa imunokan variaattorin kanssa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Ongelmaa imunokan variaattorin kanssa

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Saatuani jokin aika sitten variaattorin solenoidin vaihdettua, nyt ilmeni uusi ongelma. Kokeilin variaattoria antamalla käsin oikojohdolla 12v liittimille, ja tyhjäkäynti ei alkanutkaan soutaa, kuten aikaisemmin testattaessa vaan venttiilikopasta alkoi kuulua pientä nakutusta aina kun annoin liittimille jännitteen. Tästä päättelin, että ilmeisesti variaattori ei toimi niin kuin pitäisi? Vaikuttaisiko tähän se, että koneeseen ei ole vähään aikaan vaihdettu öljyjä, ja pinta hieman alhaalla mutta ei kuitenkaan alarajassa..?

Avatar
Vehje
Viestit: 334
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: Ongelmaa imunokan variaattorin kanssa

Viesti Kirjoittaja Vehje »

Aihetta lainatakseni, jos se sallitaan, mikä jännite variaattorin säätösolenoidille pitäisi tulla joutokäynnillä? Minulla tulee 8,4V. Moottori on JTS mutta olen ymmärtänyt, että imunokan säädössä on käytetty samoja palikoita.
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

A Bart
Viestit: 1892
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Ongelmaa imunokan variaattorin kanssa

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Olisikos vain niin ettei tyhjäkäynnillä ole noita öljynpaineita tarpeeksi työntämään tuota murkulaa toiseen asentoon?

Avatar
Vehje
Viestit: 334
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: Ongelmaa imunokan variaattorin kanssa

Viesti Kirjoittaja Vehje »

Tarkoitin, että mikä jännite solenoidille pitää tulla. Pitääkö esim. joutokäynnillä tulla 12 volttia, 0 volttia vai jotain siltä väliltä. Aloin vaan epäilemään, kun yleensä solenoidit toimivat on/off- periaatteella ja tuo 8,4 volttia on siitä puolivälistä. Eli onko syytä epäillä esim. johtosarjavikaa? Yritin nykiä johtoja mutta eipä tuo jännite tuosta mihinkään vaihdellut. :roll:

Vai onko ko. solenoidi ns. askelmoottorin tyyppinen, että solenoidin tappi tulee sitä myöden ulos mitä enemmän jännitettä syötetään?
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

Avatar
TeroV.
Viestit: 531
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ongelmaa imunokan variaattorin kanssa

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Stilo 1.8:n remontin yhteydessä ähräsin tuon solenoidin kanssa. Kyllä solenoidi on on/off -tyyppinen, tappi tulee täysin ulos, väliasentoja ei ole (testattu Multiecuscanin avulla execute actuators -toiminnolla). Ainakin Stilossa se toimii niin, että virtaa tulee solenoidille jatkuvasti ja Stilossa oleva Hitachin moottorinohjaus antaa solenoidille maadoituksen, jolloin tappi napsahtaa ulos. Jännitteestä en ole varma, mutta minäkin rääkkäsin solenoidia jumppaamalla sitä suoralla 12V akkuvirralla, eikä se siitä rikki mennyt. Ohjaus voi tietysti olla Alfassa erilainen, vaikka itse solenoidi onkin täsmälleen sama.

insinörtti
Viestit: 2706
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ongelmaa imunokan variaattorin kanssa

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Studioraati veikkaa: kelaa ohjaava transistori vuotaa off-tilassakin 0,001 mA tjsp (ei vika, vaan näiden ominaisuus), mikä yhdessä digitaalisen yleismittarin muutaman kymmenen megaohmin impedanssin kanssa tuottaa liki 10 V jännitteen.

Pitäisi ennemmin mitata virtaa - tuleeko sieltä 0,001 mA vai 300 mA. Tällöin mittarin pitää tietenkin olla sarjaankytkettynä kelan tai keinokuorman (pieni hehkulamppu) kanssa, ettei nouse sauhu, jos ohjaus onkin päällä.

Vaihtoehto B: kytke siihen ohjausjohtoon pieni merkkivalolamppu.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ongelmaa imunokan variaattorin kanssa

Viesti Kirjoittaja Jakke »

insinörtti kirjoitti:Studioraati veikkaa: kelaa ohjaava transistori vuotaa off-tilassakin 0,001 mA tjsp (ei vika, vaan näiden ominaisuus), mikä yhdessä digitaalisen yleismittarin muutaman kymmenen megaohmin impedanssin kanssa tuottaa liki 10 V jännitteen.

Pitäisi ennemmin mitata virtaa - tuleeko sieltä 0,001 mA vai 300 mA. Tällöin mittarin pitää tietenkin olla sarjaankytkettynä kelan tai keinokuorman (pieni hehkulamppu) kanssa, ettei nouse sauhu, jos ohjaus onkin päällä.

Vaihtoehto B: kytke siihen ohjausjohtoon pieni merkkivalolamppu.
Näitten digimittarien kanssa saa muuten olla tarkkana nimenomaan jännitettä mitatessa, jos ei ole tietoa/taitoa/kokemusta asiasta. Vanha kunnon Avo 8 käyttöön, niin ei tuu hämmentäviä mittaustuloksia 8) LINK!
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
palkus
Viestit: 5568
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Ongelmaa imunokan variaattorin kanssa

Viesti Kirjoittaja palkus »

Ryöstäydyn tänne :silly: Nyt ei tahdo meikäläisellä pysyä kaikki intiaanit kanootissa. Ymmärtääkseni muuntimen toiminta on samanlainen, olkoon motti ts tai jts tai stilo. Alkoi häiritsemään tuo jtässän sisäinen egr. Onko overlappi vain niin suuri jo perus-ajoituksella tyhjäkäynnillä/ alta 1500rpm jotta tuo homma toimii, ja sitten kun muunnin säätää sen 25 astetta lisää tuonne vääntöalueelle niin hyvä se siellä :shock: Ja sitten suuremmilla kierroksilla palataan perus-ajoitukselle. C&B:n jts-katunokat vaikuttaa aikast mörniöiltä jos vaikka vertaa tessun nokkiin, tai sitten en vain tajua :silly: http://www.cb-cams.com/catalogo_auto.php?lang=eng" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Vehje
Viestit: 334
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: Ongelmaa imunokan variaattorin kanssa

Viesti Kirjoittaja Vehje »

Studioraati veikkaa: kelaa ohjaava transistori vuotaa off-tilassakin 0,001 mA tjsp (ei vika, vaan näiden ominaisuus), mikä yhdessä digitaalisen yleismittarin muutaman kymmenen megaohmin impedanssin kanssa tuottaa liki 10 V jännitteen.

Pitäisi ennemmin mitata virtaa - tuleeko sieltä 0,001 mA vai 300 mA. Tällöin mittarin pitää tietenkin olla sarjaankytkettynä kelan tai keinokuorman (pieni hehkulamppu) kanssa, ettei nouse sauhu, jos ohjaus onkin päällä.

Vaihtoehto B: kytke siihen ohjausjohtoon pieni merkkivalolamppu.
Kokeilin yhdistää johdot parkkipolttimoon, ei syttynyt ja yleismittari rinnalle, tulos oli nolla volttia. Kokeilin myös käyttää solenoidia suoraan akun virralla ja hyvinhän se naksu. Sama kokeilu auto käynnissä ja käynti muuttui röpeltäväksi, kun kytki virran solenoidiin. Vasta sen jälkeen löysin Alfadiagista, että sieltähän voi suoraan käyttää tuota solenoidia :lol: . No olipahan jotain tekemistä :)

Eli hyvin toimii solenoidi ja sen ohjaus.
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

Vastaa Viestiin