75:een ilmastointi
Valvoja: Moderators
75:een ilmastointi
Ollaan suunniteltu tulevan kesän lomareissua ja mieluusti matkaan lähtisi tuolla 75:llä.
Haaveena olis tehdä turnee eteläisemmässä euroopassa. Tulikin mieleen, että voisi varustaa tuon oman rassin ilmastoinnilla jotta matkanteko olisi mukavampaa.
Nimim. gtvaj muistaakseni teki saman homman ja nyt kaipaisin vinkkejä osista ja projektin laajuudesta yleisesti.
Minkä verran kannattaa käyttää Alfa-osaa ja missä kohdin voi hyödyntää ns. tarvikeosia?
Haaveena olis tehdä turnee eteläisemmässä euroopassa. Tulikin mieleen, että voisi varustaa tuon oman rassin ilmastoinnilla jotta matkanteko olisi mukavampaa.
Nimim. gtvaj muistaakseni teki saman homman ja nyt kaipaisin vinkkejä osista ja projektin laajuudesta yleisesti.
Minkä verran kannattaa käyttää Alfa-osaa ja missä kohdin voi hyödyntää ns. tarvikeosia?
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.
- gtvaj
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Re: 75:een ilmastointi
juu, teinpä hyvinkin... homma meni niin että purin yhdestä etelän V6 vehkeestä kaikki ilmastoinnin osat. Sen jälkeen suunnittelin ja tutkailin mitä käyttää ja mitä vaihtaa. Irroitetuista osista jäi käyttöön vain kopura ja täydellinen lämppärin kotelo, puhaltimineen ja höyrystin kennoineen. Lauhdutin kenno, kuivain, letkut, paisuntaventtiili ja lämmönsäätö potikka tulivat kaikki uutta. Mutta näiden hankinta ei ollut vaikeaa. Tuohon maailman aikaan ei ilmastoinin osiakaan ollut monen moisia, eli itse kun toimin varaosa "bisneksessä" niin homma meni niin että. Vanhoista Valmet merkkisistä metsäkoneista löytyi sopiva lauhdutin kenno, kuivain, sekä paisunta venttiili. Kuivaimen anturin jouduin hommaamaan myös uuden, kooska 75 systeemi vaatii sellaisen 4 napaisen venttiilin, siinä on alapaineen kytkin ja max paineen kytkin. toinen laittaa flektin päälle aina kun ilm. on päällä ja systeemissä painetta toimia, toinen katkaisee komuran suuremmassa paineessa.
Sisälämppärin kenno ja se värkki sopi suoraan paikoilleen (melkein, jotain pientä säätöa taisi olla. Letkut ja liittimet tilasin Kahalta, semmoista uutta ohutta mallia, syystä että lämppärin ja tulipellin väli oli ahdas paksummille letkuille. paisuntaventtiilin vaihdoin ihan vaan varmuudeksi, sekin löytyi omista hyllyistä, kuten lämmönsäätö potikkakin.
Vaikeinta oli löytää kompuralle orkkis jalka kiinnitykseen, sitä ei itseasiassa löytynyt mistään, joten jouduin tekemään alumiinista sen itse ja keksiä kiristys mekanismin, se ei ehkä ole paras mahdollinen mutta toimiva. Tässä oli vaikeutena saada kompura sovitettua siten ettei se osu runkoon, varsinkin hihnan löytäminen ja kompuran kiristäminen oli vaikeaa, kompura kun meinasi aina mennä liian lähelle runkoa ja lämpöisenä se alkoi kolista runkoon. Toinen kinkkinen tässä kompurassa oli se että alavesiletku kulki siitä samasta kohtaa ja se ei enään mahtunut paikoilleen kompuran alle. Jouduin vetämään alavesiletkun kmpuran hihnan keskeltä, se on toki hyvä siinä mutta sovittamista siinäkin oli.
Sähköihin käytin V6 purettua sarjaa hieman muokattuna.
kokolailla noin se meni, mehut sisään ja tulille, kivast se kylmää tekee ja pelaa...
Jos projekti kiinnostaa niin kuvia ja ohjeita, sähkökaavio, kompura, ja kaikkea muuta kylä järjestyy. Osat letkuineen oli muistaakseni jotain 500 luokkaa, riippuen toki mistä sen sisäkennon saa. Sitä höyrystin kennoakin koitin ensin mahdutella siihen orginaaliin lämppärikoteloon, mutta maailmalta ei tahtonut löytyä sopivaa höyrystinkennoa, tähänkin olin kyllä varautunut, mutta onneksi löytyi tuo orkkis peli.
Onnea projektiin !!!
Sisälämppärin kenno ja se värkki sopi suoraan paikoilleen (melkein, jotain pientä säätöa taisi olla. Letkut ja liittimet tilasin Kahalta, semmoista uutta ohutta mallia, syystä että lämppärin ja tulipellin väli oli ahdas paksummille letkuille. paisuntaventtiilin vaihdoin ihan vaan varmuudeksi, sekin löytyi omista hyllyistä, kuten lämmönsäätö potikkakin.
Vaikeinta oli löytää kompuralle orkkis jalka kiinnitykseen, sitä ei itseasiassa löytynyt mistään, joten jouduin tekemään alumiinista sen itse ja keksiä kiristys mekanismin, se ei ehkä ole paras mahdollinen mutta toimiva. Tässä oli vaikeutena saada kompura sovitettua siten ettei se osu runkoon, varsinkin hihnan löytäminen ja kompuran kiristäminen oli vaikeaa, kompura kun meinasi aina mennä liian lähelle runkoa ja lämpöisenä se alkoi kolista runkoon. Toinen kinkkinen tässä kompurassa oli se että alavesiletku kulki siitä samasta kohtaa ja se ei enään mahtunut paikoilleen kompuran alle. Jouduin vetämään alavesiletkun kmpuran hihnan keskeltä, se on toki hyvä siinä mutta sovittamista siinäkin oli.
Sähköihin käytin V6 purettua sarjaa hieman muokattuna.
kokolailla noin se meni, mehut sisään ja tulille, kivast se kylmää tekee ja pelaa...
Jos projekti kiinnostaa niin kuvia ja ohjeita, sähkökaavio, kompura, ja kaikkea muuta kylä järjestyy. Osat letkuineen oli muistaakseni jotain 500 luokkaa, riippuen toki mistä sen sisäkennon saa. Sitä höyrystin kennoakin koitin ensin mahdutella siihen orginaaliin lämppärikoteloon, mutta maailmalta ei tahtonut löytyä sopivaa höyrystinkennoa, tähänkin olin kyllä varautunut, mutta onneksi löytyi tuo orkkis peli.
Onnea projektiin !!!
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
-
- Viestit: 828
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: 75:een ilmastointi
Eli ihan helppo homma!
Pakko sanoa että arvostan!
Mutta sikäli mikäli auto(t) joskus vaihtaa omistajaa ja kyseinen
ilmastointi hajoaa niin on siinä varaosatiskillä ihmettelemistä

Pakko sanoa että arvostan!
Mutta sikäli mikäli auto(t) joskus vaihtaa omistajaa ja kyseinen
ilmastointi hajoaa niin on siinä varaosatiskillä ihmettelemistä

- gtvaj
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Re: 75:een ilmastointi
no eipä tuon ikäisissä ilmastoinneissa juuri mitään orkkista oikeen voi ollakkaan, vanhat R12 aineet kun ovat poistuneet 90 luvun vaihteessa, tämä taas on aiheuttanut tiiviste ja jopa letku ongelmia yms. Myöskin tuon ikäinen ilmastointi on sen verran simppeliä tekniikkaa että osia voi vaihdella ihan lennosta, mitä nyt sattuu löytymään ja mahtumaan.pjotrthegreat kirjoitti:Eli ihan helppo homma!![]()
Pakko sanoa että arvostan!
Mutta sikäli mikäli auto(t) joskus vaihtaa omistajaa ja kyseinen
ilmastointi hajoaa niin on siinä varaosatiskillä ihmettelemistä
ja voihan mukaan liittää aina varaosa listauksen ja kuvat

Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
Re: 75:een ilmastointi
Kiitokset gtvaj:lle vinkeistä. Tämä topic poiki myös tarjouksen hommaan soveltuvista osista, joten tämä projekti alkaa etenemään pikkuhiljaa.
Ja kaikki vinkit ovat todellakin tervetulleita, joten olemme yhteyksissä.gtvaj kirjoitti:Jos projekti kiinnostaa niin kuvia ja ohjeita, sähkökaavio, kompura, ja kaikkea muuta kylä järjestyy. Osat letkuineen oli muistaakseni jotain 500 luokkaa, riippuen toki mistä sen sisäkennon saa. Sitä höyrystin kennoakin koitin ensin mahdutella siihen orginaaliin lämppärikoteloon, mutta maailmalta ei tahtonut löytyä sopivaa höyrystinkennoa, tähänkin olin kyllä varautunut, mutta onneksi löytyi tuo orkkis peli.
Onnea projektiin !!!
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.
- gtvaj
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Re: 75:een ilmastointi
Kun löydät sen ilmastoinnillisen sisäyksikön niin sen jälkeen helppoa kauraa ja voin kyl kattoo noille uusille osille hinnat valmiiksi.
Se kompuran jalka on kyllä iso ? malli on paikoillaan ja romun joka oli mallina, taisin heittää meneen. No haasteet on tehty voitettavaksi...
Ps. jos jostakin purat ilamstoinnin niin muista ottaa se oik. etulokasuojan luona oleva johtosarja mukaan, se menee kompuralle ja antureille siellä kennolla ja kuivaimella...
Se kompuran jalka on kyllä iso ? malli on paikoillaan ja romun joka oli mallina, taisin heittää meneen. No haasteet on tehty voitettavaksi...
Ps. jos jostakin purat ilamstoinnin niin muista ottaa se oik. etulokasuojan luona oleva johtosarja mukaan, se menee kompuralle ja antureille siellä kennolla ja kuivaimella...
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
Re: 75:een ilmastointi
Jep, tiedossa on nord-koneisen 75:n ilmastointilaitteisto kokonaisuudessaan, joten tuossa on todennäköisesti kompuran jalka melko lähelle TS:ään passeli. Hienoa, että on apua saatavilla!gtvaj kirjoitti:Kun löydät sen ilmastoinnillisen sisäyksikön niin sen jälkeen helppoa kauraa ja voin kyl kattoo noille uusille osille hinnat valmiiksi.
Se kompuran jalka on kyllä iso ? malli on paikoillaan ja romun joka oli mallina, taisin heittää meneen. No haasteet on tehty voitettavaksi...
Ps. jos jostakin purat ilamstoinnin niin muista ottaa se oik. etulokasuojan luona oleva johtosarja mukaan, se menee kompuralle ja antureille siellä kennolla ja kuivaimella...
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.
- Epezi
- Viestit: 7544
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 75:een ilmastointi
Mulla on 164 TS:stä purettu ilmastointi ja muistaakseni myös kompuran jalka.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11363
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021, 500e La Prima 2022
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Re: 75:een ilmastointi
Olikos 75:n lämppärin kotelo sellainen että sinne mahtuu kylmästöinnin kenno vai pitäisikö jostain etsiä koko pömpeli jos autoon haluaisi hallakoneen?
Onhan mulla tosin lämpimiä päiviä varten tuo avokaskin mutta silti kesäauto saisi olla sellainen ettei siellä tule kuuma.
Onhan mulla tosin lämpimiä päiviä varten tuo avokaskin mutta silti kesäauto saisi olla sellainen ettei siellä tule kuuma.
- Epäkelpokeräilijä -
- gtvaj
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Re: 75:een ilmastointi
Epezi--> 164 jalka systeemi on aivan erilainen, eip kelpaa
Rasvis--> 75 kotelo on sellainen että siihen ei mahdu kennoa, itse pöyhäsin asiaa muutamia viikkoja kaikista mahdollisista kaupoista ja maista, luetteloista ja muista. Kennon malli ja koko on sellainen että höyrystintä ei löydy sopivaa, ei edes vaikka koteloa muokkaisi rajusti. Paksuus on toinen ongelma, senkään puolesta ei oikeen löydy ja samaten sitten putkien veto. Toki eihän mikään mahdoton ole rakentaa
edit. 164 kompura taitaa kyl olla soiva 75 myös, ainakin näkömuistilla. En tosin vierekkäin ole vertaillut mutta molemmat olen irroitellut ja näyttävät samalle. Uttakin kompuraa löytyy ihan Tampereelta
Rasvis--> 75 kotelo on sellainen että siihen ei mahdu kennoa, itse pöyhäsin asiaa muutamia viikkoja kaikista mahdollisista kaupoista ja maista, luetteloista ja muista. Kennon malli ja koko on sellainen että höyrystintä ei löydy sopivaa, ei edes vaikka koteloa muokkaisi rajusti. Paksuus on toinen ongelma, senkään puolesta ei oikeen löydy ja samaten sitten putkien veto. Toki eihän mikään mahdoton ole rakentaa

edit. 164 kompura taitaa kyl olla soiva 75 myös, ainakin näkömuistilla. En tosin vierekkäin ole vertaillut mutta molemmat olen irroitellut ja näyttävät samalle. Uttakin kompuraa löytyy ihan Tampereelta
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
Re: 75:een ilmastointi
Moro!
Mulla oli aikanaan ilmastointi 75:ssa ja jotenkin oli olo että oli Suomessa laitettu kun oli tarrat takasivulaseissa. Merkin muistan se oli Diavia autoilmastointi. olihan se lämppärikin joskus näkyvissä kun vaihdoin siihen puhaltimen, mutta eipä tullu silloin syvennyttyä tuohon ilmastoinnin sielun elämään. Tuo oli siis nappimalli ja jollain potikalla sai sitä perusasetusta vähän säädettyä.
Mulla oli aikanaan ilmastointi 75:ssa ja jotenkin oli olo että oli Suomessa laitettu kun oli tarrat takasivulaseissa. Merkin muistan se oli Diavia autoilmastointi. olihan se lämppärikin joskus näkyvissä kun vaihdoin siihen puhaltimen, mutta eipä tullu silloin syvennyttyä tuohon ilmastoinnin sielun elämään. Tuo oli siis nappimalli ja jollain potikalla sai sitä perusasetusta vähän säädettyä.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11363
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021, 500e La Prima 2022
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Re: 75:een ilmastointi
Noita Diavia-tarroja olen nähnyt jonkun toisenkin Seiskavitosen ikkunoissa, ja ovat käsittääkseni jälkiasenteisia.
Onkohan Diavian sarja sisältänyt uuden lämppärin kotelon vai mitenköhän nuo on tehty?
Onkohan Diavian sarja sisältänyt uuden lämppärin kotelon vai mitenköhän nuo on tehty?
- Epäkelpokeräilijä -