156 TS ja vaihteiston "kuminauhamaisuus"

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Aquatica
Viestit: 15177
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Legacy 2.5 STW Boxer '12
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

156 TS ja vaihteiston "kuminauhamaisuus"

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Nyt laatikkoöljyjen vaihdon jälkeen huomannut pienen hassun jutun tuon vaihteiston kanssa. Eli kun laatikko on kunnolla lämmin ja vauhtia esim. 60kmh+ ja haluaa nelosta laittaa sisään, tuntuu se todella kuminauhamaiselta. Ei jäykkä tai haraa vastaan, ei rusahtele tai rutise - on vaan vähän kuin keppi uisi tervassa. Tuo on erityisesti nelosvaihteen ominaisuus, mutta aina satunnaisesti saattaa näkyä myös vitosella. Mistähän mahtaa johtua ja pitääkö huolestua? Pakki tekee vähän vastaavaa, tosin ei tervamaisesti vaan sinitarramaisen tahmaisesti kun on juuri laitettu yön seisonnan jälkeen auto käyntiin.

Laatikkoöljyt vaihdettiin n. viikko sitten, olikohan Castrolin TAF-X:ää (75W85?, pitää tarkistaa). Samalla tarkistettiin, ettei vuotoja ole vaan ainoastaan pientä hikoilua laatikon reunasta - vanhaa öljyä oli ollut ihan normaalisti, joten ei ainakaan kuivana ole ollut. Vaihteisto toimii muuten erinomaisesti, joten olisi sääli nyt saada rikottua se jos tuolla jotain on. Sama juttu ei ollut vanhoilla (tiettävästi 10v/110tkm ajetut) öljyillä läheskään yhtä voimakas, vaikka niilläkin nelonen tuntui toisinaan hieman kuminauhamaisesti toimivalta.
Kokeilin myös parkissa, lämpimällä autolla, miten vaihde menee silmään ja samaa efektiä ei ollut, tuntui täysin normaalilta. Ideoita? Kauhutarinoita?

Ja autohan toki 156 1.8TS valmistushetkeä 01/02...

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: 156 TS ja vaihteiston "kuminauhamaisuus"

Viesti Kirjoittaja willez »

Siirtovaijerit alkaa olemaan valmiit ?

Avatar
Epezi
Viestit: 7544
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 156 TS ja vaihteiston "kuminauhamaisuus"

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^enemmänkin vaihteiston sisäiseltä hannaamiselta vaikuttaa jos ei kerran paikallaan ollessa tuntenut.

Kokeile ihan ensimmäisenä jotain toista öljyä vaikka Redlinea ja tarkkaile sen vaikutusta.

Avatar
palkus
Viestit: 5568
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 156 TS ja vaihteiston "kuminauhamaisuus"

Viesti Kirjoittaja palkus »

tuossa voi olla kyse tästä: http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_4th_gear.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja sitten laittaisin tuohon laatikkoon tuon selenia technyx öljyn, vaihdeloodat saattaa olla välillä tosi tarkkoja liukasteestaan ja valmistajan suosittelema on yleensä se paras.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15177
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Legacy 2.5 STW Boxer '12
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 TS ja vaihteiston "kuminauhamaisuus"

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Tuolla siis jotain mujua, mikä voi aiheuttaa tuon? Kuva ei kerro, mitä sieltä on löytynyt...

^^
Huomasin motarilla eilen vähän tarkentavaa: korkeammilla kierroksilla nelonen toimii kuten muutkin, kuin ajatus. <2000rpm tai niillä tienoin tulee kumilankamaisuus. Ja koskee tosiaan vain tuota (käytännössä), jos rauhallisesti ajelee niin saattaa hieman tuntua noilla muilla mainituilla vaihteilla. Mitenkäs tuo selittyy, vaihteiston öljynkierrolla?

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 156 TS ja vaihteiston "kuminauhamaisuus"

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Vaihteiston voitelu perustuu öljyn loiskumiseen, ei mitään varsinaista öljykiertoa siellä. Pitää vaan olla sopiva määrä öljyä, tassa tapauksessa melko varmasti onkin
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
hjpp
Viestit: 2027
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: 156 TS ja vaihteiston "kuminauhamaisuus"

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Tuntuma olisi, että joku täällä oli ongelmissa juurikin tuon nelosvaihteen kanssa ja silloin linkitin tuon saman ohjeen. Auttoi vaivaan.

Avatar
palkus
Viestit: 5568
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 156 TS ja vaihteiston "kuminauhamaisuus"

Viesti Kirjoittaja palkus »

no nyt kun sitä laatikkoa on tullut huuhdeltua tuolla castrolilla niin aika vaihtaa sinne seleniat, epäsopivalla öljyllä tekee tommosta ja aikaamyöden myös synkat kuluu.
Mitenkäs muuten imee kakkosta 50-60 vauhdissa sisään?

editoitu kakkosen vauhti kympin pienemmäksi :)
Viimeksi muokannut palkus, 05 Touko 2013, 10:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15177
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Legacy 2.5 STW Boxer '12
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 TS ja vaihteiston "kuminauhamaisuus"

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

En ole kokeillut rääkätä laatikkorassukkaa noin...
Ja tuolla ylhäällä: roiskevoiteluhan vaatii laatikolta kierroksia, siksipä mietinkin notta roiskiiko tuo nyt mitään mihinkään - eli onko öljy liian liisteriä. Nimenomaa ns. pappa-ajossa tuo nelonen on kuminauhamainen, mutta jos koneelle tarjoaa kiihdytyksissä kierroksia, en huomannut mitään omituista.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: 156 TS ja vaihteiston "kuminauhamaisuus"

Viesti Kirjoittaja willez »

Kannattaa käydä vähän antamassa Nokialaista ja kattoa miten käyttäytyy. Ja eikai sillä öljyllä muuta merkitystä ole kunhan on GL-luokitukset oikein , elikkä GL-4 tässä tapauksessa. GL5 on lisäaineistettua mokkoa joka tuhoaa herkät synkat...

Tais Alfan tehtaalta tulla muutos jossain kohtaan GL5 --> GL4...

Ite koittanut erilaisia askiöljyjä ja eihän niissä aikuisten oikeesti kukaan mitään eroa huomaa... Lähes joka kerta jos on murheita askin kanssa , on siellä jotain oikeesti paskana...

Avatar
Aquatica
Viestit: 15177
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Legacy 2.5 STW Boxer '12
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 TS ja vaihteiston "kuminauhamaisuus"

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Öljynvaihtoa ennen vein Heikan sivuilta tulostetun huoltotiedotteen, jossa sitä GL4+aa käsketään käyttämään. Olivat kahtoneet, että ainoastaan viskositeetissa oli pienen pieni ero (tais olla yläpäässä ylempi?), mutta muuten täytti luokitukset. Näin siis ainakin sanoivat, en vieläkään muistanut autosta ottaa sitä kuittia, josta näkee mitä sinne tarkalleen laitettu...

Avatar
palkus
Viestit: 5568
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 156 TS ja vaihteiston "kuminauhamaisuus"

Viesti Kirjoittaja palkus »

^olen ymmärtänyt kertomastasi, että vaihteistoöljyn vaihdon jälkeen toiminta on vähän huonompaa. Jos kerran muuta asiaan liittyvää ei ole tehty niin se öljy sitten. Öljyn valmistajien taulukoita kun katsoo niin järjestään kaikissa suosituksena on gl5 öljy, ainoa poikkeuksen tuntuu tekevän tuo fiatin oma muutos -> gl4 plus selenia technyx. Tuolla selenialla olen itse ajellut nyt pian 80000km, eikä vielä ole hajonnut. Laatikko on sama näissä pien-moottorisissa. Joo, turhaa sitä kakkosta noilla nopeuksilla iskeä sisään, mulla kyllä tarvittaessa menee hienosti päälle.

^^mulla on ollut sitte pirun huonoa tuuria, kun on joutunut välillä kolmeenkin kertaan vaihtamaan laatikkoöljyt (sama luokitus/valmistajan suositus) ennenkuin toiminta on ollut samanlaista/parempaa kuin ensiasennusöljyillä. Kuulemma ihan uusiinkin autoihin vaihdetaan "korjauksena" erimerkkistä öljyä kun laatikko on turhan kovasuinen.

Ja sitten loppupaasaus: Tuo api gl4 + ei taida olla mikään virallinen standardi, vaan merkintää käytetään vaihtelevasti. Laittaisin melkein muilta valmistajilta gl5 öljyä laatikkoon kerrankuin se alkuperäinen vaatimus on. Tuo technyx on ilmeisen optimoitu fiat-ryhmän laatikoihin korvaamaan gl5 öljyn.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 TS ja vaihteiston "kuminauhamaisuus"

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

stoichiometric kirjoitti:valmistajan suosittelema on yleensä se paras.
Valmistajan suosittelema on todennäköisesti toimivaa ja turvallista, mutta suositus perustuu kyllä pääsääntöisesti öljyn myyjän ja suosittelijan yhteisiin taloudellisiin intresseihin eikä paremmuuteen.

Avatar
palkus
Viestit: 5568
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 156 TS ja vaihteiston "kuminauhamaisuus"

Viesti Kirjoittaja palkus »

^tätä varmasti on. Oikeastaan parempi ilmaisu on sopivuus kuin paremmuus. Näitten vaihteistoöljyjen kanssa on tullut oltua vähän tarkkana sen jälkeen, kun joskus hajotin laatikon väärällä öljyllä. Laitoin vahingossa gl4 öljyä gl5 vaativaan. Laatikkoöljyjä ihan oikeasti optimoidaan tietyille laatikoille ja ei taida edes ryhmäpoikkeusasetus tätä kumota / muut valmistajat ei lähde kiistelemään.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 156 TS ja vaihteiston "kuminauhamaisuus"

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Tuota GL-4+ öljyä löytyy sitten ihan Castrolilta, voin suositella. Itsellä oli 100tkm kohdalla hieman takerteleva laatikko kylmänä, sekä hieman ujeltava viitosvaihde.
Vaan ei ole enää, laatikko toimii nykyään kuin unelma.

Syntrans 75w-90, aiemmin nimellä TAF X:
http://www.castrol.com/castrol/generica ... Id=7071667

Edit: jaa ei ihan osunut viesti kohdalleen, no itsellä nuo öljyt on toimineet.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Aquatica
Viestit: 15177
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Legacy 2.5 STW Boxer '12
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 TS ja vaihteiston "kuminauhamaisuus"

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ja tasan tuota on laatikossa nyt. Ja kunhan rahatilanne antaa periksi, se vaihtuu johonkin muuhun...

Avatar
Albertolli
Viestit: 4206
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: 156 TS ja vaihteiston "kuminauhamaisuus"

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Tuota Castrolia tuli meirän vanhaan 159:iin ja mielestäni suunta oli huonompaan.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 156 TS ja vaihteiston "kuminauhamaisuus"

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Albertolli kirjoitti:Tuota Castrolia tuli meirän vanhaan 159:iin ja mielestäni suunta oli huonompaan.
Jos 159 oli 2.4 niin siihenhän laittaisin ennemmin GL-4 -öljyä kuten täyssynteettinen Syntrans FE 75W Castrolilta. 156 2-litraisten laatikoihinhan ohje oli api GL-5, josta se tippui GL-4+:aan jossain vaiheessa Alfan uuden suosituksen myötä.
2.4 JTDm laatikko on GM:n F40 -malli, jolle on GL-4 luokitus. 2.2 bensas:sta en tiedä. Enkä sitäkään miten gl-4+ pitäisi toimia gl-4 laatikossa. Eri määrät noissa kuitenkin lisäaineita kaikissa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gear_oil
"Also, transmissions which explicitly call for GL-4 oil may have been designed around this lower concentration of EP additives and thus may contain yellow metal parts which GL-5 will corrode."
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Vastaa Viestiin